Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Det avhenger mye av bølgelengden. 3 meter slake dønninger er en ting, tilsvarende høye vindbølger er noe annet. 
 

Båten tåler helt sikkert mer enn mannskapet. Viktig å gjøre skikkelig sjøklart ombord før en sånn overfart. Om det er noe som ligger løst et sted havner det helt sikkert på dørken. Jeg har passert Statt to ganger med vår 340, begge ganger på sommeren i tilnærmet maksvær. Da fant jeg ut at autopilot er kjekt, da kan men holde seg fast med begge hendene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

På vår 340 fra 2005 er det et parti i skrogsiden som har divinycell. Deler av hekken, ved roret, har innstøpt kryssfiner. Bunn er hel ved. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

https://www.av-avis.no/nyheter/i/Q7kk0P/nesten-syv-aar-etter-oppstarten-har-selskapet-gaatt-konkurs

Nesten syv år etter oppstarten har selskapet gått konkurs

Strusshamn Båt og Servicesenter må legge ned driften.

Strusshamn Båt og Servicesenter drev i flere år fra disse lokalene på Viksundtomten. Det er også andre selskap i bygget. De er ikke omfattet av konkursen. Strusshamn Båt og Servicesenter drev i flere år fra disse lokalene på Viksundtomten. Det er også andre selskap i bygget. De er ikke omfattet av konkursen.Foto: Anne Jo Lexander (arkivfoto)
Publisert: Publisert:
I dag 11:31
  • Kopier lenke

Det var i januar 2017 at den erfarne alt-mulig-båtmannen Harry Heggholmen startet opp Strusshamn Båt & Servicesenter AS. Nå er selskapet gått konkurs. Det kommer frem i Brønnøysundregistrene at selskapet ble meldt konkurs torsdag denne uken.

Heggholmen drev fra Askøy båtsenter sine gamle lokaler, men da det ble kjent at nye eiere ville utvikle Viksundtomten til et boligområde begynte han å se seg om etter nye lokaler.

 

– Strusshamn er slutt for oss. Vi må finne noe annet, fortalte han våren 2022.

Han hadde planer om å etablere seg på en tomt på Hanøytangen, men kunne i april i år fortelle at han måtte droppet planene.

– Vi kunne ikke låse kapital til et prosjekt som var så usikkert, fortalte han.

Meldte om dalende interesse

Strusshamn Båt og Servicesenter har vært produsent og leverandør av NB Marine. De har omtalt seg som et komplett båtsenter som tilbyr både reparasjoner og service på båter.

Harry Heggholmen hadde planer om å flytte bedriften til denne tomten på Hanøytangen. Flyttingen ble ikke noe av. Harry Heggholmen hadde planer om å flytte bedriften til denne tomten på Hanøytangen. Flyttingen ble ikke noe av.Foto: Jan Erik Storebø (arkivfoto)

Heggholmen har også drevet med båtbygging i liten skala, tre til fire båter per år.

Tidligere i år sa han at de hadde merket en endring i interessen for å kjøpe båt.

 

– Det var veldig stille i en periode. Vi har fått litt forespørsler i det siste, men de usikre tidene i samfunnet er noe vi merker.

Ifølge bedriftsdatabasen proff.no har selskapets driftsinntekter falt betydelig de siste årene.

  • I 2020 var inntektene på syv millioner kroner.
  • I 2021 ble det redusert til 4,0 millioner kroner.
  • De gikk ytterligere ned til 3,8 millioner kroner i 2022.

Strusshamn båt hadde et lite overskudd i fjor, men både i 2020 og 2021 drev de med underskudd.

Hadde flyttet til Marikoven

Ole Martin Ingebrigtsen Monsen, som er en av eierne på Viksundtomten, opplyser at Strusshamn Båt flyttet ut av lokalene i august.

– De sa opp leieforholdet før sommeren, sier han.

Harry Heggholmen ønsker ikke å uttale seg om konkursen fredag. Han opplyser likevel at selskapet hadde flyttet virksomheten til Marikoven. Ifølge Heggholmen var det fire ansatte i Strusshamn Båt når det ble meldt oppbud.

Vil ikke si noe

Selskapet hadde båter i produksjon da de gikk konkurs.

 

Askøyværingen har også vært i kontakt med styreleder Ole Martin Grimsgaard. Han ønsker ikke å uttale seg om saken, og viser til advokat Per Christian Eriksen, som er bostyrer for konkursboet.

Bostyrer skriver i en tekstmelding til Askøyværingen at han ikke har opplysninger om konkursen før mandag neste uke.

Link to post
Share on other sites

Synd at de ikke klarer å holde det gående! Nb båtene hadde fortjent et videre liv, de hadde jo planer om å bygge Viksund 360 igjen også men ser annonsen på finn er fjernet! Ser ganske håpløst ut å bygge fritidsbåt i Norge lenger dessverre.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Evenb said:

Synd at de ikke klarer å holde det gående! Nb båtene hadde fortjent et videre liv, de hadde jo planer om å bygge Viksund 360 igjen også men ser annonsen på finn er fjernet! Ser ganske håpløst ut å bygge fritidsbåt i Norge lenger dessverre.

Flere av våre best renomerte norske båter produseres nå i Polen! Windy og Askeladden bl.annet.  Det er nok en vesentlig kostnadsbesparelse!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev On 22.9.2023 at 16.42:
-morten- skrev 26 minutter siden:

ja! Heldigvis produserer Viknes, Ibiza, Saga enda i Norge! Håper de klarer å holde det gående! Vi trenger norske båter og beholde det som er av båtbygger-

ja! Heldigvis produserer Viknes, Ibiza, Saga enda i Norge! Håper de klarer å holde det gående! Vi trenger norske båter og beholde det som er av båtbygger-kompetanse!

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

Trenger nytt blytau til ankervinsjen bak. I dag er det 16mm blytau. Hva tenker dere om å gå ned til 14 mm?

Kan jeg få problemer med kabular og at bruddstyrken blir for lav?  Normalt vil jeg ikke ligge med ankret ute om vinden er 12 sekundmeter bakfra. Eller er det slik at ankeret i de aller fleste tilfellene slipper før ankertauet ryker?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar finnmarken. Jeg ser at bruddstyrken er på henholdsvis 2000 kg for 14 mm og 2600 kg for 16 mm. 

Med min bruk av båten, tror jeg heller ikke at bruddstyrken er et problem, men så var det dette med skivene som drar inn tauet, Så vidt jeg kan se finnes de bare en type skiver for Engbo vinsj. Noen som har tanker om dette.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er nytt anker og 16 mm blytau handlet inn.  Med en liten modifikasjon går 15 kg Brucekopi, går dette inn i den gjennomgånde ankervippen på badeplattformen. Gjorde dette forrige gang også, men passet på og ta noen bilder denne gangen. 

Man må fjerne det lille festet for sikkerhetsline bakerst på ankeret. Går helt fint å sage dette med vanlig baufil. Så file, så pusse med smergel og polere til slutt. Grunnen til ankeret er maskert er redsel for at metallspon fra verktøy skulle feste seg på ankeret og lage rustflekker. Fikk det på det forrige ankeret. Hele jobben tar 2 timer uten elverktøy.

 

image.png

Link to post
Share on other sites

Blir veldig imponert over det der. :thumbsup:

 

Jeg har også 15 kg Bruce i samme rulla, men gjorde faktisk ingen modifisering. Jeg tok meg riktignok ikke råd til et syrefast, men jeg antar at det ikke utgjør noen forskjell. Dog finnes det nok noen ulike varianter av disse kopiene. Mitt anker tror jeg kalles for M-anker.

 

Det eneste jeg passer på er å ikke dra ankeret for langt inn. Men jeg skulle nok ha fått lagt på en syrefast stålplate på innsiden/under badeplattformen, for der kan ankeret gnisse litt inntil. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Bilde?

 

På C120 plotteren fra 2005 har jeg skrudd fast vippen slik at plotteren står litt på skrå. Akkurat så jeg ser øvre halvdel av instrumentene over plotteren. Ulempen er at den flate vinkelen gjør at skjermen blir mindre tydelig, feil kontrast. 

 

Fikk aldri til den vippefunksjonen, enten satt plotteren dønn fast eller så falt den ned når båten landet hardt etter å ha passert en bølge. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvordan er lagring i 320 ifht 340? Har hatt 340, så den kjenner jeg til. Av det kan jeg se er det litt mindre ved pantry (skap på høyre side er hyller i 320 og ingen overskap). Samtidig ser jeg i 320 at det er lagring i front oppe ved førerplass på 320. Mens det for enkelte ikke er skap under hovedsalong ved døren. På badet er det heller ikke skap. Er det lagring i benk hovedsalong på 320, eller andre plasser den har lagring hvor det ikke er tilsvarende på en 340?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

På Min 340 fra 2007 funker vippen ganske bra med C20. Litt treg, men ikke noe problem. Men jeg har sett at noen har montert en liten bøyle i overkant (Mot vinduet), Da får du et realt grep på vippen. Ulempen er at du ikke får lagt vippen 100% ned.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi skal skifte aksling og propell på vår 360 og i den forbindelse må roret fjernes. På båter jeg har hatt tidligere har selve rorbladet vært festet til akslingen med bolter og har vært enkelt å demontere. På vår Viksund 360 ser det ut som rorbladet og rorakslingen er en kompakt del og da lurer jeg på hva som er enkleste måte å demontere roret på. Holder det å fjerne mutteren på toppen av rorakslingen for så å trekke hele greia ned, eller er det behov for mer omfattende demontering, Noen som vet?

skipper på Amica

Blogg

Link to post
Share on other sites

Amica skrev 1 time siden:

Holder det å fjerne mutteren på toppen av rorakslingen for så å trekke hele greia ned,


Ja.
 

Det er noen oringer som tetter tundt rorakslingen, lurt å bytte disse når roret først er nede. Og å gjøre rent for gammelt fett. Og når propellakslingen først er ute kan det være lurt å bytte tetningene i pakkboksen også som forebyggende vedlikehold. 

 

På vår 2005-modell ble både roret og pakkboksen levert fra Bosvik i sin tid. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Disse cutlesslagrene som er montert på hengende brakett har veldig god vanngjennomstrømming og dermed god vannsmøring. Jeg har inntrykk av at disse holder veldig lenge. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...