Jump to content

Skal bytte til større båt max 15 fot noen forslag?


Diddn

Recommended Posts

Hei jeg er en snart 17 år gammel gutt som skal bytte til litt større båt. Jeg lurer på om det er noen som har noen gode forslag og erfaringer som de har lyst til å dele med meg?

 

Her er kravene jeg stiller til valg av ny båt.

- Max 15fot

- Soveplass til 2 pers

- God sjødyktighet

- Max 50.000 kr

-Må være lett å ta på henger

 

Mvh Diddn :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Rana 15 DC er en god båt som går godt med moderat motor. Til og med mulighet for å sove i den. Er ikke så lett å få tak i, though... Den er helt flatbunnet, så i sjøgang slår den mye om du går rett på med full spiker. Fordelen er at den er stabil, og den er grei å ha på henger.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Soveplass er vel bare snakk om å legge et par bord over tofter eller sitte plasser, evt i en bow-rider. Yamarin 4730 har plass til å ligge foran konsollene.

Så spenner diu en presenning eller bruker sovepose-telt.

Men det du tenker på er kanskje en permanent "hard-top" på båten?

Da må du ofte opp i 16 eller 17 fot.

Typiske motorbåter med V-bunner koster gjerne litt mer, særlig nå i sommersesongen.

De krever også gjerne 40 hk eller mer og da passerer du 50.000 Kr grensen, men mindre det er mange brukstimer på motoren.

 

Eldre flatbunnende With-båter evt med overbygg får du ganske rimelig, oftest med sliten 2 takter. Det kan også være vann mellom skrogene i dem.

 

Eldre Skibsplast 14 eller 15 finner du flere restureringstråder om her inne.

Link to post
Share on other sites

Jeg kom over en fin askeladd når jeg var innom finn.no i dag. Den er da 16 fot, men 1 fot ekstra enn kravet ditt sier vel ingenting. Det er med en yamaha 30 hk, med elstart, eltrim og eltilt, og da sier jeg bare SLÅ TIL!!!! Dette er en virkelig fin båt, som selges billig. Du kan lage deg en plate i front også få lagd til en madrass, hvis du vil ha soveplass. Hvis du syns dette så ut som en fin båt, så burde du være rask, for denne kommer ikke til å ligge ute lenge før den blir solgt!!

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

En av de få båtene jeg kommer på på 15 fot som kan være egnet for overnatting er Skibsplast 15HT.

 

Noen spesiell grunn til at 15 fot er max? Hvis man går opp til 16 fot så har man båter som f.eks Skibsplast 490 og Wesling 16. Men skal man ha disse med ok motor til rundt 50' så må man vel regne med å handle om høsten...

 

Og det er hengeren mer enn båten som avgjør hvor lett det er å ta opp. En god henger med vugge så tar man lett opp en 15-16 foter alene.

 

 

 

 

kom på denne: Rocky 470 , mener den ble annonsert med et innsmett foran. Ser ut til å kunne gi en fartsfylt opplevelse...

 

http://bat.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1311004;Modified=1308090548;_cmd=similar

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale With Vital 15, Den har dekk m/vindskjerm sitteplasser til 6. Flere av eksmplarene har mulighet for å legge ned den ene seteryggen så du får to langtgående senger:) Den har et lettplaned skrog med gode sjø egenskaper i form av stabil og politlig, men er dog relativt flatbunnet så den kan slå litt. Den er godkjet for alt mellom 25 og 65 hk og gjør ca. 32 - 35 knop med alt over 50 hk.

Fin båt og ha på henger ;)

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips så langt.

Det jeg mener med sjødyktig er at den må være stabil,tåle høye bølger og grov sjø.

Max 15 fot er fordi hengeren ikke tar mer enn 15 fot og jeg ikke har båtplass.

Fart er også et av kravene jeg stiller nå som jeg har tenkt å bytte båt. Båten må i hvertfall gå 25knop.

 

Jeg er litt usikker på om jeg fortsatt skal ha den hengeren jeg har eller om jeg skal vurdere å skaffe meg en båtplass eller en større henger?

Så ta gjerne med i forslagene båter fra 15-17fot med vindskjerm og kalesje.

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...