Jump to content

Meninger om promillegrensen til sjøs


arnearmoa

Recommended Posts

Aftenposten - Promillegrensen bør være den samme både for bil og båt

 

Lurer på hvor mange av bildene i denne saken som handler om folk med promille mellom 0,2 og 0,8 og hvor det var promillen som var årsaken......... :headbang:

 

Generelt lurer jeg på hvor mange "ulykker forårsaket av promille" som blir igjen i statistikken i det hele tatt, hvis man fjerner alle hvor det var mer enn 0,8. Og hvis det er noen igjen, hvor mange prosent av totalen er det?

 

Jeg mener de heller får starte å fange de som kjører med over 0,8 før de skal bekymre seg for de med 0,25. Det går an å forby sykling langs veien også, men vi trenger ikke å forby alt.

Link to post
Share on other sites

Har vel lagt i kortene en stund at saken ville komme opp på nytt. I tillegg er vi på vei inn i agurktiden, muligens vi allerede er der med hensyn til journalistiske stunt og elleville vinklinger på forskjellige tema. Personlig bryr jeg meg ikke om promillegrensen er 0.2 eller 0.8, men hadde foretrukket 0.8 hvis jeg kunne velge.

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke promillegrense på 0,2 eller 0,8 spiller så stor rolle,det er å sørge for at folk holder seg til grensa som er problemet.

 

Det er mange som er på vannet en hel sommer i sesong etter sesong ute å bli kontrollert(med selv inkludert),dermed anser mange sjangsen for å bli tatt som liten og drikker seg til langt over promillegrensen(IKKE meg inkludert).

 

Et annet problem er at straffen for å kjøre båt med for høy promille er ikke hard nok.

 

Få båt inn i det ordinære førerkortet som egen "bokstav",blir man tatt med for høy promille mister man førerkortet i 2 år,altså man blir forgjenger i 2 år hvis man kjører båt i fylla på lik linje med bil.

Kjører man for fort risikrer man å bli fotgjenger i 2-3 mnd. avhengig av hvor ille det er.

 

Kombiner dette med X-antal ekstra millioner til politiet slik at de kan håndheve disse reglene,så skal vi se at statsikken blir bedre iløpet av få å år.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Å koble reaksjonene ved å bli tatt for fyllekjøring med båt opp mot inndraging av førerkort for bil, synes jeg ærlig talt er "høl i hue" i utgangspunktet. Selv tar jeg en pils eller to over lengre strekk i 7 knop med båten, men ved bilkjøring er det nulltoleranse for egen del. Men jeg kan i helt spesielle tilfeller forstå en kobling. Da må det være at en stadig blir tatt på sjøen for grovt fylleri, og blir vurdert (etter en rettssak) til å være en notorisk fyllefant som med stor sannsynlighet også kjører i fylla med bil.

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å koble reaksjonene ved å bli tatt for fyllekjøring med båt opp mot inndraging av førerkort for bil, synes jeg ærlig talt er "høl i hue" i utgangspunktet. Selv tar jeg en pils eller to over lengre strekk i 7 knop med båten, men ved bilkjøring er det nulltoleranse for egen del. .

 

Lars H. :cheers:

 

 

Enig der, sitert artikkel Båtfolket som er på sjøen hvert år og som er erfarne seilere, er vi ikke så bekymret for. Det er heller de som bruker båten som transportmiddel, som er i faresonen for ulykker. Særlig når båten blir brukt til og fra festligheter, ser vi at det kan gå galt, sier Ingvar Johnsen i Redningsselskapet til Aftenposten.no.

 

Og helt enig i det han skriver her som underbygger manges påstander i https://baatplassen.no/i/topic/80518-drikke-noen-oel-paa-sjoeen/ om at en erfaren båtmann ikke har noen problemer med å føre båten sikkert innen dagens regelverk .

 

Blir feil å straffe de fleste på sjøen pga at noen ikke greier å holde reglene, De ville stortsett brutt dem uansett da de allerede bryter dagens regel uten å blunke :smash:

Link to post
Share on other sites

Dersom det overhodet skal være noe poeng i å sette ned grensen bør det dokumenteres at ulykkesfrekvensen går ned, det foreligger ikke meg bekjent i noe land, sågar heller ikke at frekvensen har gått ned med reduksjon fra 1,5 til 0,8.

 

Endring av grensen må forankres i ulykkesfrekvens, ikke drukning under anker når far skal pisse :giggle: Slik det blir lagt opp nå er det igjen politisk vrøvl fra forbynderstaten og ikke minst Ingvar,etter min mening som ser ut til å gjøre hva han kan for å redusere kosen på sjøen :thumbsup:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Synes dagens grense er grei nok den, og ser ikke behovet for at den innskjerpes ytterligere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svenskene har innført ny promillegrense og vi burde legge oss på det samme. Å kalle en pils for snekkepils for at man kjører i snekkefart er bare å pakke inn det hele. Kommer man opp i situasjoner er det greit å være klar i hode.

Og ingen er i stand til å vurdere egen tilstand med promille i kroppen. Det er det motstanderne av pomillegrensen prøver på.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I dag fungerer det greit. Folk får ta seg nokre pils lovleg utan at det har innverknad på evna til å styre båt. Om ein kolliderer med 0,8 er det ikkje alkoholen som er hovudårsaka.

Ved å innføre 0,2-grense vil det i praksis bety at ein forbyr all alkohol undervegs. I dag kan ein med godt samvit ta seg ei pils medan ein seglar rundt på fjorden. Med 0,2-grense risikerer ein å verte meld av nyskjerrige folk med kikert, med den følge at politiet står og ventar med promillekontroll når ein kjem i land.

La oss få ha 0,8-grensa i fred, så kan ein heller ta dei som køyrer i fylla. Det er ein skilnad på å køyre med promille og å køyre i fylla.

Sjøen er ein av dei siste fristadane vi har att i dette landet.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fatter egentlig ikke at vi kan bo i detta dritt landet !!!

Skatter og avgifter, regler og straffer. Nå for det være nok!

 

Vi har europas dårligste veier, skoler, folk dør i sykehuskø, jernbanen er en stor vits osv.osv.osv, dette gjøres ikke noe med. Hvorfor ?

Neida, vi skal gi bort penga til utlandet og til våre nye landsmenn.

 

Skulle vært skuddpremie på alle idioter på stortinget.

 

Jeg stemmer ikke FRp, men er medlem av "Norgespartiet.no"

 

Ikke det at man skal være full under båtkjøring, men jagge skal jeg kose meg med en kald øl :cheers:

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke bare endre disse reglene da Norge bl.a. ratifiserer flere internasjonale konvensjoner som regulerer dette. Man kan ikke gjøre særlig mye med den internasjonale promillegrensen for profesjonelle sjøfolk i sertifikatpliktige stillinger som internasjonalt er 0.8. Skal det være egne regler for småbåter med strengere regelverk enn for den professjonelle skipsfarten? Nei bare tull. La grensen være det den er. De som blir tatt i fylla har langt større promille enn det her er snakk om uansett. Jeg ser ikke den store problemstillingen i dette. Man kan heller ikke inndra sertifikater som ikke fins for fritidsfolkene. Bøter for overtredelse er helt ok og reaksjonsformen bør være som snittet av øvrige europeiske land.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det hender jeg tar en øl underveis, men ankerdrammen kommer etter ankeret hos meg også, ja :cheers_wine:

 

Man kan ikke bare endre disse reglene da Norge bl.a. ratifiserer flere internasjonale konvensjoner

 

Jeg skal ikke påstå noe om reglene for folk som jobber på sjøen, men Sverige har iallfall fått 0,2 grense for menigmann som skal føre båt. Jeg syns ikke vi skal følge det eksempelet.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi norske storebrødre er forhåpentligvis fritatt og kan følge norsk lov.

Muligens, du kan jo sjekke forholdene først, du har jo en passe fin båt, bare å hive innpå noen flasker champis og en kurv med jordbær på takterassen, fyre opp og ta en runde i indre havn i Strømstad, Grebbestad eller en annen landsby nedover svenskekysten. :lol:

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Alt går jo greit så lenge det går greit, men når man plutselig står med dritt opp til ørene og må ta en viktig/alvorlig/livsviktig avgjørelse så er det greit å være klar i toppen.

 

Og om noen kunne spå når de situasjonene oppstår så var de heldigere en de fleste.

--------------

 

Går stort sett helt fint å kjøre bil i fylla også, helt til man gjør en feil som man ikke ville gjort som edru.

 

Selv kjenner jeg godt virkningen av to små pils på en varm sommerdag, og ja jeg drikker regelmessig og veier nesten 100 kg. Om jeg har jobbet/trent hardt kjenner jeg rusen etter to pils veldig godt. Og alt for godt til å kunne sitte å føre et fartøy med ansvar for andre menneskeliv.

Link to post
Share on other sites

"Høl ihue" å miste lappen for å kjøre i fylla med båt???

 

Man er i en trafikksituasjon enten man er i bil eller båt og således kan dette legges under samme lovgivning/straffereaksjon.

 

Er det bedre å kjøre i fylla i 25-50 knop,enn 50-100 km/t med bil?

 

Blir ikke reaksjonsevnen svekket like mye når man er på vannet ved alkoholinntak?

 

Med en grense på 0,8 som det er idag,vil de fleste kunne kose seg med en pils eller to uten å løpe noen risk for å bryte loven.

 

Man kunne kanskje se for seg en differansiert alkoholgrense?

 

0,8 for fører av båter med potensiell fart UNDER eks. 15 knop

 

0,2 for fører av båter med potensiell fart OVER 15 knop.

 

Skal man gjøre noe med dette problemet MÅ sterk lut til.

 

Jeg er sikker på at hvis man risikerer å bli fotgjenger og landkrabbe i 2 år p.g.a båtfyll så vil mange tenke seg om før de tar sjangsen på å ikke bli stoppet med over 0,8 på fjorden.

 

Jeg ser ikke hvorfor man skal være "snillere" med båtfører en bilførere,holdningen med at det er "greit" å drikke i båt må snus på.

 

Noen oppslag i tabloidpressen ved fellesferietider er tydeligvis ikke nok.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...