Jump to content

Kartplotters nøyaktighet


Puffen

Recommended Posts

Jeg får snart nybåten på vannet.  Dette blir min første båt med kartplotter.  Jeg lurer på i hvor stor grad en kan stole på plotteren sin nøyaktighet.  

Jeg er fullstendig klar over at jeg alltid må ha papirkart tilgjengelig, men er disse mer til å stole på?

Kartene er vel stort sett like, men hvor stor er evt. misvisning på en plotter?  Er denne i så fall varierende på forskjellige plottere?

Er det noen der ute som har erfaringer på godt og vondt, som jeg kan få ta del i?

 

Ellers så gleder vi oss voldsomt til å få båt igjen.  Solgte gamlebåten i juli, så det er virkelig på tide.

Link to post
Share on other sites

Gled deg til båt med kartplotter - det blir en tidsregning før og etter plotteren! Nøyaktigheten er som allerede sagt svært nøyaktig, MEN svært mange her inne har opplevd flere ganger at det skjer ting med satelitter/mottak eller at kartene ikke er så nøyaktige som de burde være. Bruk derfor plotteren med fornuft  - med andre ord bruk øyne, hode og sjekk gjerne opp mot papirkart. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilken plotter du har, men på mange plottere har man muligheten til å vise avviket / nøyaktigheten i datafeltene på skjermen. Det er også mulig på legge inn en alarm hvis avviket blir for høyt. Sjekk om dette er mulig på din. Jeg vet Garmin har det på alle sine.

 

Bruker selv plotter, men har alltid papirkartene liggende fremme, og bruker disse parralellt med plotteren.

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilken plotter du har, men på mange plottere har man muligheten til å vise avviket / nøyaktigheten i datafeltene på skjermen. Det er også mulig på legge inn en alarm hvis avviket blir for høyt. Sjekk om dette er mulig på din. Jeg vet Garmin har det på alle sine.

 

Bruker selv plotter, men har alltid papirkartene liggende fremme, og bruker disse parralellt med plotteren.

 

[glow=red,2,300]GeV[/glow]

 

Jeg skal ha en Raymarine C serie

Link to post
Share on other sites

Plotterens nøyaktighet er lik kartprogrammets evne til å tolke digitale data samt nøyaktigheten på dataene som skal tolkes, d.v.s. kartdata som ligger inne. Disse er som kjent ikke alltid like nøyaktig, og kan variere ganske mye avhengig av hvor du befinner deg i Norge og når siste oppmåling ble foretatt. Svært mange steder langs kysten vår har avvik på mer enn 400 meter mellom kartposisjon og reell posisjon avlest på en god GPS. Svært ofte oppleves det at plotteren tydelig viser at du kjører over tørt land mens du ved selvsyn beviselig befinner deg i vannet. Nesten like ofte har etter hvert svært mange også erfart det motsatte, at de i realiteten skulle ha vært i vannet, men beviselig befinner seg på land! En kartplotter må derfor brukes med fornuft, og en må alltid være obs. på at den kun er et hjelpemiddel og ingen fasit!

Hvis det er nøyaktigheten til GPS'en du egentlig spør etter, ligger den i 95% av tiden under 15 meter, men kan til tider være betydelig mer, ref. artikkelen i et båtblad hvor huset som GPS'en og skriveren befant seg, flyttet over 1 km i løpet av natten før det vendte tilbake til sin egen grunnmur!!!!

Link to post
Share on other sites

Du vil finne mange tidligere tråder om kartplotter, GPS og nøayaktighet hvis du sjekker emne-oversikten.

 

Ellers er jeg enig med Swande - dette blir nok en helt ny verden. Som kes skriver skal du oppnå en nøyaktighet innenfor 15m 95% av tiden. Det er mer enn nok. Og med EGNOS klar (forhåpentligvis Q1 2005) skal du være innenfor 3m.

 

Jeg synes kes er for pessimistisk når det gjelder kartgrunnlaget.  :smiley: Riktignok kjenner jeg ikke situasjonen på dine kanter av landet, kes, men på østlandet og sørlandet har det skjedd mye med kartgrunnlaget de siste årene, så de store feilene er nå stort sett borte, eller skal være det. Meg bekjent er det nye målinger fra ca. Kr.sand og opp forbi Tønsberg. Indre Olsofjord og Østfold er ikke oppdatert såvidt jeg vet, men her var utg.pkt. mye bedre. I andre deler av landet kan situasjonen både være bra og mindre bra.

 

Når jeg ligger i båtplassen min ved Kragerø og i Oslo så viser i hvert fall plotteren at jeg ligger i riktig bås. Vel - tilnærmet da, for båsene er ikke tegnet inn, men alle bryggene er det. Det synes jeg er bra.

 

Dette forhindrer ikke at plotteren noen steder kan vise at du går på land, eventuelt nærmere land enn du virkelig er (du går midt i leia, men plotteren viser at du er på den ene siden). Dette skyldes nesten alltid kartet, men som nevnt har det vært enkelttilfeller med unormale utslag på GPSen, uten at det har vært mulig å forklare hva som faktisk har skjedd.

 

Men - for ditt bruk kommer dette til å bli kjempebra  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Du vil finne mange tidligere tråder om kartplotter, GPS og nøayaktighet hvis du sjekker emne-oversikten.

 

Ellers er jeg enig med Swande - dette blir nok en helt ny verden. Som kes skriver skal du oppnå en nøyaktighet innenfor 15m 95% av tiden. Det er mer enn nok. Og med EGNOS klar (forhåpentligvis Q1 2005) skal du være innenfor 3m.

 

 

Greit at det fins en del tidligere tråder som tar opp det jeg lurer på.  Det er likevel greit å få stille spørsmål, som gir akkurat de svar som jeg er ute etter.

 

Det som kommer fram i de svar som jeg har fått her, er veldig nyttig.  Jeg forstår i hvertfall at nattseilas basert på bare plotter og GPS er lite tilrådelig.

 

Så antakelig et dumt spørsmål;

 

Hva er EGNOS, og hvor stabil blir i såfall denne?  

Link to post
Share on other sites

Min beste anbefaling: gjør deg kjent med akkurat din plotter og kartbase - og kontroller en god del sjekkpunkter mellom virkelighet og hva som vises på skjermen.

 

Det er nemlig du selv som skal ta avgjørelsene under navigeringen, og da er det kjekt å vite hvordan akkurat ditt utstyr / din innstallasjon i båten, er å stole på og event. korreksjoner / avvik du må ta hensyn til i de forskjellige situasjoner. (Det trenger ikke være likt i alle kartposisjoner/innzoominger o.l. )!

 

Jeg har testet ut min installasjon ganske mye - og er mektig imponert over nøyaktigheten i trange sund mellom holmer og ellers f.eks den anbefalte "eneste farbare leia" i ganske urent farvann.

 

En nøyaktighetssjekk som jeg tar hver gang jeg går ut fra havna og gjennom et sund på ca 8 m bredde - jeg går midt i sundet og på kartet er båten og slepestreken midt etter sundet. Da føler jeg meg sikker for at det er som normalt, og i tillegg sjekker jeg da om 3D fix'en er inne med signalstyrken og hvor mange satelitter som er inne. Er dette normalt  (12 satelitter) på min mottaker da er det stabilt, men når det blir ganske få og svake signal og fix'en går ned på 2D eller detter bort i perioder, -ja da er det ikke like bra nei!

 

MEN -som det er sagt tidligere i denne tråden - øyne,ører og hodet til kapteinen må også få alt til å stemme.

 

Sa jeg forresten GRATULERER med ny båt og plotter - kom deg ut på "havet" og kos deg! :wink:

 

Lykke til og la oss gjerne på en rapport om dine erfaringer etterhvert! :flag:

Link to post
Share on other sites

Dette er deler av plott etter en tur jeg gjorde gjennom indre havn og kanalen i Horten i 2003. Avvik mellom virkelig posisjon og vist posisjon på plotter er på det meste ca. 20m. Ut fra tidligere diskusjon antas avvik å skyldes feil i kart fra leverandør. (Dette kan være korigert i senere utgaver uten at jeg har sjekket dette.) Passering inn gjennom sundet i første bilde er innenfor ca. +/- 3m, samme er posisjon ut av havna i bilde 4. Turen gjennom kanalen er med båt, og ikke sykkel som plottet kan antyde.  :wink:

 

Min erfaring er at du til en hver tid må vurdere den posisjon plotteren viser opp mot omgivelsene og at fin-navigasjon etter plotter må utføres med sterkt kritisk sans. Stort sett stemmer plotter og terreng meget bra. Med plotter blir verden en helt annen. Plotter er et fantastisk instrument - riktig brukt!  :smiley:

 

BildeBilde

BildeBilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tja si det.

Posisjonen som vises med tall på skjermen er grei nok, den er innenfor 15 m. i 95% av tiden.

 

Så er det hvor godt det opprinnelige kartgrunlaget er. Noe er dårlig og noe er bra. Oppmålinger gjort med LADS er svært bra. Men det er det ikke mye av. Det finnes på noen systemer en funksjon som viser hvor dataene kommer fra.

 

Så er det i noen tilfeller konvertering fra det opprinnelige koordinatsystemet til det koordinatsystemet som plotteren din bruker. En god konverter med gode data klarer kanskje 5 m.

 

20-25 m. kanskje dersom alt fungerer.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

kes...

Kanskje litt OT da jeg ikke har kartplotter, men kan du begrunne dette utsagnet ?

 

"Svært mange steder langs kysten vår har avvik på mer enn 400 meter mellom kartposisjon og reell posisjon avlest på en god GPS."

 

Jeg har seilt kysten fra Stavanger til Svolvær, med retur til Trondheim, pluss utallige turer i Hordaland og på Møre/ Trøndelagskysten, men  dette har jeg aldri opplevd på en standard GPS.

Jeg har to GPS,er ombord og har tilgode å se slike avvik som du her beskriver. Gjelder dette vanlige GPS,er  eller kun GPS i kartplotter ??

 

 

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Hei,

Her synes jeg du har fått nøkterne og gode svar men jeg vil gjerne tillføye.

Repeterbarheten i GPS systemet er meget bra. Det vil si at posisjonsmålingene ikke varierer så mye fra dag til dag. Dette kan du sjekke på de fleste mottagere ved å observere HDOP(kvaliteten på GPS målingene) eller ved å se hvor mange satelitter som er inne til enhver tid.

Mao om du går over land en dag så vil du ved ellers like forhold gjøre det samme en annen dag. Etterhvert vil du kunne danne deg et bilde over hvilke feil som er i kartene og ta hensyn til disse.

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at jeg ikke har disponerer eller har brukt GPS eller kartplotter selv så har jeg forstått det slik at nøyaktigheten på possisjonsanngivelsen på vanlig GPS er ca 15-25m, med WAS/EGNOS ned i 3m. Problemet er imidlertid at nøyaktigheten til kartene ofte er betydelig dårligere. GPS'en (eller kartplotteren) forteller deg (ganske) nøyaktig hvor du er, men kartet stemmer ikke altid helt med terrenget.

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette vanlige GPS,er  eller kun GPS i kartplotter ??

Dette har med hvilket kartdatum kartet er laget etter i forhold til hvilket kartdatum GPSen er satt opp med samt nøyaktigheten i kartet. Normal brukes WGS-84 (World Geodetic System) på GPS men kartene (enten de er elektroniske eller papir) kan godt ha et annet datum. Norske sjøkart er ofte i Europeisk Datum og er oppmålt i begynnelsen av forrige århundre. På litt nyere kart står der beskrevet hvor mye avvik der er i forhold til WGS-84.

 

Selv om en i de fleste tilfeller ser at GPS/kartplotter viser tilnærmet 100% riktig posisjon er den IKKE 100% pålitelig. Som nevnt i en annen tråd hadde jeg denne opplevelsen i begynnelsen av oktober:

 

Bilde

 

Det som er verdt å merke seg spesielt her er at jeg kom fra nord og styrte stabil kurs sørover. Først ser det ut til at jeg har svingt mot babord rett mot lykta ved Lerøy. Når GPS-posisjonen først er gått helt bananas skjønner en jo at den ikke er pålitelig men slike avvik dette startet med er ikke like lett å forstå at er GPSfeil.......... Slike feil som dette skjer fra tid til annen og jeg har opplevd det flere ganger.

 

Akkurat dette tilfellet her ble også registrert av en annen bruker her men da på Møre (?) men jeg var i Hordaland.

 

Min konklusjon er at GPS/Kartplotter normalt er svært pålitelig/nøyaktig men ikke 100%. Er der avvik mellom kart og terreng er det terrenget som er riktig :yesnod: Den største feilen en kan gjøre er å tro at GPS/Kartplotter ALLTID er riktig. Bruk gjerne hodet litt også :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når GPS-posisjonen først er gått helt bananas skjønner en jo at den ikke er pålitelig men slike avvik dette startet med er ikke like lett å forstå at er GPSfeil.......... Slike feil som dette skjer fra tid til annen og jeg har opplevd det flere ganger.

EGNOS som forhåpentligvis kommer snart har mekanismer for å sikre integriteten på de mottatte data. Hvert 6. sekund sendes det ut signaler til mottakerne om at signalene som sendes fra satellitt er å stole på. Dette er en stor forbedring fra dagens GPS signaler, som kan vise feil i flere minutter før korreksjon mottas.

 

EGNOS gir altså ikke bare bedre nøyaktighet, men også en bedre sikkerhet for at mottatte signal er korrekte.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

EGNOS som forhåpentligvis kommer snart har mekanismer for å sikre integriteten på de mottatte data. Hvert 6. sekund sendes det ut signaler til mottakerne om at signalene som sendes fra satellitt er å stole på. Dette er en stor forbedring fra dagens GPS signaler, som kan vise feil i flere minutter før korreksjon mottas.

 

EGNOS gir altså ikke bare bedre nøyaktighet, men også en bedre sikkerhet for at mottatte signal er korrekte.  :smiley:

 

Vil EGNOS fungere over hele landet, og i såfall fra når?  Er alle nye GPSer tilrettelagt for EGNOS?

Link to post
Share on other sites

EGNOS gir altså ikke bare bedre nøyaktighet, men også en bedre sikkerhet for at mottatte signal er korrekte.  :smiley:

Jepp, men likevel vil en ha målefeil/datumfeil i kartene en god stund framover men dette er jo konstante feil som en kan lære seg å leve med.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vil EGNOS fungere over hele landet, og i såfall fra når?  Er alle nye GPSer tilrettelagt for EGNOS?

Korreksjonssignalene kommer fra geostasjonære satellitter over ekvator, så langt nord og i dype daler kan det bli problemer. Kickoff er planlagt 1. kvartal 2005. Stort sett har alle nye GPS'er mulighet for EGNOS, sjekk tekn. data for aktuell GPS.

 

Nedenfor 3 linker for å bestemme høyden over horisonten og retningen til de tre geostasjonære satellittene for EGNOS korreksjon.

 

IOR-W, prn126, Inmarsat 3f5 i possisjon 25,03oE  (21o over horisonten i retning 160o i Oslofjorden)

http://www.lyngsat.com/tracker/inmar3f5.html

 

Artemis, prn124 i possisjon 21,6oE  (24o over horisonten i retning 165o i Oslofjorden)

http://www.lyngsat.com/tracker/artemis.html

 

AOR-E prn120, Inmarsat 3f2 i possisjon 15,46oW (19o over horisonten i retning 210o i Oslofjorden)

http://www.lyngsat.com/tracker/inmar3f2.html

 

Klikk deg inn til din egen possisjon på kartet og du finner ønskede data for der du er.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jepp, men likevel vil en ha målefeil/datumfeil i kartene en god stund framover men dette er jo konstante feil som en kan lære seg å leve med.

Disse hensyntas jo av de ulike kartprogrammene - det står i papirkartene hvor stor korreksjon som skal til for å korrigere til WGS84. Dette gjelder alltid dersom det er vektoriserte kart (som C-map, Navionics, Bluechart). Når det gjelder rasterkart (scannede papirkart) så forutsetter dette både at den som scanner kartene legger inn justerte koordinater og at kartprogrammet evner å lese dette. I en test i Båtmagasinet (tror jeg det var) leste jeg at ett eller flere av kartprogrammene ikke hensyntok disse justeringene. Både Maptech og Kon Tiki håndterte dette korrekt.

 

Har du scannet selv vet du selv best om du har korrigert for dette.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ja det var litt av noen manøverer du foretok der Svein  :lol: :lol:

 

Da er svaret på mitt spørsmål til kes ( slik jeg oppfatter deg ) at denne forskjellen på opp mot 400 m som han referer til, skjer i kartplotter.

 

Når jeg seiler pleier jeg å ta posisjon hver time fra GPS og sette av i kartet.

I tillegg tar jeg krysspeilinger innimellom mest for morro skyld for å bekrefte riktigheten av GPS,en.    Så langt har mine to GPS,er oppført seg eksemplarisk.

I dårlig sikt setter jeg av posisjoner mye oftere, vanligvis hvert 15 min.

Staker, lykter og skjær dukker stort sett opp der de skal.

 

Men foreløpig ingen kartplotter........... :smiley:

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Da er svaret på mitt spørsmål til kes ( slik jeg oppfatter deg ) at denne forskjellen på opp mot 400 m som han referer til, skjer i kartplotter.

Det tror jeg ikke du kan si. Bortsett fra de få enkelttilfeller en kjenner til hvor GPSen "oppfører seg rart" (og hvor en oftest ikke har en forklaring på hvorfor - se flere tidligere tråder) slik SveinHa beskriver, så ligger nok årsaken til avvik i kartgrunnlaget. Det var en kjent sak at i eldre kart var det posisjonsavvik på opptil 4-500 m en del steder i Kragerøskjærgården og andre steder på Sørlandet. Dette er nå rettet med nye målinger og nye kart. Dette forhindrer ikke at det kan være store kartfeil andre steder som fortsatt bygger på gamle målinger.

 

Men er først kartgrunnlaget riktig så kan du normalt stole på kartplotteren. Men - selvsagt bruker vi aldri bare en navigasjonskilde. Vi bruker gjerne papirkart i tillegg, sjekker ut posisjon i forhold til merker og lykter, tar ev. peilinger o.l.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ja det var litt av noen manøverer du foretok der Svein  :lol: :lol:

Du skulle vært med, det var heftige saker gitt.... :lol: :lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er en ting jeg har stusset litt på ved bruk av min 3 år gamle GPS/kartplotter som benytter C-Map. Når jeg "zoomer" inn i kartene opplever jeg betryggende små avvik. Har sjelden sett mer en 10 -15 meter avvik. Når jeg derimot zoomer ut for å se større områder kan feilen bli formidabel. Eksempelvis går kurslinjen vår korrekt rundt et nes (en halvøy) før vi zoomer kraftig ut da kurslinjen kan flytter seg 100 meter opp på land tvers gjennom halvøyen.... :eek:

 

Jeg har alltid tolket dette som at feilen ikke ligger i GPS'en posisjonsangivelse, men i "NOEN" av kartene. Det virker naturlig at ulike kartgrunnlag benyttes avhengig av hvilken oppløsning/målestokk en har fremme på kartplotteren og at kartene en får frem når en ser på oversiktsbilder har mer unøyaktig posisjonsangivelser. Eller tar jeg feil? For som sagt, når jeg zoomer mye inn har jeg i løpet av 3 år med denne GPS/kartplotteren aldri opplevd store avvik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...