Jump to content

Kan jeg koble slik ?


kringeland

Recommended Posts

Holder på å rydde i el opplegget på nyervervet båt.

Jeg har søkt på innlegg og rådført meg rundt vedr kobling men må si jeg blir litt ør da det er  mange forskjellige meninger.

Jeg vil prøve å kun gjøre forandringer i motorrommet bak 2 eksisterende hovedbrytere (Rød Skrift)slik at jeg slipper å rive innredning for å komme til.

Instrumentkabling (Grønn fra motoren virker bra og får være i fred.

 

Opplegget innvendig i båten er bra det ble skiftet i 2001.

 

Motorrommet er som en spagettigryte.

Motorene tar strøm fra hver sin batteripakke slik at en motor starter på forbrukspakken.

Jeg kan heller ikke bryte strømmen til motorene.

Dette prøver jeg å ordne på denne måten.

 

Noen sier batteriswitch ikke må brukes mens motorene lader.

Jeg sitter nå og måler på  Bryteren

Slik det ser ut for meg mister den ikke kontakten ved bytte fra feks 1 til both.

Noen som har erfaring med dette ?

Litt av vitsen er at jeg må kunne bruke denne for å velge hvilken pakke som lades.

 

Har prøvd å lage forslag til kobling og mottar gjerne synspunkter om dette er en brukbar måte.

 

Vil dynamoene sammarbeide eller vil kun den "beste" lade med en slik løsning ?

 

 

 

Bilde

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Hei. Ta en titt HER

Det er MYE info om el-anlegg i båt under denne kategorien.

Hvis du ikke er dreven / har peiling på opplegg i båt fra før, KAN det være lurt å kontakte en fagmann.

Det var noe "spagetti" i min båt, og jeg reiv ut hele skiiten og la opp nytt, samtidig som jeg dokumenterte hva jeg gjorde. (Tegninger). Har du tegninger / skjema på det som ble lagt opp i 2001?

Vedlagte utkast er litt uklart for meg. Kanskje andre kan gi bedre råd?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er desverre ikke laget tegninger på det som er lagt opp innvendig.

Jeg har planer om å ringe ut kablene og lage koblingskjema over dette med tiden.

 

Det som er litt av problemet er at også fagfolk jeg har lagt fram skjemaet for strides om hvordan dette skal kobles.

 

Alle er i hovedsak enige om at dette er en bra måte å koble på men det er uenighet om jeg får effekt av 2 dynamoer når de lader sammen.

 

 

Har koblet opplegg som dette i flere av mine båter men aldri med to motorer.

 

I tidligere båter har jeg som oftest kun brukt forbrukspakken da det alltid har vært strøm nok på denne til å starte.

 

Med 2 vedlikeholdsladere har jeg fått toppet begge pakkene før neste tur.

 

Oppkobling med skillerele vet jeg er en mulighet men jeg er en manuell tilhenger som liker å ha kontroll over hvor strømmen styres.

 

Vil begge dynamoene lade til batteriene er fulle eller vil den ene reguleres ned pga ladestrømmen fra den andre når de lader på samme pakke ?

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Noen sier batteriswitch ikke må brukes mens motorene lader.

Jeg sitter nå og måler på  Bryteren

Slik det ser ut for meg mister den ikke kontakten ved bytte fra feks 1 til both.  

Noen som har erfaring med dette ?

Litt av vitsen er at jeg må kunne bruke denne for å velge hvilken pakke som lades

 

 

 

Ang bryteren til batteriene du snakker om , hvis du ikke kan måle brudd i strøm når du bytter

 

mellom 1 both 2 så skal det ikke innebære noe problem å bytte under gange  :wink:

 

Har selv en maken ..........MEN FOR ALL DEL IKKE GÅ VIA NULL da kan problemer oppstå

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Vil begge dynamoene lade til batteriene er fulle eller vil den ene reguleres ned pga ladestrømmen fra den andre når de lader på samme pakke ?

Jeg TROR(!) DET vil være avhengig av regulatoren på hver av dynamoene. Sjøl er jeg litt i tvil; Fordi jeg TROR at det vil oppstå en "konkurranse" mellom dynamoene; La oss si at den ene regulatoren gir en tiendedels volt mere enn den andre (ikke utenkelig). Da vil den med høyst spenning ta all ladingen, fordi den andre senser at spenningen er "høy" (tror at batteriet er fulladet?). Det samme oppstår hvis du kobler to stk. totrinnsladere (230V AC) til et bilbatteri. Prøvde dette engang: P.g.a. av at litt lys hadde stått på, var batteriet nesten tomt om morgenen og jeg hadde det travelt: Mest mulig strøm inn i batteriet på kortest mulig tid.... To ladere ble satt på, men den ene gav straks nesten ingen lading, før jeg slo av den andre! Såhh plukket jeg frem to kraftige variable strømforsyninger (noe de færreste har to av!), begge hadde variabel strøm- og spenningsbegrensing; Og ved å fiiin-regulere på spenningen, klarte jeg å få begge til å pøse max strøm inn i batteriet. (Passet på så det ikke kokte eller gikk varmt!) Etter 10 min. fikk jeg start, koblet fra 230-volten og lot bildynamoen klare resten. DEN ble ganske varm den første halvtimen, men så normaliserte det seg.

Men tilbake til deg: Startbatteriene lades raskt opp igjen etter normal start, av begge motorene. Forstår deg slik at du ønsker å få mest mulig lading fra begge dynamoene og til Forbruksbanken. Har du sensing på batteripolene til regulatoren, eller er det kun intern sensing?  Hvis ikke noen andre her kan gi deg et profft svar / råd, anbefaler jeg en telefon til Ladac. DE kjenner slik problemer.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vil dynamoene sammarbeide eller vil kun den "beste" lade med en slik løsning ?

Jeg postet denne tegningen i denne tråden.

 

Bilde

 

(Hvis man skal legge ut tegninger så bruk GIF format, dette er tapsfritt og gir en mye bedre gjengivelse, filene blir også mindre enn JPG).

 

Det går fint an å kjøre to dynanoer i parallell.

Regulatorene forholder seg bare til batteri-spenningen, de kan ikke vite at det er også en annen dynamo tilstede.

Selv om regulatorene alltid vil ha litt forskjell i regulerings-spenningen (set-punktet) har ikke dette noen avgjørene betydning.

Har man føling av spenning på batteri-polene vil i teorien vil begge dynamoen kjøre for fullt til regulatorens set-punkt er nådd.

Men i praksis er ikke en regulator helt "stiv", noe som medfører at de slakker av på ladestrømmen når man nærmer seg sett-punktet.

Noen er bedre enn andre (Ladac f.eks), men også denne slakker av på strømmen etterhvert

Men denne problemstillingen er den samme om man kjører dynamoene i parallell eller ikke.

 

Uansett vil man få et langt mer effektivt opplegg enn om hver dynamo lader hver sin bank.

(Startbanken blir i praksis ikke nedtappet så å ha en dedikert dynamo til denne banken vil si det samme som å ha en dynamo "til pynt"...)

 

Her er en tegning som viser ladeforøp i teori og praksis:

 

     Bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, men hvor bra det fungerer er avhengig av lade-karakteristikken, ref. det Marwin skrev over.

Man vil uansett få bedre lading med to ladere dersom batteriene er nedtappet.

Men gevinsten kan avta ettersom de lades opp.

 

(Kommer snart med den testen, har vært litt for mye å gjøre her i det siste... :smiley:)

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar.

Takk for flott tegning :yesnod: Må inrømme at jeg har nogle huller i min referanseramme :blush: (De bør tettes!)

Ref. tegningen din: Pkt. 61 (fra ladelampe), er det DET punktet som regulerer magnetiseringen (og derved ladestrømmen) fra dynamoen?? I så fall, vil vel en liten differanse i pæremotstanden være avgjørende for ladingen mellom de to?? :diving

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ref. tegningen din: Pkt. 61 (fra ladelampe), er det DET punktet som regulerer magnetiseringen (og derved ladestrømmen) fra dynamoen??

+61 er ikke annet enn en ekstra, likerettet utgang fra dynamoen.

Brukes normalt til å forsyne regulatoren (som ikke er med på tegningen).

At den forsynes fra en separat utgang er for å unngå at den kjører strøm i ankeret når motoren ikke går.

Strømmen gjennom ladelampa brukes kun for å "tenne" lade-prosessen, når den er kommet igang vil +61 ha tilnærmet samme spenning som hoved-uttaket (B+).

Så lampa har ingen betydning for ladespenningen.

 

Stå mer om dette virkemåten til dynamo/regulator her

Link to post
Share on other sites

Takk for fin info :yesnod:

 

Men HVIS du skal lade fra 2 dynamoer med regulator og sensing på batteripol, hvor skal du sense?? Hvis du senser startbatteriet, fylles DET raskt og spenningen til de andre batteriene synker (=mindre/ingen lading). Hvis du senser på forbruksbanken vil SPENNINGEN fra dynamoene (så fremt de er "samkjørte") være på topp til forbruksbanken er oppfyllt, og da har du vel oppnådd mye gassing i startbatteriet underveis? :confused:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Et vesentlig poeng i denne problemstilingen må vel være størrelsen på dynmoene. Går ut fra at de er av samme type.

Snakker vi om 2  x 50 amper dynamoer er jeg ikke i tvil om at jeg ville koblet dem parallelt. Det skal tross alt litt til for å lade opp forbruksbanken på nærmere 400 amp timer.  På en så stor batteribank vil nok dynmoens max støm begrense ladingen.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Snakker vi om 2  x 50 amper dynamoer

Det er et poeng, kanskje de er på mer enn 50 også.

Da skal den velgerbryteren være av beste kvalitet for å klare oppgaven...

De som har vært med her en stund har vel notert hva jeg mener om manuelle velgere, og i denne forbindelse ville jeg definitivt ikke valg å bruke en slik.

Spes. ikke hvis man har regulatorer som kan føle på batteripolene.

Ubrutt forbindelse fra B+ til forbruksbanken med solide kabler er den sikreste og beste løsningen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...