FLS Svart 21.Januar Link til dette innlegget Svart 21.Januar Hei! Er det noen som kjenner høyden fra kjøl til targa på Viksund St Cruz 340 fb? Gjelder evt transport på vei. Hva blir høyden om man legger ned targabøylen? Link to post
Komodo Svart 21.Januar Link til dette innlegget Svart 21.Januar Stella Ulefoss skrev for 21 timer siden: Jeg trenger ny aksling til båten. Prøvde å rette akslingen ,men det ble ikke bra. Av nysgjerrighet, hvordan gjorde du denne rettingen? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Stella Ulefoss Svart 21.Januar Link til dette innlegget Svart 21.Januar Petter Aas på Heista Link to post
Brigg Svart 21.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar FLS skrev for 8 timer siden: Hei! Er det noen som kjenner høyden fra kjøl til targa på Viksund St Cruz 340 fb? Gjelder evt transport på vei. Hva blir høyden om man legger ned targabøylen? Jeg har målt 4,2 m fra vannet opp til topplanternen. Så kommer omlag 1 meter under vannlinjen i tillegg. Som kanskje varierer om det er drev eller fast aksling. Ved å ta av metallbøylen med topplanternen (og eventuel radar/antenner) så kan man spare omlag en halvmeter. Og så kan man kanskje spare litt ved å demontere selve targabøylen, men ikke mye pga høyden på vindskjermen. Men transport etter vei blir vel også vanskelig pga bredde på 3,5 meter? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Andora Svart 21.Januar Link til dette innlegget Svart 21.Januar Min 360 målte 4,95 m på semitraile med targabøyle demontert.målt fra bakken til vindskjerm på fly som da bli høyeste punkt. Link to post
FLS Svart 21.Januar Link til dette innlegget Svart 21.Januar Brigg skrev for 2 timer siden: Jeg har målt 4,2 m fra vannet opp til topplanternen. Så kommer omlag 1 meter under vannlinjen i tillegg. Som kanskje varierer om det er drev eller fast aksling. Ved å ta av metallbøylen med topplanternen (og eventuel radar/antenner) så kan man spare omlag en halvmeter. Og så kan man kanskje spare litt ved å demontere selve targabøylen, men ikke mye pga høyden på vindskjermen. Men transport etter vei blir vel også vanskelig pga bredde på 3,5 meter? Takk for svar. Pga båtens mål blir det nok søknader og følgebil. Er targa festet med bolter og overkommelig å ta av? Link to post
FLS Svart 21.Januar Link til dette innlegget Svart 21.Januar Andora skrev 3 minutter siden: Min 360 målte 4,95 m på semitraile med targabøyle demontert.målt fra bakken til vindskjerm på fly som da bli høyeste punkt. Takk for svar og bilde! Jeg er ikke erfaren med disse båtene, men kan jeg anta at 340 og 360 er å anse som like høydemessig gitt samme fremdriftsløsning? Link to post
Andora Svart 21.Januar Link til dette innlegget Svart 21.Januar Ja meg bekjent er 340 og 360 like på høyden.tror det ligger mål på viksund siden på fb. Link to post
Andora Svart 21.Januar Link til dette innlegget Svart 21.Januar Ja targa er festet med 2 m 10 bolter,en framme og en bak på hver side.jeg løsnet boltene å satte press oppover med en 2x4 fra badeplattformen,så skar jeg med en staney kniv i fugene samtidig som 2x4 ble strammet opp,når den førs løsnet i bakkant kom den veldig greit.planen er å lage denne hengslet så jeg slipper å demontere alt hver gang båten skal i opplag. Link to post
JRK Svart 23.Januar Link til dette innlegget Svart 23.Januar Da er jeg omsider ferdig med ombygging fra AGM til Lithium forbruksbank. Dette kan joe være til hjelp om noen har samme tanker som meg. Start, Thrust og forbruksbanker er isolert fra hverandre, men har selvfølgelig felles jord. Originalt er det jo ikke laget noe felles koblingspunkt for jord og plussledninger. Man fordeler alle kabler der det er plass på batteripolene. Med tanke på segresjon og mye enklere feilsøking er all jord til thruster og start koblet til en fordelisngskinne og pluss til en anen. Tilsvarende fordelingskinner finnes også på forbruksbanken. Så er begge jordskinnene koblet sammen med en jordledning. Ved den plassering av fordelingskinner jeg har valgt, behøver man ikke å skjøte noen av de originale kablene. Men nye kabler måtte til, fra alle batterier til fordelingskinner. Den store fordelen med fordelingskinner er at om det med tiden blir varmgang i en kobling så øker ikke temperaturen på batteripolene. I og med at start bare har tilkobling til motor så er disse kablene koblet diskte på batteriet. Start og Thruster batterier: Jeg har valgt og å fortsette og bruke AGM til thruster og start av flere grunner - Jeg vil ha adskilte batteribanker med tanke på at man kan bruke for mye strøm under opphold i uthavn og risikerer at start eller thrusterkjøring begrenses - Per i dag ser jeg ikke fullverdige Lithiumløsning for start og thrust basert på ferdigkjøpte batterier. Da må man eventuelt bygge selv og kjøre uten BMS Jeg har valgt ett AGM Optima til startbatteri og 2 Optima til thrust. Disse kan også kobles sammen med en extern bryter om nødvendig. ( Her kan man alternativt bruke en startkabel) Desverre ble det ikke plass for startbatteriet i batterikassen så det er plassert i egen batterikasse mellom den gamle og dieseltanken Startbatteriet lades via iutgang 1 på victron laderele, Dette lades også via orginal Ladac lader (utgang 1) ved landstrøm Thrusterbatteriene lades via iutgang 2 på victron laderele, Dette lades også via orginal Ladac lader (utgang 2) ved landstrøm Forbruksbatterier: Lithiumbanken består av 3 stk !00Ah Lithium batterier. Kabling er lagt opp til å yåle 300A. Merk at Skanbat leverer 150AH batterier i samme fysiske størrelse. ved å velge dette får alle batterier plass i original batterikasse. Alternativ, kan man jo også få plass til 450 Ah forbruksbak. Batteriene er paralellkoblet og har en batteri monitor som holder orden på kapasitet. Lading fra motor gjøres fra inngang på Victron laderele. til 2 stk Victron 50A DC(DC controllere, her kan man klare seg med en men jeg kjører ofte bare en time eller to mellom uthavnen og da er hver amper viktig. Noen bhevder at det er unødvendig med DC/DC på D6, men jeg fikk alarm dålithium suger for mye og da lades ikke startbatteriet. forklaringen til dette er at Viksund har endret senseledningen på motoren den går ikke direkte til startbatteriet men til ladereleet. Men kobler man denne til batteriet så kan man kanskje unngå alarmen. Mem så kan man også spørre om det er bra for dynamoen å levere 115 ampere heøe tiden. Jeg har begrenset ladingen vi DC/DC til 100A Batterien lades også fra en egen 40 A Quick lader når landstrøm er tilgjengeli. # solcelleladere er også koblet til Rent montasjemessig er det ingen kunst å koble opp dette, men man må regne 20 timer og det er ikke gratis. Det hel koster også en god del - Lithiumbatterier 2700,- /stk - Optima 2900,-/stk - Victron DC/DC 4600,- /stk - Victron shunt 1500,- - Victron Laderele 1800,- (Her vil det gamle funke helt bra , men har større tap en Victron) - Kabler kabelsk mm 1500,- Sluttregning for meg ble ca 35.000,- Men uten nytt laderele of DC/DC hadde jeg havnet på 23.500,- Link to post
FLS Svart 23.Januar Link til dette innlegget Svart 23.Januar Andora skrev On 21.1.2025 at 21.41: Ja targa er festet med 2 m 10 bolter,en framme og en bak på hver side.jeg løsnet boltene å satte press oppover med en 2x4 fra badeplattformen,så skar jeg med en staney kniv i fugene samtidig som 2x4 ble strammet opp,når den førs løsnet i bakkant kom den veldig greit.planen er å lage denne hengslet så jeg slipper å demontere alt hver gang båten skal i opplag. Takk for tips! Dessverre gikk handel med St Cruz 340 i vasken. Litt skuffa nå. Hvis noen har et pent eksemplar med aksling for salg er jeg interessert. Link to post
Brigg Svart 23.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar Takk for bilder og god beskrivelse @JRK Det ser ut som en ryddg installasjon, skulle nesten tro at du har gjort sånt før . Jeg tror dette kan være til inspirasjon for flere enn meg. Hvor kjøpte du de fordelingsskinnene? Jeg ser at du har en høyere batterikasse enn den som er ombord hos meg hvor nesten halve 142 Ah-batteriene stikker opp over kassen. Den høye kassen er nok mer praktisk på det viset at det er mulighet til å plassere div. tilkoblinger og utstyr nede i kassen. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 23.Januar Link til dette innlegget Svart 23.Januar Fordelingskinnene ble kjøpt hos Amazon.se, De hadde bare røde igjen, derfor Kr.99 per stykk. Så jeg måtte lakkere to av de. Kunne jo kjøpt sort lakk, men det ble hvit da jeg hadde det liggende. De er godkjent opptil 300A, derfor er begge batterikabel og tilhørende thrusterkabel festet på samme skrue, rygg mot rygg Avstand mellom boltene er akkurat stor nok for kabelskoene som er benyttet av verftet. Ja det er god plass, så ingen kabler ligger i nærheten av batteriene, og det er god plas for det som er montert Link to post
JRK Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Enda et vinterprosjekt. Hvordan dytte bort 32 tommers TV i salongen for de som kjenner behov for TV. Jeg bestreber meg jo på å unngå å lage hull i for forskjellig utstyr så jeg lagde et stativ av syrefast 25 mm rør Dette festet er montert via et selvlaget klammer King Starbord til røret som går fra dasbort til FB. Med dette festet kan TV dyttes helt oppunder taket når den ikke er i bruk Link to post
OveHelgeland Svart 1.Mars Link til dette innlegget Svart 1.Mars Hei, Er det noen som har gjort forbedringer iforbindelse med dieselvarmeren i en 340? Har hatt 2 uhell hvor "lufteslangen" til styringen har smeltet av ene gangen for den lå for nerme eksosen til eberen og andre gangen lå den for nerme varmluftslangen til eberen. Dette har resultert i oljesøl og røyklagt båt. Vi bruker båten hele året så når det er kaldt så sviver eberen på fullspeed over lengre tidsperioder å det er da uhellene har skjedd. Det er meget trangt bak kjøleskap med mye greier alt i fra kabler til oljeslangene til styring og vannslanger. Tenkte nå å bytte alle slanger til eberen alle varmluftslanger samt eksos da det er en liten oljefilm på det. Spørsnæmålet er bare om det er noe jeg kan gjøre med slangene for å forhindre at dette overhodet skal skje igjen. Ønsker jo egentlig også å få ned tempen bak kjøleskap da kjøleskap sikkert jobber mer så lenge dieselvarmeren produserer så mye varme rett bak kjøleskap. Noen som har gjort noe tiltak? Finnes det noe isolasjon som jeg kan feste der hvor jeg synes jeg ikke klarer å holde nokk avstand til f eks slanger? Hadde det også hatt noe effekt å hatt en ventil oppe ved siden av stolen som slipper ut varme fra rommet der? Merker når det er snø så smelter snøen ufattelig fort på styrbord dollbord. Nettopp for inne bak komfyr og kjøleskapner det varmt. Link to post
Brigg Svart 1.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars At utligningsslangen for styreoljen kommer for nært eksosslangen og smelter har jeg også opplevd. Dvs det hadde skjedd før vi kjøpte båten, og oljeslangen hadde en skjøt der den hadde smeltet. Jeg har byttet slangen og gjort den litt lengre slik at den ligger ned på dørken og kan sikres i kabelkanalen der. Dermed er det ikke noen risiko for at den kommer i kontakt med varme deler. Jeg har skrudd fast en plate bak kjøleskapet som tetter åpningen mellom kjøleskap-hullet og teknisk rom ut mot skrogsiden. Dermed har ikke den varme luften samme tilgang til baksiden av kjøleskapet. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
OveHelgeland Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars Lurt Brigg. Dette skal gjøres her også Link to post
PanzerHans Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars Jeg har ryddet opp i batterikassen på min 360 og oppdaget flere usikrede kabler rett ved batteriet. De fleste var sikret lenger fremme, men jeg har likevel valgt å installere en hovedsikring rett ved batteriet for økt sikkerhet. Det gjenstår fortsatt to usikrede kretser: én som går til starteren for den ene motoren (som jeg har forstått er normalt), samt ladeutgangen på det venstre batteriet, samt lensepumper.. På forbruksbanken er det også en usikret kabel som går til starteren for motor 2. I tillegg har jeg en thruster koblet til forbruksbanken, men den har sin egen sikring plassert et stykke unna batteriet. Hvilke strømstyrker snakker vi typisk om for en 360-thruster i baugen? Er 200A standard, eller holder det med en lavere sikring? Jeg er klar over at det gjenstår mye arbeid, blant annet å rydde opp i alle tilkoblingene som går helt frem til dashbordet. Planen er å erstatte disse med 2x35 mm kabler til en busbar der fremme. Å rydde opp i en eldre installasjon er tidkrevende, så jeg må ta det stegvis. Min kortsiktige plan er å denne sikringen ved batteriet og en SmartShunt på den negative siden. Link to post
JRK Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars Om du ser på mine innlegg litt lenger opp på denne siden så ser du hva som er originalt på 340 2007. 400 på hekkthruster, 300 på bauthruster og 200 på ankervinsj. Men vær litt observant på at sikring størrelse er avhengig av kabeltversnitt. Ser ikke helt hvor thrusterkabel(er) er koblet med på min båt var de koblet på forskjellige batterier. Om de er koblet på busbaren, så kan du få litt spenningensfall mellom batteri og denne. Jeg har valg å legge egne pluss kabel direkte fra batteri til thrusterbatterier via hovedstrømsbryter til sikring og så til thruster Link to post
Goodspeed Svart 28.Mars Link til dette innlegget Svart 28.Mars Noen som har dimensjon på den anoden som sitter oppå roret på Viksund 340 (05-modell)? jeg har ikke den med en liten "flaps" på ytterkanten av roret der du kan ta på de sirkelanodene, dette er oppå selve roret, lik type som på normale flaps, men liten variant. Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 28.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars @Goodspeed Jeg tror kanskje ikke anode på roret er originalt. Jeg har det ikke, og kan heller ikke huske å ha sett det på andre 340-er. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 28.Mars Link til dette innlegget Svart 28.Mars På forrige jeg hadde (06 modell) så var det en liten flap på enden av roret der den sirkelanoden kunne festes. Har sett det har vært på andre 06, men det var der ikke på denne. Var derimot litt tilfeldig at jeg såg det var en anode oppå roret i fjor. Glemte selvsagt og ta mål. Men skal sies at den såg heller ikke original ut mtp at den stod litt på skrå og virker på en måte litt hjemmelaget. Men siden den ikke hadde denne flapsen så tenkte jeg at det var slik det var på de tidligere modellene selv om roret er koblet til anoden på bb flaps med jordingsledning. Jeg har jo heller ikke sentralanode og såg at det var godt spist av anodene. Så mulig en tidligere eier har gjort det som ekstra sikkerhet. Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
JRK Svart 29.Mars Link til dette innlegget Svart 29.Mars Vedrørende anmoder. Jeg har en 2007 model, her kan jeg se at det er binding fra hoved anden på hekken bak til, ror, trim plan, og eksososuttak. Det som finnes av ander er thrustere og på propellen. Jeg tenker at det heller ikke er behov for flere når du ført har denne bondingen. Så langt har jeg ikke sett noen antydning til korrosjon så langt. Jeg har godt med rur på både trimplan, ror , propell og aksel, noe som tyder på mer en nok kobling mot anoder Link to post
Dixie 2100 Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Hei, Jeg har en kamerat som har gjort en avtale på kjøp (med forbehold om at alt fungerer som det skal ved prøving) av en 2003 mod 340 med TAMD63P og aksling. Motor har gått 1900t. Båten virker velholdt. Noen som har tips om ting som en burde være ekstra oppmerksom på på denne? Link to post
Brigg Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April 63-motoren er kjent for å være en sliter. Dersom motor og båt har blitt løpende vedlikeholdt vil dette være et godt utgangspunkt. Se på hva som er gjort med ettermontering av kabler og elektrisk utstyr. Er dette ryddig og oversiktlig? Finnes det dokumentasjon som gjør det mulig å gjennomføre feilsøking? Utstyr ombord som ikke har blitt byttet ut begynner å dra på åra. En ekstra sjekk av at alt virker som det skal kan være på sin plass. Og sofaputene/trekk vil over tid brytes ned av sola, samtidig som skummgummien mister spensten etter mange års bruk. Sjekk øverst på ryggstøene mot vinduene om stoff/skinn fremdeles er ok. Det er fremdeles mulig å få kjøpt nye puter til sofaen fra Flataker. Ellers mener jeg at en Viksund 340 generelt vil være et godt kjøp, selv om den begynner å få noen år på nakken. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn