Jump to content

Prosjekt 14 fot speedbåt (noen som vet hvilken type?)


Joda3300

Recommended Posts

Aner ikke. Tror jeg personlig ville gått for alternativ A, det er mye greiere å jobbe med. Kanskje startet i bunnen og jobbet meg oppover i 3 omganger (altså at du lar det herde mellom hver omgang). Men jeg har aldri støpt så store områder på en gang, så jeg vet ikke. Det største jeg har støpt er 50x90cm, 3 lag i slengen.

 

Å ha en "slave" som kan blande polyester og rekke deg dukene etterhvert som du jobber er nok ikke dumt. Klipp til dukene på forhånd, merk dem med nummer så dere har kontroll på hva som skal hvor. Legg med overlapp, gjerne 50% forskyvning. Husk at glassfiber ikke liker skarpe kurver. Du kan evt. legge langtrådet glassfibersparkel som du "drar ut" med ei plast-spiseskje. Men bare dersom det er noen skarpe hjørner. Om buen i hjørnene passer til pekefingeren, er det godt nok. Bare husk å være veldig obs på hjørnene med rulla, særlig når polyesteren begynner å bli gele.

 

Og ikke fall for fristelsen til å ta den ekstra matta fordi polyesteren ikke er heeeelt gele enda... :smash:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for kloke svar Vidar F, Setter virkelig pris på at du tar deg brye med å hjelpe.

 

Kom forresten borti enda ein liten "tabbe", når eg "designa" hekken og "påbygget" tenkte eg rett hekk, og hel plate akter på båbygget. altså ikkje motorbrønn, har sett noen laget dette til før(båtportalen.net men pga siden er nedlagt kan eg ikkje se hvordan han gjorde det med tilt løsningen), og synst dette var fint, men kom så til å tenke på , trim vinkel, eg kan ikkje trimme motor heilt opp om eg ikkje har motorbrønn, heile ideen var at motor skulle stå på lift, så eg fekk den litt lengre bak og plass til hydraulsk styring, da det ikkje er plass til det i motorbrønnen som er nå.

 

 

På den lyse siden kom eg opp med ein "smart" ide,

 

Tenkte å legge påbygget oppå 2 fjøler med ca 2 meter mellomrom, merke hullene til "popnaglene" løfte vekk påbygget, overføre plankene til skroget, bruker hullene eg merket, og skrur skruer opp i planken fra "popnagle" hullene. så då holder eg bredden på skroget, også henger eg skroget i plankene. Dette fikser eg med å ha 2 paller på hver side, så skroget henger i løse luften og holer formen i bunnen. Vil dette funke? har ikkje sett noen andre gjøre det, men lurte på om noen hadde eit inspill til dette. kan lage ein skisse om noe er uklart. :thumbsup:

 

Mvh Tom Erik :sleep:

Link to post
Share on other sites

Er det forsatt ingen som har peiling på vilken båt dette er?

 

Dette er en BARACUDA 14. :thumbsup:

Jeg hadde en slik båt en kort periode for mange år siden. Båten gikk med en 135HK motor, men synes at den gikk litt sakte i forhold til motorstørrelse. Så ikke vent for mye fart! Fikk den ikke over 50 kn med 135HK, noe jeg syntes var litt merkelig. :confused:

Båten din har forøvrig helt ulike vinduer/vindskjerm enn den jeg hadde, de var mye lavere. Ca 15-20 cm høy vindskjerm i sotet plexi.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette er en BARACUDA 14. :thumbsup: Jeg hadde en slik båt en kort periode for mange år siden. Båten gikk med en 135HK motor, men synes at den gikk litt sakte i forhold til motorstørrelse. Så ikke vent for mye fart! Fikk den ikke over 50 kn med 135HK, noe jeg syntes var litt merkelig. :confused: Båten din har forøvrig helt ulike vinduer/vindskjerm enn den jeg hadde, de var mye lavere. Ca 15-20 cm høy vindskjerm i sotet plexi.

 

Har du bilder av båten ??

Link to post
Share on other sites

Nei, dessverre ingen bilder av den.

 

Vindskjermen var foresten kun helt mørk plexi som var bøyd skarpt rundt den kanten som kommer opp på "dashbordet", og skrådde skarpt bakover med en høyde på ca 20-25cm. Jeg tror den vindskjermen var orginal fra tegningen.

Disse båtene er forøvrig nesten alle sammen selvbygg, etter hva jeg har hørt, så kvaliteten på støpen kan variere veldig. Din blir iallefall solid nå med et ekstra lag, men tenk også på vekten på det hele.

Langsgående forsterkninger i bunnen kan være greit for å stive skikkelig av skroget. Sjekk også at bunnen er helt rett, og ikke er støpt feil fra før.

 

Siden du skal støpe igjen motorbrønnen, streifet tanken meg om midtmontert motor med vannjet :smiley:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan eg sjekke at bunnen er rett? Eneste eg veit nå er at påbygget er 6-7cm breiere enn skroget, så eg må dra veldig i skrogsidene for å få det til å passe(eg har ikkje støpt enda da eg er veldig usikker på hvordan eg skal la båten stå når eg støper)noen tips?

 

Tips eg har fått til nå er, Henge fenderlist kanten på paller sånn at båten henger i luften sånn at bunnen ikkje vrir seg når den står på den????, men dette kan eg vell ikkje gjøre siden skroget er "smalere" enn påbygget ????? eller klare eg forsatt å dra sideveggene ut 6-7 cm selv om eg støper 1-2 lag oppi heile båten? når du hadde 135 hadde du lift på din? manuell eller hydraulisk ? hva som gjorde at du ikkje klarte mer enn "under 50" knop? blei den så ustabil i høg fart at det ikkje var mulig å kjøre den fortere? eller var det ikkje fart potensialet i skroget at den overplante??

 

Ang støpingen tenkte eg at eg kunne legger 2 planker på tvers over båten, måle bredden på overdelen og merke hullene til popnaglene, også overføre dette til skroget, då vil eg jo få riktig bredde på skroget?, også henge den opp på paller? noen ideer? kan tegne det opp om det var utydelig. vil ikkje støpe før eg vei 100 % sikker at eg kan gjøre det sånn.

 

En annen tanke som eg tenkte kanskje kunne gå var å henge skroget på fenderlisten som eg nevnte tideligere støpe heile bunnen og hekken og sidene men eg støper ikkje sammen gulv og sidevegger før eg har fått påbygget på og lagt inn ny dørk, når eg legger i ny dørk får eg jo spanter i bunnen som vil gjøre at skroget vil vera mye mer stabilt når det står på "klosser" ? og når eg har fått lagt golvet inn så vil ikkje heile bunnen beveget seg når eg går i den

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...