Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Har alltid trodd at sandwich har bestått av en kjærne av divinycell. Der tok jeg kansje feil!

Da er vi i såfall flere ! Balsa er jo hygroskopisk så det holder, men brukt i den her sammenhengen er det vel ikke meninga et den skal eksponeres for vann under trykk kanskje.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, sandwich beskriver bare at skroget er bygget opp av to ytterplater og et fyllmateriale i midten. Hva er et Sisyphos prosjekt? Et prosjekt som kommer tilbake fra de døde som Sisyphos gjorde i gresk mythologi?

Link to post
Share on other sites

Sisyphos ble jo nettopp etter sin død dømt til å rulle den berømte marmorstenen opp på en fjelltopp. Den rullet alltid ned igjen rett før han kom til toppen, dermed var det på´n igjen.

En vanlig definisjon av Sisyphos-prosjekt er vel "et meningsløst arbeid uten noen ende i sikte"

 

 

...men arrester meg gjerne om jeg blander korta her :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Har alltid trodd at sandwich har bestått av en kjærne av divinycell.
Er jo divinycell (polyuretanskum) som normalt brukes, iallfall på kvalitetsbåter. (dvs, det trodde jeg inntil denne saken kom opp.)

Balsa forbinder jeg med billig-løsninger. Får man en liten lekkasje i et skruehull etc. vil balsa trekke vann og råtne.

 

Klassisk eksempel er Columbie 66 (seilbåt som hovedsaklig ble selvbygget) som hadde balsasandwich i overbygget. Mange skar hull til rutene slik at balsaen ble eksponert, uten å forsegle denne. Kunne så suge til seg duggdannelse, evt lekkasje rundt rutene.

Link to post
Share on other sites

Desverre har økonomer mye å si i dagens industri. Og på en eller annen måte så må jo vi forbrukere også dele skylda for at vi kjøper billigdritt med masse funksjoner istedenfor å kjøpe holdbare robuste ting. Se på Mercedes like dårlig tynn lakk som en middels amerikansk billigbil og allikevel så er det ansett som luksus.

Link to post
Share on other sites

Balsa er helt vanlig, også i dag.

Bavaria, Princess, Sunseeker og de fleste andre har brukt balsa i nesten alle båter, selv om mange i dag har hel GRP under vannlinjen, divinycell over vannlinjen, og litt diverse innvendig og i dekket, svært ofte fortsatt balsa.

Fountain Pajot og Lagoon har vel fortsatt balsa hele veien (unntatt under vannlinjen), og det er ingenting galt med det.

De balsaplatene som brukes er laget av terninger med endeveden ut som hindrer spredning av vann, og tåler derfor en god del vann før det er noe problem, og diverse skumplater, slik som divinycell tåler heller ikke vann da de råtner, slik at det er ett fett, og det ene er ikke noe særlig bedre enn det andre når det først har blitt vått, den store forskjellen er at divinycell er ti ganger så dyrt.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...