Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Du har nok ett godt poeng der. Lageret føles veldig kompakt også når jeg dreier på akslingen så jeg får vurdere litt om dette byttes.

skipper på Amica

Blogg

Link to post
Share on other sites

Fant ut av det. Løsne høyttaleren, slå litt forsiktig på fremre kant av mahognypanelet, så sklir det bakover. Det er frest ut fire nøkkelhull på baksiden av panelet og det sitter motsvarene skruer i gelgoaten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei på dere!

I min båt har jeg nå litt trøbbel med luka opp til Fly. Jeg får ikke lenger skrudd fast slik at den holder seg oppe. 

Er det noen som har tips i forhold til dette?

Problemet ser ut til å være at gjengene er gåen i skruene som er for å feste luka i åpen tilstand. Må kanskje rett og slett kjøpe større skruer og forsøke å gjenge opp nye gjenger? 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også dette problemet. Gjengene der er tommer ca 7 millimeter. 

Jeg kjöpte dette settet på biltema;

Gängreparationssats, M6 x 1,0 - Biltema.se

Dette er et heilicoil, eller lösgjengesett. Man borrer opp hullet, gjenger dette med en gjengetapp og monterer løse 6 mm gjenger. Alt du trenger med unntak av borremaskin, finns i dette settet.  Så må du finne noen 6mm vingemuttert eller maskinskrue/mutter i 6mm:

Plastmutter 12 st. handtagsmuttrar metall handtagsklämma knappmutter kuggmutter plast svart handtag mutter svart räfflad mutter lämplig för mekaniska och elektroniska möbler : Amazon.se: Bygg, el & verktyg.

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg aldri har lagt merke til hvilket fabrikat disse lukene er. Men det er kanskje mulig å få tak i reservedeler?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hele åpningsmekanismen er festet med popnagler i ramme og luke, så dette er ikke demonterbart, men man kan selfølgelig erstatte denne med noe annet ved å etablere nye fester.

Om jeg husker rett, så fjernet jeg popnaglen ved den røde pilet. Da kan du åpne luken så mye at lukeåpneren glir i fra hverandre. Da kan man også plukke ut, den støpte metallklumpen som gjengene er ødelagt i:

image.png.69b5fb2c7f08099900c685f891c5a190.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei. 

Noen her som har Viksund 360 med VP TAMD 63P (370 hk.)  som motorisering. Om det skulle være noen kunne det være av interesse å høre hva slags propellstørrelse dere kjører med.

skipper på Amica

Blogg

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har et brukt eksosbend til en 340 liggende som jeg kan kjøpe eller vet om en plass jeg kan bestille et nytt ? Mitt har begynt å leke vann 

Link to post
Share on other sites

Blir nok til å sende inn mitt eget bend og la båten stå på land noen uker. Mitt gamle bend er nettopp begynt å leke så vurderer bare å bytte det rett over påske, evt må jeg  ta det i høst. Spørst bare hvor mye mer det vil leke utover sesongen ?

Link to post
Share on other sites

Hvilken type bend er det snakk om? Ut på siden eller ut bak under plattformen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Samme type som på vår 2005 modell da. 
 

Noe av det første jeg fikk gjort etter å ha kjøpt båten var å flytte eksosbendet opp over vannflaten. Først og fremst for å unngå vannspruten fra eksosen opp på brygga. Men det er også en fordel at bendet står over vann med tanke på risiko for lekkasje. Men jeg fikk til tross for dette lekkasje i sveisene og måtte få bendet sveiset opp for noen år siden. 
 

Med bendet under vann tror jeg det er lurt å ha en forbindelse til sink for å unngå, eller i det minste forsinke, tæring av bendet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det var en hyggelig kar på FB som sendte meg info om leverandør og pris, om det ikke er kjent her. Kim Oveland hos Suntec i Tvedestrand jobber med dette. Pris Kr.4400,-  .

Hos meg er jo dette koblet til hoved sinken på akterdekket. Så det blir spennene om det faktisk løser problemet. I teorien skal det jo holde 

Link to post
Share on other sites

Eg og fikk pris med Suntec på 4400kr. Men må da sende mitt gamle bend som mal.

Snakket med HK sveis og platemekanikk, dem skulle ha 8000kr.......!

Hadde desverre ingen valg, og måtte velge dem fordi dem hadde inne et bend som var helt likt som dem kunne bruke som mal.

 

Eg har ikkje mulighet å la båten ta opp plassen på slippen i havna vår så lenge som det tar med frakt og produksjonstid. Går fort 2 uker.

 

Nå tar eg opp båten etter at eg har fått bendet levert

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har jeg for tung propell?

 

2012 mod. Viksund St Cruz 360 med Yanmar 6LY3-STA 427 HK.

Propell Radice 23x26 (ER 23 x OR 26 x 05 80C)

Motor skal gi 3300 o/m, oppnår 3100, kanskje 3150 under ekstreme gode forhold, og med nypolert propell og glatt i bunn. Slik har det vært siden jeg overtok båten for 2 år siden. Forrige eier kommenterte også forholdet.

Noen andre med samme båt og lignende motorinstallasjon som opplever det samme?

Vet ikke hva som var standard propell fra Viksund med denne motoren, men hører gjerne fra dere andre om hvilken propell dere bruker, og om dere oppnår max turtall.

Det er jo stor stigning på min propell, og jeg håper for så vidt at det er propellen som er årsak til ikke oppnådd turtall, og at årsaken ikke ligger andre steder.

En annen ting er at motor bruker noe kjølevæske, må stadig etterfylle litt i ekspansjonstanken for å holde rett nivå. Dette er jo et lukket system, har aldri opplevd lignende tidligere med andre Yanmar motorer.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...