Jump to content

Kvadrat på kabler, praktisk utførelse


Roksoy

Recommended Posts

Ser mange poster her inne om strøm i båt, har også googlet rundt om! Funnet mye god info men har et par spørsmål :)

 

Jeg har en småbåt (rana 18 cabin) hvor jeg nå skal installere litt utstyr. Det er kun snakk om litt lys, lanterner og stereo. Lampene har led teknologi, så det er ikke store forbruket.

Jeg har regnet meg fram til en totalbelastning i baljen på rundt 600W. Formelen er da I=P/U, altså I=600W/12V som blir 50A.

 

Da vil kanskje en 25mm2 kabel være greit, litt i største laget men med tanke på tap vil jeg gå for dette. Snakker vi da om 25mm2 fra dynamo til batteri, og fra batteri til koblingstykke framme ved styrekonsoll? Og gjelder det samme for - fra batteri til koblingsstykke?

 

Når jeg nå har fått riktig kvadrat frem til styrekonsoll, kan jeg nå gå fra koblingsstykket inn på brytere (med sikring) for å deretter gå videre til lamper? Sett at jeg har en bryter for kabin lys hvor jeg har et totalt forbruk på rundt 50W. Bruker samme formel og får da et strømtrekk på 4A. Da kan jeg bruke en 8A sikring (som er i panelet) og bruke 1.5mm2 kabel?

Vil dette være korrekt framgangsmåte å gjøre dette på?

 

Har et startbatteri og et forbruksbatteri som jeg parallellkobler og bruker et skillerelè.

Lurer også på om regulatoren som står på motoren nå holder mål, eller om jeg burde kjøpe nytt? Yamaha 1995, 85HK.

 

Takk for alle svar :)

 

Chris

Link to post
Share on other sites

Velkommen her i dette utmerkede forum!

 

Det høres greit ut slik som du tenker, men jeg stusser litt på hva du bruker alle de 600 Wattene til i en slik båt - og fremfor alt om du bruker disse wattene samtidig?

 

Ved slike beregninger opereres nemlig ofte med en "samtidighetsfaktor" og hvis du trekker den inn i tankegangen kan det godt være at du f.eks aldri bruker mer enn 300 W samtidig, og dermed har du bare halv strømmen som skal håndteres.

 

Lykke til iallefall!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for det Poseidon! Har vært inne her noen ganger nå (hvert google søk leder meg hit) så det var like greit å bli medlem :)

 

Sant som du sier, dette med samtidighetsfaktoren, sitter her og titter i Nek 400 :p

Jeg dropper nok fort ned noen Ampere om man regner på det, men jeg går for 50 med tanke på framtiden, plutselig er det en bedre halvdel som ønsker en varmer på noen watt osv :p

 

Så om jeg i full fart skal skrive opp hvordan denne koblingen helt enkelt vil bli, så tenker jeg noe slikt:

 

Dynamo-->Batteri-->Hovedbryter-->Koblingskinne for + -->Sikringspanel-->Bryter-->Lampe-->Tilbake til koblingsskinne for minus?

 

Ser flere plasser at det blir anbefalt hovedbryter for hvert batteri, men burde det ikke holde kun for forbruk?

Start og forbruk blir parallellkoblet selvsagt, men det er i all hovedsak forbruk som er viktigst å ha bryter på, eller?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er mange måter og gjøre det på. Når det blir mye strøm samtidig er det greit og fordele den på flere kurser. Mitt ser vel omtrent slik ut: dynamo-batteri-hovedbryter-3 kurser fra hovedbryter med hver sin hovedsikring, hvor den ene kursen bare går til motorrelatert dvs startnøkkel, instrumenter. Den andre går til bryterpanel med innebygde sikringer for lanterner, belysning, og tredje går til et annet bryterpanel med innebygde sikringer, radio,ferskvannpumpe osv.

Så har jeg en fordelingsskinne til lanterner og innvendig belysning etter bryterpanelet siden de bare betjenes med en bryter. Innvendig belysning har også bryter på hver lampe.

Aron Tvedt :

På de fleste ferdiglagede bryterpanelene er det innebygd en skinne for + samt både brytere og sikringer.
Nettopp, og med det sparer du en del kabelspagetti.

 

Grunnen til at det er delt i tre hovedkurser er at det kan brukes mindre hovedsikringer og tynnere kabler, og samtidig har motoren sine fungsjoner om noe går galt i andre deler av anlegget.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hørtes ut som et bra system hegra! Jeg tenker også at det er enklere og ha kontroll når man går fra hovedbryter og rett inn i en godt merket koblingsplint, og deretter fordele ut til forbruket:)

 

Så var det dette med spenningsregulator da, dynamoen gir vell 12V likespenning slik den er, så det skulle vel bare være å koble til? En ekstern regulator, slik jeg har forstått det gir en litt mer korrekt og muligens høyere ladespenning eller tar jeg feil?

 

Det eneste jeg da trenger er et skillerelè, prisene her varierer jo enormt mye. Man kommer selvsagt ikke unna biltemas relè til latterlige 149,- Skillerelè biltema Duger dette, eller burde jeg gått for Rolls Royce?

Link to post
Share on other sites

Roksoy : Så var det dette med spenningsregulator da, dynamoen gir vell 12V likespenning
Den gir nok mer enn det, og i mange tilfeller mye mer, men amper(mengde strøm) er nok heller beskjeden. Siden det er en Yamaha 1995 mod på 85 hk kan nok ladespenning variere ganske så mye. Slike motorer har normalt ikke vanlig dynamo, men magneter innebygd i svinghjul samt en likeretter som leverer strøm til uttaket og batteri med tilhørende utstyr.

Du kunne nok med fordel målt spenningen og sett hvor høy den er, spesielt etter at motor har gått på en lengre tur, og batteriene er toppladet. Det er ofte da spenningen er på det høyeste(måles når motor går med høyt turtall). Er den over 14,7 volt eller der omkring så kan nok en regulator være fornuftig. Ikke bli overrasket om du måler over 15 volt heller. Det er slett ikke sikkert motoren din har noen regulator heller.

 

Releet vet jeg lite om, men til den prisen gjør det vel ikke så mye om det ryker heller. Bare koble rele og hovedbryter slik at om det ryker, så må ladestrømmen opprettholdes til et av batteriene.Hvis ikke ryker likeretteren i motoren. I farten har jeg ikke studert koblingen av releet, så dette ordner seg kanskje selv.

cheetah : Hadde tenkt å koble den tynne kabelen fra skillreleet som skal på minus via tenningslåsen siden den trekker noe strøm.
Den der forstår jeg ikke helt. Releet bruker vel bare strøm når det slår seg på, og det skjer vel med over 13 volt godt og vel, eller tar jeg feil?

Uansett så har nok ikke denne minusledningen noe og gjøre i tenningsnøkkel. Der er det bare + kontakter, så da må det nok gjøres på annet vis.

Link to post
Share on other sites

Slike motorer har normalt ikke vanlig dynamo, men magneter innebygd i svinghjul samt en likeretter som leverer strøm til uttaket og batteri med tilhørende utstyr.

 

Der datt jeg av gitt.. Har nettopp kjøpt båten og får den ikke på gården før lørdag, men du kan tro det gledes :cheers:

 

Dermed vet jeg foreløpig ikke hvordan det ser ut i denne motoren.

Men la oss si at den ikke har dynamo, men magneter innebygt i svinghjul og en likeretter somo du sier. Alt jeg har lest om dynamo (D+, B+, W) osv osv gjelder plutselig ikke lenger da? Eller kan jeg rett og slett bare bytte kablene til et større kvadrat og ikke bry meg mer om koblingene i motor? Altså bare parallellkoble batteriene og deretter fokusere på forbruket? Eller må jeg fremdeles vurdere regulator og koblingen der?

Mange spørsmål jeg vet, er i utgangspunktet grønn på motor :confused: Det elektriske går fint, jobber som trikker, men det stopper veldig opp under lokket på motorn ;)

Link to post
Share on other sites

Er langt fra noen fagmann på dette jeg, men har motoren selvstarter, så må den ha et batteri, og batteri i sin tur ladestrøm. Men av det jeg har lest her på forumet så er det flere litt eldre påhengere som ikke har vanlig dynamo, og vistnok heller ikke regulator. Uten regulator blir ladespenning gjerne for høy, og batteri har ikke godt av stort mer enn 14,4-14,7 volt. Derfor jeg skrev dette med måling av ladespenning. Det følger vel med en bok til nybåten så du blir kanskje klokere da. Ellers er det nok av medlemmer her som kan dette mye bedre enn meg, og du kan jo søke litt på emner som angår dette, så finner du sikkert noe. :wink:

Link to post
Share on other sites

Bruker visst litt strøm(hvilestrøm) Kanskje et rele i forbindelse med tenningen eller noe?

Dette er bare tull, releet bruker bare strøm når det er innkoplet, alså når du har lading. Enten fra dynamo eller lader. Jeg har kopplet den sorte direkte på minus, uten noe som helst og har hatt det i 6 år nå.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takk for svar og forslag! :)

Jeg har nå kommet et hakk videre i prosessen, utrolig hvor lang tid "enkle" ting kan ta :eek: men sluttresultatet blir nok bra! :drink:

 

Er det noen som vet hva jeg bruke som koblingspunkt for 4-5 ledninger (1mm2)

Ene kabelen (blå) som er for lys ifra både voltmeter, knopmåler, tiltmåler og drivstoffmåler hadde jeg tenkt og koble enten på tenning eller cockpit belysning.. Hva er lurt og bruke her? Ser at noen har brukt superwago, men er dette et godt permanent alternativ? Jeg så for meg noe fastmontert hvor alle ledningene kunne kobles til?

 

 

Roksøy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...