Jump to content

Hurtigruten "Live"


880

Recommended Posts

Erdet jeg som er for gammel, er det slutt på å hilse med å fire flagget når to skippasserer hverandre.

 

En ørliten historie vedrørende flagghilsen.

Eier av Drammen Slip & Verksted Peter Y. Berg(nå pensjonert) hadde på, jeg tror det var 70-tallet, en ganske stor skute for rekreasjon på sjøen. Den var av en slik størrelse at det var fast mannskap om bord.

På denne tiden hadde også MTB båtene til forsvaret tilhold i Horten. Disse MTB båtene lager ganske så voldsom sjø og ved en anledning hadde skuta til Berg akkurat passert Horten da de fikk se 5 MTB båter aktenfor. Man ville for all del ikke ha denne hekksjøen da det ble servert en bedre middag om bord, men Berg visste råd. Kommanderte mannskapet på dekk for å foreta flagghilsen. Da gikk de 5 MTB båtene ut av plan og gjengjeldte flagghilsen med sitt mannskap på dekk. Slik ble de passert og middagen ble ikke forstyrret :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Denne skal jeg huske på VannTro

 

 

Tror ikke hekksjøgeneralene tar det hintet.:headbang:

 

Jeg reagerte da kongeskipet med Dronningen ombord, og mannskapet stilt opp på dekk og ventet på en hilsen som aldri kom, selv om Dronningen vinket og vinket.

 

Det var andre tider før, ripe i lakken til en ellers flott kaptein.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Må ikke være så krass, vanskelig å legge merke til alle selv for en kaptein. Han er da bare et menneske, det har sikkert vært en morsom men slitsom tur. Ikke lett å gå av vakt å legge seg å sove, når man blir vekket med hornmusikk i nesten alle anløp.

>>> END-OF-BULLETIN <<<

Link to post
Share on other sites

Det var jaggu bra jeg ikke så henne...det hadde vært en nedtur.

jeg så henne.. det er alltid en nedtur :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjempebra intsiativ fra NRK utrolig bra seertall, og super reklame for Hurtifruta!

Synes det var morsomt å følge med. etter jeg tjenestegjorde i Marinen så har jeg gått leia og alle andre steder utenom leia mange ganger spessielt i nord norge! arti å se dem plassene man har vært før! skjelden bra vær på hele ruta får man si!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje også Hurtigruteturen på tv gjør folk kjent med kysten, stede og geografisk plassering av disse. Vi har alle hørt om Honningsvåg, Stokkmarknes, Kirkenes, Florø, Rørvik etc etc.. og en gang i tiden måtte vi pugge disse stedene i geografitimen. En liten oppfrisker og det å faktisk se stedene i lengre tid enn et middels langt nyhetsinnslag, gjør at flere får et inntrykk av stedet og et forhold til det.

 

Hvor mange " søringer" kan for eksempel geografisk plassere Brønnøysund, Mosjøen, Sandnessjøen og Nesna riktig på kartet? :) -dog kan neppe flertallet av finnmarkinger plassere Tønsberg, Larvik, Sandefjord, Sarpsborg og Fredrikstad på kartet heller...

 

Kanskje alt nord for Trondheim ikke lenger er Nordnorge, men Nordland, Troms og Finnmark.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke alle som syns det var like bra, her en skikkelig sutrekopp:

 

- Hodeløst, platt, intetsigende, stygt og dørgende kjedelig

 

http://www.dagbladet.no/2011/06/21/nyheter/hurtigruten_minutt_for_minutt/innenriks/trond_blindheim/17012436/

 

og som man roper i skogen får man svar:

 

http://www.dagbladet.no/2011/06/23/nyheter/hurtigruten/trond_blindheim/innenriks/17028938/

 

 

 

 

Nei, da syns jeg denne var straks bedre!

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Huff, det kameraet kostet visst 2,5 millioner!

Det var ikke baugkameraet som kostet 2,5 mill., men derimot det gyrostabiliserte Cineflex V14HD kameratet som var montert oppunder brovingen. Cineflexen var dessuten leid for anledningen.

 

Mer om kameroppsettet ombord her Hurtigruten: Noen glimt bak kameraene

 

Forøvrig en stor takk til NRK2 for et flott prosjekt, lisensen betales med glede. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig, jeg surret nok litt. Og det kostbare kameraet er litt av et kamera med en utrolig effektiv gyrostabilisering. Zoomfaktoren er 115x mens et vanlig kompaktkamera gjerne har 3x eller 5x. Og breddvidden på max zoom tilsvarer 3000mm for et 35mm kamera! Kameraet som hang ned fra baugen var et mer vanlig HD-kamera fra Sony, men bygget inn i et hus for styrbar pan og tilt, pluss utstyrt med gyrostabilisering.

 

Ellers må også jeg rose NRK for programmet, både som gammel NRK-medarbeider i 17 år, og som radioffiser på hurtigruten Sanct Svithun sommeren 1961.

 

sanct_svithun2.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har ikke moderator noen kommentar til dette våsete innlegget?.

Ja enig, hun fortjener respekt. Hun er jo tross alt de rødgrønnes ansikt utad :lol:

(må visst google hvilket parti hun representerer... åja SP)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at det strider mot forumets regler å poste dumme, eller sågar idiotiske innlegg? Forøvrig blir det vel en relativt subjektiv vurdering av hva som er, eller ikke er, dumt eller idiotisk. Jeg synes f.eks at å reagere på mitt innlegg er ganske så idiotisk, og jeg er nok langt fra den første, eller den siste, som har brukt denne :puke: i forbindelse med en politikers navns nevnelse. Vil tro at det blir mere av det når vi nærmer oss 12.september?

 

Men tilbake til temaet for tråden; Så den "korte" reprisen i går på 1,5 time og bedre norgesreklame kan jeg vanskelig tenke meg. Blir spennende å følge med på om bookinger på Hurtigruten viser en økning fremover som et direkte resultat av denne sendingen - håper det! :thumbsup:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eneste negative med hele programmet var trynet til hun Meltveit Kleppa!

 

Det ble ikke så mye bedre når man tok vekk puken Mouche. Hva er gale med trynet til Meltveit? Og har trynet hennes ( noe hun er født med)noe med hennes politiske meninger å gjøre?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke trynet, ansiktet, hennes som sådan jeg mener noe om, men hva hun sier og mener, hvordan hun sier og mener det osv, og uttrykket er helt vanlig og normalt greit forstått hvis det finnes et snev av godvilje til stede hos den intelligente leser.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...