Jump to content

Meninger om promillegrensen til sjøs


arnearmoa

Recommended Posts

Beklager. Ser nå at han hadde med en referanse til ditt tidliger innlegg. Men jeg leser det slik at han tar for seg to saker.

 

Først nevner han at 0,8-grensen bør beholdes.

 

Og så kommer han med argumenter for hvorfor fyllekjøring (med over 0,8 slik jeg leser det) i båt ikke bør påvirke billappen. Han vil heller straffe på andre måter, gjerne strengt men ikke linket til billappen.

Link to post
Share on other sites

...gå utover sikkerheten til sjøs. Det gjør det eks. umulig å flytte på båten fra uthavna dersom været plutselig skulle endre seg og gjør det nødvendig. Det andre er at den gjør deg til lovbryter om du reiser ut for å redde en båt rett rundt hjørnet som kanskje har gått på grunn (med dine barn ombord?), tatt fyr, eller tar inn vann, hvor minuttene kan være avgjørende for utfallet.

 

Nå er ikke jeg noen forkjemper for 0,2 grense,men å forsvare 0,8 grensa med noe så toskete som sikkerhet og godt sjømanskap,er dagens :headbang: .

Er man stilt slik at man muligens må flytte på seg ved væromslag,eller man har barn som må reddes fra skjær eller en brennede båt,så er det godt sjømanskap at minst en av "de voksne" er edru i tilfelle en nødsituasjon.

 

Skulle det imidlertid bli så "ille" at 0,2 blir innført,og du blir stoppet med 2-3 klissvåte,vettskremte unger og en utbrent jolle på slep,og blir stoppet med 0,3 i promille.Da er jeg sikker på at politiet ser at her har man avverget en nødsituasjon og ser mellom fingrene.

 

 

 

Å frata folk sertifikat for bil fordi de har ført båt i fylla gjør bare at jeg mister enda mer respekt for formynderstaten. Skal det slåes ned på promillekjøring med båt (da prater jeg om ordentlig promille, ikke 0,8) er heftige bøter, straff, eller inndragning av båt eneste straffereaksjon som duger. Fyllekjøring med båt har ingenting med bilkjøring. Båtførere som føler dere utrygge på sjøen fordi en av førerne rundt muligens har tatt en øl eller tre bør definitivt vurdere om båtlivet er noe for dere. Da er de definitivt IKKE kjent med de VIRKELIGE farene ved å ferdens i båt på sjøen. Sannsynligheten for at de blir påkjørt av en promillekjører er MYE lavere enn for at de selv, i edru tilstand, med familien ombord, kommer til å kjøre sin egen båt på grunn i edru tilstand med tilhørende scenario. Jeg synes det er på tide at fanatikerne innser hvor problemet ligger istedet for å komme opp med alt det vanlig hysteriet om fyll til sjøs, blande inn bilkjøring osv. 0,8 i promille ER ufarlig og ER en hensiktsmessig promillegrense på sjøen. Det eneste som mangler er GOD sjømannskap og slikt kan verken kjøpes for penger eller pålegges av politikerne :smash:

 

Kjører man snøscooter alene på vidda med 0,8 i promille,og blir stoppet,mister man førerkortet,altså retten til å føre kjøretøy.

Noen må forklare meg hvordan dette skiller seg fra en travel skipsled i fellesferien m.t.p sikkerhet og nødvendigheten av årvåkenhet.

 

Det er (forhåpentligvis) enighet om at 0,8 er "greit",derfor ser jeg ikke helt problemet,siden jeg da tar det for gitt at man holder seg innefor dette.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 

Kjører man snøscooter alene på vidda med 0,8 i promille,og blir stoppet,mister man førerkortet,altså retten til å føre kjøretøy.

Noen må forklare meg hvordan dette skiller seg fra en travel skipsled i fellesferien m.t.p sikkerhet og nødvendigheten av årvåkenhet.

 

Det er ikke så vanskelig det, for å kjøre snøscooter trengs det er førerkort utstedt av statens vegvesen(biltilsynet), dette er ikke nødvendig for å føre båt....

 

En kan ikke miste førerkortet for et kjøretøy som ikke er involvert i den straffbare handlingen man blir tatt for...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det skiller seg ved at snøscooter er klassifisert som motorkjøretøy :thumbsup:

 

Feil,det er en Motorvogn: Kjøretøy som blir drevet fram med motor.

 

Bytt ut "kjøre" med"far" i teksten og vips,så er forskjellen borte :flag:

 

Når det gjelder det sikkerhetsmessige så er det nok er tettere mellom båter og folk i skjærgården om sommeren en det er mellom snøscooter og folk i fjellet på vinteren,slik at der er det en forskjell,ja.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

He he nei nå må du jaggu gi deg. Kjenner du ikke argumentene mot å kjøre i påvirket tilstand? sier påvirket deg noe ?

 

Mange sier at man ikke kan sammenligne båt med bil.motorsykkel osv når det gjelder promillegrense,og argumenterer med lavere fart og større avstand mellom kjøretøy på sjø kontra vei. Hva hvis man bor langt oppi en øde fjelldal med minimal trafikk,er det da greit å kjøre bil i påvirket tilstand? Hva hvis man kjører veldig sakte,i "snekkefart",på en øde vei,kan man da kjøre bil i fylla ?

Nei, det er ikke lov, uansett hvor øde det er, så det kan du ikke. Det er heller ikke lov å kjøre båt i fylla, til din informasjon.

Link to post
Share on other sites

Regiondirektøren i Kystverket Midt-Norge vil frata promillekjørere i båt, lappen for bil.

 

http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/article883349.ece

 

Vi kan da være enige om at dette er et godt tiltak? Det er jo snakk om sikkerheten til meg, deg og den personen som evt skulle være så dum å

kjøre avsted i båt med godt over promillen. Dette er jo et konkret tiltak som jeg skulle tro biter litt igjen slik at folk flest kanskje

ikke tør å ta avsted med god promille i båt. Det må selvsagt bli mer synlig politi i skjærgården også.

 

Nå vet jeg ikke hvordan dette hadde blitt for en person uten lappen for bil, men da kunne det kanskje heller ha vanket større bot og evt fengselstraff.

Nok et innlegg med kullsviertro til høyere straffer. Men det fins ingen som helst dokumentasjon på at straffe/bøte-nivået er i landet er for lavt, i mange tilfeller er det dokumentert mye høyere enn det som kan forsvares utifra effekten, altså ren melkeku for staten.

 

Men bevares, innfør gjerne dødsstraff for min del, så lenge ingen har tenkt å prøve å håndheve reglene ...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så vanskelig det, for å kjøre snøscooter trengs det er førerkort utstedt av statens vegvesen(biltilsynet), dette er ikke nødvendig for å føre båt....

 

En kan ikke miste førerkortet for et kjøretøy som ikke er involvert i den straffbare handlingen man blir tatt for...

 

Der er jo nettopp dette jeg mener at man skal forandre på,retten til å føre båt skal innlemmes i førerkortet vi har i dag som en egen "bokstav" på lik linje med traktor,moped,snøscooter o.s.v.

 

Det var det jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden.

-----------------------------------------------------------

 

-En båt er teknisk sett en motorvogn.

 

-Den skal føres i et trafikert,offentlig område hvor det skal tas hensyn til en rekke "trafikkregler".

 

Hva er da den teoretiske forskjellen på å føre kjøretøy/fartøy?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 

-En båt er teknisk sett en motorvogn.

 

Vel det betinger vel at den drives frem med motor da.... og ikke seil

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er vel sjøloven nomen, derfor er reglene anderledes på sjø vs land :giggle:

 

Om du leser veitrafikkloven ser du at der er svært mange paragrafer som egner seg svært dårlig i båt men skal ikke se bort fra at vi får rundkjøringer samt fotgjengeroverganger på sjøen også . :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg er kanskje en hard nøtt, men jeg kan ikke se hvorfor det skal være galt å dobbelstraffe om det er det som må til for å unngå/redusere føring av båt med høy promille med videre evt dødsfall/skader. Jeg er smertelig redd for at det er det som må til. Og da har jeg null sympati for den det evt måtte gjelde.

Ok

Så de som ikke har lappen på bil kan bare kjøre så mye de vil i fylla for de har ikke noe å miste likevel.

Det synes du altså er helt greit?

 

Feil å sammenligne biler opp mot båter da biler gjerne i gjennomsnitt holder en fart mellom 30 og 55knop der det oftest skjer ulykker.

trafikktettheten og er mye større på en vei, få båtførere som kjører i 30 knop eller mer der det er trangt med mange båter slik at det kan sidestilles med en bilvei ...

 

:thumbsup: kan denne setningen limes på toppen i dette forumet? og på dagbladet, vg, aftenposten, nrk og...

dette er det så vidt jeg vet mange som ikke forstår.

 

Hva er da den teoretiske forskjellen på å føre kjøretøy/fartøy?

Dette for eksempel?

Feil å sammenligne biler opp mot båter da biler gjerne i gjennomsnitt holder en fart mellom 30 og 55knop der det oftest skjer ulykker.

trafikktettheten og er mye større på en vei, få båtførere som kjører i 30 knop eller mer der det er trangt med mange båter slik at det kan sidestilles med en bilvei ...

 

[/quote

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Sammenligningen båt vs. bil blir vanskelig. En kan iallefall ikke sette likhetstegn. Når det gjelder bilkjøring så er utstyr, vei og kjøremønster temmelig ensartet, for båt er det ikke slik. Det er stor forskjell på å daffe på åpen fjord i en snekke i 7 knop og koste avgårde i en RIB i 50 knop i skjærgården. For min del kan de gjerne ha en lik promillegrense på 0,2 men det er ikke det som er hovedproblemet. Dette går like mye på holdninger og informasjon.

 

En kan trekke en parallell, dog kanskje ikke helt sammenlignbar, til røykeloven. For 20 år siden var det vanlig å røyke overalt. Så kom røykeloven og det ble store ramaskrik, slikt formynderi vil vi ikke ha. Ikke mange som reagerer idag. Det er en selvfølge at en ikke skal røyke på kaféer, i kantina, på venterom eller på arbeidsplassen. Og grunnen er ikke at en er redd for å bli straffet etter den loven, men det har kommet en holdningsendring. Det er kort og godt feil å røyke der.

 

Det samme burde innprentes for kombinasjonen båt & alkohol. Det hører ikke sammen. Og jeg snakker ikke her om snekkepilsen som er hellig for mange. Det er ikke det som er problemet, de fleste vet når de har en promille som påvirker vurderingsevne og det å handle raskt. Da har de gått over en grense, og man skal ikke synse eller utfordre slike grenser. Ta gjerne 2-3 øl eller noen glass rødvin i havn for kvelden, men ikke under fart. Enkelt og greit.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Syns at om det skal bli endringer i promillegrensene til sjøs bør den være litt knops bestemt, og da ikke reell fart, men båtens max fart. Det er en forskjell på å tøffe i ei sjekte som går 6-7 knop og å kjøre bånn hyle i 40-50 knop med en skjergårdsjeep...

 

Skulle likt og sett en statistikk på den faktiske promillen i disse ulykkene.

 

Jeg tror uansett ikke bare promillen skal ta skylden for alle ulykkene, fart er også en ting som tar mye liv på sjøen. fart og alkohol er ikke noen god kombinasjon.

 

Er ikke en person som pleier å kjøre med promille til sjøs (hvertfall ikke over grensa), men syns det er kos å kunne ta seg noen kosepils når man er utpå.

Link to post
Share on other sites

Enig der,det MÅ skilles mellom "snekkefart" og "RIB-fart" når det gjelder promillegrense.

 

Det bør ikke være tvil om at det er uansvarlig og direkte farlig å suse rundt i 30++ knop med 0,8 i promille.

 

Snakker vi 10 knop stiller det seg annerledes,desverre tror jeg at man må bruke båtens potensielle fart for å effektivt kunne håndheve en eventuell differansiert promillegrense.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Der er jo nettopp dette jeg mener at man skal forandre på,retten til å føre båt skal innlemmes i førerkortet vi har i dag som en egen "bokstav" på lik linje med traktor,moped,snøscooter o.s.v.

 

Det var faktisk en god idè

 

 

Ok

Så de som ikke har lappen på bil kan bare kjøre så mye de vil i fylla for de har ikke noe å miste likevel.

Det synes du altså er helt greit?

 

Nei, det var derfor jeg skrev at de som evt ikke har billappen da evt må få større bot/fengselstraff

 

Huff, jeg høres ut som den nazien, men jeg er egentlig ganske grei :lol:

Dere skal være glade for at det ikke er meg som styrer dette landet :lol:

 

Jeg liker rett og slett bare ikke at noen mennesker ikke tar hensyn til andre når de ferdes på sjøen med GOD promille (eller i bil for den saks skyld).

Jeg tror det trenger tyngre skyts og da kan vi gjerne innføre tap av førerkort som sådan. Man gjør det man må.

 

Dødsstraff er jeg ikke for. (det skal dere være glade for) :lol:

 

Her er en liten artikkel fra 2009 som sier at 50 prosent som ble tatt i promillekontroll på sjøen hadde for høy promille.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/%28$all%29/50169E6B840240C4C125765C004618B1?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen forkjemper for 0,2 grense,men å forsvare 0,8 grensa med noe så toskete som sikkerhet og godt sjømanskap,er dagens :headbang: .

Er man stilt slik at man muligens må flytte på seg ved væromslag,eller man har barn som må reddes fra skjær eller en brennede båt,så er det godt sjømanskap at minst en av "de voksne" er edru i tilfelle en nødsituasjon.

 

-Tøys! Du får svar for deg selv, men for vår del er det IKKE normalt å ligge i gjestehavner. Det er noe vi i værste fall gjør 3-4 ganger ila en sommerferie for proviantering, vannfylling og slikt. Utover det er det utelukkende uthavner som gjelder og da er det veldig praktisk og helt ufarlig å kunne flytte på båten dersom behovet blir nødvendig. Å gjøre det med 0,8 i promille ER helt ufarlig og derfor er det ingen grunn til å redusere promillegrensen ytterligere. :smash:

 

Skulle det imidlertid bli så "ille" at 0,2 blir innført,og du blir stoppet med 2-3 klissvåte,vettskremte unger og en utbrent jolle på slep,og blir stoppet med 0,3 i promille.Da er jeg sikker på at politiet ser at her har man avverget en nødsituasjon og ser mellom fingrene.

 

-Vel...dette handler om prinsippet! Er det ikke lov å flytte båten med over 0,2 i promille, så er det ikke lov. For mitt vedkommende kommer ikke evt. noen nye promillebestemmelser til å påvirke mitt alkoholkonsum på sjøen på noen som helst måte da jeg uansett holder meg innenfor en trygg promille når jeg er på sjøen og er likegyldig til hva formynderstaten og avholdsfanatikere synes om slikt. Det er derfor ikke utenkelig at jeg kommer til å dra ut og bidra i en nødsituasjon uansett dersom jeg synes det er hensiktsmessig, selv med over 1 i promille :eek: . Er det avholdsfolk eller politikere som ligger der og dupper skal jeg nok tenke meg om to ganger før jeg drar ut :giggle::drink:

 

 

Det er (forhåpentligvis) enighet om at 0,8 er "greit",derfor ser jeg ikke helt problemet,siden jeg da tar det for gitt at man holder seg innefor dette.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye kraft man har i båten bør ha noe å si, med bra akselerasjon går ting fort galt. Teknisk feil eller noe så dumt som å falle over gasspaken har ingen betydning i en treg snekke. Men selv en jolle med 5 hester er ingen spøk i fylla, toppfart og akselerasjon bør telle.

Link to post
Share on other sites

En utfordring og fare med en 0,8-grense er at det gir rom for vurdering, en høyst lite adekvat vurdering av egen promille og hvor mye man kan drikke, før eller mens man fører båten. Det vil si at en kan drikke en del øl og ligge å vake mellom et lovlig og ikke lovlig stadie.

 

Med en grense på 0,2 vil det være nærmest nulltoleranse for alkoholinntak. 2 pils og en halvtime pause, deretter blåse, vil gir en promille som ligger rundt 0.2, gjerne i overkant.

Ergo, vil en 0.2 gi lite rom for egen spekulering om hvor mye man kan drikke. Dog vil man uansett med 2-3 øl ligge innenfor det som etter dagens lovverk er lovlig.

 

Et annet alternativ til kun en fast grense er en differensiert grense, slik som ved vegtrafikklovgivningen.

 

Mellom 0,2 og 0,49 gir bøter. Fra 0,5 og videre medfører bøter og beslag/ bøter, tap av rettighet/ bøter, tap av rettighet og betingen eller ubetinget fengsel.

 

Trafikkuhell/ ulykke kombinert med rus gir skjerpende straff.

 

Hva med straffealternativene:

 

0,2 til 0,49 : bøter.

0,5 til 0,8 : bøter, tap av førerrett til båt.

0,8 videre oppover: bøter, tap av førerrett til båt, tap av andre førerkortpliktige rettigheter i tidsbegrenset periode.

 

Gjentatte brudd på 0,8: varig tap av førerrett til båt og andre førerkortpliktige rettigheter. Med varig menes tidsavgrenset periode med sperrefrist og ny førerprøve må avlegges.

 

Straffeskjerpende vil naturlig være i kombinasjon med uhell/ ulykke, farlige situasjoner, høy hastighet.

 

En ny og lavere promillegrense knyttet til faktisk hastighet, potensiell topphastighet, størrelse på båt mm er ikke gjennomførbart da det vil kreve enormt med ressurser ifb med saksarbeid i ettertid.

Det blir helt søkt, men her er et par tenke senario med lovverk som relaterer seg til dette:

 

Potensiell hastighet/ motorstørrels:

Peder ÅS har en Master på 28 fot som har feil på motoren, samt begrodd båt, flenger i propell og tett luftfilter. Den gjør maksimalt 7 knop ifølge båtens GPS. Dog, har den en motor som i utgangspunkter skulle klare 20 knop.

Ved kontroll av promille og det blåses rødt, skal da politiet gjennomføre en GPSmåling på stedet av maximal hastighet? -ikke gjennomførbart.

 

Størrelse på båt: Ja, det er jo forvirrende i seg selv. Isåfall tror jeg det blir slutt på at en Bavaria 30 Sport averteres som 31 fot og lignende :)

Man må ha med målebrev til enhver tid.

Målebånd under promillekontroll? neppe.

 

Det er utfordrende nok å gjennomføre promillekontroller i og med alkometertesten i seg selv ikke er den endelige målingen, men en indikasjon. Dersom promillen er over tillat grense må det gjennomføres fortrinnsvis intoxilyzer blåseprøve. Dersom det ikke er mulig må de avlegges blodprøve. Logistikk rundt dette tar mye kapasitet.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For et idiotisk forslag. Hva med at de som blir tatt for hjemmebrenning også mister retten til å kjøpe sprit på polet i samme slengen.? De som blir tatt for underslag mister retten til å vinne i lotto? Osv. osv. Alt kan sikkert forsvares med et par-tre grunner om man er kreativ nok. Duste-Norge i et nøtteskall.!!

Link to post
Share on other sites

Her tar du feil. Alkohol virker i svært ulik grad på forskjellige mennesker, og den nærmeste til å vurdere skikkethet for båtføring, er den det gjelder. Dette blir på samme måte som veitrafikklovgivningens pålegg om å vurdere egen tretthet osv. før man setter seg bak rattet.

Så han som har 0,9 i promille er den beste til å avgjøre om han er istand til å kjøre hjem i 2-3 tiden,sliten og trøtt etter en lang dag,med kun ett stort ønske i livet,kommer seg hjem i seng.Han har ikke penger igjen til Taxi,dessuten er det laaang kø,han har fått streng beskjed ifra kjærringa at "hun ikke er interessert i å stå opp kl 03.00 for å hente han."

 

Samtidig ligger båten å dupper så fint ved bryggekanten,det er klart fint vær,godt og varmt i lufta,men som den ansvarlige mann han er,stiller han seg motvillig opp i taxikøen,og satser på at han kan spleise på turen sammen med noen og være hjemme i 05 tiden ca 1,5 time senere en hvis han hadde tatt båten :flag: :flag:

 

 

Vel,med så liten sjangs for å bli tatt,og med så liten straff som det er hvis man blir tatt idag,så er jeg nok ikke alene om å velge å kjøre båten hjem.

Hadde jeg derimot risikert å miste "lappen" og dermed jobben min (som faktisk gjelder mange),eller risikert en annen form for STRENG straff,så hadde jeg valg annerledes.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

I går kveld dro jeg ut med båten til Ålesund sentrum, båtfestivalen denne helgen. Traff kjentfolk i en stor trebåt hvor det var fest ombord og jeg la meg inntil. Som eneste edru hadde jeg det utmerket. Høstet utelukkende positivt tilbakemelding på at jeg ikke drakk alkohol i det hele tatt siden jeg skulle føre båt senere på natten. Utpå natten fikk jeg passasjerer som ble satt iland på min ferd innover fjorden til hjemmehavnen.

 

Jeg hadde ikke med letthet tilgitt meg selv dersom jeg hadde drukket alkohol, selv med lovlig promille, og vi kom i en situasjon utover det som kreves av meg ved normal ferdsel. Med 5 passasjerer som alle hadde drukket, ville det krevd alle mine ferdigheter dersom en kritisk situasjon oppstod.

 

Jeg kan ikke tro noe annet enn at den som førte ribben i den siste ulykken på østlandet tenkte at det var under forhold, farvann og fart han mestret. Tross det, gikk det fryktelig galt.

 

 

Jeg brukte sågar redningsvest, selv om jeg gikk med rolig fart, 3 knop, gjennom sundet, selv om jeg var edru, selv om jeg sto trygt til rors under kalesjen. Det var nok svært mange som så at jeg hadde på meg vesten. Kanskje noen tenke, "det skal sørenmeg jeg også bruke neste gang".

 

Redningsvest er kanskje litt som da sykkelhjelm ble skikkelig introdusert. Husker at ingen i klassen ville bruke det, noen måtte bruke det under tvang fra foreldre, men plutselig en dag var det "in" å bruke det fordi de mest populære i klassen brukte det. Med ett var det "teit" å ikke bruke hjelm.

 

Idag er det utenkelig å ikke bruke sykkelhjelm, selv om det ødelegger sveisen, man blir svett i håret og den er tungvindt å ta med.

 

Kanskje man en dag blir uglesett fordi man ikke bruker redningsvest, både i små og store båter, lukkede og åpne.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...