BMW X1 Posted September 11 Share Posted September 11 Hvordan oppfører en Viksund 340 seg i 2-3 meter høye bølger ? tenker å gå over stadt nå i høst . Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Posted September 12 Author Share Posted September 12 Det avhenger mye av bølgelengden. 3 meter slake dønninger er en ting, tilsvarende høye vindbølger er noe annet. Båten tåler helt sikkert mer enn mannskapet. Viktig å gjøre skikkelig sjøklart ombord før en sånn overfart. Om det er noe som ligger løst et sted havner det helt sikkert på dørken. Jeg har passert Statt to ganger med vår 340, begge ganger på sommeren i tilnærmet maksvær. Da fant jeg ut at autopilot er kjekt, da kan men holde seg fast med begge hendene. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Posted September 19 Share Posted September 19 Er skroget på Viksund St.Cruz helstøpt eller er det divinycell kjerne? (GRP eller «skumkjerne») Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Posted September 19 Author Share Posted September 19 På vår 340 fra 2005 er det et parti i skrogsiden som har divinycell. Deler av hekken, ved roret, har innstøpt kryssfiner. Bunn er hel ved. Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain A Posted September 22 Share Posted September 22 https://www.av-avis.no/nyheter/i/Q7kk0P/nesten-syv-aar-etter-oppstarten-har-selskapet-gaatt-konkurs Nesten syv år etter oppstarten har selskapet gått konkurs Strusshamn Båt og Servicesenter må legge ned driften. Strusshamn Båt og Servicesenter drev i flere år fra disse lokalene på Viksundtomten. Det er også andre selskap i bygget. De er ikke omfattet av konkursen.Foto: Anne Jo Lexander (arkivfoto) Jan Erik Storebø Publisert: Publisert: I dag 11:31 Kopier lenke Det var i januar 2017 at den erfarne alt-mulig-båtmannen Harry Heggholmen startet opp Strusshamn Båt & Servicesenter AS. Nå er selskapet gått konkurs. Det kommer frem i Brønnøysundregistrene at selskapet ble meldt konkurs torsdag denne uken. Heggholmen drev fra Askøy båtsenter sine gamle lokaler, men da det ble kjent at nye eiere ville utvikle Viksundtomten til et boligområde begynte han å se seg om etter nye lokaler. – Strusshamn er slutt for oss. Vi må finne noe annet, fortalte han våren 2022. Han hadde planer om å etablere seg på en tomt på Hanøytangen, men kunne i april i år fortelle at han måtte droppet planene. – Vi kunne ikke låse kapital til et prosjekt som var så usikkert, fortalte han. Meldte om dalende interesse Strusshamn Båt og Servicesenter har vært produsent og leverandør av NB Marine. De har omtalt seg som et komplett båtsenter som tilbyr både reparasjoner og service på båter. Harry Heggholmen hadde planer om å flytte bedriften til denne tomten på Hanøytangen. Flyttingen ble ikke noe av.Foto: Jan Erik Storebø (arkivfoto) Heggholmen har også drevet med båtbygging i liten skala, tre til fire båter per år. Tidligere i år sa han at de hadde merket en endring i interessen for å kjøpe båt. – Det var veldig stille i en periode. Vi har fått litt forespørsler i det siste, men de usikre tidene i samfunnet er noe vi merker. Ifølge bedriftsdatabasen proff.no har selskapets driftsinntekter falt betydelig de siste årene. I 2020 var inntektene på syv millioner kroner. I 2021 ble det redusert til 4,0 millioner kroner. De gikk ytterligere ned til 3,8 millioner kroner i 2022. Strusshamn båt hadde et lite overskudd i fjor, men både i 2020 og 2021 drev de med underskudd. Hadde flyttet til Marikoven Ole Martin Ingebrigtsen Monsen, som er en av eierne på Viksundtomten, opplyser at Strusshamn Båt flyttet ut av lokalene i august. – De sa opp leieforholdet før sommeren, sier han. Harry Heggholmen ønsker ikke å uttale seg om konkursen fredag. Han opplyser likevel at selskapet hadde flyttet virksomheten til Marikoven. Ifølge Heggholmen var det fire ansatte i Strusshamn Båt når det ble meldt oppbud. Vil ikke si noe Selskapet hadde båter i produksjon da de gikk konkurs. Askøyværingen har også vært i kontakt med styreleder Ole Martin Grimsgaard. Han ønsker ikke å uttale seg om saken, og viser til advokat Per Christian Eriksen, som er bostyrer for konkursboet. Bostyrer skriver i en tekstmelding til Askøyværingen at han ikke har opplysninger om konkursen før mandag neste uke. Link to post Share on other sites More sharing options...
Evenb Posted September 27 Share Posted September 27 Synd at de ikke klarer å holde det gående! Nb båtene hadde fortjent et videre liv, de hadde jo planer om å bygge Viksund 360 igjen også men ser annonsen på finn er fjernet! Ser ganske håpløst ut å bygge fritidsbåt i Norge lenger dessverre. Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Posted September 27 Share Posted September 27 14 minutes ago, Evenb said: Synd at de ikke klarer å holde det gående! Nb båtene hadde fortjent et videre liv, de hadde jo planer om å bygge Viksund 360 igjen også men ser annonsen på finn er fjernet! Ser ganske håpløst ut å bygge fritidsbåt i Norge lenger dessverre. Flere av våre best renomerte norske båter produseres nå i Polen! Windy og Askeladden bl.annet. Det er nok en vesentlig kostnadsbesparelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Evenb Posted September 27 Share Posted September 27 Captain A skrev On 22.9.2023 at 16.42: -morten- skrev 26 minutter siden: ja! Heldigvis produserer Viknes, Ibiza, Saga enda i Norge! Håper de klarer å holde det gående! Vi trenger norske båter og beholde det som er av båtbygger- ja! Heldigvis produserer Viknes, Ibiza, Saga enda i Norge! Håper de klarer å holde det gående! Vi trenger norske båter og beholde det som er av båtbygger-kompetanse! Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Posted October 4 Share Posted October 4 Trenger nytt blytau til ankervinsjen bak. I dag er det 16mm blytau. Hva tenker dere om å gå ned til 14 mm? Kan jeg få problemer med kabular og at bruddstyrken blir for lav? Normalt vil jeg ikke ligge med ankret ute om vinden er 12 sekundmeter bakfra. Eller er det slik at ankeret i de aller fleste tilfellene slipper før ankertauet ryker? Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Posted October 4 Author Share Posted October 4 Er det noen fordeler med å bytte til 14 mm? Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Posted October 5 Share Posted October 5 Nei det tror jeg ikke, annet at jeg kan få ett helt nytt feilkjøpt tau for Kr.500,- Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Posted October 7 Share Posted October 7 Jeg tror 14mm går fint og hadde nok tatt sjansen på det. Kan i alle fall aldri tenke meg at det skal ryke. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Posted October 7 Share Posted October 7 Takk for svar finnmarken. Jeg ser at bruddstyrken er på henholdsvis 2000 kg for 14 mm og 2600 kg for 16 mm. Med min bruk av båten, tror jeg heller ikke at bruddstyrken er et problem, men så var det dette med skivene som drar inn tauet, Så vidt jeg kan se finnes de bare en type skiver for Engbo vinsj. Noen som har tanker om dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Posted Sunday at 10:17 PM Share Posted Sunday at 10:17 PM Da er nytt anker og 16 mm blytau handlet inn. Med en liten modifikasjon går 15 kg Brucekopi, går dette inn i den gjennomgånde ankervippen på badeplattformen. Gjorde dette forrige gang også, men passet på og ta noen bilder denne gangen. Man må fjerne det lille festet for sikkerhetsline bakerst på ankeret. Går helt fint å sage dette med vanlig baufil. Så file, så pusse med smergel og polere til slutt. Grunnen til ankeret er maskert er redsel for at metallspon fra verktøy skulle feste seg på ankeret og lage rustflekker. Fikk det på det forrige ankeret. Hele jobben tar 2 timer uten elverktøy. Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Posted yesterday at 10:46 AM Share Posted yesterday at 10:46 AM Blir veldig imponert over det der. Jeg har også 15 kg Bruce i samme rulla, men gjorde faktisk ingen modifisering. Jeg tok meg riktignok ikke råd til et syrefast, men jeg antar at det ikke utgjør noen forskjell. Dog finnes det nok noen ulike varianter av disse kopiene. Mitt anker tror jeg kalles for M-anker. Det eneste jeg passer på er å ikke dra ankeret for langt inn. Men jeg skulle nok ha fått lagt på en syrefast stålplate på innsiden/under badeplattformen, for der kan ankeret gnisse litt inntil. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Posted 23 hours ago Share Posted 23 hours ago Stemmer det, om jeg ikke trekker ankeret helt inn, hadde jeg ikke behøvd å modifisere. Har også limt en syrefast plate under/insiden av badeplattformen, nettopp fordi at ankeret treffer denne når jeg slipper det ut. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now