Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Hei på dere!

I min båt har jeg nå litt trøbbel med luka opp til Fly. Jeg får ikke lenger skrudd fast slik at den holder seg oppe. 

Er det noen som har tips i forhold til dette?

Problemet ser ut til å være at gjengene er gåen i skruene som er for å feste luka i åpen tilstand. Må kanskje rett og slett kjøpe større skruer og forsøke å gjenge opp nye gjenger? 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også dette problemet. Gjengene der er tommer ca 7 millimeter. 

Jeg kjöpte dette settet på biltema;

Gängreparationssats, M6 x 1,0 - Biltema.se

Dette er et heilicoil, eller lösgjengesett. Man borrer opp hullet, gjenger dette med en gjengetapp og monterer løse 6 mm gjenger. Alt du trenger med unntak av borremaskin, finns i dette settet.  Så må du finne noen 6mm vingemuttert eller maskinskrue/mutter i 6mm:

Plastmutter 12 st. handtagsmuttrar metall handtagsklämma knappmutter kuggmutter plast svart handtag mutter svart räfflad mutter lämplig för mekaniska och elektroniska möbler : Amazon.se: Bygg, el & verktyg.

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg aldri har lagt merke til hvilket fabrikat disse lukene er. Men det er kanskje mulig å få tak i reservedeler?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hele åpningsmekanismen er festet med popnagler i ramme og luke, så dette er ikke demonterbart, men man kan selfølgelig erstatte denne med noe annet ved å etablere nye fester.

Om jeg husker rett, så fjernet jeg popnaglen ved den røde pilet. Da kan du åpne luken så mye at lukeåpneren glir i fra hverandre. Da kan man også plukke ut, den støpte metallklumpen som gjengene er ødelagt i:

image.png.69b5fb2c7f08099900c685f891c5a190.png

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Blir nok til å sende inn mitt eget bend og la båten stå på land noen uker. Mitt gamle bend er nettopp begynt å leke så vurderer bare å bytte det rett over påske, evt må jeg  ta det i høst. Spørst bare hvor mye mer det vil leke utover sesongen ?

Link to post
Share on other sites

Hvilken type bend er det snakk om? Ut på siden eller ut bak under plattformen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Samme type som på vår 2005 modell da. 
 

Noe av det første jeg fikk gjort etter å ha kjøpt båten var å flytte eksosbendet opp over vannflaten. Først og fremst for å unngå vannspruten fra eksosen opp på brygga. Men det er også en fordel at bendet står over vann med tanke på risiko for lekkasje. Men jeg fikk til tross for dette lekkasje i sveisene og måtte få bendet sveiset opp for noen år siden. 
 

Med bendet under vann tror jeg det er lurt å ha en forbindelse til sink for å unngå, eller i det minste forsinke, tæring av bendet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det var en hyggelig kar på FB som sendte meg info om leverandør og pris, om det ikke er kjent her. Kim Oveland hos Suntec i Tvedestrand jobber med dette. Pris Kr.4400,-  .

Hos meg er jo dette koblet til hoved sinken på akterdekket. Så det blir spennene om det faktisk løser problemet. I teorien skal det jo holde 

Link to post
Share on other sites

Eg og fikk pris med Suntec på 4400kr. Men må da sende mitt gamle bend som mal.

Snakket med HK sveis og platemekanikk, dem skulle ha 8000kr.......!

Hadde desverre ingen valg, og måtte velge dem fordi dem hadde inne et bend som var helt likt som dem kunne bruke som mal.

 

Eg har ikkje mulighet å la båten ta opp plassen på slippen i havna vår så lenge som det tar med frakt og produksjonstid. Går fort 2 uker.

 

Nå tar eg opp båten etter at eg har fått bendet levert

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har jeg for tung propell?

 

2012 mod. Viksund St Cruz 360 med Yanmar 6LY3-STA 427 HK.

Propell Radice 23x26 (ER 23 x OR 26 x 05 80C)

Motor skal gi 3300 o/m, oppnår 3100, kanskje 3150 under ekstreme gode forhold, og med nypolert propell og glatt i bunn. Slik har det vært siden jeg overtok båten for 2 år siden. Forrige eier kommenterte også forholdet.

Noen andre med samme båt og lignende motorinstallasjon som opplever det samme?

Vet ikke hva som var standard propell fra Viksund med denne motoren, men hører gjerne fra dere andre om hvilken propell dere bruker, og om dere oppnår max turtall.

Det er jo stor stigning på min propell, og jeg håper for så vidt at det er propellen som er årsak til ikke oppnådd turtall, og at årsaken ikke ligger andre steder.

En annen ting er at motor bruker noe kjølevæske, må stadig etterfylle litt i ekspansjonstanken for å holde rett nivå. Dette er jo et lukket system, har aldri opplevd lignende tidligere med andre Yanmar motorer.

Link to post
Share on other sites

Tosa87 skrev On 13.10.2021 at 21.42:

Trur ikke du burde la vekta gå ned på tunellforlenger.

 

Her er slik det er gjort på min båt av forge Eiger, en mye bedre løsning.

 

Tunellforlenger ble montert i ettertid og støttestaga er ikke i vegen for tunellforlengeren

 

 

received_647167712648780.jpeg.5b5c97c4ac871034051e86dd63e8bb60.jpeg

 

Festet oppe i dei gammle snap festa

 

 

received_733342807524776.jpeg.2cfcdaa2291cd97bdef514126013068f.jpeg

Har kjøpt en 360 2011 og vurderer ulike løsninger for davit med krybbe til jolla.
Må plattform forsterkes med stag?

Hvor kjøper man slike stag? Hvilke erfaringer har dere med Davit løsninger?

Link to post
Share on other sites

For meg er badeplattformen viktigste uteområdet på båten så her skal det være minst mulig faste installasjoner. Jeg har derfor valgt å lage en egen vogge for gummibåten (150kg), som monteres lett av og på Snap davit festene. Kjølen på jolle kommer rett over snap davit festene. Noe som gjør det lett å bevege seg på plattformen med jolla på. Jolla dras opp på vogga ved hjelp av en liten hjemmelaget vinsj, med noen taljer. 

Vogga er laget i King Starboard , samt ett rustfritt rør mellom snap davit festene Hele løsningen koster 2-3000 kroner. Har lagt ut bilder tidligere på båtplassen , men om det er interesse så legger jeg de ut her. Eneste ulempe jeg ser med denne er at det er litt mer og passe på når jolla skal vinsjes inn og festes en andre dyrere løsninger

Jeg har forsterket med stag, da jeg har sett Viksund med sprekk mellom badeplattform og skrog. Men jeg har også 150 Kg ytterst på plattformen, med 50 kg er det neppe nødvendig. Min forsterknin er veldig enkel, ett rør mellom davitfestene. Så ett nytt rør rett ned på glassfiberbuen bak propellen. i tilleg en avstivninge på hver side. (Ser ut som ett gammeldags klestørkestativ)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...