Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Om noen skal bytte septikslange på 340 2007 modell er det en rimelig enkel jobb. Demonter begge skapene under vask på bad (4 skruer på hvert) samt plate som slange kommer ut av, ved toalettet. Tett den gamle slangen med papir når du har løsnet denne fra toalettet. dra den ut/tilbake skik at den kommer ut ved skapet under vasken. Ny 25 mm slange på 5,1 m festes i gammel slange ved septiktanken ved hjelp av en stump 25 mm rør og gaffatape. Husk å tette den gamle slangen i denne enden også. Åpne begge lukene i gjestelugaren . Dra i slangen foraiktig 30 sm , dra så 30 cm på badet osv.. Når den ny slangen kommer til syne i luken kan man dra litt hardere. 

Link to post
Share on other sites

God beskrivelse @JRK
 

Når jeg skulle ha ut septikslangen var utfordringen at den var godt fuget med sika eller lignende der den går gjennom skottet mellom motorrom og teknisk rom innenfor stikklugaren. Og så var en håndfull ledninger, kjølevannslanger til defroster og dieselslange til varmeren som går gjennom samme hullet limt sammen med septikslangen. Vanskelig å få fjernet fugemassen uten å ødelegge noe. Tok lang tid, men gikk til slutt. Jeg har ikke fuget på nytt etter bytte av septikslange. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Med tanke på motorlukt og vannintregning fra motorrum til resten av båten virker jo din som en bedre lösning

På den annan side så er det jo ett tidspörsmål för slangen må byttes  

 

Denne slangen ble monterat i 2012. Har bar brukt ferskvann, og det var ingen antydning til urinsten i slangen. I toalettenden av slangen var det et 1 -2 mm tykt belegg ca 30 cm inn i slangen. 

Problemet var at det hade paket seg med papir rester av en våtservett eller to mitt inne i slangen. Prövde å stake, men kom icke igjennom. Har nok skylt med for lite vann.

Link to post
Share on other sites

Vindusviskerne på to av vinduene tar ikke helt nedpå ruten på midten slik at det alltid er regn på en liten del midt på ruta. Er det noen av skruene på viskerne som er for stramming slik at de blir presset hardere ned mot ruten? Har ikke turt å prøve/feile i frykt for å bare gjøre det verre.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 13 minutter siden:

@Goodspeed Hva slags viskerblad bruker du?

Litt usikker nøyaktig type ettersom det stop på, men det er av typen "Rett viskerblad" slik som er på en del nyere biler, som kun er et viskerblad som står i spenn uten metallanordningen som er på mange av de klassiske vindusviskerene. De ser ut som noe ala denne https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bildeler/vindusviskerblad/vindusviskerblad-006739/

 

bare litt lengre enn den på bildet

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker samme type viskere, den lengste utgaven fra Biltema. Opplever det samme når viskerbladene er nye, armene klarer ikke å presse hardt nok til at hele viskerbladet får kontakt med glasset. De er ganske stive disse viskerbladene. 
 

Men når det har gått en tid blir det bedre, og etterhvert tar hele viskerbladet nedi ruta. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 4 timer siden:

Jeg bruker samme type viskere, den lengste utgaven fra Biltema. Opplever det samme når viskerbladene er nye, armene klarer ikke å presse hardt nok til at hele viskerbladet får kontakt med glasset. De er ganske stive disse viskerbladene. 
 

Men når det har gått en tid blir det bedre, og etterhvert tar hele viskerbladet nedi ruta. 

Godt å høre. Da er det bare å smøre seg litt med tålmodighet. De virker ganske nye, så da er nok det forklaringen. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...