Jump to content

Meninger om promillegrensen til sjøs


arnearmoa

Recommended Posts

Kanskje man en dag blir uglesett fordi man ikke bruker redningsvest, både i små og store båter, lukkede og åpne.

 

Ja, hvorfor ikke, det vil uansett ikke skade :thumbsup:

 

Problemet i dette molbo landet er at vi skal ikke tenke selv, vi skal ha lover som ikke kan håndheves og som gjør hele nasjonen til kriminelle det er nedskrevet i den rød/grønnes fare manifest :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

En ny og lavere promillegrense knyttet til faktisk hastighet, potensiell topphastighet, størrelse på båt mm er ikke gjennomførbart da det vil kreve enormt med ressurser ifb med saksarbeid i ettertid.

 

Hmmm.....pussig det der. De greier altså å gjennomføre dette i Sverige.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Dersom holdningen her i landet er at alkohol er naturlig å bruke under fart med båt da kan det vel være at vi overvurdere våre evner til "å tenke selv", og at svenskene i så måte er mer realistiske. Jeg tviler på dette har noe med hvilken regjering vi har, vi kan da ikke klandre regjeringer, storting og staten for alt her i verden.

Link to post
Share on other sites

Du lar nesten aldri sjansen gå fra deg til å nevne dette (samt rødgrønne fare og sognac og blondiner), men er alt så ille her og hva sammenligner du da med?

Trur det er veldig vanlig å sammenligne «rødgrønne fare» med utopien «våte drøm», dvs. Siv Jensen som statsminister ...

Link to post
Share on other sites

Hmmm.....pussig det der. De greier altså å gjennomføre dette i Sverige.

 

mvh tuffff

 

De har også større ressurser på vannet i Sverige. Hvor ofte ser du kystvakta her? I strømstad kjører "kustbevakningen" rundt på vannscootere, i tillegg til polis.

Link to post
Share on other sites

Du lar nesten aldri sjansen gå fra deg til å nevne dette (samt rødgrønne fare og sognac og blondiner),?

 

Det er nok alment kjent i riket at den rød/grønne fare ikke kan styre men gjør hva som helst for å forsure tilværelsen for hoveddelen av nordmenn. Siden vi er inne på alkohol, hvorfor kan vi ikke få kjøpt øl så lenge butikkene har åpent ?. Hvorfor kan vi ikke få kjøpt vin i butikkene slik det praktiseres i nesten hele Europa sågar på bensinstasjoner ?.

 

Tror uansett at vi hadde sett mindre ulykker om også eldre menn må ta båtførerprøven.

 

Det må du dokumentere, pr idag så foreligger det ingen dokumentasjon på at de nye reglene har hatt noen virkning.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det har da fungert utmerket både uten promillegrense, og med 0.8.

driter og kommer til å drite i grensen uansett.

Det betyr ikke at jeg kjører rundt i fylla støtt, men har ingen skrupler med å kjøre båten min hjem med litt under vesten.båt kan overhodet ikke sammenlignes med bil. Harde straffer er på sin plass hvis det kjøres galmann med høy promille, men da er det nok av andre lover som brytes.

Ingen grunn til å senke promillegrensen...:)

Link to post
Share on other sites

Så han som har 0,9 i promille er den beste til å avgjøre om han er istand til å kjøre hjem i 2-3 tiden,sliten og trøtt etter en lang dag,med kun ett stort ønske i livet,kommer seg hjem i seng.S

 

 

Tror ikke du har fått med deg så mye her ... grensen er 0.8 så han skal ikke kjøre uansett med 0.9... gjør han de er det "ren" fyllekjøring og da risikerer han å miste lappen på bilen og jobben siden han er avhengig av billappen hvis de ekstreme får bestemme :thumbsdown:

 

 

Det er nok alment kjent i riket at den rød/grønne fare ikke kan styre men gjør hva som helst for å forsure tilværelsen for hoveddelen av nordmenn. Siden vi er inne på alkohol, hvorfor kan vi ikke få kjøpt øl så lenge butikkene har åpent ?. Hvorfor kan vi ikke få kjøpt vin i butikkene slik det praktiseres i nesten hele Europa sågar på bensinstasjoner ?.

 

 

 

 

Det kan jeg fortelle deg, det er for å beskytte oss :flag:

 

De ser ikke at problemet ikke er hos de få som kjøper noen pils eller en vin på kvelden sammen med en bedre middag men at problemet derimot ligger hos de som faktisk kjøper det på morgenen/dagen da salget starter :nonod:

 

 

 

Skal de regulere det kunne de jo heller flyttet grensen at ingen alkohol selges før feks.kl tolv om dagen og ut til 23.00 slik at salgstiden er den samme men faktisk medfører at de som trenger "beskyttelse" må vente på morgenpilsen... dagskonsumet pils kjøper de jo uansett ofte om morgenen så da hjelper det lite å stenge salg kl 20 og 18.00 i helgene for å hjelpe de..

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sakset fra tilsvarende tråd,med innlegg av meg selv:

 

Hvor mange ganger, i det siste, har det vært startet tråder hvor promillegrensen til sjøss er et stridstema mellom puristene, og de som ser forskjell på 3 pils og en kasse pils?

 

Grensen er 0.8 promille. Det finnes ingen veldokumenterte grunner til å justere på denne. De som regelrett kjører i fylla, vil overveiende sansynlig være de samme om grensen er fri, 0,2 eller 0,8.

 

Diskuter heller hvordan vi kunne bidratt til innstramming på kompetansebevis på hurtiggående båter. Enhver idiot kan pr i dag føre hva som helst innen minstegrensen før kystskipper-pliktig fartøy, uten å ha ført annet enn plastikkbåten man lekte med i badekaret som barn.

Diskutèr heller det, da dette VIRKELIG er et problem.

 

Det er en utopisk drøm at det går an å føre en konstruktiv debatt om dette emnet. Det blir kvalifisert synsing på den ene side, og utsagn basert på egne erfaringer på den andre. Veldokumentert er det ihvertfall ikke, at alt blir så meget bedre om man innførte nulltoleranse.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du har fått med deg så mye her ... grensen er 0.8 så han skal ikke kjøre uansett med 0.9... gjør han de er det "ren" fyllekjøring og da risikerer han å miste lappen på bilen og jobben siden han er avhengig av billappen hvis de ekstreme får bestemme :thumbsdown:

 

Jeg har fått med meg det meste,takk!

 

Det som jeg prøvde å poengtere,var at en person som er påvirket av alkohol og er i den situasjonen jeg beskrev IKKE nødvendigvis er den som tar den riktige avgjørelsen,som det ble påstått i innlegget jeg besvarte.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått med meg det meste,takk!

 

Det som jeg prøvde å poengtere,var at en person som er påvirket av alkohol og er i den situasjonen jeg beskrev IKKE nødvendigvis er den som tar den riktige avgjørelsen,som det ble påstått i innlegget jeg besvarte.

 

 

Problemet med deg og mange andre er at dere kun ser i sort/hvitt: de færreste skjenker seg oppimot grensen... de få som gjør det og over grensen hadde gjort det uansett om grensen var 0.2..

Er den som nå så er nok de fleste under 0.5 etter tre fire øl og da har de ikke problemer med vurderingene...

De færreste balanserer på grensen men har mulighet til å nyte et par pils uten å risikere noe med grensen som nå noe dere vil ødelegge

 

Blir på lik linje med å stenge ølsalg kl 20 i uken og 18 i helgene for å skjerme de med alkoholproblemer... problemte med det er at de kjøper varene når butikken åpner så loven treffer bare personer med normalt konsum som nå og da har lyst på en pils om kvelden til en god biff eller noe på sparket... :rolleyes:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utdrag fra dagens Aftenposten, en artikkel som heter "Mer Folkevett!"

 

"Tragiske ulykker til sjøs fører til etterlysning av nye regler for båtfolket. Regler er blitt samfunnets respons til dumdristig oppførsel, til lands og til vanns. De er blitt våre moralske krykker. Politikere tar imot sjenerøse gaver, følsom informasjon lekkes ut gjennom sosiale medier, båtfolk kjører hjem fra fest uten redningsvest.

 

Immune mot kritikk

 

Etterpåkloke kan vi se at aktørene ikke burde ha gjort det. Men hvordan kunne de vite det? Det fantes ingen eksplisitt regel som forbød handlingen. Dermed synes aktørene å være immune mot kritikk, i regelsamfunnet. «De burde ha forstått det av seg selv,» har liten tyngde som argument. Her er det nok å være en trofast regelfølger.

 

Praktisk klokskap

 

Vi kan ikke fortsette å være regelorienterte på denne måten, uten at det får uheldige konsekvenser. Jo flere regler vi skaper, desto mer nedsløvet og dovent blir det såkalte folkevettet. På latin kalte de det sensus communis, som senere ble til «common sense» på engelsk. Begrepene knyttes gjerne til praktisk klokskap, til evnen å tolke situasjonen rett og handle deretter. Denne evnen kan en ikke lese seg til. Det tar tid å tilegne seg den, gjennom erfaring og samvær med folk som allerede er kloke.

 

Regelsamfunnet forsøker å skape en snarvei til klokskap, via regelboken. Dette viser en manglende forståelse for hva som skal til for at mennesker skal lære seg å ta kloke beslutninger i trengte situasjoner.

 

Personlig ansvar svekkes

 

En alvorlig ulempe med å pynte på reglene hver gang noen har gjort noe dumt, er at det skaper et falskt inntrykk av at man dermed har gjort noe vesentlig. «Nå kommer ikke dette til å skje om igjen,» kan være tankegangen. Den kan bidra til å svekke det personlige ansvaret, og dermed øke risikoen for at folk handler på en uvettig måte.

 

Smutthulletikk

 

I regelsamfunnet får vi også såkalt smutthullsetikk: Det blir legitimt å tenke at alt reglene er tause om, er etisk forsvarlig. Dermed får den enkelte en motivasjon til å utnytte smutthull i regelverket.

 

Ansvar for egne handlinger

 

Ambisjonen om å lage regler som forbyr alt som er dumt, kan ikke innfris. Likevel synes den å være levende i vårt samfunn. Vi bør i stedet skape grobunn for at individer lærer praktisk klokskap. Det kan skje ved å gjøre den enkelte ansvarlig for sine handlinger, og for utfallet av dem.

 

Friheten til å prøve og feile er viktig for å utvikle seg til et klokt menneske. Å ta stilling og velge, er noe som primært bør forankres hos individet, og i mindre grad i et regelverk som noen jurister har kokt sammen."

 

 

Stiller meg forøvrig helt bak denne observasjonen.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...