Jump to content

Flytting av Sjøfartsdirektoratet


Syvert

Recommended Posts

Ta f.eks sleipnerulykken. Der hadde båten fått papirer fra direktoratet på at det kun kunne gå i bølgehøyde på under en meter. Jeg velger å tro at direktoratet mente at dette skulle taes alvorlig og ikke bare var ment som en papirbestemmelse. I så fall må direktoratet ikke ha visst hvor Sletta ligger og manglet total forståelse for det meste som har med kyststrekningen å gjøre. Tror neppe dette ville skjedd i Haugesund.....

 

En annen sak er at med en flytting får man en annen type ansatte med praktisk erfaring og tilknytting til kysten. Tror neppe noen på vest eller nord-norge ville foreslått at man skal ha på seg flytevest hele tiden ombord i alle slags båter. Dette handler om praktisk sans noe som i mange tilfeller er totalt vekke i byråkratmiljø i Oslo.

 

Selvsagt er det uheldig å foreta en plutselig flytting. Det beste hadde naturligvis vært om disse enhetene aldri hadde vært lagt i Oslo i første omgang.

Link to post
Share on other sites

Litt mer dokumentasjon av problematikken som var reist da Kystdirektoratet ble bestemt flyttet til Ålesund. Sitater fra Sunnmørsposten, først klagesangen, deretter gradvis lysere toner... (første sitat omhandler kystverket, tatt med som en kuriositet... :nono::

 

19.01.1999 - Bakvaskelser og intriger har lammet Kystverket

Oslo: En opptelling onsdag denne uka viser at det for øyeblikket er 34 slokte fyr langs kysten. Samtidig har det helt tilbake til 1991 foregått en krangel mellom ledelsen og de ansatte i Kystverket der sjefene har nektet å godta det faktum at de lyspærene som har blitt brukt i fyrlyktene har gått ut av produksjon.

 

01.12.2000 - Kystdirektoratet i dag en skandale

Oslo: —Kystdirektoratet fungerer så dårlig at vi må rykke det opp med rota og plante det ned påny. Det er realiteten i denne saken. Kraftsalven kommer fra Ap samferdselspolitiske talsmann Ola Røtvei.

 

13.12.2000- Flytting svekker Kystdirektoratet

Oslo: En flytting av Kystdirektoratet til Ålesund vil i betydelig grad forsinke prosessen med å skape et effektivt direktorat. Det mener Kystdirektør Øyvind Stene. I disse dager starter han arbeidet med å utrede flytting.

 

29.12.2001 - Innflytting med tung bør

Etter en rekordrask omlegging er Kystdirektoratet endelig klar for innflytting i Ålesund. Med det er ikke med lett hjerte de forlater sitt veletablerte hovedsete i Oslo.

 

07.01.2001 - Ber om å få slippe å flytte til Ålesund

De 82 ansatte i Kystdirektoratet vil ikke flytte fra Oslo til Ålesund, og de ber om at statsråd Jørgen Kosmo stopper flytteplanene, skriver Aftenposten.

 

02.02.2001 - Rungende nei til Ålesund

Oslo: «Nei til Ålesund- nei til Ålesund» Det var slagordet som ljomet mellom Oslo Børs og Rådhusgata fredag formiddag. De ansatte i Kystdirektoratet tok demonstrasjon og plakater i bruk i et siste forsøk på å stoppe flyttingen

 

27.02.2001 - Ålesund har det Kystdirektoratet trenger

Oslo: Det er fullt mulig å etablere et velfungerende Kystdirektorat i Ålesund. Det fastslår konsulentfirmaet Asplan Analyse. Konsulentselskapet anslår flyttekostnadene til mellom 50 og 100 millioner kroner.

 

03.09.2001 - Kyst-ekspertene vil til Ålesund

Oslo: Hele 35 av Kystdirektoratets ansatte vil flytte fra Oslo. 15 av disse har sagt ja til å flytte til Ålesund. —Overraskende og meget gledelig, sier kystdirektør Øyvind Stene.

 

Flere sitater fra den artikkelen: Den voldsomme motstanden til å flytte fra Oslo viste seg dermed å være sterkt overdrevet.  

 

-Antallet personer som vil flytte kom meget overraskende på alle her på huset. Nå blir jobben med å få etablert direktoratet i Ålesund enklere en jeg hadde trodd, sier Stene.  

 

Det som er positivt er at så mange med spesialkompetanse innenfor vårt felt vil bli med. De som ikke vil flytte er generalistene innenfor økonomi og It. Disse regner med å få seg nye jobb i Oslo. Fagfolkene liker jobben sin svært godt. De vil gjerne være med i utfordringen som det er å bygge det nye Kystverket. Samtidig er det ikke alltid så enkelt for spesialistene å få utfordrende jobber andre steder. Når det gjelder fyr, merker, sjøtrafikksikkerhet, og havne- og farledsutbygging, har vi de beste jobbene, sier Stene.

 

Hele den sist siterte artikkelen kan leses her:  

http://www.smp.no/arkiv/artikkel.asp?id=31604&ka=2

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Aftenposten's bemerkning 02.04.2003 til flyttekampanjen:

 

Bilde

På Normans vis.

- Keysersgate, takk!

- ..og tilsynet med arrbeids- og adm. dep. flyttes til Grense Jakobselv.

- Selv fra Spania !- Keysersgate, takk!

- ..og tilsynet med arrbeids- og adm. dep. flyttes til Grense Jakobselv.

- Selv fra Spania !

Link to post
Share on other sites

På den annen side, Skvulpen...

Flyttingen av Kystdirektoratet oppleves nok forskjellig. I et innlegg i Moss Avis 1. april beskriver en av de ansatte i Kystdirektoratet sin hverdag etter flyttingen. Her gjengis utdrag av innlegget hans:

”De færreste av politikerne har en anelse om konsekvensene av en utflytting, og det verste er at de heller ikke ønsker å sette seg inn i det.

Jeg og mine kolleger opplever det på kroppen og kan fortelle politikerne litt om vår nye hverdag, hvis de ønsker å høre.

Mer enn 90 prosent av min møtevirksomhet er i Oslo. Det samme gjelder flere av mine kolleger. Det har ført til at vi mer eller mindre ”bor i kofferten”. En stor del av vår arbeidstid, så vel som fritid, tilbringes nå på landeveien eller på tog, fly, flyplasser m.m. rundt i landet. Hvorfor? Jo, fordi det aller meste av vår møtevirksomhet er i Oslo. Der finner vi fortsatt alle departementene, men også organisasjoner, foreninger og forbund av alle slag. Flyttes de andre tilsynene og direktoratene ut, blir situasjonen enda verre. Vi må kanskje reise fra Ålesund eller Arendal til Haugesund for å treffe folk i Sjøfartsdirektoratet. Mest sannsynlig er det at begge direktorater sender sine ansatte til Oslo, for da kan man ta flere møter på samme reisen.

Vi bruker nå enorme summer og kaster bort verdifull tid på reising. Vi har fått betydelig redusert livskvalitet fordi vi knapt ser familien, og all reisingen sliter oss ut. Når vi en sjelden dag i uken kan sette oss på kontoret, blir det lange og sene kvelder for å rydde i innkommet post og skrive reiseregninger. Arbeidsgleden og –kvaliteten er også borte. I tillegg til vår ekstra reisevirksomhet må også våre brukere reise mye mer for å treffe oss. Er dette en måte å effektivisere Norge på? Hvorfor har vi en hovedstad? Er det ikke nettopp for å skape tette og effektive miljøer innen de ulike fagområder, unngå overflødig reising, og ha et godt utgangspunkt når man skal ut og besøke distriktene?

Et av de merkelige argumenter som Victor Norman har brukt, er en påstand om mer stabil arbeidskraft ute i distriktene. Jeg har flere års erfaring fra både privat og offentlig sektor, både i Oslo og i utkanten av Norge. Problemet med ansatte i offentlig sektor er at de sitter for lenge i sine stillinger. De får ensrettet og ensidig erfaring. Er det da noe poeng i at de skal bli enda mer ”stabile”?”

Også denne saken har åpenbart flere sider enn de du beskriver, Skvulpen! Selv om mitt utgangspunkt var de sikkerhetsmessige konsekvensene for fritidsbåtflåten, som ingen har kunnet tilbakevise, er dette en sak som åpenbart har flere sider enn konsekvensene for sikkerheten, lokalpatriotisme, arbeidsplasser og økonomi....

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg er så glad for at jeg ikke ser noen problemer med denne flyttingen eller de andre statlige etater som er flyttet ut av Oslo, jeg ser kun muligheter. Det gjør jo i allefall livet mitt mye lettere og gladere  :cryin:. Det er jo et greit livsmotto... Se muligheter i stedenfor problemer..

 

Knut

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du får tro hva du vil, Jonny, og det gjør du da også.... Til tross for at nettopp sikkerheten bekymrer både rederinæringen, fiskerinæringen og organisasjonene. Jeg var i et møte i går i Oslo Sjømannsforening, som i hovedsak består av erfarne sjøkapteiner og marineoffiserer, som har protestert kraftig nettopp på grunn av konsekvensene for sikkerheten. Men du vet selvfølgelig mye bedre...så da spiller det jo liten rolle hva komptente sjøfolk og andre måtte mene....

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Men du vet selvfølgelig mye bedre...så da spiller det jo liten rolle hva komptente sjøfolk og andre måtte mene....

Hilsen Jan

Opriktig talt KNBF....det er jammen ikke rart at dere sliter med oppslutningen om forbundet når dere inntar en sånn holdning ovenfor båtfolket.

 

Jeg kan se argumenter for og i mot en flytting, men det må da være lov å ha en annen mening enn dere uten at du skal komme her å ironisere over folks standpunkter?

 

Nå må dere i KNBF slutte å klage og endre standpunkt og begynne å konsentrere dere om saker BÅTFOLKET er opptatt av. Jeg har nevnt det hundre ganger før:

-merking av skjær

-bedre kart

-fasiliteter i gjestehavner og uthavner

osv....

 

Dette med flytting er en sak som deler båtfolket på midten og derfor bør dere ikke bruke masse tid og krefter på dette. Og i alle fall ikke ironisere og slenge dritt på folk som mener noe annet,

:cryin:

Link to post
Share on other sites

.... men hadde du vært på møte i Stavanger Søemandsforening, Haugesund Sjømannsforening, Bergen Sjømandsforening, eller en annen sjømannsforening på kysten så muligens konklusjonen vært en annen.....

 

Akkurat så meget er det argumentet verdt!

 

mvh

Poseidon

 

PS

Forøvrig mener jeg å erindre at du forlengst har bedyret at ditt siste ord var sagt i denne debatten ;-))

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg gidder ikke å kverulere med  :confused: fra Baat-Guru, men til orientering har KNBF fått ca. 400 nye medlemmer siste måneden! Jeg beklager imidlertid at jeg falt for fristelsen til å legge meg på samme lavmål som enkelte andre her inne!

Joda, Poseidon, jeg er klar over at det er delte meninger, antakelig også i de nevnte sjømannsforeninger, men det hadde kanskje vært en fordel om argumentasjonen gikk på sak og ikke på vikarierende motiver....

Når det gjelder "siste ord i denne saken" ble jeg faktisk oppfordret til å fortsette "engasjementet".... Det er tydeligvis delte meninger om det også!  :lol:

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg gidder ikke å kverulere med  :lol: fra Baat-Guru, men til orientering har KNBF fått ca. 400 nye medlemmer siste måneden! Jeg beklager imidlertid at jeg falt for fristelsen til å legge meg på samme lavmål som enkelte andre her inne!

Joda, Poseidon, jeg er klar over at det er delte meninger, antakelig også i de nevnte sjømannsforeninger, men det hadde kanskje vært en fordel om argumentasjonen gikk på sak og ikke på vikarierende motiver....

Når det gjelder "siste ord i denne saken" ble jeg faktisk oppfordret til å fortsette "engasjementet".... Det er tydeligvis delte meninger om det også!  :lol:

Hilsen Jan

Synes du kommer litt uheldig ut her, Mr. KNBF! Antar at du med "sak" her mener spørsmålet om denne flyttingen er uheldig for småbåtfolket eller ikke, - noe i den duren. Men hva spørsmålet dreier seg om er for mange langt mer, også dette med "vikarierende motiver". "Distriktspolitikk" går til tider nettopp på vikarierende motiver i stor grad. Derfor er det vel ikke noen gitt å være "overdommer" for hva som hører med her. Det er også litt av problemet med diskusjoner på Internet, den er til tider nokså anarkistisk.

 

Når dette er sagt så synes jeg Baat-Guru's innlegg i mangt og meget var på sin plass. Det er ikke bra at noen i det hele tatt ironiserer over andre her på baatplassen.no med mindre det dreier seg om ren humor hvor man ler i sammen og ikke av hverandre. En som er leder for en stor organsiasjon er på godt og vondt i søkelyset og bør være varsom med å la seg rive med til personfinter.

 

Det er det gode arbeide som teller - hvilket også er synlig i det Mr. KNBF gjør her.  :confused:

Link to post
Share on other sites

I denne situasjonen er det klart for meg at vi ikke blir enige, uansett. Det var en tankevekker for meg å lese hva en ansatt hadde skrevet og som KNBF refererte. Det synes for meg som om hensikten helliger middelet uansett. Resultatetene som de utflyttede direktorater og tilsyn skal frembringe blir jo ofret på distriktspolitikkens alter. Det er jo helt uinteressant hva de gjør, bare de gjør noe.

Jeg er klar over at dette blir satt litt på spissen nå, men det er helt klart at dette vil bety at de ansatte vil måtte reise endel og det kan til tider ta jæ.... lang tid i Norge med det klimaet vi har her. Dette vet jeg av egen erfaring.

 

Derfor har jeg kommet til følgende standpunkt, nå desentraliserer vi allt og så ser vi hvor langt vi kommer. Så kan vi jo om noen år sentralisere igjen. Kostnadene dr.... vi i for vi har jo så god råd p.g.a. oljen.

 

Nå må jo alle bli fornøyde ikke sant?

Link to post
Share on other sites

My pleasure, KNBF. For dette er jo realiteten slik diskusjonen har blitt? Dessuten er livet for kort og båtsesongen er for nær til at vi kan dra dette noe særlig lenger.

 

Jeg lengter etter en holme 20 grader varmt en vakker solnedgang en hyggelig dame ved min side gode venner small talk og et par kalde  :lol:.

 

Selvsagt er båten skikkelig fortøyd for natten. :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I en tidligere kommentar til flyttingen av Sjøfartsdirektoratet nevnte jeg en tilsvarende operasjon som skjedde med Polarinstituttet for noen år siden.

 

Motstanden den gangen var minst like sterk som i dette nye tilfellet, men dagens Bergens Tidende forteller litt om hvordan det gikk:

 

http://www.bt.no/innenriks/article152291

 

... og merk at det ikke er en lokalpatriotisk avis hverken i Tromsø eller i Oslo som skriver.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon  :smiley:

Konsekvensene ved flyttingen av Polarinstituttet kan neppe sammenlignes med konsekvensene av å flytte Sjøfartsdirektoratet. Det er konsekvensene av flyttingen som bør diskuteres, ikke flyttingen som sådan. Som jeg har sagt før, flytting av rene forvaltningsetater er forbundet med få andre konsekvenser enn problemene for dem som blir flyttet.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei igjen navnebroder,

 

Takk for svaret, men ut fra måten du svarer på tillater jeg meg å anta at du ikke leste artikkelen som jeg la inn linken til.....

 

Artikkelen tar nemlig for seg  -  og tilbakeviser   -  den samme type argumenter/"konsekvenser" som nå kolporteres for Sjøfartsdirektoratet.

 

mvh

Jan

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at det alt var vedtatt å flytte sjøfartsdirektoratet ut av Oslo... Da er det vel ikke noen vits i å surmule noe mere om det. Jeg regner med at de såkalte seriøse aktørene nå jobber sammen slik den nye lokaliseringen blir best mottatt og at resultatet bli så bra som mulig. Jeg fatter ikke hvorfor noen absolutt skal komme med ubegrunnede påstander som det gjøres her... At man ikke kan sammenligne flyttingen av polarinsituttet med flytting av av andre institutter eller direktorater eller departementer....

 

Hvorfor i alle verden kan man ikke sammenligne disse to flyttingene.... Sytingen var jo minst like stor da man snakket om polarinstituttet....

 

Etter min mening så bør vi flytte det meste av offentlige direktorater, instituitter ut av Oslo. Det vil kunne skape livskraftige miljøer rundt omkring i landet, og mindre press på eiendommer og trafikkbildet i Osloområdet.

 

Det er mye som er flyttet ut gjennom tidenes løp.. Brønnøysundregistret, Statens innkrevingssentral, lisens kontor, bidragsentral osv. f.eks. Samme debatten da som nå om flytting/etablering i distriktene...

 

Slik som jeg ser dette så er dette helt ubegrunnende påstander fra de "kongelige" som begrunner i subjektive vurderinger.

 

Ha en fin sommer alle sammen....., begynner å bli ubehagelig varmt nå..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei igjen navnebroder,

 

Artikkelen tar nemlig for seg  -  og tilbakeviser   -  den samme type argumenter/"konsekvenser" som nå kolporteres for Sjøfartsdirektoratet.

 

mvh

Jan

Ikke kan jeg forstå hvilke konsekvenser flyttingen av Polarinstituttet hadde for sikkerheten til sjøs, eller i luften for Luftfartstilsynets vedkommende. Det er konsekvensene for sikkerheten til sjøs som bekymrer meg. Eventuell syting i forbindelse med flyttingen har ikke interessert meg, bortsett fra gjengivelsen av synspunktene fra en ansatt i Kystverket fordi det ble påstått at nettopp den flyttingen hadde vært så vellykket.

Til sydvestens informasjon er ikke flyttingen vedtatt før saken er behandlet i Stortinget i mai. For øvrig hadde det kanskje vært en tanke at du leste tidligere innlegg før du karakteriserer min argumentasjon som "ubegrunnede påstander". Du må gjerne være uenig med meg, men å karakterisere mine argumenter som "ubegrunnede påstander" er kanskje litt for lettvindt? Det ville dessuten glede meg stort om du sparte meg for "kongelige" sleivspark. Slike sleivspark har jeg tidligere fått kritikk for og har tatt meg ad notam. Det burde kanskje du også gjøre?

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva jeg skal tro om dette. Flytting er noe dritt for dem det gjelder hvis de ikke selv har interesse av å flytte, og gode fagmiljøer som det tar lang tild å etablere, blir gjerne svekket eller ødelagt i en slik prosess.

 

Ut over det har jeg ingen sterke meninger om dette. Det jeg ikke forstår er på hvilken måte  dette vil ha direkte innvirkning på oss med fritidsbåt, og hvorfor denne saken er så viktig for KNBF.  

 

Hva gjør sjøfartsdirektoratet for oss med fritidsbåt for å bira til vår sikkerhet?

 

Har stort sett vært vant til å klare meg selv, og tror jeg skal klare det i framtiden også selv om sjøfartsdirektoratet hadde flyttet til Nordpolen.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes å lese i artikkelen i BT at det var en viss, nedgang i og dreining av forskningen til Polar instituttet da flyttet til Tromsø. Så kommer spørsmålet, er dette i vår interesse som båtbrukere?

 

Dessuten så var jo intervjuet med den nåværende sjefen, og han benyttet jo sjansen da forgjengeren ikke ville flytte? Med andre ord, er han objektiv????????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...