Jump to content

Hvordan feste brakett for påhenger i dobbelskrog?


Atrox

Recommended Posts

Som emnetittel sier så sliter jeg litt med montering av påhengern på Columbie66`en min. Trenger noen innspill fra dere.

 

Har kjøpt denne 4fbd93c832308acf7c5ca0c4c6985ea3.image.173x230.jpg

 

Columbien har en forsterkning for påhengerfeste, men om jeg skal bruke denne forsterkningen så blir motoren stående for høyt på akterspeilet. Om jeg ikke har en forsterkning til motorbraketten så vil jeg tro at dobbelskroget ikke vil tåle vekten av motoren, og at dobbelskroget vil "komprimeres", i mangel av noe bedre ord. Dvs.at det ytre og indre glassfiberlaget vil klemmes sammen (det er divicell i mellomsjiktet men jeg kjenner ikke til hvordan divicellen er og hva den tåler av belastning).

 

Ergo ser jeg for meg at jeg må gjøre en av to:

 

1: enten bytte ut festet med ett motorfeste som er mer egnet - eks. dette? 915411bc90d4d984013aeaa20fcbbf21.image.183x230.jpg

(Ser dog for meg at dette er mer tungvindt i bruk)

 

2: Åpne opp dobbelskroget der braketten burde sitte fra innsiden, ta ut divicell-laget og heller støpe opp med glassfibermatte til jeg får samme tykkelsen på skroget som originalt.

 

Innspill mottas med takk! :clap:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan gi deg mitt forslag. Er det grei adkomst på innersiden av skroget, ville jeg som du selv er inne på fjerne divicell-laget på innersiden. Så ville jeg skåret til merantifiner som dekker hullet, og limt denne fast med sica eller tex7. Utenpå denne limer du så en større plate som dekker 5-6cm inn på eksisterend skrogflate innvendig. Denne limes også med sica eller tex7. Mal med topcoat og bruk store skiver ved montasje av motorbraketten. Dette er enklere enn å støpe med duk og polyester, og gir en større flate for å overføre kreftene fra braketten til skroget.

Link to post
Share on other sites

Pls. les reglene før man poster, båttypen skal være med i tittelen.

I dette tilfelle er det abs. av betydning for en Columbie66 har ikke dobbeltskrog, den har sandwichskrog. Som altså er to lag glassfiber med kjernemateriale imellom. Det er forøvrig balsa, ikke divinycell.

 

Nå oppgir du ikke hvor stor motor det er snakk om, men med så stor annleggsflate som den braketten har vil jeg anta at skroget tåler det.

Sandwichen vil bli klemt sammen der boltene for feste av braketten kommer. Løsningen er, som du skriver å fjerne kjernematerialet, men det er neppe nødvendig å gjøre det i hele området. Man kan bruke en hullsag og fjerne en skive av det innvendige laminatet for hver bolt.

Deretter fjerne balsaen og så fylle tomrummet etter balsaen med glassfibersparkel og klemme på plass laminatskiven som ble boret ut. Til slutt noen lag med glassfibermatte over det hele slik at det blir forseglet/forsterket. (All gel/top-coat må fjernes der man legger på nytt laminat.

Da unngår man kompresjon av kjernen samt at vann kan trenge inn i denne.

Går også an å plastre en en tverrgående stringer ved øvre og nedre feste. Ideelt sett bør den øvre være på innsiden av skroget og den nedre på utsiden. (Ut fra hvordan kreftene fra motoren virker.)

Link to post
Share on other sites

I dette tilfelle er det abs. av betydning for en Columbie66 har ikke dobbeltskrog, den har sandwichskrog. Som altså er to lag glassfiber med kjernemateriale imellom. Det er forøvrig balsa, ikke divinycell.

Det er balsa i overbygget, men resten av skroget har civicell i mellomsjiktet. Har forøvrig lært noe nytt nå i og med at jeg har trodd dobbel og sandwich-skrog har vært det samme :thumbsup:

 

Da var det forøvrig som jeg trodde, at løsningen er å åpne opp og støpe inn forsterkning. Selve annleggsflaten fra braketten er ganske liten så jeg vil ha mest mulig forsterkning fra innsiden, da enten med plate eller med å støpe opp. Har jeg oppfatta det rett om jeg tror det er mer hold i glassfiberstrie enn glassfibersparkel? Eller blir det mye det samme hva jeg fyller i mellomsjiktet? Tenkte å sette tilbake plata jeg sager ut og støpe opp rundt den for ekstra hold fra innsiden (spiller ikke så mye rolle hvordan det blir seende ut tilslutt, i og med at det er innerst i stikk-køya og at jeg skal legge på stofftrekk på utsiden til slutt uansett.

Link to post
Share on other sites

Glassfiberstrie som mettes med polyester er sterkere enn glassfibersparkel. Problemet ved å fylle opp med glassfiberstrie og polyester, er at du ikke kan støpe særlig tykkere enn 5 mm om gangen på grunn av varmeutvikling. Alt som fester seg til polyester og som er trykkfast, kan du bruke til å fylle igjen mellomsjiktet. Men det enkleste er å bruke merantifiner,sica eller tex7.

Link to post
Share on other sites

Som du sier, vi har å gjøre med en sandwich. Sandwich er egentlig ganske genialt da den bruker glassfiberlaminatets gode evner til å ta opp strekk til å lage en konstruksjon som er lett og sterk.

For å beholde denne evnen er det viktig at fiberbanene ikke blir brutt.

 

Jeg ville gjort som følger:

Hold braketten mot akterspeilet der den skal stå.

Merk boltehullene.

Bor gjennom med senterboret til hullsaga.

Bor fra innsiden gjennom innerlaminat og kjernemateriale.

Fjern det utborede laminat og kjernemateriale.

Bruk vinkelsliper med flapdisk til å forme kantene på hullene slik at det ikke er skarpe kanter. Radius min. 20 mm.

Slip ut 200 mm. fra hullene.

Riv til 300 CSM slik at de blir gradvis større. Fire biter til hvert hull.

Riv til 300 CSM slik at de blir gradvis større utover fra de fire hullene. Den største skal 150 mm. ut. Fire biter.

Gjør godt rent med fortrinnsvis styren, alternativt aceton.

Laminer fast de fire bitene som skal dekke nedi hullene.

Neste dag slip lett og gjør rent.

Laminer inn de større bitene som dekker alle fire hullene.

Neste dag slip lett og mal over med topcoat.

Bor opp hullene igjen og skru fast braketten.

 

 

nedfasing01.gif

Link to post
Share on other sites

Det er balsa i overbygget, men resten av skroget har civicell i mellomsjiktet.

Akkurat, der lærte jeg også noe nytt. Dvs, når jeg ser tilbake har dette vært nevnt flere ganger på forumet, har bare gått i glemmeboken. Det med balsa glemmer jeg ikke da jeg så på en slik båt engang og der lå balsaen helt åpent i utskjæringene for vinduene. Så ikke bra ut, vet ikke om dette er vanlig. At det er divinycell i skroget var jo bra.

Dobbeltskrog er det som de fleste åpne båter har i dag, en støpt innerliner med hulrom mellom denne og selve skroget.

Når det gjelder å forsterke så vil nedre del av braketten bli trykket mot hekken mens den øvre delen vil trekke i den. For å fordelt disse kreftene, og unngå delaminering, bør derfor den nedre forsterkningen ideelt sett ligge på utsiden av skroget, den øvre på innsiden.

 

Glassfibersparkel er utmerket som fyllstoff, men ellers ikke noe alternativ til vanlig laminat. Fibertrådene i matter er mye tykkere og lengre enn i sparkel og styrken man oppnår kan ikke sammenlignes.

 

Her er noen intr. tråder ifm temaet:

https://baatplassen.no/i/topic/68786-prosjekt-columbie-66-jon-gjr-ting-han-ikke-kan

https://baatplassen.no/i/topic/983-balsasandwich

https://baatplassen.no/i/topic/65283-er-columbie-66-synkefri/

Link to post
Share on other sites

Motor: Tror ikke det er løsningen, da det er ett godt stykke fra der forsterkninga er til der jeg må ha braketten. Misstenker at det ikke blir veldig pent rett og slett samt tror ikke jeg klarer å få det sterkt nok.

 

Ingar/Mulligan: Prøver hullsaga og støper opp som foreslått. Har også fått tak i ei tjukk og hard plastplate som jeg vil bruke som mothold på innsiden (etter at alt av støp etc. er på plass).

 

Vidar: Hva er merantifiner? Type vannfast??

 

Veldig lyst til å hive meg i bilen og kjøre ut til båten for å komme igang, men influensahelvete har tatt meg så det blir M*A*S*H på Tv2 og dugelige mengder Pepsi Max og sofa i stedet :headbang: :headbang:

 

Tusen takk for all hjelp - dette forumet er sterkt vanedannende!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...