Jump to content

Kjøpt båt med Perkins 6354 84mod, viste seg å være fra 1969-70...


Family 27

Recommended Posts

Hei.

Har kjøpt en summer family 84 modell. I kontrakten har selger skrevet at motoren er " antatt 84 mod." Motoren er en Perkins 6354.

Da jeg ringte Universal diesel for å bestille en ny termostat sier de at dette er en motor fra 69-70.

Han har skrevet at båten selges som den er, men jeg mener jo at han har gitt feil opplysninger, og ønsker å heve kjøpet. Har også oppdaget et par lekasjer i overbygget enda både jeg og kona spurte ettertrykkelig om det var noen lekasjer. Han har også krysset av på at det ikke er lekasjer i kjøpekontrakten.

 

Noen som har noen vettuge synspunkter på problemet mitt?

Link to post
Share on other sites

Han sier at han "antar" at den er 84 mod. Det betyr at han ikke fastslår at den er en 84mod men han tror det er en 84mod. "Selges som den er" med din underskrift betyr at du har godtatt betingelsene ved kjøpet og at du har godtatt beskrivelsene selger har gitt. Du har ingen sak.

 

Lekkasjene: Det står i kontrakt at den er uten lekkasjer, noe det er, ergo så er dette i strid med kontrakten. Der har du en sak.

Link to post
Share on other sites

Så lenge motoren er godt vedlikeholdt så burde det vel ikke bety så all verden om motoren er 27 eller 41 år? Gammel er den jo uansett. Og lekkasjer i båt er vel regelen enn unntaket. Tolker jeg innlegget dithen at du egentlig angrer litt på å ha kjøpt båten, og leter etter en unnskyldning for å heve kjøpet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror du har også en sak angående motoren. Formuleringen åpner for litt slingringsmonn men jeg vil tro at 15 år eldre en indikasjonen i kontrakten er så pass vesentlig at det blir fort en kjøpsrettslig mangel. Få se om Skipper Worse kommer på banen, han kan kjøpsrett i alle sine finurligheter.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Båten går greit den, men hadde ikke kjøpt den om jeg hadde visst at motoren var så gammel. Motornummeret selger har skrevet i kontrakten stemmer heller ikke med det som står på motoren. Det han har skrevet har han tolket en U til å være 11.

Plikter ikke selger også å være litt oppdatert på det han selger, eller kan man bare anta hva det er man selger?

Link to post
Share on other sites

Båten går greit den, men hadde ikke kjøpt den om jeg hadde visst at motoren var så gammel. Motornummeret selger har skrevet i kontrakten stemmer heller ikke med det som står på motoren. Det han har skrevet har han tolket en U til å være 11.

Plikter ikke selger også å være litt oppdatert på det han selger, eller kan man bare anta hva det er man selger?

 

Tror neppe at det betyr noe at en U skrives som en 11. Desuten har begge, kjøper og selger et ansvar at slike numrene stemmer. (Regner med du har verifisert numrene som står i kontrakten med det som står på båten før du skrev under kontrakten)

 

Ingen plikter noen ting så lenge man er enig om det. Og da gjelder nøyaktig det. Selgeren mente at motoren er fra rundt 1984 og så ble dere enige om at han ikke kunne garantere årstallet helt men at motoren var fra deromkring (tidlig 80-tallet) og skrev "antatt 84 modell". Det som er sakens kjerne nå: Er et avvik på 14 år innenforbi det dere ble enig om? Selve formuleringen er et svakhet. Jeg ville som kjøper heller brukt en formulering som "ikke eldre en 1980" enn "antatt 1984". Men som sagt kan du dokumentere at motoren er fra 1970, så tror jeg nok du ha et case.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har ikke konfrontert selger med det enda, må tenke meg litt om hvordan jeg skal gjøre det, men lurer på om jeg bare skal gå gjennom en advokat med en gang, og forhåpentligvis få en rask løsning, så ikke sommeren blir ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok ikke du har noen sak. Du har kjøpt en gammel båt for en billig (?) penge, motorens alder er angitt med "antatt..." dvs. selgeren åpner for en usikkerhet som kjøperen må forventes å ta høyde for. Personlig ville jeg nok undersøkt motortypen og funnet ut av dette før kjøp. Dette har du ikke gjort, men i ettertid funnet ut at en telefon kunne avdekket dette. Denne telefonen kunne du jo tatt før du kjøpte båten også. Selv har jeg f.eks. ringt verkstedet der båten etter sigende har vært på vinterservice og fått mye interessant informasjon - før handeler. Dette var spesielt relevant der en selger en gang uttalte at han bare så på motoren som en "stor rød klump". For meg hørtes dette ut som et forsøk på ansvarsfraskrivelse. Litt som "antatt" alder... Hvor lenge hadde selgeren denne båten? Trengte han noensinne reservedeler? Burde han i så fall ha skjønt at motoren var eldre enn han trodde? - Ikke så lett å vite. Mange båteiere har forbausende lite greie på motorer.

 

Med tanke på lekkasje, er vel spørsmålet om du kan dokumentere at selgeren burde visst dette. Og igjen: Så du det selv ved inspeksjon før kjøp? Hvis ikke, kan du kanskje ikke forvente at selgeren så det heller?

Link to post
Share on other sites

Har dere avtalt at det er ingen lekkasjer eller er det også en runde formulering som "selgeren kjenner ikke til lekkasjer"?

 

Hvis dere har avtalt at båten har ikke lekkasjer så gjelder det. Punktum. Finner du ved første anledning etter kjøpet lekkasjer så er det nok en kjøpsrettslig mangel. Er det en litt rund formulering er det straks mye dårligere case med en så gammel båt.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hva med å be om et rimelig avslag for din egen sjelefred?

 

Du ville jo ellers ha båten - rettsak, advokathonorarer el brukt på dette kan vel fort bli uhensiktsmessig mye negativ energi :headbang:

 

Det ser ut som du har fått deg en solid motor med god deletilgang. De ble såvidt jeg kan se produsert i ca 1 mill eksemplarer fra 1960 til 1996! Lange serier er kvalitetstegn og har mange fordeler (tilgang til nye og brukte deler).

 

"In the 1970s the engine was chosen over Mitsubishi, Detroit Diesel and Caterpillar engines to be used in the Dodge/Commer 100 commercial-truck line. Amazingly, the 6354 engine series was manufactured until 1996. During its 30-plus years of mass production, more than one million 6354 engines were produced." Link

 

Om du vil kan du nok komme til å kose deg med en fin båt - med solid, velprøvd og god motor.

 

Fikk nesten lyst på en slik motor selv :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjøp av båter, også brukte og mellom privatpersoner, reguleres av kjøpsloven fra 1988.Om selgeren ”ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet”, jf. kjøpsloven § 19 første ledd bokstav b. Det er en grunnleggende kontraktsrettslig forpliktelse at en selger plikter å gi opplysninger om vesentlige forhold ved kjøpsobjektet. Unnlatelse av dette kan også medføre at avtalen er ugyldig som følge av svik etter avtaleloven § 33

 

For eksempel er det nokså vanlig at en bruktbåt selges med et ”som den er”-forbehold. Dette gjør at båten kun vil være mangelfull i tre situasjoner etter kjøpsloven § 19, hvor det heter:

”Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.”

 

Jeg mener du skal kontakte Forbrukerrådet i ditt hjemfylke

Redigert av Kweelhouse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kontakte Forbrukerrådet? Hvorfor? Hvorfor ikke kose seg med båten istedet..?

 

Hvem kan med hånden på hjertet si at man kjøper en båte fra 1984 og tror at den er som ny (uten lekkasjer fra vinduer)?

OK, motoren er eldre enn forventet (og kanskje eldre enn selgeren antydet), men dette kunne vel kjøperen funnet ut av hvis han hadde forsøkt?

 

Se på eldre bruktbiler. Du har ikke har mye å komme med hvis du vil klage på kjøpet av en bil fra 80-tallet - for eksempel.

Jeg har selv solgt og kjøpt mange halvgamle biler. Skal jeg kjøpe noe selv, er jeg under bilen (tar meg bryet med å leie en hall med heis/bukk), leter etter rust og sjekker oljenivået i differensial, fordelingskasse (4x4) etc. - men mange av dem som kjøper biler av meg, kikker ikke en gang under panseret!

 

Poenget mitt er at det forskjellige måter å undersøke en brukt båt. Greit nok. Men å gå med lukkede øyne inn i en handel med en båt med "antatt" alder?

 

PS - Jeg gjorde noe lignende med min første bil, en MB fra 1975 (kjøpte den i 1990) som hadde en byttemotor som var litt større (2.8 liter motor i en 250), og syntes dette hørtes bra ut. Noen uker senere skjønte jeg at motoren var vesentlig eldre (enkel kam fra en 280 S, mens en 280-motor fra 1975 ville hatt twincam). Kanskje dette kunne oppfattes som feilaktig opplysning fra selgeren. Men bilen tjente meg fantastisk bra i fire år. Jeg kjørte over "hele" Europa og hadde ingen vansker med motoren (men desto mer med rust...). Etter fire år solgte jeg bilen til en som kunne sveise, og den gikk bra i mange år til. Bare noen tanker om en litt eldre motor. DS.

Link to post
Share on other sites

er enig med index. virker som han har angret kjøpet. ville ha kontaktet selger og fått evt avslag pga lekasje og det med alder på motor. ellers ville jeg ha brukt båten og vært fornøyd og nytet sommeren:)

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Verdidifferansen av motoren i fra 1970 kontra 1980 er liten, kanskje 5-10 000 . Hadde ikke brukt advokat på slike beløp.

Det kan jo også hende at motoren er heloverhalt i ~1984. Og at nummeret på blokka er ifra 1970. Det er nok ikke mange båtmotorer fra hverken 1984 eller 1970 som fortsatt går, uten å ha vært overhalt. Kos deg med båten og kjøp en tube sika, er det derimot vannskade som skyldes lekkasjer ville jeg bedt selger om refusjon alternativt å heve kjøpet. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

"Selges som den er" med din underskrift betyr at du har godtatt betingelsene ved kjøpet og at du har godtatt beskrivelsene selger har gitt. Du har ingen sak.

For det første er det noe som heter kjøpsloven og den overstyrer slike "som den er"-formuleringer, og betingelsene tilsier jo dessuten at motoren er vesentlig yngre.

Link to post
Share on other sites

Be om pris-avslag på kjøpet . (f.eks. 10.000,-), eller få selger til å betale en service/gjennomgamg av motor på et verksted.

Det er en kjempe motor, jeg har samme type (1985 mod). Er det ikke noe feil med motor, så skjønner jeg ikke problemet !

Gleder meg til å se disse nye motorene om 30-40 år. F.eks. en yanmar 290 hk.

Kos deg med båt og motor :flag_bp:

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvem kan med hånden på hjertet si at man kjøper en båte fra 1984 og tror at den er som ny (uten lekkasjer fra vinduer)?

OK, motoren er eldre enn forventet (og kanskje eldre enn selgeren antydet), men dette kunne vel kjøperen funnet ut av hvis han hadde forsøkt?

Noen som trodde det var snakk om en ny båt dette? Står ikke det noe sted, vel?

 

Den enkleste måten å finne ut hvor gammel en motor er blir vel rett og slett og spørre? Man må jo anta at det som da blir oppgitt er sånn omtrentlig riktig, og ikke skivebom, som her. Utrolig klønete av selger å oppgi en antatt alder når han i virkeligheten ikke har peil. Det er ikke noe kjøper skal lide for, selv om motoren skulle være overhalt og aldri så velfungerende.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på lekkasje, er vel spørsmålet om du kan dokumentere at selgeren burde visst dette. Og igjen: Så du det selv ved inspeksjon før kjøp? Hvis ikke, kan du kanskje ikke forvente at selgeren så det heller?

Hvor lenge ser du på en båt før du kjøper den?

Vil det være naturlig å anta at selger har opplevd noen regnværsdager før dette salget mens kjøper kanskje ikke har sett den i regnvær.

 

Du ville jo ellers ha båten - rettsak, advokathonorarer el brukt på dette kan vel fort bli uhensiktsmessig mye negativ energi :headbang:

 

 

Om du vil kan du nok komme til å kose deg med en fin båt - med solid, velprøvd og god motor.

Enig... ikke minst vil nok advokatkostnader dekke opp differanse på verdi av motor.

 

 

 

Hvem kan med hånden på hjertet si at man kjøper en båte fra 1984 og tror at den er som ny (uten lekkasjer fra vinduer)?

OK, motoren er eldre enn forventet (og kanskje eldre enn selgeren antydet), men dette kunne vel kjøperen funnet ut av hvis han hadde forsøkt?

Det er ikke det det dreier seg om.

Det som gjelder er at selger har skrevet i kontrakten at båten ikke er lekk og at motor er i en viss alder.

Når ikke det stemmer er det et avvik og ikke et spørsmål om man tror man kjøper nytt eller ikke.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er urealistisk å tro at en 27 år gammel båt er helt tett, selv om selgeren skriver det.

 

Kjøpere som ønsker nye produkter oppfordres til å kjøpe nye produkter.

 

For å få cabinvinduene tett kjøper du en flaske crack-sealer, og impregnerer gummilistene rundt vinduene.

Det stoffet er som vann, trenger inn i gamle sprekte gummilister, herder, og blir til silicon.

Jeg har hatt en Master 820. Disse er kjent for å kunne lekke litt i vinduene, pga gamle pakninger.

Den var helt tett pga crack sealer.

 

 

Angående motoren:

Summer Familiy er for å si det mildt ingen racerbåt, det er en snekke som er tverr bak, for bedre plassutnyttelse.

Om motoren er noen år gamlere enn både du og selger trodde, hva så?

En båtmotor fra 1984 er akkurat like verdiløs som en fra 1970.

Men, en båtmotor fra 1970 er sikkert mer tungbygd enn en fra 1984, og det kan godt være den 1970 modell motoren du har, har vel så mange år igjen som en 1984 modell motor.

Alt avhenger av hvordan motoren er stellt og kjørt, og om det er et godt kjøp det vet du ikke før om noen år.

Og om noen har lest tallet "11" som "U", hva så, sånt skjer. Var nok ikke med vilje...

 

Jeg ønsker deg lykke til med båtlilvet, og jeg oppfordrer deg til å løse problemene du har med den gamle båten fortløpende.

Bruk baatplassen, legg ut bilder, spør, du får garantert hjelp.

 

 

Tør du oppgi hvor mye du har betalt for båten?

 

Når du skal klage til selger, ha i bakhodet at en ny båt i tilsvarende størrelse koster en god million og vel så det.

Regner med du har fått ca det du har betalt for.

 

 

 

Jeg forsvarer ikke selger dersom han har lurt deg, ikke misforstå.

Ønsker heller å hjelpe deg i retning av at du skal se på bagatellene som småproblemer man nesten måtte regne med, og heller lete etter tekniske løsninger, ikke juridiske.

 

For ærlig talt, båten din (og min) er en gammel haug fra 1984, og det visste du da du kjøpte den.

Men, den har mange mange år igjen på sjøen dersom eieren vil.

 

Lykke til!!! :thumbsup:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...