Jump to content

Meninger om promillegrensen til sjøs


arnearmoa

Recommended Posts

Kan se slik ut. Jeg er ingen mørkemann ang. alkohol, men i båt og i tidsrom med mye båtaktivitet (ferietid) kan det lett oppstå skader dersom en ikke er klar i toppen f.eks i trange og sterkt trafikkerte havner.

Skjønner ikke hvor denne kullsviertroen på at 0-promille løser alle problemer egentlig kommer fra? I en trang havn er det vanskeligere å håndtere en båt man ikke kjenner, f.eks. 10 fot større, i edru tilstand, enn å håndtere egen båt med en pils under beltet. Problemet er ikke dagens promillegrenser, men at enkelte ikke klarer utvise skjønn, eller gir fullstendig beng og direkte fyllekjører.

Link to post
Share on other sites

ja kan vi ikke la staten kriminalisere alkohol og røyk.. det er likevel ikke langt ifra at det er lisså kriminelt som narkotika.. nordmenn er jo åpenbart aper der ikke kan ta ett ansvar.. så det er fint staten kan sette ned foten... egentlig burde knive totalforbys og.. ett potensielt mordvåpen jo..

Link to post
Share on other sites

Hvis DU er påvirket av alkohol når du kjører speedbåten din,da utsetter du vel MEG for større fare hvis jeg er i båt i nærheten av deg,og hvorfor skal DU ha lov til det ?

med den argumentasjonen kan du jo like gjerne gå hele veien å forby speedbåten i stedet.

Den utsetter mye større fare enn enn robåt uansett alkohol eller ikke.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

med den argumentasjonen kan du jo like gjerne gå hele veien å forby speedbåten i stedet.

Den utsetter mye større fare enn enn robåt uansett alkohol eller ikke.

 

Jeg ville heller vært ombord i en speedbåt med en edru person enn i en robåt sammen med en full en;). Hadde jeg vært påvirket av alkohol,hadde jeg kanskje valgt å annerledes da vurderingsevnen er svekket.

Hvis det hadde vært slik at de som er påvirket av alkohol hadde satt farten ned,kjørt tryggere så hadde det kanskje vært greit,men dette gjøres ikke og dermed viser disse at vurderingsevnen i påvirket tilstand er kraftig svekket. At konsentrasjon/vurderingsevne generellt blir svekket av alkohol er vi vel enige om.

Jeg vedder på at INGEN har et GODT argument for at det skal være tillatt å føre båt i påvirket tilstand? Til nå i tråden har det ihvertfall ikke kommet frem noen gode argumenter.

Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å være på sjøen uten å inneha promille.

Link to post
Share on other sites

Jeg vedder på at INGEN har et GODT argument for at det skal være tillatt å føre båt i påvirket tilstand?

 

Det er jo ikke tillatt å føre båt hvis du er så påvirket at det blir et problem. Ifølge vurderingene som er blitt gjort av styre og stell starter problemene ved 0,8.

 

Jeg mener et GODT argument mot å forby en ting, er at den skaper ikke problemer av betydning. Hvis vi skal gå forbi den grensen, så ender vi med så mange forbud at absolutt alle blir kriminelle av å leve normalt.

 

 

Så fins det jo alltids folk som tror eller vet at 0,8 var et dumt tall. Jeg er ikke en av dem. Og jeg syns ikke vurderingen av dette tallet skal baseres på synsing.

Link to post
Share on other sites

Unnskyld, det siste ble feil. Det er to faktorer.

 

- Hvor stor risiko medfører det å føre båt med forskjellige verdier av promillen?

 

- Hvor stor risiko aksepterer vi for å begrense unødvendig innskrenking av friheten 'her i dette frie land'?

 

Og den siste vil jo uansett bli synsing.

Link to post
Share on other sites

Hvis det hadde vært slik at de som er påvirket av alkohol hadde satt farten ned,kjørt tryggere så hadde det kanskje vært greit,men dette gjøres ikke og dermed viser disse at vurderingsevnen i påvirket tilstand er kraftig svekket.

Jeg tror du glemmer at vi i dag HAR en promillegrense på 0,8. Det betyr da at man ikke kan kjøre rundt i fylla slik du fremstiller dette.

 

Jeg vedder på at INGEN har et GODT argument for at det skal være tillatt å føre båt i påvirket tilstand?

Jeg og mange med meg har her og i tidligere diskusjoner spurt om gode argumenter for å sette ned promillen til 0,2

Med gode argumenter mener jeg ikke synsing om diverse ting men konkrete bevis på at vi har problemer med en 0,8 grense.

Linker til hendelser som har skjedd fordi vedkommende hadde promille f. eks. Og da selvfølgelig en promille under 0,8

Jeg har ikke sett noen enda... Har du?

 

Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å være på sjøen uten å inneha promille.

Det er overhodet ikke vanskelig. For meg betyr det ingenting så lenge jeg er underveis fordi jeg stort sett ikke drikker før jeg kommer frem uansett (og egentlig sjelden da også)

Jeg ser likevel ikke grunnen til å bruke ressurser på å endre det som fungerer greit.

 

I dag er det slik at hvis vi kommer frem en plass og griller litt og tar en øl eller to til maten og vi skal flytte oss videre så kan vi det.

Blir det 0,2 promille så kan vi ikke det.

 

Dette blir litt sånn bonden og hesten følelse.

Greier du den så greier du den...

hva blir det neste etter promille på 0,2 da? Forbud av båter som kan gå fortere enn 20 knop?

 

dette er også en typisk sak hvor landkrabber sammenligner med bil og ikke forstår hvorfor det skal være annerledes.

Når de skal stemme frem en sak er det nok neppe i deres tanker at vinden kan snu i løpet av kvelden og at du da må ut å bytte plass.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller vært ombord i en speedbåt med en edru person enn i en robåt sammen med en full en;). Hadde jeg vært påvirket av alkohol,hadde jeg kanskje valgt å annerledes da vurderingsevnen er svekket.

Hvis det hadde vært slik at de som er påvirket av alkohol hadde satt farten ned,kjørt tryggere så hadde det kanskje vært greit,men dette gjøres ikke og dermed viser disse at vurderingsevnen i påvirket tilstand er kraftig svekket. At konsentrasjon/vurderingsevne generellt blir svekket av alkohol er vi vel enige om.

Jeg vedder på at INGEN har et GODT argument for at det skal være tillatt å føre båt i påvirket tilstand? Til nå i tråden har det ihvertfall ikke kommet frem noen gode argumenter.

Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å være på sjøen uten å inneha promille.

Hva vet egentlig du om hvilke hensyn folk tar når de har drukket et par pils? Null og niks.

 

De som utsetter andre for fare, det være seg i form av høy fart, promille, eller kombinasjon av dette og andre ting, bryter det regelverket vi allerede har. Hvis noen ferdes i det farvannet du befinner deg på en slik måte at du blir utsatt for fare så er det overhodet ikke nødvendig med noen null-grense for å få bukt med uvesenet.

 

Personlig har jeg ikke noe godt og saklig argument for hvorfor det skal være tillatt å føre båt i det heletatt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å være på sjøen uten å inneha promille.

 

Vi kan jo sutte litt på den tankegangen og kansje ekspandere litt. Feks: "Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å lære seg og andre sjømannskap og båt når man ferdes på sjøen."

Etter min mening så er det minst like uansvarlig å ikke sikre seg kunnskap, som å ha promille når man fører båt.

 

Nei, en 0.2 grense gjør ikke et pøkk når folk er dritings uansett. Er andre ting som er et problem.

Link to post
Share on other sites

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke tillatt å føre båt hvis du er så påvirket at det blir et problem. Ifølge vurderingene som er blitt gjort av styre og stell starter problemene ved 0,8.

 

Du kan også bli dømt for kjøring i beruset tilstand med mindre enn 0,8 promille!

 

Forøvrig er det fantastisk å se hvilket engasjement det er for å kunne få lovlig kjøre rundt med promille.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Forøvrig er det fantastisk å se hvilket engasjement det er for å kunne få lovlig kjøre rundt med promille.

 

 

Ja for det er idiotisk å gjøre om loven som pr dags dato fungerer perfekt da det ikke er de med lovlig promille som er blant de som er i ulykker, I ulykkene som er i media ang båt og alkohol, så har førerene der mye høyere promille enn 0.8.

 

Muligheten til å ta en kosepils eller et glass vin underveis på sjøen til en lett lunsj med reker/hummer blir ødelagt av en 0.2 lov.

Dette er en kos på sjøen som iallefall jeg setter veldig høyt.... derav mitt engasjement

 

Om loven hadde kommet hadde jeg alikevel gjort det lovlig da jeg har en samboer som ikke liker alkohol spesielt som kunne påberopet seg føreransvaret hvis en av de 26 politibåtene som skal patruljere hele kyststripen vår skulle dukke opp...

Forøvrig sa de i media i går at det var vel omtrent halvparten av de som var i tjeneste og så sjangsen for å bli stoppet er jo minimal uansett drerav mye fyllekjøring som er en promille over 0.8 som mange tydligvis ikke skjønner her...

mistenker at noen av forkjemperene for 0.2 grense ikke har lov å drikke en pils pr dags dato heller grunnet alder... :rolleyes:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig sa de i media i går at det var vel omtrent halvparten av de som var i tjeneste og så sjangsen for å bli stoppet er jo minimal uansett..............

 

Til min store overraskelse har jeg sett politibåt flere dager på rad her i Lillesand, sågar to stykker samtidig i forgårs, og snakket med en nabo som hadde fått 1500 i bot for å kjøre for fort gjennom Blindleia.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så du mener at de som snakker varmt for viktigheten av å kunne drikke når man (også) kjører båt er fanatikere?

 

 

En fanatiker er en som kun ser sort hvitt... pils på fjorden er "fyll og faenskap" i deres øyne derav fanatisme... :yesnod:

 

Å ha et balansert syn på at det går ann å konsumere noen øl i ny og ne på fjorden uten å balansere på yttergrensen har ikke mye med fanatisme i mitt øyesyn.

Link to post
Share on other sites

Du kan også bli dømt for kjøring i beruset tilstand med mindre enn 0,8 promille!

 

Forøvrig er det fantastisk å se hvilket engasjement det er for å kunne få lovlig kjøre rundt med promille.

Ja, helt ubegripelig slik jeg ser det, Av og til setter jeg stor pris en eller flere knert når en etter et lang og slitsom seilas ligger i havn, men bare av og til. Selv er vi så mye på sjøen at vi i hovedsak må ha hverdager. At noen ser på båtlivet som en kontinuerig fest, også på sjøen, tror jeg er et fenomen som burde være et studium verd. Og det er jo på ett vis hyggelig at båtlivet er en fest, men at noen ikke klarer holder å holde seg edru under fart har lite og ingenting med godt sjømannskap å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke tillatt å føre båt hvis du er så påvirket at det blir et problem. Ifølge vurderingene som er blitt gjort av styre og stell starter problemene ved 0,8.

Feil,undersøkelser viser at problemene starter allerede når du har over 0,15 i promille. Dvs at konsentrasjonsevnen/vurderingsevnen er nedsatt.(selvsagt individuelle forskjeller).

 

Jeg tror du glemmer at vi i dag HAR en promillegrense på 0,8. Det betyr da at man ikke kan kjøre rundt i fylla slik du fremstiller dette.

I dag er det slik at hvis vi kommer frem en plass og griller litt og tar en øl eller to til maten og vi skal flytte oss videre så kan vi det.

Blir det 0,2 promille så kan vi ikke det.

Feil! Når du har 0.8 i promille er du påvirket,og konsentrasjon/vurderingsevne er kraftig nedsatt

 

Hva vet egentlig du om hvilke hensyn folk tar når de har drukket et par pils? Null og niks.

 

De ulykker som skjer der fører er i alkoholpårirket tilstand,og dette er den direkte årsak til ulykken viser hvilke hensyn,vurderinger som blir gjort.(disse er det mange av hver sommer noe du vil oppdage hvis du følger litt med i div.medier).

 

Nei, en 0.2 grense gjør ikke et pøkk når folk er dritings uansett. Er andre ting som er et problem.

0.2 grense vil gjøre at flere vil være upåvirket av alkohol på sjøen og skadestatistikken vil gå ned. Om en reduksjon i promillegrensen gjør at EN person mer er i livet når sommeren er over så er det mer verdt enn at du skal få drikke et par øl til grillpølsa di .

Det er fortsatt ingen som har kommet med et GODT argument for å kunne kjøre båt i påvirket tilstand...........kanskje slike argument ikke finnes;)?.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Tohatsu1

Du gjentar at det hittil ikke har kommet noen (gode) argumenter for å få lov til å kjøre båt med promillen som i dag er lovlig. Jeg er selvsagt totalt uenig og syns det har vært mange gode argumenter, men det er ikke poenget mitt nå.

 

Jeg mener det er andre veien vi trenger argumenter, helst av typen Johannes har beskrevet tidligere. Ellers kan vi forby alt.

 

Hvor fort går båten din på full gass?

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...