Jump to content

Kartplotters nøyaktighet


Puffen

Recommended Posts

Jeg har alltid tolket dette som at feilen ikke ligger i GPS'en posisjonsangivelse, men i "NOEN" av kartene.

Det har du nok rett i. C-Map bruker kart i mange forskjellige målestokker (A,B,C,D,E,F der A er oversiktskart og F er havnekart). Selv om dette er vektorkart er der stor forskjell i detaljgraden. I overgangen mellom f.eks E og F kart kan en rett kystlinje gjerne ha et ganske så stort "hakk".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det som er verdt å merke seg spesielt her er at jeg kom fra nord og styrte stabil kurs sørover. Først ser det ut til at jeg har svingt mot babord rett mot lykta ved Lerøy. Når GPS-posisjonen først er gått helt bananas skjønner en jo at den ikke er pålitelig men slike avvik dette startet med er ikke like lett å forstå at er GPSfeil.......... Slike feil som dette skjer fra tid til annen og jeg har opplevd det flere ganger.

 

Akkurat dette tilfellet her ble også registrert av en annen bruker her men da på Møre (?) men jeg var i Hordaland.

 

Min konklusjon er at GPS/Kartplotter normalt er svært pålitelig/nøyaktig men ikke 100%. Er der avvik mellom kart og terreng er det terrenget som er riktig :yesnod: Den største feilen en kan gjøre er å tro at GPS/Kartplotter ALLTID er riktig. Bruk gjerne hodet litt også :lol:

Jada, - Svein - jeg gikk ut fra Bjørnsund havn (I havet rett utenfor Bud) og skulle hjemover.

 

Denne erfaringen har bare enda mere trigget sansene for når det ikke er til "å stole på ", eller rettere sagt når ting ser ut til å være normale.

 

Har siden hatt veldig god nytte og glede av kartplotteren!

Link to post
Share on other sites

Har noen tips ved bruk av kartplotter :

 

Som flere andre har påpekt er nøyaktigheten i GPS posisjonen i dag ofte mye bedre enn kartgrunnlaget. For å unngå overraskelser med at et skjær ligger 100 meter "feil" i forhold til kartet vet jeg at mange fiskere har brukt følgende teknikk : Når det er fint vær og god sikt kjører en gjennom trange farvann på manuell styring. Samtidig er kartplotteren på med "trace" funksjon valgt. En kan da lage et sett med waypoints for å lage en rute som overlagrer den ruten en har kjørt. Når det er tåke / mørkt så kan en kjøre etter den forhåndsprogrammerte ruten uten at kartgrunnlaget lurer en. Noen kartplottere har denne funksjonen innebygd.

 

Det som da gjenstår er selvfølgelig nøyaktigheten på GPS posisjonen.

 

* Her er det viktig å ha en god mottager med mange kanaler (12 eller mer). Dette for å forhindre hopp ved satelittskift og ved refleksjoner. Satelittskift opptrer nåe en satelitt kommer opp av horisonten,  og blir tatt i bruk av GPS mottageren for å beregne en posisjon. Refleksjoner kan være fra konstruksjoner på land eller fra sjøen dersom det er helt flatt hav.

 

* Plassere den eksterne GPS antennen med fri sikt rundt. Ikke foran Radar eller nær VHF antenne.

 

* EGNOS (gratis korreksjon av GPS posisjon via satelitt i Europa) er utsatt, men vil komme utpå våren en gang... Dette vil få nøyaktigheten (95% av tiden) ned i 2 - 5 meter. Ellers er det muligheter å bruke radio fyr (langbølge) korreksjoner eller via RDS på FM båndet, men koster mer enn det smaker.

 

Siden GPS satelittene går i baner som ikke krysser polare strøk, står de fleste i syd eller høyt oppe på himmelen. Så hvis du er på nordsiden av bratt fjellvegg, hus el., så vil en typisk få problemer på grunn av at en mister mange GPS satelitter. Det er også rapportert at det kan være problemer nær sterke radio sendere. Dette kan skyldes at en har en "dårlig" GPS antenne som slipper inn for mye radiostøy.

 

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Da kartplotteren, for mange år siden, kom på "forbrukermarkedet" var min oppfatning at dette en gang kunne komme til praktisk nytte. Jeg ville avvente noen års naturlige forbedringer slik at utstyret ble til å stole på. Når jeg nå har lest denne tråden er jeg overbevist om at jeg fortsatt skal vente. Forstår at det fortsatt er en "bit å gå" før kartplotteren blir et nyttig instrument som er til å stole på.

Link to post
Share on other sites

Forstår at det fortsatt er en "bit å gå" før kartplotteren blir et nyttig instrument som er til å stole på.

Plotter/GPS ER allerede et godt hjelpemiddel og har vært det lenge men du må selv bruke hodet litt også. Hva med den dagen strømmen går? Har selv opplevd det: Skulle en tur utenfor kartet, ikke langt, kun noen få hundre meter i urent farvann, men et par minutt etter jeg forlot papirkartet tok plotteren kveld..........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De yrkesbåter som skal kunne gå uten papirkart (det er realitet i dag), skal ha 2 separate og helt uavhengige system (med pwr. backup), nettopp for å unngå dette. Og det stille også spes. krav til de navigasjonssystemene. (Kan ikke akkurat sammenlignes med de hobbyplotterne VI bruker!) :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar.  Har atter en gang fått bevist at det er lurt å stille "dumme" spørsmål.  Jeg er en hel del bedre oppdatert på plottere m/GPS etter denne tråden.

 

Så et spørsmål til seastar;

 

Vil du gå fra Bud til Vevang i mørke med kun plotter til hjelp?

 

OK - så Puffen er kjent i området?

 

Min familie kommer fra Vevang, så sommerferiene var herlige med mye båtliv ut "Straumen" forbi Strømsholmen og ut til bl.a. Kvitholmen fyr - og for en tenåring og "byslamp" oppvokst i Molde var det fantastiske opplevelser.

 

Er der ute ofte fortsatt, og koser oss bl.a. på "bryggeloftet" - men til ditt spørsmål:

 

NEI - uansett gode erfaringer med plotter i praksis så langt, ville jeg aldri normalt sett, tatt sjansen på denne strekningen (Hustadvika) bare med plotter i mørkret!

 

Det måtte så være hvis jeg av en eller annen tvingende nødvendig grunn måtte gå - har laget ruter, som det er nevnt i et tidligere innlegg her, som er testet ut og som er nøyaktig etter terrenget - og hvis alt da er sjekket ut m.h.t. normalt bra satelittmottak o.l. - brukbart flatt hav - og med "utkikk-hjelp" så ville det nok ha gått greit for en som er lokalkjent og event. har kunnskap om "nødhavner " langs ruten!

 

MEN - som hovedregel - ta ikke slike sjanser - til det er havstykket for lunefullt!

 

Ship O' Hoi! :sailing:

Link to post
Share on other sites

:smiley:  Med bakgrunn i det som fremkommer her angående variabler i kartgrunnlaget på en plotter, ville ruta Bud / Vevang i mørke kun ved hjelp av kartplotter være selvmord, spesiellt Stople leia.  

Ok.... litt overdrevet da    :wink:

 

I god sikt (uten kartplotter) har jeg seilt  flere ganger i mørke, da fyrdekningen er god.

Ut til Kolbeinsflu, via Kvitholmen, inn Storseisundet og til Strømsholmen.

Men i dårlig sikt, legger jeg meg i ro........  Hustadvika er ikke å spøke med.

 

Fortsatt står en radar høyere på ønskelista enn plotter, spesiellt etter denne tråden..

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Mange peker på viktigheten av å ha papirkart ombord, men de færreste ser ut til å være særlig bevisste på hvorfor det er slik. Det virker snarere som det er populisme i å hevde dette og  kanskje er det for lettere å bli akseptert i det gode slskap av "ansvarsbevisste båtfolk". Er det da slik at  papirkart  er mer nøyaktige enn digitale kart? Nei det er ikke slik. Nye digitale vektor kart (jeg tenker da på C-Map, Navionics og BlueChart) er laget fra de samme grunnlags dataene som papirkartene og de er følgelig verken bedre eller dårligere i forhold til nøyaktighet.

 

I forhold til kartplotter bør man være bevisst på at de har to primære funksjoner. Den ene er posisjons beregning vha GPS og den andre er visning av digitale kart. Det unike ved plotteren som hjelpemiddel er evnen til å koble disse to teknologiene sammen og vise fartøyets posisjon direkte i kartet og det er nettopp her man bør utvise forsiktighet. Hvis f.eks. plotteren indikerer en kurs over fast grunn vil det være direkte galt å tro at papirkart vil gi et annet bilde. Tvertimot vil det være slik at de samme kurspunkter plottet på et papirkart vil plassere deg nøyaktig like langt opp på land. Det er defor direkte galt å tro at papirkart er "bedre" i så måte enn sine digitale søsken.

 

Manuell posisjons bestemmelse av eget fartøy på basis av observasjon og peiling er kunnskap erfarne båtfolk tilegner seg over tid. Problemet er dog at at de fleste av oss ikke befinner oss nok i båt til å opparbeide slik erfaring eller holde slike kunnskaper vedlike. Mange av oss har i tillegg båter som oppnår hastigheter opp mot hva som tidligere var forbeholdt sjøforsvarets operative fartøy og det å navigere med sikkerhet i trange farvann og under stor hastighet krever erfaring og øvelse som svært få kan påberope seg. Jeg er derfor ikke et øyeblikk i tvil om at aktiv bruk av kartplotter blant "feriefolket" er langt å foretrekke fremfor at de skal stole mer på papirkart og egne ferdigheter.

 

Mitt råd vil derfor være: Gå ut og kjøp deg kartplotter med GPS og digitale vektor kart. Ta med deg pairkart, men la de ligge så lenge plotteren din er operativ. De digitale kartene dine er like gode/dårlige som papirkopiene du har ombord og angivelse av posisjon og kurs vil typisk være langt bedre enn ved tradisjonell posisjons bestemmelse. Vær bevisst på de begrensinger som ligger i GPS og karverk generellt og øv deg i å være kristisk til plotterens visning av egen posisjon gjennom observasjon og forståelse av svakheter i teknologien.

Link to post
Share on other sites

Mange peker på viktigheten av å ha papirkart ombord, men de færreste ser ut til å være særlig bevisste på hvorfor det er slik. Det virker snarere som det er populisme i å hevde dette og  kanskje er det for lettere å bli akseptert i det gode slskap av "ansvarsbevisste båtfolk".

(...)

Mitt råd vil derfor være: Gå ut og kjøp deg kartplotter med GPS og digitale vektor kart. Ta med deg pairkart, men la de ligge så lenge plotteren din er operativ. De digitale kartene dine er like gode/dårlige som papirkopiene du har ombord og angivelse av posisjon og kurs vil typisk være langt bedre enn ved tradisjonell posisjons bestemmelse. Vær bevisst på de begrensinger som ligger i GPS og karverk generellt og øv deg i å være kristisk til plotterens visning av egen posisjon gjennom observasjon og forståelse av svakheter i teknologien.

Dette er det ingen som er uenig i. Papirkartene er ikke mer NØYAKTIGE enn en kartplotter. De er bare mindre utsatt for strømbrudd, hikke eller saltvann i elektronikken. Derfor hevder folk at man skal ha med papirkart som back-up. Det er ikke dermed sagt at de behøver å bli brukt hele tiden.

 

Når det er sagt er det mange som har alt for stor tiltro til kartplotteren. Man må som du sier kjenne til svakhetene i teknologien, men det er det mange som ikke gjør. Alle elektroniske kart er produsert med utgangspunklt i et kart (digitalt eller papir) i en gitt skala. Nøyaktigheten står dermed i forhold til denne skalaen. Ved å zoome inn mer enn dette kan man få følelsen av at kartet er mer nøyaktig, men det er det ikke, med mindre man kommer over på et kart som er produsert med utgangspunkt i et kart med større målestokk (og dermed bedre nøyaktighet)

 

En annen felle: Når kartplotteren viser at båten er HER, kan det ubevisst oppfattes som veldig nøyaktig. Det er lett å tro at man har full kontroll, og dermed suser man rett på et skjær, fordi kartgrunnlaget er 15 meter feil. Dette skjer ikke hvis man bruker gammelmåten med øyne og kikkert.

 

Høres jeg bakstreversk ut. Det var ikke meningen, men det trengs noen for å veie opp for horden av mennesker som ukritisk hyller kartplotteren som løsningen på allle våre problemer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

En kan vel argumentere vegger opp og vegger ned om dette temaet uten å bli 100% enig.

Det som slår meg er at vi tross alt er på sjøen på så mange forskjellige måter.

Og derfor er reellt behov,  antatt behov eller ønsket om "nice to have" også vidt forskjellig.

Dette å kunne velge er også en del av den fantastiske frihetsfølelsen ved det å være på sjøen.

 

For min del som seilbåtskipper har jeg kartbordet nede sammen med den faste GPSen og ekkolodd.  I cockpit har jeg magnetkompass på rattpidestall, samt bærbar GPS og dybdemåler.

Med snittfart på 5 til 7 knop er det vanligvis god tid å stikke ned å sette av GPS- posisjon i kartet og sjekke dette mot peilinger og magnetkompass. I tillegg benyttes kikkerten svært mye.

Det betyr at jeg hele tiden sjekker utsatt posisjon i kart mot visuelle peilinger enten ved hjelp av peilekompass eller kikkert.

I og med at jeg dermed seiler "visuellt" vet jeg stort sett hele tiden hvor jeg er.

( alikevel presterte jeg å berøre grunnen i Grøtøyleia i fjor sommer  :lol: :lol:, men det er en annen historie )

 

Så min verden er nok svært forskjellig fra en som cruiser i 20, 30 eller 40 knop.

For meg er behovet for plotter derfor svært lite, selv om jeg vet at mange seilbåter etterhvert har kartplotter ombord og bruker den mye.

 

Jeg har aldri hevdet at papirkart er mer nøyaktig enn de gode elektroniske kartene.

Fiskere, hurtigbåter, hurtigruta osv, osv  er jo eksempler på at kartplotter / elektroniske kart  er førsteklasses hjelpemiddel når det brukes riktig.

Et annet forhold som også påvirker mitt valg av utstyr, er at jeg seiler mye alene, at jeg ikke er særlig  teknisk begavet og derfor ønsker å ha utrustningen ombord så enkel som mulig.

Ikke mist er dette et sikkerhetsmoment.

Men igjen... det er mitt valg.

Link to post
Share on other sites

Mitt råd vil derfor være: Gå ut og kjøp deg kartplotter med GPS og digitale vektor kart. Ta med deg pairkart, men la de ligge så lenge plotteren din er operativ. De digitale kartene dine er like gode/dårlige som papirkopiene du har ombord og angivelse av posisjon og kurs vil typisk være langt bedre enn ved tradisjonell posisjons bestemmelse. Vær bevisst på de begrensinger som ligger i GPS og karverk generellt og øv deg i å være kristisk til plotterens visning av egen posisjon gjennom observasjon og forståelse av svakheter i teknologien.

Alle må vel finne sine måter å gjøre ting på - og det enkle er ofte det beste!

 

Men borref, - øvelse gjør mester, er det noe som heter, og i tillegg hvorfor gjøre seg så sårbar å satse kun på plotter, - som du sier, - så lenge plotteren din er operativ.....!

 

JA, akkurat, det er noe som vi ikke har noen 100% innvirkning på, så derfor er det jeg mener at papirkartene ikke bare skal ligge i skuffen.

 

Den dagen du trenger dem, skulle du gjerne ha hatt litt erfaring i å bruke dem også - det er ikke bare for enhver å ta de frem, gjerne i en litt hektisk / kritisk situasjon og ikke vite opp ned eller i praksis hvordan dette virker........, er jo like hjelpeløs hvis man ikke har eller kan å bruke et kompass f.eks. i denne forbindelsen.

 

Så til Arild Iversen:

Det du forteller om turene dine, beviser vel noe av det jeg også mener er viktig , å vite hva man holder på med, ha respekt for sjøen/naturkreftene og ordne seg slik at man har sikkerhetsmarginene på sin side.

 

Det som er så fint med å høre andres vurderinger, er at jeg lærer stadig noe nytt - og alle har noe fornuftig å komme med......., så jeg hører gjerne på enda flere erfaringer og tips ibl.a.  praktisk båtbruk og navigering! :wink:

 

Husk at det er du som er skipperen på din skute!

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har så langt hatt veldig mange fornuftige innlegg. Det ser ut til at "alle" er enige om at "kartplotter-systemet" viser feil i enkelte situasjoner og at man dermed må bruke den med fornuft. Det som er uheldig er vel at blant veldig mange båtfolk så er oppfatningen at kartplotteren nå er tilnærmet 100%, man snakker om en feilmargin på 3-5 m. og det høres jo bra ut. Jamført med manuelle kart så vet alle at det må brukes med en viss porsjon forsiktighet. Man må selv plassere båten i kartet og det "ligger i dagen" at det her er muligheter for feil, som man da tar høyde for.

Link to post
Share on other sites

Man må selv plassere båten i kartet og det "ligger i dagen" at det her er muligheter for feil, som man da tar høyde for.

Husk !!!!!! selv med kartplotter sjekker man sin posisjon i forhold hvor en er ......

IKKE bli blind på elektronikken de n er grei å ha ,,MEN KAN FEILE selv om EGNOS kommer

men følg med er mitt råd  ....stol kun på deg selv å bruk hjelpemidlene du har til rådighet  ... :cheers:    :sailing:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har noen tips ved bruk av kartplotter :

 

Som flere andre har påpekt er nøyaktigheten i GPS posisjonen i dag ofte mye bedre enn kartgrunnlaget. For å unngå overraskelser med at et skjær ligger 100 meter "feil" i forhold til kartet vet jeg at mange fiskere har brukt følgende teknikk : Når det er fint vær og god sikt kjører en gjennom trange farvann på manuell styring. Samtidig er kartplotteren på med "trace" funksjon valgt. En kan da lage et sett med waypoints for å lage en rute som overlagrer den ruten en har kjørt. Når det er tåke / mørkt så kan en kjøre etter den forhåndsprogrammerte ruten uten at kartgrunnlaget lurer en. Noen kartplottere har denne funksjonen innebygd.

Mange kartplottere kan i dag navne og lagre slike spor, slik at du kan seile etter dem senere. Du trenger da ikke legge en rute av WPs "over" ruten du har gått. Jeg bruker dette ganske aktivt på de strekningene jeg går regelmessig.

 

Siden en slik rute inneholder veldig mange spropunkter bruker den mye mer minneplass enn en "ordinær" rute laget vha WPs. Det kan være en begrensning på noen plottere.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har lest igjnnom denne tråden og ser at GPS signalene kan gjøre "noen sprell". Ikke at dette er noe som skjer hele tiden.

 

Uansett om signalene gjør noen små hopp så har en jo kartet på plotteren, en kan jo bare stille den på "manuell" ( om det ikke går av seg selv) for så å bruke kartet som et hvilket som helst annet kart. Zoom funksjonen vil jo også virke som den skal. Har funnet ut dette med min Garmin 182ci under "lek i bil" (læring av bruk av plotter i vinterhalvåret). Kjørining i lange tuneller gjør jo at satelittene forsvinner, men kartet har jo stadig sin funksjon som kart uten disse.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Nye båtførere (og de er det mange av i disse dager) søker gjerne råd hos de med mer erfaring. De råd som gis har en betydning for sikkerhet til sjøs både i forhold til de verdier den enkelte båtfører forvalter og i forhold til annet liv og eiendom på og ved sjø. Det er derfor viktig at man gir råd om valg som hensyntar den mangel på erfaring en nybakt bårfører har.

 

Seastar skriver:  "Men borref, - øvelse gjør mester, er det noe som heter, og i tillegg hvorfor gjøre seg så sårbar å satse kun på plotter, - som du sier, - så lenge plotteren din er operativ.....!  JA, akkurat, det er noe som vi ikke har noen 100% innvirkning på, så derfor er det jeg mener at papirkartene ikke bare skal ligge i skuffen. "

 

Det er her jeg mener man går seg vill og blander kortene uheldig.

 

Det er jo ikke slik at "kartene" ligger i skuffen. Kartet har du rett foran deg og du benytter det aktivt under hele seilasen. Kontinuerlig veksling mellom å avstemme observasjon av farvannet foran båten mot plotterens kartbilde bidrar til tryggere seilas. Vha plotterens digitale kart blir du godt kjent med kartene i området hvor du ferdes. Aktiv bruk av kartplotter gir i tillegg svært god læring i forhold til å omsette det bildet man observerer foran båten til en korrekt posisjon i kartet. De som er vant med tradisjonelle hjelpemidler for navigasjon (kart, kompass, logg i kombinasjon med observasjon og peiling) vet godt at utfordringen ikke først og fremst er å bestemme sin egen posisjon i "leia", men det er faktisk å bestemme vilken "lei" man befinner seg i. Den kunnskapen du tilegner deg er selvfølgelig like nyttig dersom du må ta frem papirkartet.

 

Rent navigasjons messig er det liten forskjell mellom det å benytte GPS sammen med papirkart og det å benytte en kartplotter. Det er dog mange papirkart i sirkulasjon som er laget med et annet datum enn det GPS'en benytter. For mange båtførere er dette en ukjent problemstilling og for disse vil det kunne medføre at GPS posisjoner avsatt i kartet plottes sytematisk feil.  I en kartplotter dermiot vil samsvar mellom datum ivaretas av produsenten.

 

Er vi da tjent med at nye båteiere og den statig voksende gruppen av ferierende i leid båt rådes til kun å stole på papirkart (som noen beskriver som det enkle og trygge). Svaret på dette er definitivt - Nei. Ferdsel på sjøen blir i alminnelighet langt tryggere for den enkelte og for oss andre dersom kartplotter benyttes aktivt.

 

Fokus fra erfarne båtfolk bør derfor være på "riktig bruk" av kartplotter fremfor en negativ vinkling som skremmer andre fra å ta i bruk denne teknologien.

Link to post
Share on other sites

Kjørining i lange tuneller gjør jo at satelittene forsvinner, men kartet har jo stadig sin funksjon som kart uten disse.

Mange GPSer har innebygd "dead reckoning" som i praksis virker slik at når satellittene faller ut vil fart og kurs opprettholdes. Dette fungere greit i tuneller og er noe helt annet enn de feilsituasjonene som oppstår en gang i blandt ellers.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mange GPSer har innebygd "dead reckoning" som i praksis virker slik at når satellittene faller ut vil fart og kurs opprettholdes. Dette fungere greit i tuneller og er noe helt annet enn de feilsituasjonene som oppstår en gang i blandt ellers.

O.T. Har du kjørt Lærdalstunellen noen gang :eek::lol: :lol: :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

O.T. Har du kjørt Lærdalstunellen noen gang :eek::lol: :lol: :lol:

Nei, men har kjørt med GPS i andre lange tuneller, 8-12 km og GPSen har regnet riktig distanse og vist fornuftig fart hele veien.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er vi da tjent med at nye båteiere og den statig voksende gruppen av ferierende i leid båt rådes til kun å stole på papirkart (som noen beskriver som det enkle og trygge). Svaret på dette er definitivt - Nei. Ferdsel på sjøen blir i alminnelighet langt tryggere for den enkelte og for oss andre dersom kartplotter benyttes aktivt.

Slik jeg ser dette problemet så vil mange stole overdrevent på kartplotteren og dermed utsette seg for fare. Kartplotteren kan og vil lure deg en eller annen gang og er du på et uheldig sted akkurat da er det ikke lett å vite hva som vil skje.

 

Fokus fra erfarne båtfolk bør derfor være på "riktig bruk" av kartplotter fremfor en negativ vinkling som skremmer andre fra å ta i bruk denne teknologien.

Riktig bruk av kartplotter er til uvurderlig hjelp i navigeringen og jeg har selv gått etter plotteren på steder jeg antagelig ville holdt meg unna uten, men for å gjenta til det kjedsommelige: IKKE STOL 100% PÅ PLOTTEREN :smash: 99% er greit nok men ikke 100%

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei, men har kjørt med GPS i andre lange tuneller, 8-12 km og GPSen har regnet riktig distanse og vist fornuftig fart hele veien.

Plotteren min viste i allefall "normal fart og kurs" sist jeg kjørte igjenom en lang tunell. Ved opptegning av kjøreruta tegnet den en rett strek i fra punktet satelittene forsvant og til de kom tilbake.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Plotteren min viste i allefall "normal fart og kurs" sist jeg kjørte igjenom en lang tunell. Ved opptegning av kjøreruta tegnet den en rett strek i fra punktet satelittene forsvant og til de kom tilbake.

Da fungerer "dead reckoning" som den skal :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...