Jump to content

Flytting av Sjøfartsdirektoratet


Syvert

Recommended Posts

Rogalandsforskning har nå laget et motrapport til Veritas der de mener at mye av Veritas grunnlag er feilt og bortimot tøvete,

 

hva mener KNBF om denne raporten??

 

Dette understreker viktigheten av å se hvem bestiller av en rapport er, her har begge parter en rapport som passer dem greit.

Link to post
Share on other sites

Hei mini  :smash:

Saken med redningsvestpåbud ble gjennomført før Fritidsbåtkontoret og Sakkyndig råd for fritidsbåter ble opprettet i Sjøfartsdirektoratet. Direktoratet forsøkte den gang å få gjennom et påbud om at redningsvesten skal være på i alle typer fritidsbåter når båten var i fart. KNBF fikk stoppet dette forslaget i siste øyeblikk på grunn av saksbehandlingsfeil. At redningsvester til alle skal være lett tilgjengelig om bord er vi selvfølgelig enige i. Vi mente også at man kanskje burde vurdere et påbud om at redningsvester skal være på i åpne fritids- og landstedbåter. Det store flertallet av drukningsulykker fra fritidsbåter skjer jo nettopp fra denne typer båter, mens det er svært sjelden at det skjer drukningsulykker fra lukkede fritidsbåter.

Etter at Fritidsbåtkontoret ble opprettet har det organiserte båtlivet og den enkelte båteier fått en meget positiv samarbeidspartner i Sjøfartsdirektoratet. Senere har også Kystverket snudd om og har påtatt seg et ansvar for fritidsbåttrafikken og for merking av fritidsbåtleder og "fritidsbåtfeller".

For oss som er i daglig kontakt med fagmyndighetene opplever vi en langt mer positiv og kvalifisert holdning til fritidsbåtlivet enn bare for få år tilbake. Den situasjonen du beskriver hører fortiden til, mini. Derfor tror jeg personlig at en flytting av Sjøfartsdirektoratet vil svekke det gode arbeidet som er påbegynt, nettopp fordi dette sannsynligvis betyr at vi må starte på nytt med nye kart og nye kurser. Noen kan jo mene at det er en fordel i seg selv, hvilket min erfaring med samarbeidet med Sjøfartsdirektoratet tilsier at det ikke er.

Hilsen Jan  :smash:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hva i allefall har båten til "mini" å gjøre med flytting av sjøfartsdirektoratet, det skjønner ikke jeg. Det kan jo av og til være litt greit å holde seg til saken. :nono:

 

Når det gjelder flyttingen av sjøfartsdirektoratet ut av Oslo så er det så vidt meg bekjent alt besluttet. Da er der vel bare for alle oss andre og støtte opp om dette vedtaket. Vi kan alle bidra til at resultatet blir så bra som mulig, og at de raskest mulig kommer i gang med sitt virke på det nye stedet. Dette gjelder i allefall for de som her representerer diverse organisasjoner.

 

Mvh

Knut

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva i allefall har båten til "mini" å gjøre med flytting av sjøfartsdirektoratet, det skjønner ikke jeg. Det kan jo av og til være litt greit å holde seg til saken. :nono:

 

Jeg har grepet fatt i deler av svaret til Syversen, for å få et klart svar av han. Det synes for meg som om enkelte av hans svar er omtrent like enkle å få tak i, som det er å få tak i et såpestykke i badekaret.  Han skriver videre at det var KNBF som fikk stoppet forslaget om at alle skulle bruke redningsvest i fritidsbåt under fart. Jeg er ikke sikker på at dette var KNBF alene, selv om de nok gjerne vil ha æren for det. Som kollektivt medlem forsøker jeg å følge med og ejg får ikke bestemt meg om KNBF er et reelt forbund eller bare nok et supperåd.

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten og Mini  :wink:

Først til Knut: Flyttingen av tilsynene er foreløpig bare et forslag fra regjeringen. Saken kommer opp i Stortinget i mai. Det er foreløpig usikkert om det blir flertall for forslaget. Som jeg har sagt før så er problemet at det er dokumentert at flyttingen av Luftfartsdirektoratet og Sjøfartsdirektoratet vil få konsekvenser for tilsynenes sikkerhetsarbeid fordi dette arbeidet krever kompetanse som nødvendigvis må utvikles over lang tid. Problemene oppstår når de personer som innehar denne kompetansen ikke ønsker å flytte. I denne sammenheng er det lite "diverse organisasjoner" kan gjøre annet å peke på hvilke konsekvenser det har for de interesser disse organisasjonene skal ivareta. Det er det som er jobben min, og det er det jeg har forsøkt å gjøre. Forvaltningstilsynene kan flyttes hvor som helst uten at det får tilsvarende store konsekvenser.

Så til mini: En åpen båt er en båt uten dekk. Jeg burde kanskje tilføyet "åpen båt under f.eks. 20 fot". Jeg beklager at jeg trodde at det var unødvendig i dette kvalifiserte forumet å definere hva som er "åpen båt ".

Jeg ønsker ikke å polemisere med deg om KNBF er et reelt forbund eller det du kaller et supperåd. Det får den enkelte bedømme selv, men det er kanskje en fordel å lese informasjonen på www.knbf.no før man gjør seg opp en mening? Tilstrømmingen av nye medlemmer og nye medlemsforeninger skulle kanskje tilsi at det kanskje er en del båtfolk som mener at vi gjør en smule nytte for oss?

Hilsen Jan  :cryin:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Jonny  :cryin:

En Veritas-rapport, som er kvalitetsikret av konsulentfirmaet Hartmark, og som fikk anerkjennelse av både næringsorganisasjonene og de forskjellige sakkyndige rådene (består av fagfolk utenfor Sjøfartsdirektoratet), er godt nok for meg. Hvis rapporten underkjennes så må også motrapporten lide samme skjebne. Den er i så fall også et "bestillingsverk". Meg bekjent kan ikke Veritas være bekjent av å levere et "bestillingsverk" som skal overprøves av både Storting, regjering og opinionen...

Du har selvfølgelig helt rett i at ingen er uerstattelige. I dette tilfelle vil det ta lang tid å erstatte dem som ikke vil flytte. Det er det som er problemet.

Dermed er debatten avsluttet fra min side.

Hilsen Jan  :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Et lite PS til debatten: Jeg har for morro skyld sjekket "hjemmehavnen" til dem som er tilhengere av å flytte Sjøfartsdirektoratet. Så godt som samtlige har "hjemmehavn" i Rogaland... Dessuten har SRA helt rett i sitt innlegg. Det er konsekvensene av flyttingen som bekymrer meg. Ikke den nye adressen. Jeg er definitivt ikke motstander av å flytte virksomheter ut av Oslo. Det gjelder også KNBF's 2 arbeidsplasser! Hvis noen skulle fremme forslag om å flytte sekretariatet så flytter jeg gjerne til hvilken som helst kystby, og mer enn gjerne til Haugesund! En hver utsikt til sjøen er bedre enn å ha kontor på Sinsen i Oslo!

Dermed håper jeg at jeg har bidratt til å sette strek for den slags usakeligheter, men det er kanskje for mye å håpe på??? Demed blir dette det definitivt siste innlegget fra meg i denne saken.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hvorfor mer reiseutgifter?

 

Der må jo være langt flere rederier som bruker Sjøfartsdirektoratets tjenester på vestlandet enn i Oslo?

 

Både Stavanger, Haugesund og Bergen, for ikke å snakke om Mørekysten, har livskraftige levende shippingmiljøer   -   som i mange år har brukt svære beløp på å reise til Oslo.

 

Nå har Sjøfartsdirektoratet en mulighet for å komme dit hvor deres egne kunder finnes  -  og det må vel være en fordel for alle parter?

 

"Mesteparten av Norge er utenfor Oslotrikken....."

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Der må jo være langt flere rederier som bruker Sjøfartsdirektoratets tjenester på vestlandet enn i Oslo?

Hei.

Men jeg har en aldri så liten mistanke om at en god del av dem har 'Oslosyndromet' og derfor har hovedkontoret i Oslo?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...rticleID=517148

 

Kun 45 av 900 ansatte vil flytte  Det ligger an til masseflukt fra de åtte statlige tilsynene som statsråd Victor Norman vil flytte fra Oslo. Bare 5 prosent av de ansatte har lyst til å bli med.

 

Jeg synes det kommer lite av "menneskelige hensyn" frem her på denne tråden. Tenk igjennom: Hva hvis det var meg? Hva med mine nærmeste og deres situasjon?

 

Man burde ikke drive "distriktspolitikk" på denne måten som Victor Normann har foreslått. Det måtte vel gå an å etablere noe nytt rundt omkring?

 

Den gamle indianeren ville ha seg et større teppe. Klippet av i den ene enden og sydde på i den andre. Viktor Normanns ide er mye verre: Han sender regningen for sin "større teppeaksjon" til det norske folk. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lars,

 

for en gangs skyld har jeg en mistanke om at du tar feil  -  selv om noe så stavangersk som Bergesen gikk i "utlendighet".....

 

Men Navion som er av omtrent samme størrelse, de har hele tiden hatt hovedkontor i Stavanger og da de ble oppkjøpt av Teekay så la Teekay ned sitt Oslokontor og flyttet det til Stavanger. Ellers så har vel offshorerelaterte rederier en tendens til å legge hovedkontorene der hvor "businessen" er, altså på vestlandet. Knutsen i Haugesund er jo også blant de helt store i shuttletank.

 

Se gjerne på supply-, slepe-, og standbyrederiene; Møkster, Solstad, Østensjø, Edda, DOF, Farstad, osv. Svære rederier med 10-20-30 avanserte og høyt spesialiserte skip  -  av den sorten som er avhengige av jevnlig kontakt med Sjøfartsdirektoret.

 

Også verftene er blant Sjøfartsdirektoratets viktige kunder, og dem er det sannelig ikke mange igjen av i Oslo  -  eller resten av regionen for den del. Men på denne kanten har vi tross alt fortsatt Rosenberg (så lenge det varer), Skude Verft, ABB i Haugesund, Westcon i Ølen er store på plattformvedlikehold og skipsbygging, Aker driver fortsatt stort på Stord  -  og kommer man til Møre, så ligger verkstedene tett.

 

Nei, jeg tror fortsatt at mesteparten av Shipping-Norge finnes utenfor de lyseblå trikkenes rekkevidde.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Som jeg har sagt tidligere i tråden, det er jo i Oslo hvor de virkelig tunge beslutningene taes, eller hva? Da er etter mitt syn lokalisering et poeng. Kommunikasjon og nærhet blir da et poeng. Reiseutgifter for en statlig etat vil gi seg utslag på din og min skatteseddel. Jeg tror ikke at lønningene til de ansatte blir lavere fordi direktoratet flytter til Haugesund eller Svolvær for den sakens skyld. Men en annen sak som blir viktig er de ansatte som ikke vil følge med på lasset, hva med det arbeidet som blir gjort idag? Har vi som fritidsbåtbrukere tid til at dette vil stoppe opp?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor mer reiseutgifter?

Kanskje fordi de fleste nasjonale politiske beslutninger taes i Oslo?

 

Grunnet så mange her gjerne ser at sjøfartsdirektoratet blir flyttet er den vanlige Oslo misunnelsen som Stavangere, Bergensere og Trøndere har. De er helt enkelt Oslo wannabees hele gjengen. :rolleyes:

 

Dere må bare innse at Oslo er og vil være Norges hovedstad og sentrum.

Link to post
Share on other sites

Kystdirektoratet ble flyttet fra Oslo til kystbyen Ålesund for et par år siden. Det var samme ramaskriket fra hovedstaden den gang, - kompetanse og ekspertise ville gå tapt, fagfolk ville si opp, direktoratet skulle visstnok bli vingestekket og ødelagt for all fremtid.

 

Kystdirektoratet i Ålesund er høyst oppegående og etaten fungerer bedre enn noen gang, et eksempel på en svært vellykket "utflagging" fra hovedstaden, nærmere brukerne. Fagfolk ble beholdt, de som ikke flyttet med på lasset ble greit erstattet, ramaskriket forstummet etter hvert... Slik vil det vel gå denne gangen også.

 

Og "kommunikasjon" i det moderne kommunikasjonssamfunnet dreier seg vel ikke lenger bare om flybiletter for kroppsmasse til og fra Gardermoen?

Link to post
Share on other sites

Tidligere hadde vi en utmerket kontakt med Kystdirektoratet. Etter at direktoratet flyttet til Ålesund har vi ingen kontakt. Ansvaret for for fritidsbåtflåten er blitt delegert et Kystverkets 1. distrikt i Arendal. De gjør så godt de kan, men ansvaret for i underkant av 400.000 fartøyer fordelt på hele landet kan ikke delegeres til et distriktskontor i Arendal. Kystdirektoratet er ikke lenger på banen når det gjelder fritidsbåtpolitikken. De sitter ikke en gang på tribunen...Det er trist, men sånn er det, Skvalpen...Og nå forsøker vi å gjøre det beste ut av situasjonen, men jeg har god grunn til å tro at det gode samarbeidet som er bygget opp gjennom år med Sjøfartsdirektoratet vil lide samme skjebne... Et samarbeid dreier seg ikke bare om sak og kommunikasjon, Skvalpen...det dreier seg kanskje først og fremst om relasjoner mellom mennesker.... Vi hadde tidligere gode relasjoner til mennesker i Kystdirektoratet. Nå har vi ingen slike relasjoner...Men Ålesund har jo fått noen flere arbeidsplasser, så da spiller vel ikke relasjonene noen rolle... Ikke hensynet til sjøsikkerheten heller... Sakene kan flyttes til Haugesund, eller hvor som helst, men når menneskene og kompetansen ikke flytter med så tar det år å gjenoppbygge både kompetanse og relasjoner...Det er liksom det som er poenget. Men når lokalpatriotismen dominerer kan det synes som om fornuften forsvinner i kjølvannet.... Men jeg hadde jo egentlig avsluttet debatten fra min side. Jeg må skjerpe meg!

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg kan gjerne være med på diskusjoner om både det ene og det andre, men den må holdes over et visst minimumsnivå hvis det skal ha noen hensikt.

 

Når "jat" forsøker å gjøre et poeng ut av:  "De er helt enkelt Oslo wannabees hele gjengen.... "  Da er diskusjonen dessverre på vei nedover.

 

En annen side av den saken er at det må jo være fullstendig naturstridig for ekte båtfolk å være Oslo-wannabes. Her på vestlandet har vi allerede nydt båtlivet tre måneder i 2003   -   mens Oslofolket klager på isproblemer og har båtene under goretex-burka.

 

- - - -

 

Men for å ta et mer seriøst poeng: Det er en fullstendig mangel på sans for dimensjoner å legge vesentlig vekt på småbåtkontoret i Sjøfartsdirektoratet. Akkurat den delen av direktoratets virksomhet utgjør neppe 1%, trolig langt mindre. Denne sneven av realisme bør vi ta innover oss.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg er definitivt ikke motstander av å flytte virksomheter ut av Oslo. Det gjelder også KNBF's 2 arbeidsplasser! Hvis noen skulle fremme forslag om å flytte sekretariatet så flytter jeg gjerne til hvilken som helst kystby, og mer enn gjerne til Haugesund! En hver utsikt til sjøen er bedre enn å ha kontor på Sinsen i Oslo!

Hilsen Jan

Hei Baat-Guru  :lol:

Jeg tror nok du har oversett ovenstående sitat fra ett av mine tidligere innlegg!  :lol:

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål til Skvalpen: Du påstår faktisk en god del i innlegget ditt, kan dette dokumenteres?

Tja, hva "påstår" jeg? At det var samme ramaskriket da Kystdirektoratet skulle flyttes? Det er bare å gå tilbake til hva avisene og fagforeningene skrev / sa den gangen.

 

At ramaskriket nå har stilnet kan du konstatere selv, ingen store klager å høre noe sted (tar et lite forbehold for Syversens innspill ovenfor her...)

 

At Kystdirektoratet fungerer etter flyttingen like bra som før, bygger jeg bl.a. på intervjuer med direktoratets leder, vedkommende (som fulgte med på lasset fra Oslo) har vært intervjuet flere ganger i Sunnmørsposten etter flyttingen. Både den nye plasseringen og bemanningen med fagfolk får bare godord fra hans side. Altså, ingen katastrofe er skjedd.

 

Så her kan ballen like godt kastes tilbake: Kan noen dokumentere at flyttingen av Kystdirektorater har fått dramatiske følger? Det er jo dere som klager og utmaler alle de fryktelige konsekvensene som sitter med bevisbyrden.

Link to post
Share on other sites

Man kan gjerne ta med et annet utflyttet direktorat i samme slengen:

 

For noen få år siden kjempet lokalpatriotismen i Oslo meget energisk imot utflytting av en annen statlig institusjon. Den gangen var det "Norsk Polarinstitutt" som skulle flyttes til Tromsø.

 

Mengden av "dumme" argumenter var påfallende.

 

Finnes det fortsatt noen som mener at Polarinstituttet selvfølgelig måtte ligge i Oslo????

 

- - - -

 

Linjene ovenfor er en liten del av et innlegg jeg hadde på første siden av denne debatten, resten av innlegget er fortsatt like aktuelt.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...