arnearmoa Startet 5.Juli.2011 Del på Facebook Startet 5.Juli.2011 Aftenposten - Promillegrensen bør være den samme både for bil og båt Lurer på hvor mange av bildene i denne saken som handler om folk med promille mellom 0,2 og 0,8 og hvor det var promillen som var årsaken......... Generelt lurer jeg på hvor mange "ulykker forårsaket av promille" som blir igjen i statistikken i det hele tatt, hvis man fjerner alle hvor det var mer enn 0,8. Og hvis det er noen igjen, hvor mange prosent av totalen er det? Jeg mener de heller får starte å fange de som kjører med over 0,8 før de skal bekymre seg for de med 0,25. Det går an å forby sykling langs veien også, men vi trenger ikke å forby alt. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Har vel lagt i kortene en stund at saken ville komme opp på nytt. I tillegg er vi på vei inn i agurktiden, muligens vi allerede er der med hensyn til journalistiske stunt og elleville vinklinger på forskjellige tema. Personlig bryr jeg meg ikke om promillegrensen er 0.2 eller 0.8, men hadde foretrukket 0.8 hvis jeg kunne velge. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Tror nok ikke promillegrense på 0,2 eller 0,8 spiller så stor rolle,det er å sørge for at folk holder seg til grensa som er problemet. Det er mange som er på vannet en hel sommer i sesong etter sesong ute å bli kontrollert(med selv inkludert),dermed anser mange sjangsen for å bli tatt som liten og drikker seg til langt over promillegrensen(IKKE meg inkludert). Et annet problem er at straffen for å kjøre båt med for høy promille er ikke hard nok. Få båt inn i det ordinære førerkortet som egen "bokstav",blir man tatt med for høy promille mister man førerkortet i 2 år,altså man blir forgjenger i 2 år hvis man kjører båt i fylla på lik linje med bil. Kjører man for fort risikrer man å bli fotgjenger i 2-3 mnd. avhengig av hvor ille det er. Kombiner dette med X-antal ekstra millioner til politiet slik at de kan håndheve disse reglene,så skal vi se at statsikken blir bedre iløpet av få å år. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Å koble reaksjonene ved å bli tatt for fyllekjøring med båt opp mot inndraging av førerkort for bil, synes jeg ærlig talt er "høl i hue" i utgangspunktet. Selv tar jeg en pils eller to over lengre strekk i 7 knop med båten, men ved bilkjøring er det nulltoleranse for egen del. Men jeg kan i helt spesielle tilfeller forstå en kobling. Da må det være at en stadig blir tatt på sjøen for grovt fylleri, og blir vurdert (etter en rettssak) til å være en notorisk fyllefant som med stor sannsynlighet også kjører i fylla med bil. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hifo Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
bukt Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Å koble reaksjonene ved å bli tatt for fyllekjøring med båt opp mot inndraging av førerkort for bil, synes jeg ærlig talt er "høl i hue" i utgangspunktet. Selv tar jeg en pils eller to over lengre strekk i 7 knop med båten, men ved bilkjøring er det nulltoleranse for egen del. . Lars H. Enig der, sitert artikkel Båtfolket som er på sjøen hvert år og som er erfarne seilere, er vi ikke så bekymret for. Det er heller de som bruker båten som transportmiddel, som er i faresonen for ulykker. Særlig når båten blir brukt til og fra festligheter, ser vi at det kan gå galt, sier Ingvar Johnsen i Redningsselskapet til Aftenposten.no. Og helt enig i det han skriver her som underbygger manges påstander i https://baatplassen.no/i/topic/80518-drikke-noen-oel-paa-sjoeen/ om at en erfaren båtmann ikke har noen problemer med å føre båten sikkert innen dagens regelverk . Blir feil å straffe de fleste på sjøen pga at noen ikke greier å holde reglene, De ville stortsett brutt dem uansett da de allerede bryter dagens regel uten å blunke Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 (redigert) Dersom det overhodet skal være noe poeng i å sette ned grensen bør det dokumenteres at ulykkesfrekvensen går ned, det foreligger ikke meg bekjent i noe land, sågar heller ikke at frekvensen har gått ned med reduksjon fra 1,5 til 0,8. Endring av grensen må forankres i ulykkesfrekvens, ikke drukning under anker når far skal pisse Slik det blir lagt opp nå er det igjen politisk vrøvl fra forbynderstaten og ikke minst Ingvar,etter min mening som ser ut til å gjøre hva han kan for å redusere kosen på sjøen Redigert 5.Juli.2011 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sydvesten Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Synes dagens grense er grei nok den, og ser ikke behovet for at den innskjerpes ytterligere.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Astor Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Svenskene har innført ny promillegrense og vi burde legge oss på det samme. Å kalle en pils for snekkepils for at man kjører i snekkefart er bare å pakke inn det hele. Kommer man opp i situasjoner er det greit å være klar i hode. Og ingen er i stand til å vurdere egen tilstand med promille i kroppen. Det er det motstanderne av pomillegrensen prøver på. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
CB. Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Der tror jeg du tar litt feil, de fleste oppgående klarer å vurdere eget inntak og jeg har fortsatt til gode å se noen godt på snurr etter 2-3 halve Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mouche Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 CB - fruen er på vei til Ikea for å kjøpe et speil, skal jeg ringe henne og be om at hun kjøper to? Selv tror jeg det er tid for en , ja nettop, CB! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
millisivert Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Ja nå må Staten inn med strenge og klare regler, så kan vi endelig bli kvitt dette uvesenet med at folk gjør egne vurderinger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Trodde innføring av obligatorisk båtførerprøve hadde løst (også) dette problemet for lengst? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Neida,ikke tenk på det,den belastningen skal hun slippe holder med speil til deg Mouche Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
S/Y Emma Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 (redigert) I dag fungerer det greit. Folk får ta seg nokre pils lovleg utan at det har innverknad på evna til å styre båt. Om ein kolliderer med 0,8 er det ikkje alkoholen som er hovudårsaka. Ved å innføre 0,2-grense vil det i praksis bety at ein forbyr all alkohol undervegs. I dag kan ein med godt samvit ta seg ei pils medan ein seglar rundt på fjorden. Med 0,2-grense risikerer ein å verte meld av nyskjerrige folk med kikert, med den følge at politiet står og ventar med promillekontroll når ein kjem i land. La oss få ha 0,8-grensa i fred, så kan ein heller ta dei som køyrer i fylla. Det er ein skilnad på å køyre med promille og å køyre i fylla. Sjøen er ein av dei siste fristadane vi har att i dette landet. Redigert 5.Juli.2011 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
litt peiling Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Fatter egentlig ikke at vi kan bo i detta dritt landet !!! Skatter og avgifter, regler og straffer. Nå for det være nok! Vi har europas dårligste veier, skoler, folk dør i sykehuskø, jernbanen er en stor vits osv.osv.osv, dette gjøres ikke noe med. Hvorfor ? Neida, vi skal gi bort penga til utlandet og til våre nye landsmenn. Skulle vært skuddpremie på alle idioter på stortinget. Jeg stemmer ikke FRp, men er medlem av "Norgespartiet.no" Ikke det at man skal være full under båtkjøring, men jagge skal jeg kose meg med en kald øl Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Man kan ikke bare endre disse reglene da Norge bl.a. ratifiserer flere internasjonale konvensjoner som regulerer dette. Man kan ikke gjøre særlig mye med den internasjonale promillegrensen for profesjonelle sjøfolk i sertifikatpliktige stillinger som internasjonalt er 0.8. Skal det være egne regler for småbåter med strengere regelverk enn for den professjonelle skipsfarten? Nei bare tull. La grensen være det den er. De som blir tatt i fylla har langt større promille enn det her er snakk om uansett. Jeg ser ikke den store problemstillingen i dette. Man kan heller ikke inndra sertifikater som ikke fins for fritidsfolkene. Bøter for overtredelse er helt ok og reaksjonsformen bør være som snittet av øvrige europeiske land. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Fatter egentlig ikke at vi kan bo i detta dritt landet !!! Skatter og avgifter, regler og straffer. Nå for det være nok! Finnes løsninger på alt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 bil og båt er ikke det samme. men ankerdram før man er i havn forstår jeg blir litt upraktisk. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 (redigert) Det hender jeg tar en øl underveis, men ankerdrammen kommer etter ankeret hos meg også, ja Man kan ikke bare endre disse reglene da Norge bl.a. ratifiserer flere internasjonale konvensjoner Jeg skal ikke påstå noe om reglene for folk som jobber på sjøen, men Sverige har iallfall fått 0,2 grense for menigmann som skal føre båt. Jeg syns ikke vi skal følge det eksempelet. Redigert 5.Juli.2011 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Jeg regner med, sågar forventer, at det kun er svensker som må følge 0,2 grensen langs svenskekysten. Vi norske storebrødre er forhåpentligvis fritatt og kan følge norsk lov. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hansi Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 (redigert) Vi norske storebrødre er forhåpentligvis fritatt og kan følge norsk lov. Muligens, du kan jo sjekke forholdene først, du har jo en passe fin båt, bare å hive innpå noen flasker champis og en kurv med jordbær på takterassen, fyre opp og ta en runde i indre havn i Strømstad, Grebbestad eller en annen landsby nedover svenskekysten. Redigert 5.Juli.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Hmmm, ingen dum tanke Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Alt går jo greit så lenge det går greit, men når man plutselig står med dritt opp til ørene og må ta en viktig/alvorlig/livsviktig avgjørelse så er det greit å være klar i toppen. Og om noen kunne spå når de situasjonene oppstår så var de heldigere en de fleste. -------------- Går stort sett helt fint å kjøre bil i fylla også, helt til man gjør en feil som man ikke ville gjort som edru. Selv kjenner jeg godt virkningen av to små pils på en varm sommerdag, og ja jeg drikker regelmessig og veier nesten 100 kg. Om jeg har jobbet/trent hardt kjenner jeg rusen etter to pils veldig godt. Og alt for godt til å kunne sitte å føre et fartøy med ansvar for andre menneskeliv. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 (redigert) "Høl ihue" å miste lappen for å kjøre i fylla med båt??? Man er i en trafikksituasjon enten man er i bil eller båt og således kan dette legges under samme lovgivning/straffereaksjon. Er det bedre å kjøre i fylla i 25-50 knop,enn 50-100 km/t med bil? Blir ikke reaksjonsevnen svekket like mye når man er på vannet ved alkoholinntak? Med en grense på 0,8 som det er idag,vil de fleste kunne kose seg med en pils eller to uten å løpe noen risk for å bryte loven. Man kunne kanskje se for seg en differansiert alkoholgrense? 0,8 for fører av båter med potensiell fart UNDER eks. 15 knop 0,2 for fører av båter med potensiell fart OVER 15 knop. Skal man gjøre noe med dette problemet MÅ sterk lut til. Jeg er sikker på at hvis man risikerer å bli fotgjenger og landkrabbe i 2 år p.g.a båtfyll så vil mange tenke seg om før de tar sjangsen på å ikke bli stoppet med over 0,8 på fjorden. Jeg ser ikke hvorfor man skal være "snillere" med båtfører en bilførere,holdningen med at det er "greit" å drikke i båt må snus på. Noen oppslag i tabloidpressen ved fellesferietider er tydeligvis ikke nok. Redigert 5.Juli.2011 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.