Poseidon Svart 11.Desember.2004 Del på Facebook Svart 11.Desember.2004 (redigert) Med farten dampen din holder så er det vel ikke langt unna da... Nei, det kan du si Men idag var vi ikke ute etter å gå fort, i dag dreide det seg om å finne mest mulig krøkkete steder slik at de som hadde kontrollen i styrehuset fikk mest mulig utfordringer underveis. Avstanden fra Tingholmen og til det stedet bildet er tatt er forøvrig 9nm, men utseilt distanse for å komme dit var 18nm - så vi gjorde lange og lærerike omveier På veien fikk de praktisert radarpeiling, optisk peiling - og sogar radiopeiling..... mvh Poseidon Redigert 11.Desember.2004 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tugman Svart 11.Desember.2004 Del på Facebook Svart 11.Desember.2004 Er nok sikkert meget lærerikt! Regner med jeg ville fått meg mangen a-ha opplevelser på en slik tur. Det meste jeg har drevet med innenfor navigasjon er selvlært. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Nei, det kan du si Men idag var vi ikke ute etter å gå fort, i dag dreide det seg om å finne mest mulig krøkkete steder slik at de som hadde kontrollen i styrehuset fikk mest mulig utfordringer underveis. Avstanden fra Tingholmen og til det stedet bildet er tatt er forøvrig 9nm, men utseilt distanse for å komme dit var 18nm - så vi gjorde lange og lærerike omveier På veien fikk de praktisert radarpeiling, optisk peiling - og sogar radiopeiling..... mvh Poseidon Utseilt distanse om dere hadde gått raskeste vei kurs 002,8 fra vest av tingholmen til dit dere befinner dere på bildet (med ett par bykst på veien da) så ville det blidt 8,36 nm Sitér dette innlegget Link to post
kjma Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Ønsker å delta på kurset ang Båtførerprøven. Er det plass til flere? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Ønsker å delta på kurset ang Båtførerprøven. Er det plass til flere? Hei kjma, mange takk for hyggelig påmelding. Det hadde vært fint om du sendte meg en mail på poseidon krøllalfa welde.com med navn, adresse og fødselsdato, så får jeg deg inn i systemet mitt. I tillegg ber jeg at du oppgir om du ønsker tilsendt "komplett pakke" med det materiellet som jeg sender ut. Ja, det er fortsatt mulig for flere å være med på kurset - og har dere spørsmål er det bare å ta kontakt! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 (redigert) Hei gode båtvenner, Rapporten fra dagens praksistur med Poseidon kan like godt gjøres med et foto - det krever maksimal oppmerksomhet fra både kartleser, rormann og utkikk når man skal kommme seg trygt og sikkert gjennom de mest innfløkte områdene mvh Poseidon ... og hvis andre har lyst til å være med på kurs, er det bare å slenge seg med.... Redigert 12.Desember.2004 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Marwin Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 (redigert) På veien fikk de praktisert radarpeiling, optisk peiling - og sogar radiopeiling..... mvh Poseidon FUNKER radiopeiling enda? Jøss. Har en liten håndholdt peiler for LW med kompass; Trodde den var passé? Da får jeg vel tørke støvet av den og putte inn batterier...?? Det jeg i første omgang trenger litt info om, er hvordan dette med "lukket nett" for kurset virker... Har aldri vært borti DET før Redigert 13.Desember.2004 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Poseidon Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 FUNKER radiopeiling enda? Jøss. Har en liten håndholdt peiler for LW med kompass; Trodde den var passé? Da får jeg vel tørke støvet av den og putte inn batterier...?? Det jeg i første omgang trenger litt info om, er hvordan dette med "lukket nett" for kurset virker... Har aldri vært borti DET før Hei Marwin, Ja visst funker den, selv om den absolutt er passé..... Men jeg har nå allikevel en liten "hang up" med å forsøke å ta vare på gamle kunster og maritime tradisjoner - det er bl.a. derfor jeg fortsatt har morselampen liggende klar i styrehuset . Her i området har vi en håndfull radiopeilestasjoner som nå stort sett benyttes av flytrafikken, men de kan selvfølgelig også brukes på sjøen. Flere av deltagerne på helgens tur hadde aldri hørt eller sett denslags - og var faktisk ganske fascinert. - - - Når det gjelder "lukket nett" for kurset, så vet jeg selv ikke så meget om hvordan det kommer til å virke, men jeg stoler på Lasses ord om at han skal lage et slikt nett/gruppe for oss - så skal vi nok finne en praktisk måte å bruke det på! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hebbe Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 Det å lage en lukket gruppe er ingen sak for våre eminente tekniske persjonell. Du vil som medlem se den "nye" siden på den første siden når du kommet inn på baatplassen.no Se dette bildet og du vil få en "link" tilsvarende foreks. brukergruppe for Blueshart. Bruken av siden vil oppleves som bruk av baatplassen forøvrig... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Marwin Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 OK. Så DET betyr at du bare klikker på den linken og får spørsmål om passord (eller kommer du inn automatisk?)? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hebbe Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 OK. Så DET betyr at du bare klikker på den linken og får spørsmål om passord (eller kommer du inn automatisk?)? Gruppa vil bare være synlige for de som er medlemmer av den. Slik er det for gruppa til Blueshart i allefall, bare å klikke på linken så er du der. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Marwin Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 Høres enkelt ut. Takk! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
jensemann2 Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 Jeg er gjerne med på å svare på eventuelle spørsmål ifm navigasjon ol. Har fritidsbåtskipper+ Dekksoffiser klasse 5 og er nå i ferd med å ta teorien til klasse 1 på høyskolen i ålesund. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 ............................. og sogar radiopeiling..... mvh Poseidon håller ni på med radiopejling fortfarande ??? Consol fyren ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 håller ni på med radiopejling fortfarande ??? Consol fyren ?? Hei Gunga Din, Nei det er ikke i fullt alvor, det er mest for moro skyld - som en raritet. Saken er at når jeg er ute på praksistur med Poseidon pleier jeg å dele deltagerne inn i to grupper som "går vakter" i styrehuset. De som har frivakt løser oppgaver, følger med i kartet og diskuterer stoffet. Men de har også mulighet for å stå ute på dekk og drive med peilinger, både optisk og radio. Poenget er at dagens hobbynavigatører skal få et bilde av hvor "latterlig enkelt" det er blitt med GPS, sett i forhold til de metodene man var avhengige av for bare 10-20 år siden. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 (redigert) Endelig kom lærebøkene ! Dagens lille gladmelding; nå fikk jeg inn 100 stk av "Veiene til båtførerprøven"! Dvs imorgen får jeg gjort klar og sendt ut de siste "pakkene" med lærebok, kart og diverse til dere som allerede venter. ... og hvis flere har lyst til å være med på baatplassens Båtførerkurs er det bare å melde seg på. Vi starter 3. januar. mvh Poseidon poseidon |at| welde.com Redigert 14.Desember.2004 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Hei Gunga Din, Nei det er ikke i fullt alvor, det er mest for moro skyld - som en raritet. mvh Poseidon joda jag förstod det, men jag trodde att dom hade stengt ner radiofyrarna, det har dom gjort här nere! men eran Consolfyr er vel i drift fortfarande? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 joda jag förstod det, men jag trodde att dom hade stengt ner radiofyrarna, det har dom gjort här nere! men eran Consolfyr er vel i drift fortfarande? Hei igjen Gunga Din, Både ja og nei.... De opprinnelige maritime radiofyrene, de er stort sett nedstengt. Men flytrafikken benytter fortsatt radionavigasjon og der finnes en hel del radiopeilefyr som fortsatt er aktive. Jeg var så heldig å få en oversikt fra en flyver, der står nøyaktige posisjoner, frekvenser og identifikasjonssignaler. Consolen i Nordsjøen er nedstengt som Consolstasjon, men man benytter restene av den som stod på Varhaug som radiofyr. Den sender altså ut et konvensjonelt peilesignal - sterkt og godt - istedenfor det mer avanserte Consolmønsteret som den tidligere sendte ut. mvh Poseidon PS Hvis du søker litt innenfor 'aviation' 'radionavigation' 'sweden' - så regner jeg med at du vil finne en del svenske som også kan brukes.... DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Hei igjen Gunga Din, Både ja og nei.... ............................................... mvh Poseidon PS Hvis du søker litt innenfor 'aviation' 'radionavigation' 'sweden' - så regner jeg med at du vil finne en del svenske som også kan brukes.... DS skall göra ett 'sök', får bare leta fram den gamle radiopejlen, vet knappt var jag lagt den har du någon hem-sida om den gamle consolen, det var vel den enda i hela Europa, som ni hade däruppe? varför den plasserades der osv........ Vi fick läsa om den när jag tog båtförern för 30 år sedan! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 har du någon hem-sida om den gamle consolen, det var vel den enda i hela Europa, som ni hade däruppe? varför den plasserades der osv........ Vi fick läsa om den när jag tog båtförern för 30 år sedan! Hei igjen, Jeg la for moro skyld 'consol' 'varhaug' inn i Google - og straks spratt frem en håndfull sider som ser ut til å inneholde ganske meget informasjon, både om den tyske opprinnelsen og om det som kom senere. Interessant lesning en dag jeg får tid. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Hei. Litt artig dette. Har selv aldri hatt radiopeiler i båten, men naboen hadde en som fulgte med båten, en Hero 101 da han kjøpte den for 17 år siden. Den var deffekt, men jeg fikset den opp for ham. Artig sak med optisk sikte til kompass og hodetelefoner. Og ved nøyaktige krysspeilinger, ble faktisk posisjonen rett så "hyfsat" Håper ikke Poseidon var ute og peilet utenfor Tungenes den gang jeg satt hjemme i stuen i Wesselsgaten i Stavanger med peilesenderen for Grødemhammeren på spisebordet og en antennestump ut vinduet! Skulle hjelpe min far (som via skipsradiokontrollen hadde ansvaret for den) å reparere den. Dummyantenne hadde jeg ikke, men det kom i hvert fall ingen slepebåt opp Kannikbekken, så antennen min var vel ikke så mye tess. Ellers kan en faktisk bruke en reiseradio med lang/mellombølge som peilemottager i nøden. Den innebygde antennen er retningsvirkende, så da er det bare å krysspeile mot kjente stasjoner, Stavanger (Kvitsøy), Vigra osv. Og det virker faktisk! Aller best var de gamle Kurer radioene. De hadde nemlig rammeantenne som var svært retningsvirkende. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Hei. Håper ikke Poseidon var ute og peilet utenfor Tungenes den gang jeg satt hjemme i stuen i Wesselsgaten i Stavanger med peilesenderen for Grødemhammeren på spisebordet og en antennestump ut vinduet! Skulle hjelpe min far (som via skipsradiokontrollen hadde ansvaret for den) å reparere den. Dummyantenne hadde jeg ikke, men det kom i hvert fall ingen slepebåt opp Kannikbekken, så antennen min var vel ikke så mye tess. Lars H. Hei Lars H. Dette bringer frem gamle minner, men jeg var nok aldri på vei opp Kannikbekken som følge av peilesignaler på villspor nei..... I Kopervik var det gamle Tomasgård, far til tannlegen i Stavanger, som hadde ansvaret for peilestasjonene. Han satt hjemme ved frokosten hver morgen og sjekket at både Tresvikpynten og Klepp sendte som de skulle. Hvis noe sviktet måtte han rykke ut. Til Tresvikpynten var det enkelt, der kom han nesten helt frem med bil. Til Klepp på Bokn var det langt verre; der måtte han i båt - og da var det vanligvis skyssbåtene i vår familie som ble rekvirert. Den spesielle turen var allikevel en gang pr år, vanligvis en stille sommerdag, at vi måtte gå bort med nye batterier. Kleppstasjonen hadde nemlig ikke landstrøm! Da lastet vi minst et tonn batterier ombord i en av båtene og gikk sørover. Det måtte være fritt for sjø og drag for å komme inn til land - og det kunne være en slitsom jobb å få alle batteriene i land fra båten, og så bære dem ett om gangen opp til stasjonen. Da var det enklere med de gamle batteriene: de ble bare kastet rett utfor det bratte berget og rett i sjøen - men det var før ordet miljø var oppfunnet.... mvh Poseidon (i mimrekroken) PS Nå har denne tråden etter hvert sporet godt av fra BÅTFØRERKURSET, men jeg har opprettet en ny til det bruket DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
kjma Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Hei kjma, mange takk for hyggelig påmelding. Det hadde vært fint om du sendte meg en mail på poseidon krøllalfa welde.com med navn, adresse og fødselsdato, så får jeg deg inn i systemet mitt. I tillegg ber jeg at du oppgir om du ønsker tilsendt "komplett pakke" med det materiellet som jeg sender ut. Ja, det er fortsatt mulig for flere å være med på kurset - og har dere spørsmål er det bare å ta kontakt! mvh Poseidon Ønsker ikke "komplett pakke" men det som trengs for å friske opp et gammelt Båtførerbevis som eg har fra før 1980. Ønsker ikke å delta på VHF kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Ønsker ikke "komplett pakke" men det som trengs for å friske opp et gammelt Båtførerbevis som eg har fra før 1980. Ønsker ikke å delta på VHF kurs. Hei kjma, "Pakken" er allerede under veis. Men slik som jeg ser det inneholder den akkurat de tingene som er aktuelt for deg: den nye læreboken - som er totalt revidert siden du tok Båtførerbeviset før 1980 og kart #16 som vi kommer til å benytte ganske flittig til "kartseilas" gjennom hele kurset. I tillegg er diverse informasjonsmateriell fra Sjøfartsdirektorat, Kystdirektoratet og Sjøkartverket. VHF er foreløpig ikke lagt inn i kurset da jeg er usikker på hvor mange som ville benytte anledningen til å ta VHF-sertifikatet samtidig - så det kommer vi tilbake til og avgjør i løpet av kurset. For VHF vil det allikevel være mest aktuelt at hver enkelt deltager bestiller sitt materiell på nettet. Jeg gleder meg til vi kommer i gang - og det har jeg også inntrykk av at andre gjør..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ok67 Svart 15.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Jeg gleder meg til vi kommer i gang - og det har jeg også inntrykk av at andre gjør.....Jada, jeg er alt kommet til kap 10 i boken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.