JRK Svart 12.September Del på Facebook Svart 12.September Om noen skal bytte septikslange på 340 2007 modell er det en rimelig enkel jobb. Demonter begge skapene under vask på bad (4 skruer på hvert) samt plate som slange kommer ut av, ved toalettet. Tett den gamle slangen med papir når du har løsnet denne fra toalettet. dra den ut/tilbake skik at den kommer ut ved skapet under vasken. Ny 25 mm slange på 5,1 m festes i gammel slange ved septiktanken ved hjelp av en stump 25 mm rør og gaffatape. Husk å tette den gamle slangen i denne enden også. Åpne begge lukene i gjestelugaren . Dra i slangen foraiktig 30 sm , dra så 30 cm på badet osv.. Når den ny slangen kommer til syne i luken kan man dra litt hardere. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.September Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September God beskrivelse @JRK Når jeg skulle ha ut septikslangen var utfordringen at den var godt fuget med sika eller lignende der den går gjennom skottet mellom motorrom og teknisk rom innenfor stikklugaren. Og så var en håndfull ledninger, kjølevannslanger til defroster og dieselslange til varmeren som går gjennom samme hullet limt sammen med septikslangen. Vanskelig å få fjernet fugemassen uten å ødelegge noe. Tok lang tid, men gikk til slutt. Jeg har ikke fuget på nytt etter bytte av septikslange. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 13.September Del på Facebook Svart 13.September Med tanke på motorlukt og vannintregning fra motorrum til resten av båten virker jo din som en bedre lösning På den annan side så er det jo ett tidspörsmål för slangen må byttes Denne slangen ble monterat i 2012. Har bar brukt ferskvann, og det var ingen antydning til urinsten i slangen. I toalettenden av slangen var det et 1 -2 mm tykt belegg ca 30 cm inn i slangen. Problemet var at det hade paket seg med papir rester av en våtservett eller to mitt inne i slangen. Prövde å stake, men kom icke igjennom. Har nok skylt med for lite vann. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Vindusviskerne på to av vinduene tar ikke helt nedpå ruten på midten slik at det alltid er regn på en liten del midt på ruta. Er det noen av skruene på viskerne som er for stramming slik at de blir presset hardere ned mot ruten? Har ikke turt å prøve/feile i frykt for å bare gjøre det verre. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 18.September Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September @Goodspeed Hva slags viskerblad bruker du? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Brigg skrev 13 minutter siden: @Goodspeed Hva slags viskerblad bruker du? Litt usikker nøyaktig type ettersom det stop på, men det er av typen "Rett viskerblad" slik som er på en del nyere biler, som kun er et viskerblad som står i spenn uten metallanordningen som er på mange av de klassiske vindusviskerene. De ser ut som noe ala denne https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bildeler/vindusviskerblad/vindusviskerblad-006739/ bare litt lengre enn den på bildet Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 18.September Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September Jeg bruker samme type viskere, den lengste utgaven fra Biltema. Opplever det samme når viskerbladene er nye, armene klarer ikke å presse hardt nok til at hele viskerbladet får kontakt med glasset. De er ganske stive disse viskerbladene. Men når det har gått en tid blir det bedre, og etterhvert tar hele viskerbladet nedi ruta. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Jeg kjøpte løs gummi i rett lengde hos Wurth på Kongsberg i 2014. De står fremdeles på. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Brigg skrev for 4 timer siden: Jeg bruker samme type viskere, den lengste utgaven fra Biltema. Opplever det samme når viskerbladene er nye, armene klarer ikke å presse hardt nok til at hele viskerbladet får kontakt med glasset. De er ganske stive disse viskerbladene. Men når det har gått en tid blir det bedre, og etterhvert tar hele viskerbladet nedi ruta. Godt å høre. Da er det bare å smøre seg litt med tålmodighet. De virker ganske nye, så da er nok det forklaringen. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
JRK Svart 7.Oktober Del på Facebook Svart 7.Oktober Har lite kunnskap om gass installasjoner. Har lest att disse bør sjekkes regelmessig for sprekker eller skade fra og med 8. år om de ikke er eksponertt for sollys, og skal byttes etter 15 år. Noen som har byttet denne gasslangen mellom komfyr og stengeventil i skapet ved siden. Ser at det er pressede koblinger i begge ender av denne. Noen som kjenner betegnelse og hvor denne kan køpes ferdig krympet? Utfra manual på Eno så skal det være 3/8 kobling på denne, mens det jeg ser av slanger hos SeaSea Maritim og hjertmans er 1/4 og slangen er 8mm. Dette henger liksom ikke helt sammen i mitt hode. (Eltenativet t er jo å bruke slangeklemmer, men dette er vel ikke etter boka på en såpass ny båt.) Bakside av komfyr: Kobling mot stengeventil: Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober Jeg har byttet disse. Tok med de gamle slangene til Hydroscand som lagde nye slanger med gjenbruk av de gamle fittingsene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 8.Oktober Del på Facebook Svart 8.Oktober Takk for godt tips Brigg da er det bare å løsne messingmutrene på komfyr og stengeventil, så dra slangen ut i hver ende? Noe jeg må være forsiktig med? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober Du må holde i mot på stengeventilen, eller så kan du dra den løs fra festet i skapet. Og husk å bytte slangen bake på propanflaska med det samme. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Takk igjen for tips. Bak har jeg allerede byttet, men har var det vanlige slangeklemmer, men tenkte at det er godt nok da det er utlufting her. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 16.Oktober Del på Facebook Svart 16.Oktober Noen som vet hvor man kan få tak i slike små dreneringsrør som er i bakkant av sidevindu på 340? På bb side er det gamle montert for høyt slik at det samler seg opp og renner over og ned langs benk og endte opp ved dørk bak med døren. Tok sin tid før jeg fant den lekkasjen.. har boret midlertidig hull i sikafleksen, men tenkte å fyre inn et lite ekstra rør (og slippe å styre med å få løs det andre som sitter der fra før). Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Goodspeed Svart 2.November Del på Facebook Svart 2.November Jeg frostsikret toalettet i båten (340) for noen uker siden. Når jeg kom i båten idag hadde frostvæsken lekket ut på gulvet. Jeg frostsikret ved å fylle en del i skålen og kjøre gjennom pumpen. Da var det litt igjen i skålen såvidt jeg husker men ikke mye. Så ble derfor litt overrasket når det plutselig hadde lekket ut når jeg nå kom tilbake. Har ikke hatt noe som helst antydning til lekkasje tidligere, så derfor litt overrasket over at det nå plutselig skal lekke ut. Noen som har erfart noe lignende? Det ser ut som det har lekket ut fra skålen og ikke i overgang til septikslangen (på bildet er det tørket opp, men tror det må ha kommet igjennom der). Ser ut som det er en liten overgang i toalettet mellom skål og nederst bunn i skålen som er i plast. Kan det være mellom de to at frostvæsken har kommet seg igjennom? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 2.November Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November Lekkasje i simmering på aksling inn til motoren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 2.November Del på Facebook Svart 2.November Ja, fant noen med lignende problem. Bare veldig rart at det kom rett etter jeg hadde i frostvæske. Sikkert tilfeldighet. Får sjekke nr på toalett og håpe de fortsatt leverer repsett Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 2.November Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November Du har brukermanual med splitt-tegning og deleliste i en av båtpermene. Jabsco er fortsatt oppegående så ikke problem å få tak i deler. Merk at dette er amerikansk, altså tommedimensjoner. Mutteren for å løsne kniven fra akslingen er ett-eller-annet brøkdels tommer, men 11 mm passer. Umbrakoen for å løsne plastimpelleren fra akslingen derimot, der trenger du tommedimensjon. Om du kjøper dette settet fra Biltema https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/bits/bitssett/bits--og-pipesett-122-deler-2000028465 finner du riktig tomme umbrako, pluss at du har det meste du trenger av bits resten av livet. Tilkomsten til motoren bak toalettet blir enklere om toalettet løsnes fra underlaget slik at det kan flyttes litt frem. Tre skruer, en under hver av lokkene nede på sokkelen som vises på bildet ditt. Lurt å legge noe under toalettet når det flyttes frem slik at du ikke skader lakken på listen forran toalettet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 4.November Del på Facebook Svart 4.November Brigg skrev On 2.11.2024 at 21.30: erk at dette er amerikansk, altså tommedimensjoner. Mutteren for å løsne kniven fra akslingen er ett-eller-annet brøkdels tommer, men 11 mm passer. Umbrakoen for å løsne plastimpelleren fra akslingen derimot, der trenger du tommedimensjon. Om du kjøper dette settet fra Biltema https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/bits/bitssett/bits--og-pipesett-122-deler-2000028465 Flott, godt tips, takk! Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.