Jump to content

Skal montere aggregat/generator, ber om råd


Vard

Recommended Posts

Jeg skal montere et aggregat/generator i min Sealine 34. Jeg bruker båten hele året og strøm er et must. Jeg ønsker ikke å montere bensindrevet aggregat p.g.a sikkerhet og eventuelle problemer med forsikringen om noe skulle hende. Da står jeg igjen med dieseldrevet aggregat. Har dere noen råd om hvilke merke jeg burde velge og hva jeg må beregne å betale? Ser for meg at aggregatet ligger på 60-70.000 men er litt i villrede på kosten for montering. Bor i Stavangerområdet så det hadde vært fint å høre om noen vet hvem i området som tar på seg et slikt oppdrag.

 

Mvh.Vard

Link to post
Share on other sites

Mastervolt 3,5 kw. Er veldig grei å montere. Størrelsen er grei. Prisen vet jeg ikke. Men hvor mye strøm må du ha tilgjengelig. En større generator på 6kw fra mastervolt, Bruker jeg tre dager på å montere. Det innebærer kraftig innfestning. Båten må på land. Det er for å montere vanninntak, og vann ut fra eksos seperatoren. Da går vann ut under vann,for ikke å sildre og eksos over vann for ikke å boble. Du trenger to ekstra stigrør i dieseltanken din, med mindre du kan stjele fuel fra motorslangene. Det har jeg aldri gjort men hørt om noen som mener det går.

 

Videre må du ha et jordplan under vann. Da bruker du noe fra Glomex. Så må du helst ha et lite 85Ah batteri for å sikre start til generator. Du må legge opp feks. 35 kvadrat kabler fra batteri gjennom en hovedbryter, og minus rett til felles minus. Har du landstrøm må disse to enegikildene kunne veksle i en såkalt automatvender. Men kan selvfølgelig også gjøres manuelt.

I tillegg får du et styringspanel som må ha en signalkabel fra generatorhjernen. Du får med ganske god installasjonsveiledning, men ikke idiotsikker. Den er beregnet for montører som har drevet med liknende. Som du sikkert nå har skjønt har jeg montert ca 25 slike generatorsystemer. Det er omfattene, men ikke umulig. Uansett er det mulig å gjøre masse selv, og etterlate det vanskeligste til verksted. Men skal du ha garanti på jobben må vel et verksted gjøre alt.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg går utifra at det er denne du mener http://images.mastervolt.nl/files/50261141W35Install091023EN.pdf? Jeg vil foretrekke å få gjort dette av fagfolk slik at jeg har garanti og at det blir skikkelig gjort. Fikk ikke pris på Masterbolt sine sider og fant ingen norske forhandlere. Det som er mest spennende for meg er prisen totalt. Hvor mye tror du det vil koste å få dette fagmessig montert?

 

Mvh. Vard

Link to post
Share on other sites

taunus:

Selv har jeg for to år siden montert et 5KW Mase aggregat, og er fornøyd med driftsikkerhet og alt det der, men det du skal ha sterk fokus på er "STØY". Mitt aggregat er drevet av en ensylindret motor på høyt turtall, og den lager vesentlig mer støy en en f.eks. tresylindret på lavt turtall 1500 rpm. Ta deg tid til å lytte hos andre båtvenner for å tilegne deg nok forutsetninger til å gjøre riktig valg. Mitt er etterisolert med 2x2cm med gummikjerne i alukasse, men støyer allikevel mer en en del konkurenter. Det er mer støy inne i båten en utenfor så det er et komfortproblem selvfølgelig. En må kunne se tv og kjøre aggregat samtidig. Mitt er gjenstand for innbytte til ett aggregat med lavere turtall og mindre støy bare etter to sesonger.

Separator på eksosen er et must som nevnt over.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

En må kunne se tv og kjøre aggregat samtidig.

Hvorfor det? Det er feil bruk av agregatet å måtte starte opp bare en skal koke seg en kaffekopp. Med agregat hører også en inverter som i det minste bør være stor nok til å kjøre en kaffetrakter/vannvarmer. Da kan du kjøre agregatet for å lade batteriene når du vil, og du slipper å plage naboen.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått god innføring i det tekniske her og takk for det. Dessverre besitter jeg ikke nødvendig kompetanse slik at jeg kan gjøre montering selv. Jeg må derfor kjøpe monteringstjenesten. Jeg lurer på hvem som kan gjøre dette i Stavangerområdet og hvor mye en fagmessig montering vil koste. Vet ikke om det er noen som vet, da det ser ut som om mange her inne er ganske proffe og gjør dette selv.

Når det gjelder aggregat regner jeg med å måtte betale mellom 60.000 - 80.000.

Link to post
Share on other sites

REM:

Ingen fare med meg. Jeg har 5x 200 Ah til forbruk så jeg greier meg. Steker vafler, mat, koker kaffe og ser tv på inverter et par døgn før det er nødvendig med aggregat. Men det var for å beskrive innvendig støyninå.

Flere og flere båter er i dag konstruert for kun 220V og med for liten batteribank og inverter til å greie det daglige behovet så det er mange som er nødt til å bruke aggregatet på den måten du beskriver som "feil bruk". Poenget er også å ha så lavt støyniva at du ikke plager naboen unødvendig selvfølgelig.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder aggregat regner jeg med å måtte betale mellom 60.000 - 80.000.

Da snakker vi nok 3000rpm klassen. Hvor mye effekt trenger du ?

Det eneste aggregatet i denne klassen med lavere rpm som jeg har sett er Paguro 3000 Compact.

Dette kan kjøres med lavere rpm i Eco-mode med ekstrautstyr. Forhandles av Farco her på forumet.

Det er synd ingen marineaggregat produsenter har tatt i bruk inverterteknologi ennå.

 

 

Link to post
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke Mix? Inverterteknologi? Invertere i denne sammenhengen inverterer vel 12VDC til 230VAC slik at en kan benytte 230V utstyr om bord.

Agregatene leverer 230V direkte. Hva er det da å invertere?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Inverteraggregat regulerer turtall etter last.

Liten last gir da lavt turtall og lite støy.

Paguro 3000 bruker inverterteknologi, men ikke fullt ut, trinnløst.

 

Teknologien er blitt tatt i bruk på flere mindre bensinaggregat, men i liten grad på større

diesel marineaggregat. Men det kommer nok. Paguro er de eneste jeg kjenner til.

 

Hvor blir det av Farco når vi trenger han ? :wink:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Har Paguro 3000 i båten vår. Drifts sikkert, men i likhet med Per Harald syntes jeg det støyer ombord.

Dette gjør at vi ikke kjører det så ofte. Står i ferd med å kople opp inverter, slik at vi har 230VAC for apparater med lite effektbruk. Vi satser på stor batterikapasitet, legg om til LED belysning og mest mulig 12V drift på elektronikk. Generatoren bruker vi derfor heller unntaksvis - noe som jo også er til det beste for oss selv og ikke minst andre båter.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Oj, her var det litt. Er ikke så ofte innom her lenger, da det er avhengighetsskapende og en "tidstyv". :wink:

 

Alt Mix skriver i denne forbindelse er korrekt. Inverterteknologien må til i generatorer med variabelt turtall, hovedsaklig for å opprettholde riktig frekvens (50Hz). Konvensjonelle generatorer må gå på enten 1500 eller 3000 o/min. for å levere denne frekvens. Det er imidlertid noen ulemper med dette, da det kan oppstå problemer ved brå belastningsøkning; motoren trenger jo en viss tid på å komme opp i turtall. Dette har vi en løsning på ved bruk av MultiPlus-teknologi. Ved brå belastning, tar inverteren mesteparten av belastningen, slik at generatoren skal få tid til å komme opp i turtall. Så legges belastningen gradvis over på generatoren. Dette heter på godt norsk "Dynamic current limiter". Utviklingen av denne teknologien bød på store utfordringer, med inverterteknologi i "begge ender", og resluterte i denne kampanjen.

 

"Dynamic current limiter" kan også komme til nytte på små, konvensjonelle generatorer, da de har lett for å "bogge" ned i turtall ved brå belastningsøkninger.

 

Paguro 3000 Compact har Farymann motor. Dette er en fin, driftsikker maskin, men dessverre går effekten dramatisk ned på denne med turtallet. Ved å kjøre denne i "Eco mode", senkes turtallet til 2350 o/min, mens effekten går ned fra 2,8kW til 750W.

 

I mange tilfeller er mye av motivet for å starte en liten generator å lade opp batteriene og varme opp v.v.bereder. Etter min mening, øker man brukerverdien på en liten generator hvis man kombinerer dette med en kraftig batterilader. Dette resulterer erfaringsmessig i betydelig færre gangtimer på generatoren. Igjen må jeg da få lov til å referere til et MultiPlus/Quattro opplegg. For de som gidder, har jeg laget noen illustrasjoner her.

 

Paguro 3000 (Conventional) er kun 10 cm lenger, langt rimeligere, men går konstant på 3000 o/min. Da snakker vi om konvensjonell generatorteknologi, men etter min mening er den det beste valget for de fleste. (Ref. mindre "mikk-makk", full effekt tilgjengelig hele tiden).

 

Paguro Vario har trinnløs turtallsjustering i forhold til belastning.

 

Dette var dagens reklame vil sikkert noen si, men jeg håper det (for de fleste) har vært mest informativt.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar. Jeg heller mer og mer over til å gå til anskaffelse av Paguro 3000 (Conventional. Noen som vet pris på dette? Det virker som det mest hendige å montere i min Sealine F34. Om noen kan gi meg en ca.pris på Paguro 3000 + montering hadde jeg blitt veldig glad. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvor stort forbruk må han ha for å ha behov for et aggregat? Hvis det koster 60-80000 å anskaffe vil det vel for de fleste være smartere å øke batteribanken?

 

Med en god batteribank ligger man vel i uthavn i 2-3 dager med normalt forbruk? Om det skulle knipe med strøm så kan man jo bare starte motoren så lades batteriene opp?

 

Eller er det spesielle ting trådstarter bruker strøm til som gjør forbruket ekstra høyt?

 

 

KK

Link to post
Share on other sites

Har selv aggregat i min båt og det beste med den er at jeg på en enkel måte kan starte den opp uten å være bekymret for at andre blir plaget av støyen (vises hensyn alikevel) og få varmt vann.

Har elv 700Ah batteribank som skal holde en stund, men ikke til å varme opp vann.

På båten jeg hadde før så ble det dårlig med varmt vann med tomgangskjøring.

 

Er enig i at det som mye annet er dyrt, men det hva man selv prioriterer.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Køhler med eksos seprator.

Vel..ikke bekymert er kanskje å ta i. Det tas hensyn og ligger vi tett så spør jeg.

Synes selv den er stillegående, men den er litt stor.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Den heter 4EFOZ som gir 4 KW.

Motoren er en 3 sylindert Yanmar motor (type 3TNE68).

Mener det står 50/60 HZ. 1500/1800 RPM.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Køhler med eksos seprator.

Jeg har en Kohler 9Kw, også med 3 cyl. Yanmar men foreløpig uten separator. Hva slags separator har du montert Sit, og er du fornøyd med støynivå?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...