Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Polar 17 ca 1970 mod.


Polar 17

Recommended Posts

Fikk låne en boks med Polish av far.

Tok på litt av den på hvert stykke som skulle poleres. Polerte så med Dremel med påsatt filtskive.

Tørket av med polerduk. Til slutt fikk de litt voks.

 

Dersom kromen er hel blir resultatet meget bra.

Pass på å ikke poler for mye og for lenge med polish. Den polishen jeg brukte inneholder endel slipemiddel, og jeg var redd for å pusse igjennom kromen.

Det er rart med det, men etter 50 år blir det jo litt slitent og endel merker.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har skjedd litt den siste uken.

 

Har fått limt opp skai på den andre skrogsiden og montert nytt dashboard.

 

20120609097.jpg

 

Dasboardet er lakkert tre strøk med Epifanes. Får se om det blir et par strøk til ved en senere anledning.

 

20120611104.jpg

 

Har også fått montert beslag på dekket.

 

20120613106.jpg

 

20120613110.jpg

 

20120613109.jpg

 

Har så begynt å installere instrumenter og brytere. Har skrudd fast en kabelgate på baksiden av dashboardet hvor alle kabler går.

Klemmer på kabelsko og setter på krympestrømpe.

 

20120611103.jpg

 

Fikk en liten nedtur etter mye jobbing med kablesko og krympestrømpe. Kabelskoene for skrutilkobling passer ikke inn på intrumentene. Hullet på kableskoene var for lite. Da var det fram med avbiteren, klippe av og sette på nye. Da var det selvfølgelig slutt på krympestrømpa. :sad:

 

Nå ser dashboardet slik ut.

20120614112.jpg

 

Har også skrudd av gass- og girkontrollen til Yamahaen fra den gamle båten. Wirene var alt for korte, og måtte kjøpe nye fra Maritim.

Kjøpte også med to stykk dørkplater i plastlaminat.

Har laget en mal til dørken av gråpapir. Dobbeltsjekket og målte flere ganger. Ville være helt trygg på jeg hadde målt rett før jeg begynner å skjære i platene.

Platene er 122x244cm og ca 14mm tykke. Bredden på dørken er 154cm og mye lenger. Har valgt å bruke en hel plate i bunnen, og så legge en smal stripe på hver side av denne.

Framme i bauen blir det også et trekantet stykke.

De avlange hullene er for innfesting av sokler til setene og sofaen bak.

 

20120615119.jpg

 

20120615122.jpg

 

Dørkplaten passet bra, men det trengs noe pussing og filing for å få den på plass. Den kommer ikke helt nedtil dørken under. Skar med vilje litt trange hull slik at jeg kan ta siste finpussen med fil eller sandpapir.

Platene er tunge, og det er ikke så lett å håndtere dem alene. Skal se om jeg ikke får litt hjelp i helgen. Jobber natt hele helgen, men får vel litt tid på ettermiddagen.

 

Når platene er tilpasset, skal endeveden få et par lag med epoxy for å forsegle den.

Er det forresten noen som vet hvordan jeg kan feste platene til dørken ? Ønsker ikke skruehull !

 

Må nok også ta en ny tur til båtutstyrssjappa. Styrekabelen er for kort.

Har en Morse styresnekke, men passer teleflex eller lignende styrekabel inn på denne ?

Må vel da kanskje kjøpe ny styresnekke og ny kabel...

 

Ja, det ble en lang oppdatering, men det har vært bra progresjon den siste uken. Får bare håpe at det blir oppholdsvær fremover.

Redigert av Polar 17 (see edit history)

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid, stå på.

Autosol crome polish er bra til metallpuss. På aludeler kan man bruke stålull og autosol. På crome går det også, men ikke dersom det er tyng lag. Har brukt dette mye på mc, feks aludeler på motor samt crome eksosanlegg. Selvsagt ikke det man bruker på noe som er strøkent, men det redder urseendet på metall som har fått levd sitt eget liv en stund.

Link to post
Share on other sites

Har da fått tilpasset resten av platene. Ble ikke så ille.

Skar de til med vippesag/stikksag.

De ble så tilpasset på baksiden med elektrisk høvel. Det er saker man skal holde fingrene unna.....

Det gikk bra.

 

Platene er ikke festet til den gamle dørken ennå. Regner med å lime de fast med epoxy.

Det er litt svikt i den gamle dørken, så jeg må prove å få løftet denne.

 

Her er iallfall status på dørken. Akterover.

20120619129.jpg

 

Forover

20120619130.jpg

 

Detaljer.

20120619131.jpg

 

 

Skal så forsegle endeveden med epoxy.

Nå blir det nok et par uker uten særlig progresjon. :thumbsdown:

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Det har blitt noen timer med båten idag før kveldsvakt.

 

Styrewire var noe kort slik at man måtte ta en shortcut rundt hjørnet ved dashboardet.

Den ble derfor demontert og ny (og litt lenger) ble kjøpt inn.

Styrewire og styresnekke er så montert.

Fikk også satt på det gamle rattet. Skal si det begynner å ligne på noe... :yesnod:

 

I tillegg har jeg hatt på epoxy alle endene på dørkplatene.

 

Platene ble så lagt tilbake i båten.

20120627143.jpg

 

Spurte i en annen tråd om hvor man kunne finne han-pluggen til de gamle dekkskontaktene.

Har ikke fått noen gode svar, men fant en komplett dekkskontakt selv hos veteranbåtsgodis.

Sendte en mail til Hanke og fikk svar om at den kostet 100,-SEK og kunne sendes for 60,-SEK ekstra.

Den kom i posten idag. God og gammel patina.

Fikk montert dekkskontakten og koblet til ledninger.

 

Fikk også satt på flaggstangholder på fordekket til stangen med topplanterne og båtplassenvimpel.

20120627142.jpg

Ser at vinkelen på topplanternen ble litt feil. Får nok ta av litt i overkant på klossen, slik at lanternen lyser rett fremover.

 

Har tidligere fått montert noen beslag på setene.

20120625137.jpg

 

20120625138.jpg

 

Da gjenstår å få montert inn setene og motor.

Må gjøre noe tilpasning av styrewire til motor og slikt, men det er kos.

 

Nå blir det halvannen uke med Snipe-seiling. NM og så Nordisk i Sverige.

Serious sailing, serious fun.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette blir flott Polar:)

 

Et lite spørsmål, når fu skrur ned beslagene på dekket, gjør fyller du skruehullene med noe? Er det noe problem med tanke på vann??

 

Har ennå ikke fylt skruehullene med noe, men kommer til å legge litt sikaflex rundt skruehullene eller der det passer med beslagene.

Kommer blant annet til å legge sikaflex under dekkskontaktene. Har også et par kryssholt hvor skruehullene er litt store. Fikk ikke noe godt hold for skruene.

 

Har ellers ikke fått gjort noe mer på båten de siste par ukene. Det ble først halvannen uke med snipeseiling, så har det vært jobb.

Kommer tilbake med oppdatering etterhvert.

Planen er nå å få med båten hjem for å sette i setene og henge på motoren.

Kanskje det kan bli en båttur i løpet av den kommende uken.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Har fått båten hjem og har begynnt å sette inn setene. Det er litt pes med å tilpasse soklene/platene som jeg har laget,

Dørkplatene gjør at det blir dårlig med plass på de støpte festene i dørken.

I tillegg blir det veldig trangt ut mot sidene for bøylene som skal være støttebein dersom man legger ned ryggen. Skulle da helst hatt setene nærmere midten i båten, men da får jeg veldig lite skruehold.

Alt må monteres før man fester boltene gjennom platene og festene i dørken. Det gjør jo at det blir ekstra vanskelig å komme til.

Må finne på noe lurt.

 

Desverre ikke noen bilder i dag, men skal fortsette i morgen, så da skal jeg få tatt noen bilder.

 

Har ellers et lite problem med kontrollboksen til gass/gir.

Når jeg setter den i gir forover blir det veldig tungt å få gassen til å følge etter.

Setter jeg den derimot i revers følger gassen etter lett.

 

Motoren går lett i gir, så jeg tror problemet ligger i kontrollboksen.

Skal se på det i morgen ettermiddag også. Den hersens jobben tar så mye tid...... :giggle:

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

 

 

Har ennå ikke fylt skruehullene med noe, men kommer til å legge litt sikaflex rundt skruehullene eller der det passer med beslagene.

Kommer blant annet til å legge sikaflex under dekkskontaktene. Har også et par kryssholt hvor skruehullene er litt store. Fikk ikke noe godt hold for skruene.

 

 

 

Fyll epoksy i hullene og sett skruene inn med slippvoks før du setter dem nedi, når epoksyen har herdet drar du til skruene. Husker ikke helt men mulig det skulle borres større hull først men dette kan du lese om på west system

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Fyll epoksy i hullene og sett skruene inn med slippvoks før du setter dem nedi, når epoksyen har herdet drar du til skruene. Husker ikke helt men mulig det skulle borres større hull først men dette kan du lese om på west system

 

Takk for tipset. Skal ser om jeg ikke skal gjøre det, spesielt på kryssholtene bak på hver side. Hvis ikke blir det gjennomgående skruer med skive og mutter på undersiden.

 

 

Ser at jeg lovet bilder i forrige post, men det har jeg ikke fått tatt. Skal se å få tatt noen bilder som viser herligheten.

Har i dag fått bestilt service på motoren. Det blir sikkert bra.

 

Har så fått kablet opp de siste kablene til voltmeter og tankmåler.

Batteriet viser over 12,5V og måleren viser litt over halv tank, så jeg tror det ble rett. :smiley:

Fikk også satt på lensepumpe med vannivåbryter. Denne er koblet direkte på batteriet med en egen sikring. Burde kanskje hatt en bryter her slik at jeg kan koble den av dersom den skulle henge seg opp. Får se etterhvert.

Har også fått trekt opp slangen til trykkloggen/fartsmåler. Har funnet et tilkoblingspunkt på stammen til motoren, så jeg slipper egen pickup hengende bakpå hekken.

Forsøkte å blåse i slangen, og så at jeg kom opp i fem knop ! Skal det mye trykk til for å få høyere hastighet ? :giggle:

Skal nå jobbe hele helgen, så det blir vel ikke noe mer før til uka igjen. Det går litt i rykk og napp.

 

Merker at det går litt opp og ned med motivasjonen, slik jeg ser mange andre også beskriver.

Håper å komme på sjøen snart !

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Fantastisk projekt! Jeg er imponeret over dine evner og det er supergodt at se så mange billeder af din restaurering. Jeg har også en Polar 17, som jeg arbejder på at sætte i stand sammen med min 5 årige søn. Jeg har slebet al træværk ned og fuget / nådet det, lakeret mahognien med 6 lag Hempel lak, givet teaken voks og malet gasboksen. Desuden har jeg helt fjernet tværstolpen under dashboardet, som var rådden og erstattet den med en ny i mahogny. Dashboardet er også slebet ned og lakeret med 6 lag lak. Afrenset og malet dørken med skridsikker maling. Jeg har desuden pillet alle glasruder ud og købt polycarbonat plader som jeg skal have skåret ud og sat i båden. Jeg vil ikke risikere at min dreng eller andre i båden kommer til skade og skærer sig på glasset, hvis vi skulle sejle på en sten eller lignende, så derfor bliver det erstattet med polycarbonat.

 

Jeg maler fribordet og bunden så snart vejret egner sig til det og så lægger jeg lige nogle billeder op af den. Glæder mig til at se mere af dit projekt! :-)

Link to post
Share on other sites

Fantastisk projekt! Jeg er imponeret over dine evner og det er supergodt at se så mange billeder af din restaurering. Jeg har også en Polar 17, som jeg arbejder på at sætte i stand sammen med min 5 årige søn.

 

Takk for til bakemeldingene. Er nok ikke i nærheten av enkelte andre her på forumet, men gjør så godt jeg kan.

Du må poste bilder av oppussingen av din Polar 17. Det er spennende å følge med på.

 

 

Jeg har i dag levert båt og motor til service.

Snakket med mekanikeren og de hadde funnet endel rusk og rask i forgasseren.

Det blir spennende å høre om den starter og går normalt nå.

 

Kommer tilbake med flere oppdateringer.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ikke så mye nytt dessverre !

 

Motoren står fortsatt hos verkstedet. Mekanikeren har renset forgasserne to ganer, uten at motoren går helt bra.

På tomgang går den kun på en sylinder, men dersom man gir gass kommer de to siste også med.

Kompresjonen er sjekket og den er bra.

 

Mekanikeren har derfor bestilt et forgasser reparasjons sett. Venter fortsatt på dette.

Det inneholder nåler og pakninger. Det sitter sikkert fortsatt noe drit igjen i nålene som han ikke har fått ut.

 

Var ellers innom La-Sa båt i dag og fikk med en impeller.

Sjekket også muligheten for å skaffe en likeretter/regulator til motoren. Kan være greit å kunne lade batteriet mens man kjører.

Skal søke litt mer på dette. Det finnes partnummer, men er litt usikker på hva som trengs.

 

Det drar ut i tid, og det er ikke noe morro.

Men nå har ikke sommeren vært noe å skryte av her på Østlandet.

Får håpe det kan bli en tur før vinteropplaget.

 

Ellers så dukker det opp flere prosjekttråder med Polar 17 her på båtplassen. Det er flott.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Hei, flott arbeid du gjør!! :smiley:

 

Siden du nå er en ekspert på Polar tenkte jeg å spør deg for å stille min nysgjerrighet:

 

Denne Polar 17 med innenbordsmotor; er denne bygd av "din Polar" eller kommer denne fra "snekke Polar"?

 

Hvordan er egentlig historien rundt de to Polar produsentene? Om det er to da?? :crazy:

 

Jeg synes den er ganske artig med det nedsenka dekket. Ut i fra linjene ser den ut til å være bygd på slutten av -70 tallet?

 

 

20_1419433106.jpg

 

20_228187698.jpg

 

PS. Det er ikke min båt, bildene er fra en Finn annonse.

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet ut at Polarplast AS og Polar-boat, som lager Polar snekkene har samme grunnleggere.

Polarplast A/S ble startet opp i januar 1961 av Andreas Gjervold og Arne Kilen på Tomøya, Arendal.

Det ble da produsert Polar 17, robåter og snekker. Har også hørt rykter om en Polar 20 daycruiser uten at jeg har fått bekreftet dette.

På grunn av plassproblemer ble det også produsert båter i Eiker.

Etterhver ble produksjonen av Polar 17 lagt ned, mens produksjonen av snekkene har fortsatt.

Navnet på eierselskapet har på grunn av konkurser ol endret navn fra Polarplast til Polar-Boat.

Regner med at det har vært andre navn også.

 

 

Modellen ovenfor er nok som du sier produsert på slutten av 70-tallet. Har sett denne modellen tidligere.

Skroget er likt, bortsett fra at det sikkert er stivere og mere solid.

Har også sett Polar 17 med dekk i glssfiber. Det er nok laget en rekke modeller opp igjennom med base i det samme skroget.

Opprinnelig ble Polar 17 laget med glassfiber skrog og teak/mahogny dekk, men med to varianter av vindskjermen.

Se i dokumentarkivet under Polar 17.

Videre utover 70-tallet ble den nok laget med glassfiber i dekket, samt en bowrider.

Av den opprinnelige modellen er det så laget noen få (fire-fem styker) med innenbordsmotor, OMC/Johnson DU14 (90hk v4 och Electramatic drev).

 

Polar-boat har nå også sagt at vil starte opp produksjonen av Polar 17.1 verson 2012. Se på www.polarboat.no under nyheter.

Har spurt om mere informasjon om denne, men har sålangt ikke fått noe svar.

 

Skal forsøke å samle mer informasjon om Polar 17, Polarplast og Polar-boat.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Endelig !

 

Fikk en telefon fra Romerike Båt & motor på fredag. Nå var endelig forgasserne fikset med rep kit, og motorene ok.

Søndag fikk vi så sjøsatt og tatt årets første tur.

Og hvilket vær det ble.

 

Akkurat sjøsatt på slippen.

2012-08-19-202.jpg

 

Motoren startet og sviver fint. God sladrestråle på kjølevannet også.

 

2012-08-19-201.jpg

 

Dåp med Mythos øl (selvfølgelig).

2012-08-19-204.jpg

 

Hadde en god tur ut på Oslofjorden. Bærum Seilforening arrangerte Dame NM i Snipe, så vi fikk tittet litt på det.

Kjørte så ned igjennom Middagsbukta og så videre i mellom Nesøya og fastlandet inn mot Slependen, opp forbi Kalvøya og Gåsøya.

Masse båter, og en kunne nesten gå tørrskodd over Middagsbukta.

 

Kjørte i sakte fart og båten føles litt vinglete. Må korrigere rattet hele tiden. Så fort man gir litt mer gass, så blir den mer retningsstabil.

Fikk den fint opp i plan med to i båten, Det var noe bølger og skvalpesjø utpå fjorden, så det ble endel slag. Ville ikke utfordre det noe mer.

Det er ikke noen planingsterskel. Går bare rett fra rolig fart og rett opp i plan uten at baugen går i været (eller hekken ned).

Duger fint med 30 hestern.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Det ser vakkert ut! :yesnod: Gratulerer!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei Polar 17!

 

En god stund siden jeg har vært her inne sist, men har fulgt med på ditt prosjekt. Synes du gjør en veldig bra jobb, og liker spesielt lanternestang/flaggstang/ratt-biten...stilig! Har virkelig sans for disse båtene, og har som du sett litt mot Sverige etter et godt eksemplar. Enn så lenge har jeg ikke kommet så langt som til handel av båt, men jeg er i allefall veldig klar på hvilken motor som skal på...nemlig en Mercury 1964 mod.

 

Har mer enn nok å gjøre på mahognyseieren vinteren som kommer, men skulle det dukke opp en Polar 17 til rett pris og ikke minst, rett tilstand så vet man aldri.

 

Jo, et spørsmål: er det kort eller langstammet motor på denne? Ser ut som kortstammet med tanke på at båten er forholsdvis flatbunnet.

 

 

Lykke til videre med go-båten! :thumbsup:

Redigert av Fregata1958 (see edit history)

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takker for tilbakemeldingen. Det er hyggelig at folk følger med.

 

Joda, du har rett i at det skal være kortstammet motor. Har selv en langstammet Yamaha 30Hk fra 1987, og den stikker 10 cm dypt..

Motoren er jo selvsagt helt feil på en slik båt, men det er nå den jeg har. Og etter litt service så går den som en klokke.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Flott tråd med mye interessant lesning her.

 

Jeg anskaffet med en likedan båt i fjor, som står i garasjen klar til oppussing.

Jeg har 2 korte spørsmål:

Hva tenker du om fukt i finerplata som står i akterspeilet?

Jeg har litt svikt i gulvet bak like foran sofaen. Hva ligger i dobbelbunnen og er det et problem tror du?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...