Jump to content

Båtførerprøven som studiesirkel på Båtplassen ????


ok67

Recommended Posts

nej det er lite dumt, man legger ut så mye kurser o suddar o riter i kartet så det behöver

vara på 'riktigt' papper, lite tjockare.......

man tar oxo ut en hel del distanser med passare.........så slipper du alle nålstikk i köksbordet  

 

men det er klart alla gör ju som man själv tycker..........

Det er klart. Personlig vil jeg foretrekke å bruke en billig utskrift fremfor originalkart til denne typen bruk, hvor det sikkert blir endel "prøving og feiling". Tykkelsen på papiret kan man alltids finne en løsning på..

 

Som du sier - det blir opp til hver enkelt hvordan man vil gjøre det. Men det er iallefall potensielt mulig å spare et par hundrelapper.

Link to post
Share on other sites

.

 

Jeg håper, og tror, at Båtplassens brukere er noe mer oppgående enn denne gjengen. Det er tross alt ikke pensum på universitetsnivå vi snakker om...  :wink:

:wink: :wink: Yngste er 26 år og min datter og eldste er nærmere 60, så oppegående er de, men det er ikke det som er problemet.

Når man henviser til noe så vil jo selvsagt lærer bruke sin bok. Elevene må da sitte og lete etter dette om det står i deres bok og hvor det står :confused: og spesiellt hvis boka er noen år gammel, da er det ikke sikkert det står noe om det i hele tatt :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det er klart. Personlig vil jeg foretrekke å bruke en billig utskrift fremfor originalkart til denne typen bruk, hvor det sikkert blir endel "prøving og feiling". Tykkelsen på papiret kan man alltids finne en løsning på..

 

Som du sier - det blir opp til hver enkelt hvordan man vil gjøre det. Men det er iallefall potensielt mulig å spare et par hundrelapper.

Her hos 'söte bror'  :smiley: er det så, att själva boken man leser ofta hänvisar till ett

'undervisnings-kart' (som Sjöfartsverket ger ut)  så att alle i klassen har samme kart + att hänvisningar i boken stemmer med de i karten.....annars kan man ju råka ut för att uppgifter i kart revideres  eksempelvis missvisning  eller att noet sjömärke dras in osv osv,

 

så sitter man der hjemme o klier seg i huvudet  :headbang:

 

ofta er 'undervisningskart' lite billigare enn 'skarpe' sjökart, men det kansje ikke er så

i Norge!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:wink: :wink: Yngste er 26 år og min datter og eldste er nærmere 60, så oppegående er de, men det er ikke det som er problemet.

Når man henviser til noe så vil jo selvsagt lærer bruke sin bok. Elevene må da sitte og lete etter dette om det står i deres bok og hvor det står :confused: og spesiellt hvis boka er noen år gammel, da er det ikke sikkert det står noe om det i hele tatt :headbang:

Som du sikkert merket så angret jeg det flåsete innlegget...

Link to post
Share on other sites

Hei Jan

 

Muligens en liten misforståelse.

 

Det jeg (og vi i teknisk gruppe på baatplassen) kan bidra med er å legge til rette i form av en lukket brukergruppe for studiesirkelen, stenge tråder som omhandler temaer som er ferdigbehandlet, tildele rettigheter til de som skal være med i studiesirkelen etc, hvis man ønsker å benytte den metoden.

 

Jeg synes det bør være en sjef og et ferdig opplegg først, og jeg hadde ikke tenkt å ta sjefsstolen selv hvis det er det du tenker på. :smiley:

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Greit det du! Tenkte bare å få tak i bok, kart og slikt så fort som mulig. God tid til å lese nå i griseværet. (Gygra får bare ligge og slappe av til det klarner opp litt)

Det er kanskje greiest at  Poseidon får områ seg litt og komme med noen retningslinjer.

med forventningsfull hilsen

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Det var utrolig med engasjement i denne tråden - jammen meg en stor "familie" ;)

 

Jeg har litt dårlig tid om dagen og har bare skummet innleggene, men jeg har fått med meg at Lasse også er en som kan skaffe elektronisk klasserom. Det er helt opp til dere - si bare fra dersom jeg gjøre en innsats og skaffe et elektronisk klasserom. Det vil sikkert være litt jobb med å tilrettelegge kursmateriellet (gjøre det digitalt), men dette er en engangsjobb som baatplassen kanskje kan ha nytte av senere også. Ellers er det jo ingen problemer å bruke trykt bok ved siden av - da brukes klasserommet til diskusjoner, oppgaver mm.

 

Når vi først snakker om verktøy så har jeg jaggu lyst til å tilby litt mer. I selskapet jeg jobber har vi utviklet et verktøy for å lage presentasjoner (og nettbasert læringsinnhold) på en veldig enkel måte. Det er jo mange av dere som har egne sider med båtprosjekter ol, og dette verktøyet er skapt for å lage web-presentasjoner.

 

Vi er i lanseringsfasen og tilbakemeldinger fra brukere er topp (og nødvendig). Dersom det er noen av dere som er nysgjerrige på dette så kan dere se denne presentasjonen:

www.octre.no/presentation/register/resources/salg_octre/ocTRE_-_frihet_til_å_fortelle.html

 

 

NB: skru på lyden

 

Eller gå på siden www.octre.no

 

Vil noen prøve det så bare send en IM

 

PS: Skulle dette være interessant for admin(-er) på baatplassen kan du/dere få en fast lisens (uten betaling) - det er liksom det jeg kan bidra mest med på dette forumet ettersom jeg stort sett bare stiller spørsmål (og får masse gode svar)

 

Hei så lenge

 

Rolf

Link to post
Share on other sites

Som sagt sendte jeg en mail til AOF i Trøndelag med forespørsel om å gå opp som privatist ved deres eksamen, her er svaret:

 

Hei Oddgeir.

 

Det kan være mulig å ta Båtførerprøven som privatist.

Du kan eventuelt følge en av de klassene som skal gå kurs hos oss til

våren. Første eksamen vil mest sansynlig bli i februar/mars.

 

Ønsker du eksamen før dette, må du ta kontakt med Trondheim Båtforening for

å høre om de kan sette deg i kontakt  med sensor, eller kontakte et firma

som heter Alfa Kompetanse AS Tlf.: 22622122.

Vi arrangerer ikke eksamener ut over de som våre kursgrupper tar.

 

Med hilsen

AOF Midt-Norge

Link to post
Share on other sites

Vi har snakket om å ta båtførerprøven i vinter, og jeg har fått admiralen med på  dette også.

Har fulgt med på denne tråden og opplegget til Poseiden blir vi gjerne med på.

Tar gjerne turen til Stavanger for eksamen.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

God kvelden gode båtvenner,

 

Nå er jeg nettopp kommet hjem etter å ha kjørt siste navigasjonsleksjonen i Fritidsbåtskipperkurset mitt  -  neste gang skal de "plages" med navigasjonsinstrumentert.....

 

Men tilbake til vårt lille prosjekt; jeg kikket innom på ocTRE  -  og det så virkelig spennende ut, spørsmålet er bare om det blir uforholdsvismessig meget arbeid å legge "et helt kurs" inn i dette nye formatet?

 

Jeg har riktignok de aller fleste overheadene liggende som "Powerpoint" om det kan være en begynnelse?

 

Min filosofi har alltid vært at jeg kjører relativt fort gjennom stoffet for så å gå over til oppgaver, dvs kartseilas. Da passer jeg på å flette inn småting som passer med "dagens tekst" og hele tiden vinkle stoffet så praktisk som på noen måte mulig. Hvordan dette kan gjennomføres via ocTRE  -  eller via nettundervisning i det hele  -  det er jeg foreløpig litt usikker på.

 

Når det gjelder påmelding så vet jeg ikke om vi skal ha en åpen liste som ligger her på nettet, det ville nesten ha vært det kjekkeste   -   kanskje Lasse ordner noe slikt?

 

Alternativet er at man sender meg en mail på poseidon@welde.com og så registrer jeg påmeldingene i mitt eget system. Sammen med påmeldingen vil jeg gjerne ha navn, adresse og fødselsdato (ikke komplett personnummer). I tillegg må jeg nesten få beskjed hvem som ønsker at jeg skal sende dem en "pakke"  -  og om denne pakken skal inneholde både bok og kart, eller bare en av delene.

 

Men vi har jo ennå noen uker på oss til å finpusse opplegget, for starten er vi vel enige om at blir på nyåret?

 

Jeg er som alltid åpen for å diskutere det som har båter og båtliv å gjøre  -  så det er bare å ta kontakt.

 

mvh

Poseidon

 

PS

"Skolekartet" ble nevnt ovenfor, ja det er det utsnittet av #18 som jeg refererte til. Men jeg synes det kartet blir for snevert til å kjøre hele kurset i, vi trenger mer variasjon og større utfordringer. Derfor foreslår jeg at vi satser på #16 som er både innholdsrikt og variert.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For å ikke forvirre dere:

1. Elektronisk klasserom

2. Verktøy for å lage presentasjoner (det jeg har nevnt i innlegget over)

 

1.Et elektronisk klasserom er åpent 24 timer i døgnet. Der er en av funksjonene diskusjonsgrupper (som her). I tillegg er det egne funksjoner for læreren og for eleven.

 

2.Verktøyet kan f.eks brukes til å lage interaktive sekvenser (la oss si bruken av en GPS) hvor du lærer gjennom å klikke, svare på oppgaver, se video/animasjon, simulere ol - med andre ord en multimediabok. Verktøyet som er beskrevet over brukes av en forfatter og av elev. Forfatteren lager innholdet og eleven ser/klikker gjennom. Dette kan brukes som et tillegg til et el-klasserom.

 

Dersom dere blir mange på kurset er el-klasserom en fordel - er dere få (og det bare skal skje en gang) er behovet mindre.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel tro at det enkleste er å kjøre kurset som lukkede diskusjoner her på Båtplassen. PowerPoint presentasjonene kan sikkert legges ut for nedlasting kun for de som er med, eventuelt sendes direkte på epost til deltakerne. En annen fordel er at Båtplassen forumet fungerer uavhengig av type nettleser og operativsystem, du er ikke låst til en eller annen Windows platform, noe som i hvertfall jeg synes er en stor fordel. PowerPoint presentasjoner ser da også ut til å fungere under OpenOffice.

 

Siden du ønsker/krever fødeselsdato for påmeldingen er det sikkert enkelte/mange som kansje ikke vil legge denne ut til allmen beskuelse. Så detaljene i påmeldingen må vel gjøres som epost eller InternMail direkte til Poseidon. Det er selvsagt mulig å operere med en dobbel liste, en enkel en her på Båtplassen med bare navn og så en mer detaljert avsendt til Poseidon med de opplysningene han ønsker.

 

Oppstart på nyåret ser det ut til å være stor enighet om. Materialet kan selvsagt sendes ut på forhånd så har man noe å kose seg med i julehelga  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel tro at det enkleste er å kjøre kurset som lukkede diskusjoner her på Båtplassen. PowerPoint presentasjonene kan sikkert legges ut for nedlasting kun for de som er med, eventuelt sendes direkte på epost til deltakerne. En annen fordel er at Båtplassen forumet fungerer uavhengig av type nettleser og operativsystem, du er ikke låst til en eller annen Windows platform, noe som i hvertfall jeg synes er en stor fordel. PowerPoint presentasjoner ser da også ut til å fungere under OpenOffice.

Ja, med min begrensede datakunnskap er det en fordel å gjøre det enkelt....

 

Siden du ønsker/krever fødeselsdato for påmeldingen er det sikkert enkelte/mange som kansje ikke vil legge denne ut til allmen beskuelse. .....

Det kan gjerne vente til vi er kommet igang, no problem.

 

Oppstart på nyåret ser det ut til å være stor enighet om. Materialet kan selvsagt sendes ut på forhånd så har man noe å kose seg med i julehelga  :smiley:

Ja det er bare til å begynne å gi meg beskjed. Litt bøker har jeg på lager, og ellers pleier jeg å ta inn 50 i slengen fra forlaget. Kartene får jeg på dagen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være negativ - jeg synes dette er en spennende ide, men er det noen som er villige til å ta "sjefsstolen" her?

 

Hvis ikke er redd det går med dette prosjektet, som med mange andre ting som har vært foreslått her baatplassen opp gjennom tidene.

 

Ingen tar roret, og etterhvert dør tråden ut ...

 

:sailing:

Lasse

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være negativ - jeg synes dette er en spennende ide, men er det noen som er villige til å ta "sjefsstolen" her?

 

Hvis ikke er redd det går med dette prosjektet, som med mange andre ting som har vært foreslått her baatplassen opp gjennom tidene.

 

Ingen tar roret, og etterhvert dør tråden ut ...

 

:sailing:

Lasse

Hei Lasse,

 

om det er "sjefsstolen" jeg har havnet i   -   eller om det er en vaklevoren taburett  -  det vil tiden vise. Men realiteten er iallefall at jeg har begynt å motta påmeldinger på min private mail "poseidon alfakrøll welde.com".

 

Og så snart påmeldingene er kommet opp i et rimelig antall vil jeg sette igang med å sende ut materiell til dem som har bedt om det.

 

Med optimistisk hilsen

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...