Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Polar 17 ca 1970 mod.


Polar 17

Recommended Posts

Hei pennypacker Fukt i finèrplata i akterspeilet er et problem på disse båtene. Det er veldig tynt lag med glassfiber over kanten på toppen av akterspeilet, så her kommer det fuktighet til. På nesten samtlig båter jeg var å så på før jeg kjøpte denne var denne finèrplata myk i toppen. På mange kunne man se rett ned i endeveden på fineren. Det er ikke bra. På min var det lagt en metallplate over og nedover på utsiden. Se bildet nedenfor.

 

bilde

 

Når det gjelder under dørken så er det her ikke noe skum, men kun en plate som hviler på bjelker. Jeg har mye svikt i hele dørken min båt, og burde helt sikkert tatt opp og byttet ut platen og dørkbjelkene. Jeg la inn dørkplater fra Maritim over det hele i stedet ! Litt enkel løsning, men var litt lei. Får se hva jeg rekker i år.

 

Nytt av året er ny kalesje i bestilling fra RHJ AS. Hverken Hansen Protection eller Alf Hansen hadde mal til denne. Litt rart, men tror det blir veldig bra med RHJ. Han har vært å latet til stenger og laget mal med plastpresenning.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Ser ut som en god løsning med stålplatene du har bak, som er både pent og godt utført. Jeg har selv tenkt å legge en rustfri glatt stålplate bak på innsiden, og ha enten ei rustfri eller ei treplate på utsiden. Men jeg må dekke til toppen også. Kanskje med plastlista som fulgte båten, eller en løsning i stål. Fram til sommeren skal det få stå åpent og tørke ut, så får jeg se hva jeg finner på. Jeg er ikke veldig fristet til å begynne på jobben med å bytte ut akterspeilet.

 

Jeg skal få opprette en prosjekttråd her etterhvert jeg også :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Flott prosjekt og bra jobba ??

Er i gang selv med noe ala samme. Blir utvendig i år og noe innvendig. Ny dørk blir neste sesong. Forrige eier har beiset båten i en brun/lilla farge som nå skal fjernes.

Det jeg lurer på er hvor har du fått baugbeslag og hjørnebeslagene ?

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Sivijo

 

Var innom tråden din om oppussing av din Polar 17. Det ser ut til at den trenger litt TLC.

 

Dekket på en del senere modeller er laget av kryssfiner. Regner med at det har blitt pusset ned igjennom det øverste laget som ser ut som staver med nater imellom.

Derfor der nok dekket da malt brunt/lilla.

 

Min har heltre teakstaver.

 

Jeg tror dette var en for dyr løsning for Polarplast, og de endret dette til Kryssfiner med 2mm teakstaver i øverste laget noe senere.

Jeg har en test fra et Svensk båtmagasin, ukjent årgang, der de tester Polar 17 med kryssfiner i dekket.

 

Skal se om jeg får lagt den ut her.

 

 

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Her er en test fra et Svensk båtmagasin av ukjent dato.

 

https://baatplassen.no/i/topic/87092-polar-17/

 

 

Hvis noen klarer å datere motoren så finner vi nok ca årstallet når Polar 17 kom med kryssfiner dekk.

Det er angitt at testbåten skal ha vært utstyrt med en 40 Johnson.

Redigert av Polar 17 (see edit history)

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker :) 

Er Baug/hjørne beslagene dine orginale ? 

Kunne du sendt meg priv meld eller legge ut litt nærmere bilder ? Å så er jeg litt nyskjerrig på "hanskerommet" ditt, for det vil jeg og lage hehe. Er det bare en boks bak det ovale hullet i dash ? Takker ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei

 

Har nettopp kjøpt meg en Polar 17 oppussingsprosjekt. Gleder meg å se at så fine gamle båter blir tatt vare på. Ser frem til å gjennomføre mitt eget prosjekt ila høsten/vinteren/våren -og håper at den er sjøklar til mai/juni neste år. :) 

Med vennlig hilsen Sten Nordby

20200603_183334.jpg

20200603_183351.jpg

20200603_183406.jpg

20200603_183423.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...