Jump to content

Prosjekt 14 fot speedbåt (noen som vet hvilken type?)


Joda3300

Recommended Posts

Hallo folkens.

 

 

Har ein 14 fot speedbåt som må støpes opp igjen og har noen få spørsmål ang støpingen.

 

1. Påbygget på båten er tatt av og skroget er veldig tynt, hvordan må båten stå for at skroget ikkje skal "vri" seg når den står på land, må støpe inn nytt golv og nytt akterspeil

 

2. Kan eg forsterke skroget så mye eg vil, eller kan det bli for "stivt"

 

3. MOTOR: Skal montere ein 70 hk 3 syl tohatsu på den, men trenger lift, hva lift vil være passe stor, hvor mye setback, og vilken propell vil dere anbefale for ein "lett båt"(eg veit dette er mest sansylig noe eg må prøve meg fram til, men ein pekepinne hadde vert fint)

 

Kan ta bilder om dette gjør det lettere. Takker for svar

 

 

Mvh Tom Erik

 

dsc00092.jpg

 

dsc00093.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er noen små tanker om korleis båten vil se ut.(farger er ikkje bestemt enno, men teak i dørker og teppe på veggene og blåe/hvite stoler(blir det orange/gul/rød blir det hvit, blir det hvit skrog med striper blir det blå stoler.

 

prosjekt1.png

 

jt.png

 

 

Her er diverse utstyr som skal i båten

 

prosjekt2.jpg

Link to post
Share on other sites

1. Påbygget på båten er tatt av og skroget er veldig tynt, hvordan må båten stå for at skroget ikkje skal "vri" seg når den står på land, må støpe inn nytt golv og nytt akterspeil

 

2. Kan eg forsterke skroget så mye eg vil, eller kan det bli for "stivt"

 

3. MOTOR: Skal montere ein 70 hk 3 syl tohatsu på den, men trenger lift, hva lift vil være passe stor, hvor mye setback, og vilken propell vil dere anbefale for ein "lett båt"(eg veit dette er mest sansylig noe eg må prøve meg fram til, men ein pekepinne hadde vert fint)

1: ville lagd en krybbe slik at båten blir liggende stødig og beint, du kan risikere å støpe skjevhet i skroget ellers , og da vil båten bli grusom å kjøre når farta øker. Ift. de tegningene du har , så ville jeg heller støpt inn langsgående spant først, så støpt de tverrgående fast i disse.

 

2: skal godt gjøres at en slik båt blir for stiv. Men alt av avstivning må stå i forhold til hverandre , og være fornuftig utført, ellers skapes bruddanvisninger.

 

3: Skal du ha manuell eller hydraulisk lift? Husk at dette gir rundt 20kg ekstra på hekken , i tillegg til motoren på ca 110kg. Tror ikke jeg ville hatt mer en 4-6" med setback. Evt med hjemmelaget setback brakett, laget av kraftige alu vinkler.

 

 

 

 

Kjenner ikke båttypen, men tror det er samme som en annen bruker her (JRbruun?) pusset opp for etpar år siden...?

 

 

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker for svar, fekk eit tips om at eg kunne støtte skroget opp med paller langs fenderlisten så skroget henger i lufta, og ikkje står på kjølen, har du noe kjennskap til denne løsningen?

 

Det med å støpe spanter på langs er det ikkje plass til da gulvet ligger veldig lavt i denne båten.

 

Kilo på hekken er ikkje noe problem da eg testet dette for 1 år siden når eg brukte den som den var, den ligger høgt i sjøen og nå skal eg i tilegg støpe igjen "brønnen" så det blir heilt dekk bak og heil hekk. men kan jo selvfølgelig bli eit problem under kjøring at den blir for lett på baugen,dette må bare prøves ut når eg får den på sjøen.

 

Liften blir manuell, men vet ikkje om eg skal lage meg ein "lift" sjøl,eller om eg skal kjøpe.

 

 

Eg hadde noen bilder fra båten innvendig før eg starta på den, men disse tok eg med den gamle mobilen min som eg ikkje har lenger. Skal se om eg får lasta opp bildene eg har tatt nylig.

 

mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her kommer noen bilder fra prosjekte mitt, synd eg ikkje får tak i dei bildene som eg tok når båten var "hel":/ Kom gjerne med forslag og tips, tar i mot alt som går an, kan vera eg var litt voldsom med å ta bilder,:P Er det forsatt ingen som har peiling på vilken båt dette er?

 

 

 

p7230393.jpg

 

Skal ikkje ha noe motorbrønn, skal lage heil plate som skal vera hengslet så det er lett å komme til bensintank/batteri/lenspumpe,skruer(er ikkje heilt sikker på hvor eg vil ha bensintank/batteri,spørs hvor "lett" den blir på baugen.Sofaen skal også stå på skinner og hengslet så eg kan dra den fram og vippe den fram for extra god tilkomst.

 

p7230394.jpg Dei 2 hullene oppe i ryggen på benken var gamle motorfester før:PPPP dere kommer aldri til å tru meg om eg forteller korleis motoren var festet før.

 

p7230395.jpg

 

Vindu tips? har egentlgi lyst å ha sånn "vindskjerm" som hydrolfit T17/T20 har, har også vudert og kappe ut den lille forhøyningen og støpe det plant så baugen blir litt lengre. forslag??????

 

 

p7230398.jpg Vekk med den gamle benken, her skal det inn med ein sofa,(lager egen benk, eller kjøper ein dobbel seter og setter nedi.

 

 

p7230396.jpg

 

Dashbordet mitt trenger kansje ein liten overhaling, eg veit vertfall at eg _IKKJE_ skal bruke halve dashbordet til musikk anlegg, har ikkje bestemt meg om eg skal ha det i båten i det heile tatt.

 

p7260407.jpg Min Joda 3300 står og blir støvet ned, jaja skal sei det er stor forskjell på 11 og 14 fot

 

p7260408.jpg Malingsfjerner tips??? er det kun sliping som gjelder? eller finnes det eit produkt som løser opp lakken??

 

p7260409.jpg

 

Må si denne båtkrybben ser ut som noe eg har lagd på sløyden i 4 klassen. men til trøst for meg var det ikkje eg som laget den, men den gjør sin jobb.

 

p7260405.jpg Ser virkelig ut som det er har verdt krig inni garasjen,men skal vera litt sånn, er alltid like gøy å drive å leite etter ting...:P

 

p7260401.jpg Slipe,slipe,slipe og slipe.. topcoat/gelcoat er noe drit...

 

 

p7230397.jpg Slipe,slipe,slipe og slipe.. topcoat/gelcoat er noe drit...

 

p7260402.jpg

 

Hmm, sist eg sjekka var det bare 2 av disse hullene motoren min brukte, ser ut som det har vert litt forskjellige motorer på dennne:P også noen lufthull i glassfibern også.!!

 

p7260403.jpg Fant mye luft hull i glassfiberen, måtte slipe gjennom skroget før det ga seg:P

 

p7260404.jpg Høytrykkspylte båten oppi for å få ut resten av støvet som eg ikkje fekk opp med støvsugern. satt ein liten ovn på så det får tørket litt

 

p7260400.jpg Høytrykkspylte båten oppi for å få ut resten av støvet som eg ikkje fekk opp med støvsugern. satt ein liten ovn på så det får tørket litt

 

 

p7260399.jpg PLASPEST???? må dette slipes heilt vekk, eller er det "godt nokk"(trur eg sliper det vekk uansett,men greit i vite)

 

p7260410.jpg Woops, vinkelslipern støver godt :PPP

 

p7260413.jpg woops,litt mye sliping uten å støvsuge/avsug?

 

 

p7260414.jpg Litt vann fikser biffen, god som ny :P

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

før du kapper bort bort alt for mye av overdelen, husk at denne også gjør en viktig jobb med å stive av båten.

 

og: fortell gjerne hvordan motoren var festet :)

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

jepp, du seier noe der, men tenkte å lage noen trekanter rett bak "sofaveggen" som går i fra "gulvet" og opp i taket, og det samme framme. Da avstiver eg skroget og eg avstiver dekke forran vindskjermen, i tilegg til det som er vist på tegningen.

 

60 Hestern som stod på hadde lang stamme, og båten var beregnet for kortstamme,Derfor hadde forje eier funnet ein to 2x4" og skjært denne til så den "passa" oppå finerplata, så skrudde han denne med 2 12mm lange kosseriskruer ned i den råtne xfinern(den ene skruen kom ut gjennom glassfibern i hekken).Når han hadde skrudd denne fast limte han 2x4" med sikaflex. Motoren hadde han festet som normalt nede med 2 skruer gjennom xfinern, og oppe hadde han festet 2 skruer gjennom 2x4" + han hadde bøyd til 2 flattjern i fra motoren og over "ryggstøet" og skrudd denne fast med 2 store franske treksruer gjennom glassfibern, hadde bilder av dette før,men som nevnt tideligere så får eg ikkje tak i dei bildene :/..

 

 

mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Har fått slipt vekk "plastpesten" og spylt båten oppi enda ein gang. står nå til tørk og er straks klar til å bli støpt/forsterket.

 

Bare eit lite sprøsmål. ser det er mange som anbefaler aceton til å avfette med,eg har 5 liter white sprit stående, kan dette brukes eller er det aceton som gjelder?

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Har fått kjøpt inn aceton og skal begynne å støpe i morgen.

 

Har fått vasket gummibåten som har lagt ute i 2 år, fy f**n for ein jobb å vaske den, vertfall når du ikkje har noe supert stoff du kan vaske med. Måtte sikre meg at eg hadde ein båt klar før sommern er over. skal bare se om eg får tak i ein motor til den. 8-10 hk

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

p7260401.jpg

 

 

Lure litt på hvordan eg skal støpe hekken.

 

Har noen tanker om det, men ingen erfaring.

 

 

1. støpe igjen hullene

2. 2 lag duk og slipe ned for å få gjevn over flate ?

3. støpe inn xfinern med duker ??

4. støpe 2 lag utenpå xfinern når den er tilpasset og satt på plass ??

 

Kan eg bruke teip til mothold når eg skal støpe igjen hullene(glatt side mot glassfibern)

 

 

xfiner plata er 15 mm, bør eg legge dobbelt/trippelt opp med xfiner ?

 

Hekken skal forresten bli sånn

 

hekk.jpg

 

 

påbygg skal se sånn ut

 

paabygg.jpg

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har i dag fått ryddet i garasjen og støvsugd alle ting som var å støvsuge, støpt igjen dei 2 "store" hullene i hekken, og når eg støpte disse hullene i hekken så viste det seg at det dukket opp noen spørsmål. :crazy:

 

1. hvor lang tid må det herde før eg kan overlappe?(hadde klippet for lite "lapper" så fekk ikkje bygd ut til ønsket tykkelse, prøvde å klippe opp flere biter så fort eg fant ut av det men det var da forseint og polyestern hadde begynt å bli gele. :headbang:

 

2. Må eg slipe for hver gang eg skal overlappe?

 

3. Hvor lang tid tar det før det er gjennom herdet(knallhardt) ?

 

4. Er det lettest å lappe små skader med vevd glassfiber eller med vanlig glassfiberduk ?

 

5. Blir polyester i seg selv knallhard? :confused:

 

Bilder av "reprasjonen" kommer senere

 

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Øhm, har noen bilder her som eg lure veldig på hva som skjedde...

 

Etter 4 timer herding på produkt 2 er det forsatt "hard gele" og litt klissete

 

Produkt 1 prøvde eg bare på gøy for å se om dette blei "hardt" men dette såg bare ut som byggskum, skal seies at eg først venta i 20 min uten at noe skjedde, så gjidde eg dobbelt så mye herder i, og venta enda 10 minutter uten at noe skjedde, så begynte det å bli seint så eg fant fram hårføneren og varmet det i 4 minutter, og nå begynte det plutselig å bare skam frese og tok heilt av. resultate kan du se nedenfor.. men blir det sånn når det er for mye herder i?? eller hva i huleste har skjedd med dette produkte??

 

 

p8010405.jpg produkt 2 =

 

 

p8010402.jpg Et hull "fikset"

 

 

p8010400.jpg Et hull "fikset"

 

 

p8010401.jpg baksiden

 

 

p8010404.jpg produkt 1 +

 

 

p8010407.jpg prdukt 1 =

 

 

p8010393.jpg hva skjedde her????

 

 

p8010392.jpg hva skjedde her????

Link to post
Share on other sites

Det tar tid før det herder, så ta det kuli. :) Nytter ikke å bryte på med herder, følg blandeforholdene som angitt på boksen og ta'ræ ei bolle! :D Ikke bruk varmluft, da får du problemer. Jeg bruker 3ml herder pr. dl Biltema Polyester (bruker et målesett i stål kjøpt i kjøkkenavdelingen på clasern). Da er det hardt etter ca. 3 timer ved 18-20 grader. Ved 12-15 grader tar det vestentlig lengre tid. Husk å blande godt. Da har du ved 15-20 grader ca. 15-20 minutter på deg før polyesteren koagulerer og blir seig. Når du kommer til det punktet, er det bare å avslutte og la det herde.

 

Ser ellers at hullene du har fikset ikke er skikkelig fylt opp. Legg i mer glassfiber så det ikke blir konkavt der. ;)

 

Stå på, det blir bra båt av det her! MEN!!!!! Bruker du skikkelig verneutstyr? Glassfiberstøv er ikke å spøke med, og sånne billige støvmasker med ståltråd over nesa duger absolutt ikke. Ei gassmaske koster 3-4 hundre og gjør jobbingen svært så behagelig. Hodevondt slipper du også...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

1. hvor lang tid må det herde før eg kan overlappe?(hadde klippet for lite "lapper" så fekk ikkje bygd ut til ønsket tykkelse, prøvde å klippe opp flere biter så fort eg fant ut av det men det var da forseint og polyestern hadde begynt å bli gele. :headbang:

 

 

 

Som eg skreiv tideligere,var det ikkje meningen å ha det konkavt, men mer det at eg trudde ikkje det gjekk så mye duk på for å bygge den tykkelsen.

 

Men hva som gjør at den andre "hempel glassfiber fix" herder mye fortere? der hadde eg ca 7 min på meg før det blei "gele" derfor fekk eg ikkje tid til å klippe nye lapper, og siden det var begynt å herde ville eg ikkje bare kline på før eg viste om eg kunne overlappe når det enda var klebrig.

 

Noen som har erfaring med at hempel glassfiberfix ikkje blir "stiv" men mer hard "gele" ??? :confused:

Er det for lite herder i den da? men vist det er for lite herder i den hvorfor "herder" den så fort da? :crazy:

 

 

Og det eg blanda i cola flaska var bare ein test, var ikkje noe eg var tenkt til å bruke, var bare ein kompis av meg som sa det skulle herde mye kjappere, så derfor forska vi litt. :rolleyes:

 

Verneutstyr: gassmaske,vernebriller,hørselvern,støvdrakt,oppvaskehansker og tilstrekkelig med luft og vann. :thumbsup::clap:

 

 

 

:confused::headbang:

 

 

Takker for svar vidar F

 

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har eg prøvd litt i dag også, eg blandet ein liten dash med polyester og herder, lot det stå i 40 min, og nå ser den mer normal ut. Den blei først seig også knall hard.

 

Prøvde så på den benken eg skjærte ut(denne skal ikkje brukes så tenkte å prøve meg litt på denne) , prøvd først med malingsfjerner på denne, det funket veldig bra og maling går forsåvidt lett vekk. :thumbsup:

 

Snudde benken på undersiden, slipt kjapt over glassfibern, blanda meg ein ny kopp med polyester og herder, blandet det det godt (3-4 minutter)

Reingjorde overflaten med aceton, la eit tynt lag med polyester på bunn, la duk oppå, tok eit nytt lag med polyester så duken var gjennomvåt,ny duk, og eit siste lag med polyester, tok fram alurullen, gjekk over 4-5 ganger med denne(rullet over og tørket vekk polyester,rullet over igjen osv)

 

Er dette rett måte å bruke alurullen på ? har aldri støpt med polyester før så hadde vert hyggelig med ein tilbakemelding på dette.

 

 

skal ta bilder seinere, skal bare la dette tørke så eg kan snu sete og ta bilde av malingsfjerner resultate samtdigt.

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt måte, ja. Målet er å presse sammen lagene og skvise ut overflødig polyester.

 

Ikke kast den benken - den kan fort brukes til mye rart! Jeg brukte avkappet av platene jeg støpte for å bygge pantry til diverse forsterkninger rundt om på pantryen. Slipte bare lett med grovt sandpapir og plastet fast. En god skrotnisse kaster aldri noe, og får alltid bruk for det... :cool:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Ja du seier noe der, den er vertfall grei å prøve på, har nettopp vert ute å sjekket der eg støpte og det ser meget bra ut;) :thumbsup:

 

 

p8020410.jpg

 

 

p8020409.jpg

 

 

p8020408.jpg

 

Heilt jevn overflate, hardt, og ingen tegn til luft bobler :flag_bp:

 

 

Dette var den eg blanda før i dag, for å teste, hvorfor er denne "brun" ??? For mye herder?, eller er det fordi det er 1 cm tjukt?

 

p8020407.jpg

 

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Den ble brun fordi den var for tjukk og det ble altfor varmt. En halv cm er nok til at det skjer. Når det er fint og grønt som på bildene dine har du gjort det rett. :) Blir gulaktig når den er ferdig herdet og har litt tykkelse.

 

Varmgang i støpen betyr ikke katastrofe, men du får ikke full styrke. Du kan legge 3 lag 300 grams duk, evt. 4 lag vevd duk (biltema-varer) pr. omgang. Erfaringsmessig rekker du bare 2-3 lag. ;)

 

2 dl polyester rekker til 2 lag med et mål på 50x90 cm, vevd duk. Noe mer for matte. Og 3ml herder pr. dl polyester fant jeg som sagt ut var grei blanding.

 

Stå på!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Ok :thumbsup:

 

Når eg skal støpe hekken, kan eg legge ein duk som dekker heile hekken, (1,5 x 1 m) eller blir dette alt for stort? om eg må dele den, hvordan er det best å dele den ? lodrett eller vanrett ?

 

Til helgen blir det vertfall mye støping da ein kompis kommer å hjelper meg.Da blirr det litt lettere å legge på store duker/ klippe flere duker om det trengs.

 

Nå er jo planen å støpe heile båten innvendig, men eg ser nå at eg lure litt på hvordan eg skal gjøre det. Noen forslag? Eg legger til hvilken tanker eg har.

 

 

stoep2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...