Jump to content

Båtførerprøven som studiesirkel på Båtplassen ????


ok67

Recommended Posts

da er det jo så godt som i boks

IT  folk kursledere etc.. :smash: (kan det bli bedre)

så er det jo bare å sy sammen de tekniske data / læremidler (ikke bare det da  :discuss )

 

må jo bare si hva er det som ikke går  :confused: å få til via Ingars eminente BAATPLASSEN.NO

 

Helt imponert over velviljen her  :yesnod:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

OK - skal forsøke å forklare.

 

IT-verktøyet er som en helt vanlig skole - bare at det er på internett. Det er klasserom (med lister over hvem som er "elever", det er egen plass for læreren (hvor han holder oversikt over innleveringer, timeplan osv), det er tavle (hvor alle kan skrive), det er bibliotek (hvor alle lære-ressursene ligger, dokumenter, lenker osv). Videre er det funksjoner hvor videokonferanse er mulig (dvs at læreren foreleser over nettet), mulighet for å lage interaktive kursbiter (oppgaver, animasjon, video ol). Verktøyet tar seg av all logistikken i en undervisningssituasjon.

 

Det er jo ikke så enkelt å forklare, men jeg skal heller legge til rette en demo slik at dere kan klikke og se selv. Dette rekker jeg riktignok ikke denne uka, men i løpet av neste uke burde dere kunne besøke klasserommet :)

 

Rolf

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

 

 

Dette er kjempeflott, hyperlink!

Er dette ClassFronter, eller noe som ligner? Et elektronisk klasserom skulle vel være midt i blinken for det opplegget vi planlegger her!

God ide å starte etter jul. Læreboka kan vi vel begynne å gjøre oss kjent med straks, går ut fra at vi velger den som Poseidon bruker til vanlig? "Veien til Båtførerprøven" Var det Lærebokforlaget?

God lesning mellom snøryddingsøktene! ( Nå snør det forsyne meg igjen, Marwin!)

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

OK - .......men i løpet av neste uke burde dere kunne besøke klasserommet :)/quote]

 

Alle de kunnskapshungrige "baatplassenbarna" gleder seg til å besøke dette virituelle klasserommet...

 

Tror også det er best å vente med kursoppstart til på nyåret. Men de praktiske ting kan tilrettelegges slik at det er klart til da. Skulle det være behov for hjelp fra meg til ett eller annet så kan jeg være behjelpelig. Kanskje ikke akkurat datatekniske ting...

 

Ellers så kunne vi interiserte få vite hvilken bok vi skal skaffe oss, slik at vi kan begynne å se litt i den.

 

JanS.... Vi postet ganske på likt....

Veien til båtførerprøven kan bestilles hos den lokale bokhandleren, eller foreks. her: http://www.bokkilden.no/ProductDetails.asp...talogName=Books

prisen er kr 399,-

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Veien til båtførerprøven kan bestilles hos den lokale bokhandleren, eller foreks. her: http://www.bokkilden.no/ProductDetails.asp...talogName=Books

prisen er kr 399,-

Ja, nettopp, det er den boken jeg mener.

 

Jeg kan også nevne at det finnes et oppgavehefte som er laget spesielt for læreboken. Det har jeg til nå ikke brukt aktivt i undervisningen, men jeg vet at ganske mange deltagere har kjøpt heftet  -  og sikkert hatt glede av det.

 

Veien til båtførerprøven - spørsmål og arbeidsoppgaver  

Trysnes, Olaf (for) / Aarset, Svein (ill)

Stiftet , Damm , 2003 , ISBN: 8204085842  

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Selv kjøpte jeg for et år eller to siden en bok som heter "På rett kurs" som også skal dekke pensumet. Den har jeg lest gjennom et par ganger allerede :cool: Men jeg regner med å kjøpe (få, julegave kansje) "Veien til båtførerprøven" også. Kan være greit å lære det samme stoffet fra en annen bok også for å få to ulike synsvinkler på det.

 

Var i Steinkjer med garantireparasjoner på bilen for noen uker siden. Da tilbrakte jeg mesteparten av dagen på biblioteket der mens bilen var inne til overhaling. Der skummet jeg gjennom deler av læreboken i navigasjon til Kystskipper eksamen. Der ble i hvertfall navigasjonsbiten forklart mye grundigere enn i "På rett kurs", slik at det var mye enklere å forstå.

 

Så "tilleggsliteratur" kan kansje være pensumliteraturen til Kystskipper eksamen, for spesielt interesserte.

Link to post
Share on other sites

Lyspunktet er "hyperlink-klasserommet"! Nytt for meg! Gleder meg! :yesnod: :yesnod:

Har selv tatt kurs i slike virtuelle klasserom og det var nesten som å ha læreren og de andre elevene ved sin side.

Eget "rom" med oppgaver og et for rettede oppgaver

eget "rom" hvor diskusjoner mellom lærer og elever kunne foregå.

Alle kunne til en hver tid se hvem som var inne i "klasserommet" og var det noen som ville snakke med deg så "poppet" det opp en melding om at du måtte inn i diskusjonsrommet.

 

Veldig artig og fin form for å lære uten å være tilstede.

 

Og læreren var fra Stavanger kanten

Link to post
Share on other sites

Til Poseidon: Er det ANDRE bøker vi trenger i tillegg?? (Smart julegaveønske til de som har "ALT") :yesnod:

Hei Marwin,

 

Nei jeg tror ikke det skal være nødvendig med andre bøker; men jeg liker å legge inn mest mulig kartseilas i kursene mine, og da er det veldig praktisk med en parallellforskyver og en god passer  -  og selvfølgelig oppdaterte kart.

 

Når det gjelder kartseilas i et "landsomfattende" kurs, så er det ikke godt å vite hvordan man best skal gripe det an. Jeg forsøker å legge oppgavene i de lokale kartene her hos oss, for å få litt "gjenkjennelseseffekt", men det blir ikke så lett i dette tilfellet....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

PS: jeg kjenner forøvrig noen av gutta i norsk test - flinke folk.

Rolf

Ser på web sidene til Norsk Test at man kan ta Båtførerprøven på mange ulike steder omkring i landet. I Sør Trøndelag har de. f.eks 4 steder:

  • NæringsAkademiet Trondheim

  • IT Partner Trøndelag      Orkdal

  • Lade videregående skole      Trondheim

  • Learn IT Norge as      Trondheim
Mer info finnes her: http://www.norsktest.no/index.php?l=produk...art/index2.html

 

Dermed bør det være mulig å ta prøven lokalt for de som ønsker det, men samtidig kan det jo være artig med en helg i Stavanger og møte andre Båtplassen medlemer.

Link to post
Share on other sites

Nei jeg tror ikke det skal være nødvendig med andre bøker; men jeg liker å legge inn mest mulig kartseilas i kursene mine, og da er det veldig praktisk med en parallellforskyver og en god passer  -  og selvfølgelig oppdaterte kart.

Når det gjelder kartseilas i et "landsomfattende" kurs, så er det ikke godt å vite hvordan man best skal gripe det an. Jeg forsøker å legge oppgavene i de lokale kartene her hos oss, for å få litt "gjenkjennelseseffekt", men det blir ikke så lett i dette tilfellet....  mvh   Poseidon  

Nei! Min erfaring er at det faktisk kan være best med et "fremmed" kart! (Konsentrasjonen blir bedre) :yesnod: Læringen likeså.

Men når det gjelder KARTET...  Jeg brukte en sort/hvitt kopi (A3) av et sjøkartområde (Bergens-området) for kart-trening... Eller må vi kjøpe et spesiellt kart for kurset? I SÅ fall, hadde det vært best med et fellesinnkjøp av 2 grunner: Kanskje rabatt, OG at alle kartene har samme datering (rettinger)..

Synspunkt? :smiley:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin,

 

Ja jeg ser tydelig poenget, men da går man glipp av den "a-ha-effekten" som er så kjekk  -  når man plutselig oppdager grunnen til de staker og blink som man har sett i årevis....

 

Det er fullt mulig å kjøpe Sjøkart felles og få gunstige priser, men jeg tror nok at forsendelsen spiser opp fortjenesten. For min del kunne vi gjerne bruke kart #16 som dekker områdene i søndre deler av Ryfylke, disse er både varierte og kartet er relativt nymålt.

 

Til eksamen brukes et "skolekart" som er et utsnitt av #18, altså Boknafjorden opp mot Kårstø og Hervikfjorden. Kanskje vi også kunne ta det i bruk i undervisningen, for det er på størrelse med et A3-ark og derfor langt lettere å sende i posten.

 

Et annet alternativ kunne være å skanne kartutsnitt i A3-format, men det betinger at alle kan få "lurt seg til" å printe ut A3   -   helst i farge....

 

Men med den kreativiteten som hersker på baatplassen, så kommer det helt sikkert opp en god ordning.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nei! Min erfaring er at det faktisk kan være best med et "fremmed" kart! (Konsentrasjonen blir bedre) :yesnod: Læringen likeså.

Men når det gjelder KARTET...  Jeg brukte en sort/hvitt kopi (A3) av et sjøkartområde (Bergens-området) for kart-trening... Eller må vi kjøpe et spesiellt kart for kurset? I SÅ fall, hadde det vært best med et fellesinnkjøp av 2 grunner: Kanskje rabatt, OG at alle kartene har samme datering (rettinger)..

Synspunkt? :smiley:

Det var slik vi hadde det når jeg tok slikt kurs. Alt matriell kom fra samme sted. Alle hadde samme kart og lærebok (bøker blir hele tiden trykket i nye opplag). Kan bli litt i porto, men mye av dette veies opp ved rabatt på større innkjøp. Vi fikk selv nå til vårt kurs 10% på kjøp av 15 bøker.

Det vil koste 50 kr. mer å gjøre det slik, samtidig blir det litt mere jobb på den som skal være kursleder og som da også må sende ut dette til deltakerne.

Link to post
Share on other sites

Et annet alternativ kunne være å skanne kartutsnitt i A3-format, men det betinger at alle kan få "lurt seg til" å printe ut A3   -   helst i farge....

Kan vel for så vidt deles i to i et bildeprogram og printes i A4 og limes sammen for hånd etterpå. Med litt prøving og feiling på skalering så burde det være mulig å få riktig målestokk ogs, om det skulle ha noen betydning. Så lenge lengde og breddegrade anngivelsen er med ute i margen så har vel egentlig ikke målestokken så stor betydning.  :confused: (men nå er vi vel kansje alt begynt å bevege oss inn på pensum i navigering.  :lol: )
Link to post
Share on other sites

Det var slik vi hadde det når jeg tok slikt kurs. Alt matriell kom fra samme sted. Alle hadde samme kart og lærebok (bøker blir hele tiden trykket i nye opplag). Kan bli litt i porto, men mye av dette veies opp ved rabatt på større innkjøp. Vi fikk selv nå til vårt kurs 10% på kjøp av 15 bøker.

Det vil koste 50 kr. mer å gjøre det slik, samtidig blir det litt mere jobb på den som skal være kursleder og som da også må sende ut dette til deltakerne.

Tja, kanskje det?

 

Litt høyttenking: jeg kan kjøpe inn felles lærebøker og kart, og supplere med forskjellig annet materiell som jeg får fra Sjøfartsdirektoratet. Dette kan settes sammen til "pakker" som jeg sender i oppkrav via posten. I oppkravssummen innbakes det som jeg vil ha for å gjennomføre hele kurset   -   og dermed gjenstår bare NOK 200 i eksamensgebyr for dem som avlegger eksamen her???

 

Regnestykket kunne se f.eks slik ut:

 

Lærebok                     350,-  (Normalpris 399.-)

Kart #16                    160,-  (Normalpris ca 200)

Porto/oppkrav           100,- (ren gjetning)

Kursavgift                  590,-  (Normalpris 900 hos meg og enda mye mer hos andre....)

Total "pakkepris"    1.200.-

 

Det som jeg har kalt "kursavgift" må jeg se litt i forhold til antallet deltagere, men med minst 10 deltagere burde det være OK.

 

Som sagt: ren høyttenking   -   kom gjerne med innspill.

 

mvh

Poseidon

 

poseidon(alfakrøll)welde.com

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her er det som vanlig full og seriøs innsats når det dukker opp et nyttig og interessant tema. Flott!

 

Jeg syns fjernundervisningsopplegget til "hyperlink" virker meget interessant, men det er viktig å sjekke ut hva et slikt opplegg krever av kurslederen. Vi må vel prøve å unngå at Poseidon må lage et helt nytt kursopplegg for å få dette til å passe inn(?).  

Link to post
Share on other sites

SYnes ikke det er noen upris, og vi stoler vel såpass på deg at de som vil kan betale på forskudd for å spare oppkravsgebyret, de blir det vel ca 60 kr i porto.

 

Regner med at eventuel "praksistur" med Poseidon kommer i tillegg?

Den turen kan jeg "spandere"   -   jeg holder sogar kaffe hvis dere tar med wienerbrød  :wink:

 

mvh

Poseidon

 

PS

Det kunne forresten være enda en god grunn til å benytte #16: man ville gå opp den rute som man på forhånd hadde arbeidet med i kartet.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tja, kanskje det?

 

Litt høyttenking: jeg kan kjøpe inn felles lærebøker og kart, og supplere med forskjellig annet materiell som jeg får fra Sjøfartsdirektoratet. Dette kan settes sammen til "pakker" som jeg sender i oppkrav via posten. I oppkravssummen innbakes det som jeg vil ha for å gjennomføre hele kurset   -   og dermed gjenstår bare NOK 200 i eksamensgebyr for dem som avlegger eksamen her???

 

Regnestykket kunne se f.eks slik ut:

 

Lærebok                     350,-  (Normalpris 399.-)

Kart #16                    160,-  (Normalpris ca 200)

Porto/oppkrav           100,- (ren gjetning)

Kursavgift                  590,-  (Normalpris 900 hos meg og enda mye mer hos andre....)

Total "pakkepris"    1.200.-

 

Det som jeg har kalt "kursavgift" må jeg se litt i forhold til antallet deltagere, men med minst 10 deltagere burde det være OK.

 

Som sagt: ren høyttenking   -   kom gjerne med innspill.

 

mvh

Poseidon

Og dette er billig for et slikt kurs.

Og så har alle samme matriell. Veldig greit på et slikt nettkurs.

Link to post
Share on other sites

Lærebok                     350,-  (Normalpris 399.-)

Kart #16                    160,-  (Normalpris ca 200)

Porto/oppkrav           100,- (ren gjetning)

Kursavgift                  590,-  (Normalpris 900 hos meg og enda mye mer hos andre....)

Total "pakkepris"    1.200.-

Ser veldig greit ut. Men man bør ta høyde for at noe har kursboken fra før, evt. ønsker å benytte annen litteratur eller låne boken på biblioteket. Kart foreslår jeg vi scanner og distribuerer digitalt.

 

Selv har jeg både kart og bok...

Link to post
Share on other sites

. Kart foreslår jeg vi scanner og distribuerer digitalt.

 

........................

nej det er lite dumt, man legger ut så mye kurser o suddar o riter i kartet så det behöver

vara på 'riktigt' papper, lite tjockare.......

man tar oxo ut en hel del distanser med passare.........så slipper du alle nålstikk i köksbordet  :smiley:

 

men det er klart alla gör ju som man själv tycker.......... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ser veldig greit ut. Men man bør ta høyde for at noe har kursboken fra før, evt. ønsker å benytte annen litteratur eller låne boken på biblioteket. Kart foreslår jeg vi scanner og distribuerer digitalt.

 

Selv har jeg både kart og bok...

Ikke for å blande meg inn i diskusjon om hva og hvordan, men vi i Skjærhalden Båtforening arrangerer kurs til Båtførerprøven i disse dager og under påmelding var det mange som sa de hadde bøker og det de trengte. Nå vær lærer litt streng og sa at på kurset skal vi ha denne boken med denne oppgaveboken.

Etter 3 kurskvelder kom tilbakemeldingen fra elevene at de hadde ikke klart å følge med i sine gamle bøker. Spesielt når lærer henviser til kapitler og sider. Da falt de helt ut, og var glad for at de tok de nye bøkene.

Og disse bøkene blir jo stadig trykt i nye opplag med ny informasjon og andre endringer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...