Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Polar 17 ca 1970 mod.


Polar 17

Recommended Posts

Leverte setene til omtrekking hos Aas Salmakeri på Åkrene i høst.

Har ikke vært noe hast med å få dette tilbake ennå, men nå er det kommet tilbake.

Fikk også med en rull med den blågrønne/turkise fargen til skrogtrekk.

Er godt fornøyd med resultatet.

 

Her er bilde av ryggen til førersetet.

seterygg.jpg

 

Har forskt å finne farger så tett opp til originalen som mulig.

 

Her er bilde av setene slik de var før omtrekking.

babord_sete_nede.jpg

 

For å kunne legge ned ryggen på førersetene er disse festet til en bøyle. Se bildet over.

Vurderer å å droppe denne slik at interiøret blir renere og ikke så mye ekstra.

Blir dessuten litt bedre plass imellom setene. Ryggen ligger an mot en liten kant på sokkelen til sofaen bak.

Vurderer også å ha muligheten til å legge inn et par puter imellom setene slik at det blir en hel solseng.

Vi får se.

 

Må nok pusse ned dekket og lakke dette opp igjen før det blir snakk om å montere inn seter og annet inventar.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Har begynt å titte litt mer på det gamle rattet som fulgte med båten.

Dette var helt klart ikke et båtratt, og min tanke var at dette var fra en eldre bil.

Det er bla en ring som kan trykkes inn for hornet.

 

Etter litt dissekering fant jeg et partnummer, og etter litt googling fant jeg ut at rattet nok stammer fra an 1964 Chevrolet Impala.

chevy_impala_1964_steering_wheel_red_oem_9740629.jpg

 

Her er et bilde av rattet. Instrumentet i midten er ikke originalt, men kun satt inn for å dekke hullet.

ratt.jpg

 

Nå er ikke rattet så pent. Det er endel skader i plasten eller bakelitten, samt at det er enkelte sprekker. Har tenkt å utbedre dette med litt epoxy lim.

I tillegg lurer jeg på å trekke deler av rattet med skai i samme farge som setene. Resten av rattet lakkes hvitt. Litt Riva style.

rivaaquarama110_steeringwheel.jpg

 

Noen innvendinger ?

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Blir helt konge det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har begynt å titte litt mer på det gamle rattet som fulgte med båten.Dette var helt klart ikke et båtratt, og min tanke var at dette var fra en eldre bil.

Jeg hadde selv en Herwa 17 (HT) fra 1962. Denne satt det originalt ratt i, også type "bilratt", men uten bøylen til hornet. Det er liten tvil om at båtene som ble bygget på 60 tallet hentet mange designelementer fra amerikanske 50-talls biler. Det var gjennomført på såvel utformingen av detaljer på overbygg som på pullere m.m.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant et partsnummer i ringen til hornet.

Hed hjelp av google fant jeg at andre også har søkt på dette nummeret, bla på forum i USA.

Der ble det bekreftet at dette nummeret tilhører et ratt til en 1964 Chevrolet Impala.

 

Vet også at Riva brukte ratt fra bla Alfa Romeo.

Men tror ikke at Polarplast brukte ratt fra Chevrolet Impala ! :giggle:

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

På bildet nedenfor kan man se hvordan rattet ser ut på baksiden.

Ikke så pent.

ratt_skader.jpg

 

Det korte røret som stikker opp nak på rattet her, inneholder en liten stift som er fjærbelastet.

På oversiden presses denne så mot hornringen. Tenker litt på å reparere stiften da denne tydelig er brukket.

Skal så forsøke å lage en ring av metall på plastkoppen til styresnekka. Denne metallringen kan da kobles mot hornet.

 

 

Ved hjelp av litt tape og epoxylim, har jeg så fått bygget opp igjen rattet der det manglet deler og fått tettet sprekker.

 

Litt dårlig bilde, men man ser da litt.

ratt_reparert.jpg

 

Neste steg er å pusse litt mer, så skal det spraymales. Kommer tilbake med oppdateringer.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Jobber litt videre med rattet.

 

Her ser man bedre skadene som er fyllt ut med epoxy.

ratt_reparering_2.jpg

 

Her er et par sprekker som er limt sammen.

ratt_sprekker.jpg

 

Bruker Epoxy lim fra Biltema. Funker bra, men man må være rask. Det herder på to minutter...

epoxy.jpg

 

For å få lim inn i sprekkene har jeg kjøpt noen sprøyter på apoteket. Kostet 3,50 NOK for to stykker.

sproeyte.jpg

 

 

Har ellers begynnt å se mer på hvordan jeg skal få sydd skai til rattet.

Først må jeg finne formen på skaien jeg skal klippe ut for å dekke til rattet. Forsøkte å legge rattet oppå skaien og så klippe rundt, men det blir litt for mye krumming. Må nok lage et mønster av et annet materiale.

Så er det utfordringer med hvordan trekket skal syes sammen. Vil sy det sammen på baksiden av rattet, men her er det "pupper" (som Jan Erik Larssen ville sagt). Det er vanskelig å få sydd trekket stramt nok slik at disse "puppene" synes.

Har kjøpt inn et par krumme nåler og skal prøve meg litt frem.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

På tide med en liten oppdatering.

 

Har fått på fem lag med Epifanes lakk på flaggstangen og lanternestangen foran, samt at topplanternen og ledning er montert.

29022012353.jpg

 

Eller med vimpel. :sailing:

29022012362.jpg

 

 

Har også kommet en bit på rattet.

29022012363.jpg

 

Neste prosjekt er å pusse opp understellet til sofaen bak og lakke dette opp igjen, samt å lage nye til setene foran i mahogny eller teak.

 

 

Har også fått mail fra Vest-Agder-museet.

De holder også på å restaurere en Polar 17. Har fått masse informasjon om båten og produsenten, bla original salgsbrosjyre. Kjempeflott. :thumbsup:

 

Har forsøkt å legge den ut i Dokumentarkivet, men fila er PDF og det får jeg ikke lagt ut.

 

 

Oppdateringer følger.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Titt Titt !

26032012378.jpg

 

Her kommer utfordringen fremover tilsyne. Lakken har sluppet teaken på dekket flere steder, og spesiellt langs noen av natene.

 

26032012376.jpg

 

26032012375.jpg

 

26032012374.jpg

 

Problemet er at jeg ikke vet hva slags lakk som er benyttet tidligere. Er det greit å kun slipe ned til frisk treverk der det er sluppet, samt å matte ned resten ? Tenker så å bygge opp igjen med Epifanes der det har vært bart og så avslutte med noen strøk over det hele.

Litt skeptisk om jeg klarer å få til rett farge, men vi får se.

Dersom det ikke blir bra blir det å legge nytt dekk til neste år.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering, selv om jeg ikke har fått gjort så mye på båten. Sliter med en plass å stå (og med været).

Båten har stått i hagen i vinter under presenning. For å få frem båten må den over et blomsterbed,

og for å bevare husfreden måtte båten trilles over dette før blomstene kommer opp.

 

Den står da nå på plassen der bilen pleier å stå, og bilen igjen er dermed forvist ned til fellesparkeringen ved garasjene.

 

For å komme videre har jeg tatt meg en frihet og satt opp et partytelt på jobb.

Har flere mål her som ikke brukes. Har spurt en gang tidligere, nmen da fikk jeg avslag.

Nå har jeg ikke spurt. :lipseal:

 

19042012388.jpg

 

Tanken er da å flytte båten hit.

Når jeg skal pusse dekket vil jeg dra båten ut av teltet, slik at jeg slipper masse pussestøv senere når jeg oljer/lakker.

 

Noen som forresten gjetter hvor det er ?

Ikke så mange steder med så store parabolantenner her i landet!

 

Regner med å komme igang med pussingen til uken.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Endelig skjer det noe med båten.

 

Har fått plassert den trygt i partytelt jeg har sneket med til å satt opp på jobb.:saint:

 

20120424003.jpg

 

 

Har så begynnt å skrape.

 

20120425005.jpg

 

Forsøkte først med plansliper, men den tok ikke. Hadde nok måtte holde på i evigheter.

Bruker da varmluftpistol og en skarp skrape.

 

Har fått tatt halve båten. Regner med å pusse over etterpå.

Merker at lakken sitter veldig godt på teakstavene, mens den slipper mye lettere på mahognyen i midtfisk og dollbord.

 

Deilig å være i gang, men kommer nok ikke til å gjøre denne jobben en gang til. Da legger jeg heller nytt dekk. Har brukt ca 6 timer på halve dekket.

 

 

Fikk samtidig noen bilder fra Danmark. Godt med litt motivasjon når man strever som mest.

 

image004.jpg

 

Koster på meg ett til.

 

image005.jpg

 

Lekkert.

 

 

Matsemann : Det er nok ikke Eggemoen, men noen mil lenger øst.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Et lite setback i dag.

Det har blåst hatter og høy her på Romerike i natt og i dag morges.

Reiste litt tidlig på jobb i dag morges for å ta et par timer med natene mm før arbeidstid.

 

Dette er synet som møtte meg da jeg kom til teltet idag. :nonod:

 

 

20120514025.jpg

 

Teltstengene og kryss er bøyd og vridd i stykker. Heldigvis er teltduken hel fortsatt.

Fikk pakket det sammen, og lagt taket på teltet over båten som en pressenning.

 

Selvfølgelig skjedde det da jeg endelig var ferdig med å skrape og pusse ned til bart treverk på dekk, dollbord og akter.

Hadde jo vært flott å beholdt tredekket tørt til oljen kom på. :thumbsdown:

 

Må da få båten inn ett annet sted.

 

 

Her er iallefall et par bilder av status (før teltet blåste ned). Heldigvis har ikke båten blitt truffet av noen stenger eller annet.

 

Dekket skrapet og pusset, samt maskert for beis.

20120511014.jpg

 

Sidene er også maskert.

20120511024.jpg

Det blå tauet som kan sees på bildet rundt og under bukken båten står på, har også gått under tilhengeren.

Når teltet blåste av i natt eller dag tidlig, har det også løftet opp hengeren. Registreringsskiltet på hengeren er brettet innunder hengeren.

Har nok vært noen bra vindkast....

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Var innom på Jula og fikk kjøpt et nytt partytelt. Litt mindre denne gangen, 3x6m. Det er kanskje litt mer plasseringsvennlig.

Fikk satt det opp i dag morges. Foreløpig har jeg kun satt opp taket og sideveggene, men får ta endeveggene litt senere.

 

 

20120516027.jpg

 

Det var litt vått, så jeg prioriterte å få på taket og veggene.

Har også fått bardunert det fast, så jeg håper det står bedre enn det forrige.

 

Da håper jeg at vi er i gjenge igjen, kun noen dager forsinket.....Det er jo heller regelen enn untaket når det gjelder slike oppussingsprosjekter,

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Da skjer det endelig litt oppbyggende igjen.

 

En runde med Liberon spritbeis Victorian Mahogany på midtfisk og dollbord. Litt rødlig farge. Ikke helt samme farge som vindskjermen, men det får så være.

Fin fargekominasjon, men det ble stor forskjell med olje på teaken.

 

20120520031.jpg

 

Klar for mange lag med Owatrol D1. I henhold til instruksjonene på spannet skal det legges vått-i-vått, minimum 30 strøk første dagen ! Det er bare å belage seg på en lang dag med malerkosten....

 

Første runde.

20120520032.jpg

 

Mange runder og tre liter senere......Får kjøpe noe mer i morgen.

20120520047.jpg

 

 

20120520050.jpg

 

20120520051.jpg

 

Ser at det var bra jeg dekket til skroget... Olja er tyntflytende og renner lett.

Har kostet på meg et par strøk oppunder dekk og akterdekk også.

Ser også at jeg her vært litt lat med pussingen. Får noen flekker der jeg ikke har fått av den gamle lakken helt.

 

I morgen er det å tatt noen lag til, så skal det tørke minst 24 timer før man kan begynne med Owatrol D2.

Regner med at den skal legges et lag pr dag til ønsket tykkelse er oppnådd.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Har da fått på noe lag til i dag. Det gikk en liter til.

Nå skal det tørke minimum 24 timer, får jeg fortsetter med Owatrol D2. Det blir 3-6 strøk, med med en dags tørk mellom lagene.

Da får vi håpe at det er tett og at det ikke flasser opp med det første.

 

Neste på programmet er da å få trekt opp skrogsidene innvendig med blågrønn/turkis skai. Samme fargen som i setene.

Så skal dashboard på plass og lakkes opp. Har ventet med å lakke dette, da jeg skal ha i teakplugger over skruene.

Ønsker også å legge dørkplater på dørken. Bredden på dørken er 150 cm på det breieste. Alle dørkplater jeg har sett er 122cm. Må derfor ha to......

I tillegg er lengden godt over 244 cm. Må da ha en ekstra plate til dørken fremme under dekk.

 

Er det noen som har erfaring med disse laminat platene fra Maritim ?

Er det noen som vet om disse platene også finnes i 5,5mm tykkelse ? Tror det blir litt voldsomt med 14mm. Ser at det finnes 5,5mm med hvite nater, men ikke med sorte.

 

 

Kom gjerne med kommentarer eller innspill. Føler jeg sitter her og skriver for meg selv.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lite med oppdateringer da det ikke har skjedd så mye i det siste.

Har vært opptatt med jobb og annet, men nå skjer det litt igjen.

 

I pinsen var vi i Espergærde i Danmark for å seile regatta. Tradisjonsrik snipe-regatta, sponset av dansk bryggeri. Fri øl etter dagens seilaser, og mye sosialt.

 

Den danske Polaren nevn tidligere, holder til i Humlebæk rett i nærheten, og vi avtalte løst at det hadde vært hyggelig å treffes.

Søndagen kom han med full båt mens vi lå utpå vannet å ventet på vind.

 

Et fantasktisk syn ! :yesnod:

 

Må si jeg dro kjendsel på den på langt hold. Den går utrolig flott i vannet. Litt slik som de gamle plattgatterne,

 

 

Har ellers fått oljet et strøk med Owatrol D2 idag. Rakk også å få klippet til Skai til skrogtrekk.

Håper på å få et par strøk til i løpet av helga.

 

Tror det kan være greit med litt hjelp for å få limt opp skrigtrekket.

Kjøpte Casco kontaktlim 3831, er det noen som kjenner denne ?

Det var den de anbefalte på Maxbo (muligens fordi det var det eneste de hadde ?).

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

"

Båten blir veldig fin nå, flott når trebåter får nytt liv ;) hvor mange strøk til med owatrol skal du ha ?

 

Hvor kjøpte du skaien? skal trekke om deler av taket i båten våras og skulle hatt tak i noe skai.

 

Mvh Tom Erik

 

"

 

 

I henhold til instruksjonene på boksen skal det være 3-6 strøk med D2-olje.

Det er vel engentlig kun opp til en selv og hvor mange strøk man orker å legge.

Har et par sprekker mellom teakstavene og nater, jeg skal forsøke å mette. D1-olja trakk rett inn i treværket, mens D2-olja er litt tykkere og legger seg mer utenpå.

Skal se hvordan det blir etter et strøk i dag.

 

Vi leverte setene til omtrekking hos en lokal salmaker i vinter. I den forbindelse kjøpte jeg noen meter av den turkise/blågrønne fargen som er brukt til detaljer på setene.

Dette er ihenhold til de originale fargene.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Fikk limt på skrogtrekket på ene siden i går ettermiddag.

Casco kontaktlimet var en kamp å få på, og det lukter ikke bra. Det gikk greit med lukten da jeg drev på ute i selve "Cocpit",

men innunder fordekket... Oioi ! :crazy:

 

Resultatet ble vel så som så, men greit nok.

 

20120605073.jpg

 

Noen bobler der det mangler litt lim.

 

20120605075.jpg

 

Ellers så fikk vi ett strøk til med Owatrol D2.

 

20120605072.jpg

 

20120605074.jpg

 

Skal lime på siste siden med skrogtrekk til lørdagen, Det er greit å ha litt hjelp til å holde og å ta på lim.

 

Neste punkt blir da å få på dashboardet og lakke dette.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Har da tatt en liten økt på beslagene til dekk og seter.

De kunne vel sikkert hatt godt av ny krom, men det får eventuelt bli senere.

Fikk låne en boks med polish av far, som driver med vetereanbil.

 

Beslagene til setene fikk en runde med polish og filtskiva på Dremelen.

 

Før og etter.

20120607081.jpg

 

Det er gøy når man ser forskjellen....

20120607082.jpg

 

Disse kunne nok med fordel fått et krombad, men kanskje senere.

20120607084.jpg

 

 

Resten av beslagene finn en omgang med Turtle Wax voks.

20120607085.jpg

 

Reiste så opp på jobb for å jobbe kveldsvakt. Rakk å olje et strøk til med Owatrol D2. Det blir kanskje det siste.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...