Jump to content

Båtførerprøven som studiesirkel på Båtplassen ????


ok67

Recommended Posts

Jeg har lenge vurdert å ta Båtførerprøven, men da jeg såg at AOF i Trondheim tar seg meeeeeget godt betalt for å delta på deres kurs så slo jeg det egentlig ifra meg.

 

Men jeg har tenkt litt mere på saken og kommet til at det kansje er flere av medlemene på Båtplassen som også har planer om å ta Båtførerprøven, men som ikke ønsker å delta på ett overpriset kurs. En mulighet kan da være at de som er interessert samler seg og lager en liten studiesirkel over Internett her på Båtplassen.

 

Hvordan dette skal gjøres rent praktisk etc. får vi eventuelt finne ut av etterhvert.

 

Så dette er egentlig bare en liten lufting av ideen, for å høre hvordan interessen er for noe slikt.

Link to post
Share on other sites

Under forutsetning av mulig gjennomføring med fjernstudier etc., er jeg med.

 

Antar at der vil være mange som svarer positivt i løpet av kvelden, skulle derfor gjerne at de som signaliserer oppslutning samtidig kommer med forslag om gjennomføring/opplegg.

 

Kanskje eksempelvis Poseidon kan bidra med noe her??

Link to post
Share on other sites

Ikke fremmed for å delta selv. Har lærebok og kurshefte, men fram til nå, har det vært mer forlokkende å drive i Dillebua eller i båten enn å stupe ned i detaljer rundt navigasjon. Kjørte meg litt fast i navigasjonsbiten. Mjøsa er dårlig motivasjonsfaktor rundt navigasjonslære, selv om planene er tilstede for saltvannseiling etter hvert. Men hvordan skal dette foregå rent praktisk da? Greit med et sted å lufte/diskutere ting, men har litt vansker for å se hvor mye en slik gruppe kan bidra ut over det, så lenge det ikke finnes lærekrefter tilstede. Og selve stoffet må man regne med å måtte kjøpe selv da det som vanlig er underlagt copyright.

Link to post
Share on other sites

De tankene jeg har rundt det er omtrent som følger:

 

Vi må bli enig om en lærebok. (Det er en fordel at vi alle leser den samme.)

Og så må vi legge opp til et passende antall sider/kapittel pr. uke.

Hvorpå det gjennomleste stoffet diskuteres her på Båtplassen.

 

I praksis vil det vel bli en form for selvstudium, men hvor vi etterhvert som vi jobber oss gjennom stoffet diskuterer det med de andre deltakerne her på Båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Kontaktet Direktoratet om dette med båtførerprøve for oss " gammelkarra'n"

Fikk omgående dette svaret fra en hyggelig mann der.

 

"Hei

Det er ingen dokumentasjon som kan gi deg båtførerbeviset, men du kan ta det som privatist gjennom et firma som heter Norsk test, de har hjemmeside www.norsktest.no ,ellers presiser jeg at båtførerbeviset er frivillig.

 

Skulle denne mailen avstedkomme ytterligere spørsmål må du gjerne ta kontakt med meg på tlf 22 45 44 72

 

Mvh

Trygve Ulset "

 

God ide med studiegruppe, blir gjerne med hvis det er noen brukbar praktisk måte å gjøre det på. Det var dette med eksamen da?? Har kikket på dette nettstedet Norsktest, Spørsmålene der så veldig overkommelige ut.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

God dagen gode båtvenner,

 

Jeg ser at Poseidon nevnes et par steder i denne tråden   :wink:

 

Jo, jeg har drevet med disse kursene i noen år og har nok samlet litt erfaring etter hvert  -  og hvis den kan komme til nytte er det bare kjekt.

 

Når det gjelder Båtførerprøven så er det ikke noe absolutt krav at man skal gjennomføre et kurs på den ene eller andre måten. Det holder å gjøre avtale med en autorisert sensor om å gå opp til prøven. Men jeg vil allikevel sterkt anbefale kurs, både fordi det er hyggeligere å være flere som holder på med det samme   -   og fordi det er lærerikt å samarbeide og diskutere.

Jeg er autorisert sensor for Båtførerprøven.

 

Når det gjelder VHF, så er det heller ikke noe krav at man skal gjennomføre kurs, men min argumentasjon er den samme som ovenfor. Sensorene til VHF er Telenor sine folk, vanligvis skipsradiokontrollørene og de som har lignende arbeidsoppgaver.

Jeg har den nødvendige godkjenning fra Telenor til å arrangere kurs om det skulle bli aktuelt. (Flere flittige båtplassenbrukere har allerede vært med på mine VHF-kurs de siste årene).

 

Når det gjelder Fritidsbåtskipper så er det ikke fullt så enkelt å være privatist, der finnes nemlig visse begrensninger som er for detaljerte til å komme inn på her. Jeg har forøvrig den nødvendige godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet til å arrangere kurs for Fritidsbåtskipper D5L.

 

Kom gjerne med tanker og innspill, så skal vi se hva som er praktisk mulig å få til.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er enig i det du sier Poseidon anngående deltagelse på et kurs, men når det eneste tilgjengelige kurset som jeg har funnet her i Trondheimsområdet koster over 3000 så frister ikke det så veldig mye.

 

Derav ideen min om å ta det som privatist og samtidig eventuelt få med andre her på Båtplassen til en studiesirkel.

 

Så i så måte blir Båtplassen "kursstedet" vårt, der vi deler erfaringer og diskuterer problemstillinger.

Link to post
Share on other sites

Bevis eller ikke bevis, det er jo selve lærdomen som er målet  :confused:

 

Dersom man startet en stegvis gjennomgang av tema for tema fra feks 'veien til båtførerprøven' (eller hva den heter igjen), så kan alle delta på det nivå de ønsker.

 

De som vil studere for eksamen, kan gjøre det. De som bare vil friske opp, kan gjøre det. Men man får luftet og debatert viktige emner nå i den kalde årstid, og det vil vi alle komme styrket ut av tror jeg.

 

Så stå på :flag:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Bevis eller ikke bevis, det er jo selve lærdomen som er målet  :confused:

Jeg har lært en annen vinkling på spørsmålet. Det er ikke noe KRAV til å ha båtførerprøven i noen sammenhenger, men det er likevel en dokumentasjon på at du har lært deg et par ting om det å ferdes på sjøen. I sjøveisreglene står det en formulering ala "du skal vite hva du holder på med" (husker ikke nøyaktig ordlyd) Hvis du kommer opp i en situasjon der det blir spørsmål om du har tilstrekkelig kunnskap, kan du vise fram ditt båtførerbevis.

 

Om ikke annet kan det være greit å vise til overfor kranglete forsikringsselskap.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Er enig i det du sier Poseidon anngående deltagelse på et kurs, men når det eneste tilgjengelige kurset som jeg har funnet her i Trondheimsområdet koster over 3000 så frister ikke det så veldig mye.

 

Derav ideen min om å ta det som privatist og samtidig eventuelt få med andre her på Båtplassen til en studiesirkel.

 

Så i så måte blir Båtplassen "kursstedet" vårt, der vi deler erfaringer og diskuterer problemstillinger.

Hei ok67,

 

Den kursprisen du nevner har jeg tillatt meg å mene noe om ved en tidligere anledning, så jeg skal ikke gjenta meg selv. Men til sammenligning nevnes at når jeg arrangerer båtførerkurs; da er normalprisen 900+bok+200 i eks.gebyr.  (Da er også en 3-timers praksistur på sjøen inkludert.) Det er mulig at jeg er dum som ikke dobler denne prisen, men det får bare stå sin prøve  :wink:

 

Hvordan kurs og/eller studiesirkel skulle kunne legges opp på båtplassen har jeg ingen detaljerte tanker om, men jeg er selvfølgelig åpen for å se på de forslag som måtte komme frem.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...