Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Om noen skal bytte septikslange på 340 2007 modell er det en rimelig enkel jobb. Demonter begge skapene under vask på bad (4 skruer på hvert) samt plate som slange kommer ut av, ved toalettet. Tett den gamle slangen med papir når du har løsnet denne fra toalettet. dra den ut/tilbake skik at den kommer ut ved skapet under vasken. Ny 25 mm slange på 5,1 m festes i gammel slange ved septiktanken ved hjelp av en stump 25 mm rør og gaffatape. Husk å tette den gamle slangen i denne enden også. Åpne begge lukene i gjestelugaren . Dra i slangen foraiktig 30 sm , dra så 30 cm på badet osv.. Når den ny slangen kommer til syne i luken kan man dra litt hardere. 

Link to post

God beskrivelse @JRK
 

Når jeg skulle ha ut septikslangen var utfordringen at den var godt fuget med sika eller lignende der den går gjennom skottet mellom motorrom og teknisk rom innenfor stikklugaren. Og så var en håndfull ledninger, kjølevannslanger til defroster og dieselslange til varmeren som går gjennom samme hullet limt sammen med septikslangen. Vanskelig å få fjernet fugemassen uten å ødelegge noe. Tok lang tid, men gikk til slutt. Jeg har ikke fuget på nytt etter bytte av septikslange. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Med tanke på motorlukt og vannintregning fra motorrum til resten av båten virker jo din som en bedre lösning

På den annan side så er det jo ett tidspörsmål för slangen må byttes  

 

Denne slangen ble monterat i 2012. Har bar brukt ferskvann, og det var ingen antydning til urinsten i slangen. I toalettenden av slangen var det et 1 -2 mm tykt belegg ca 30 cm inn i slangen. 

Problemet var at det hade paket seg med papir rester av en våtservett eller to mitt inne i slangen. Prövde å stake, men kom icke igjennom. Har nok skylt med for lite vann.

Link to post

Vindusviskerne på to av vinduene tar ikke helt nedpå ruten på midten slik at det alltid er regn på en liten del midt på ruta. Er det noen av skruene på viskerne som er for stramming slik at de blir presset hardere ned mot ruten? Har ikke turt å prøve/feile i frykt for å bare gjøre det verre.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Brigg skrev 13 minutter siden:

@Goodspeed Hva slags viskerblad bruker du?

Litt usikker nøyaktig type ettersom det stop på, men det er av typen "Rett viskerblad" slik som er på en del nyere biler, som kun er et viskerblad som står i spenn uten metallanordningen som er på mange av de klassiske vindusviskerene. De ser ut som noe ala denne https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bildeler/vindusviskerblad/vindusviskerblad-006739/

 

bare litt lengre enn den på bildet

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Jeg bruker samme type viskere, den lengste utgaven fra Biltema. Opplever det samme når viskerbladene er nye, armene klarer ikke å presse hardt nok til at hele viskerbladet får kontakt med glasset. De er ganske stive disse viskerbladene. 
 

Men når det har gått en tid blir det bedre, og etterhvert tar hele viskerbladet nedi ruta. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 4 timer siden:

Jeg bruker samme type viskere, den lengste utgaven fra Biltema. Opplever det samme når viskerbladene er nye, armene klarer ikke å presse hardt nok til at hele viskerbladet får kontakt med glasset. De er ganske stive disse viskerbladene. 
 

Men når det har gått en tid blir det bedre, og etterhvert tar hele viskerbladet nedi ruta. 

Godt å høre. Da er det bare å smøre seg litt med tålmodighet. De virker ganske nye, så da er nok det forklaringen. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
  • 3 uker senere...

Har lite kunnskap om gass installasjoner.

Har lest att disse bør sjekkes regelmessig for sprekker eller skade fra og med 8. år om de ikke er eksponertt for sollys, og skal byttes etter 15 år. Noen som har byttet denne gasslangen mellom komfyr og stengeventil i skapet ved siden. Ser at det er pressede koblinger i begge ender av denne. Noen som kjenner betegnelse og hvor denne kan køpes ferdig krympet?

Utfra manual på Eno så skal det være 3/8 kobling på denne, mens det jeg ser av slanger hos SeaSea Maritim og hjertmans er 1/4 og slangen er 8mm. Dette henger liksom ikke helt sammen i mitt hode.

 

(Eltenativet t er jo å bruke slangeklemmer, men dette er vel ikke etter boka på en såpass ny båt.)

 

 

Bakside av komfyr:

image.png.c4981f22f127343a7b6e5a5668dfc841.png

Kobling mot stengeventil:

image.png.6a4be77ac00cb32d0005ef36499798aa.png

 

 

 

 

Link to post

Jeg har byttet disse. 
 

Tok med de gamle slangene til Hydroscand som lagde nye slanger med gjenbruk av de gamle fittingsene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må holde i mot på stengeventilen, eller så kan du dra den løs fra festet i skapet. 
 

Og husk å bytte slangen bake på propanflaska med det samme. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Noen som vet hvor man kan få tak i slike små dreneringsrør som er i bakkant av sidevindu på 340? På bb side er det gamle montert for høyt slik at det samler seg opp og renner over og ned langs benk og endte opp ved dørk bak med døren. Tok sin tid før jeg fant den lekkasjen.. har boret midlertidig hull i sikafleksen, men tenkte å fyre inn et lite ekstra rør (og slippe å styre med å få løs det andre som sitter der fra før).

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg frostsikret toalettet i båten (340) for noen uker siden. Når jeg kom i båten idag hadde frostvæsken lekket ut på gulvet. Jeg frostsikret ved å fylle en del i skålen og kjøre gjennom pumpen. Da var det litt igjen i skålen såvidt jeg husker men ikke mye. Så ble derfor litt overrasket når det plutselig hadde lekket ut når jeg nå kom tilbake. Har ikke hatt noe som helst antydning til lekkasje tidligere, så derfor litt overrasket over at det nå plutselig skal lekke ut. Noen som har erfart noe lignende? Det ser ut som det har lekket ut fra skålen og ikke i overgang til septikslangen (på bildet er det tørket opp, men tror det må ha kommet igjennom der). Ser ut som det er en liten overgang i toalettet mellom skål og nederst bunn i skålen som er i plast. Kan det være mellom de to at frostvæsken har kommet seg igjennom? IMG_5135.jpeg.4f2a810f07e65052e234e8e2b7e43f52.jpeg

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Ja, fant noen med lignende problem. Bare veldig rart at det kom rett etter jeg hadde i frostvæske. Sikkert tilfeldighet. Får sjekke nr på toalett og håpe de fortsatt leverer repsett

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Du har brukermanual med splitt-tegning og deleliste i en av båtpermene. Jabsco er fortsatt oppegående så ikke problem å få tak i deler. 
 

Merk at dette er amerikansk, altså tommedimensjoner. Mutteren for å løsne kniven fra akslingen er ett-eller-annet brøkdels tommer, men 11 mm passer. Umbrakoen for å løsne plastimpelleren fra akslingen derimot, der trenger du tommedimensjon. Om du kjøper dette settet fra Biltema

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/bits/bitssett/bits--og-pipesett-122-deler-2000028465

finner du riktig tomme umbrako, pluss at du har det meste du trenger av bits resten av livet. 
 

Tilkomsten til motoren bak toalettet blir enklere om toalettet løsnes fra underlaget slik at det kan flyttes litt frem. Tre skruer, en under hver av lokkene nede på sokkelen som vises på bildet ditt. Lurt å legge noe under toalettet når det flyttes frem slik at du ikke skader lakken på listen forran toalettet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev On 2.11.2024 at 21.30:

erk at dette er amerikansk, altså tommedimensjoner. Mutteren for å løsne kniven fra akslingen er ett-eller-annet brøkdels tommer, men 11 mm passer. Umbrakoen for å løsne plastimpelleren fra akslingen derimot, der trenger du tommedimensjon. Om du kjøper dette settet fra Biltema

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/bits/bitssett/bits--og-pipesett-122-deler-2000028465

 Flott, godt tips, takk!

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...