Jump to content

Flytting av Sjøfartsdirektoratet


Syvert

Recommended Posts

Det er blitt etterlyst stoff og informasjon fra KNBF her på Baatplassen. Noen savner også at vi markerer oss i media til tross for at vi jevnlig sender ut artikler til så godt som samtlige aviser i landet. Her kommer en pressemelding som er sendt til avisene i dag og som kommer først på Baatplassen.

Hilsen

Jan H. Syvertsen

 

Flytting av Sjøfartsdirektoratet kan ramme sikkerheten for fritidsbåtene!

Av Jan H. Syvertsen

Generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund.

 

Veritas har utarbeidet en konsekvensrapport ved flytting av Sjøfartsdirektoratet til Haugesund. Problemet dreier seg ikke om flytting til Haugesund, men om konsekvensene av en flytting uansett hvor direktoratet flyttes hen. Av Veritas-rapporten fremgår det nemlig at en flytting vil innebære at arbeidskapasiteten i direktoratet synker til 45% av dagens nivå og vil trolig komme opp i 70% over en periode på 4 år.

En så vidt stor begrensning av direktoratets arbeidskapasitet må føre til en helt nødvendig prioritering av arbeidsoppgavene. Det er dessverre grunn til å tro at en slik prioritering først og fremst vil ramme arbeidet med sikkerheten for fritidsbåtflåten som naturlig nok må vike for prioritering av både handelsflåten og fiskeflåten.

Etter mange års påvirkning bidro Kongelig Norsk Båtforbund til opprettelsen av et fritidsbåtkontor i Sjøfartsdirektoratet og til opprettelsen av et sakkyndig råd for fritidsbåter. Arbeidet med sikkerheten for fritidsbåter er kommet godt i gang. En flytting av Sjøfartsdirektoratet kan innebære at dette arbeidet flyttes tilbake til ”start”!

Fritidsbåtkontoret, som også har ansvaret for den tidligere ”Sjøvettkampanjen” i tillegg til en rekke andre oppgaver, er bemannet med 4 årsverk. En flytting kan innebære at bare ett av disse årsverkene følger med på flyttelasset. Dermed forsvinner den spesielle kompetansen som er opparbeidet.

Dette kan føre til at direktoratet også må velge ut forebyggende sikkerhetstiltak som kan bidra til å berge liv. Det omkommer årlig 6-7 fiskere. De fleste av disse tragiske ulykkene skjer mens fartøyet ligger ved kai. På den annen side omkommer det årlig 30-40 mennesker fra fritidsbåter. Til tross for at antall fritidsbåter har økt betydelig de siste årene, har antall dødsulykker holdt seg relativt stabilt, ikke minst takket være det arbeidet som er gjort med ulykkesforebyggende tiltak fra Sjøfartsdirektoratets side.

Sikkerhet på sjøen dreier seg om å berge liv og verdier. I denne sammenhengen betyr kostnadene ved å flytte direktoratet på i underkant av 400 millioner kroner svært lite. Når det gjelder kontinuiteten i arbeidet med sikkerheten på sjøen betyr 400 millioner kroner veldig mye! Konklusjonen må derfor være å beholde Sjøfartsdirektoratet i Oslo og heller bruke flyttepengene til å styrke arbeidet med sikkerheten til sjøs!

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Flott for Haugesund at de får sårt tiltrengte statlige arbeidsplasser. Flott at presset på Oslo avtar. Utover det er det bare negativt.

 

Enhver privat bedrift ville øyeblikkelig ha gått konk av en slik manøver. 400 millioner for flyttebilen er jo masse penger. I tillegg viser det seg at langt under halvparten av fagmiljøet blir med på flyttelasset.  Blandt jurister er frafallet på over 90%.  Man har ikke fagkompetanse i kraft av å ligge i havgapet.

 

Samfunnsøkonomisk kan man stille et stort spørsmålstegn om dette lønner seg. Hvis det lønner seg, må man i alle fall treffe betydelige tiltak i overgangsperioden.

 

 

Post- og Teletilsynet er i samme situasjon. De flytter til Lillesand. Begeistringen er stor i denne lille sørlandsperlen og regionen rundt. Forøvrig er det meste annet som kan krype og gå negative til flyttingen.

 

Politikk er politikk og vedtak endrer seg ikke før ansvarlige politikere får mer negative tilbakemeldinger enn positive.  Svært mye mer negativt blandet med frykt for ikke å bli gjenvalgt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Jamo og Lotus!  :rolleyes:

Jeg unner Haugesund alle nye arbeidsplasser de kan få, men det var jo ikke det som var poenget da... Heller ikke samfunnsøkonomien, men først og fremst sikkerheten til sjøs i sin alminnelighet og for fritidsbåter i særdeleshet....

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hvis en ser bort fra distriktspolitiske hensyn, så er det vel slik at de store tunge beslutningene taes i Oslo. Jeg har tidligere lært at det er viktig med korte kommunikasjonsveier før beslutninger skal tas. Dette burde vel også veie tungt? En annen ting er se på hva som skjedde da jernverket ble nedlagt i Mo i Rana og bibliotektilsynet ble opprettet, for å avhjelpe arbeidsledigheten. Den arbeidskraften som var tilgjengelig, hadde ikke riktig kompetanse, så det måtte andre til for å fylle tilsynets funksjoner. Jeg har lest at 95% av de aktuelle etaters jurister ikke vil flytte og da vil det bli et vakuum som trenger lang tid for å fylles. Dette er etter mitt syn tid vi som båtbrukere ikke har, hvis vi ikke skal tape kampen om vår fritid og interesse.

Link to post
Share on other sites

For noen få år siden kjempet lokalpatriotismen i Oslo meget energisk imot utflytting av en annen statlig institusjon. Den gangen var det "Norsk Polarinstitutt" som skulle flyttes til Tromsø.

 

Mengden av "dumme" argumenter var påfallende.

 

Finnes det fortsatt noen som mener at Polarinstituttet selvfølgelig måtte ligge i Oslo????

 

- - - -

 

Selv om jeg har noe anstrengt personlig forhold til Haugesund (kanskje med unntak av Havnedagene ;-))    -    så berømmer jeg gjerne byen for et usedvanlig sterkt maritimt miljø. Byen har en rekke fremgangsrike rederier, med høyt spesialiserte skip i krevende fartsområder. Byen har høyskoleutdannelse innen sikkerhetsteknologi og konvensjoneller maritime fag. Byen har også ett av de få skipsverft som fortsatt går full fart og tjener penger.

 

Såvidt jeg vet har ikke Oslo hverken fremgangsrike rederier, sjømannsutdannelse eller sikkerhetsopplæring. Verftsområdene i Oslo er overtatt av fiiiiinere skjenkesteder og yapper som flanerer. Er dette noe grunnlag for et faglig oppegående sjøfartsdirektorat?

 

- - - -

 

Når man så fra tid til annen trenger kontakt med Storting og styringsverk, da tar det ca 30 minutter med fly fra Haugesund til Gardermoen   -   og ca like lang tid for å komme seg inn til byen  -  men det skyldes jo at Oslofolket valgte å legge sin hovedflyplass langt ute på tundraen.....

 

Nei bare innse det: Selv om Oslo formelt sett er landets hovedstad, så finnes der heldigvis oppegående og levedyktige miljøer andre steder i landet også   -   eller skulle man f.eks flytte Oljedirektoratet fra Stavanger til Oslo?????

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det blir alltid værre før det blir bedre er et gammelt ordtak. Jeg tror at på sikt vil sjøfartsdirektoratet tjene på å ligge utenfor Oslo.

Dette da det viser seg at arbeidskraften er mer stabil i "utkant Norge"  enn i Oslo (ikke så hard konkuranse om arbeidskraften stabil arbeidskraft gir erfaring og i slikt arbeid så er det viktigt med langsiktighet og erfaring.

Jobber selv i et firma der den ene sekjsjonen har en stor avdeling i Oslo og en i Trondheim, merker at Trønderavdelingen er flinkere ikke fordi at det er Trøndere men de ansatte der blir lengre og har dermed mer erfaring.

 

KNBF.  Her må dere se muligheter, det skal jo bygges opp en ny organisasjon, nye menesker skal påvirkes / opplæres og nye rutiner skal settes. Mulighetene da til at det kan bli bedre er jo enorme! !, i værste fall blir det likt som i Oslo og der er jo dere ikke helt fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Det må da bare være bra å få flytta alt ut av gryta inne i tigerstaden,bra for den plassen det flytter til(tiltrengte arbeidsplasser)og helt sikkert for sjøfartsdirektoratet også over sikt.

Er det ikke helst bare hvitsnipper i frakk,dress og stresskoffert som tror de er bedre enn alle andre som har fått jobb på et sted de absolutt ikke hører hjemme. :lol:

Jeg vet ikke,bare en tanke som slo meg!!Kanskje muligheter for folk som har kontakt med

sjøen til daglig å få jobb der. :lol:

Link to post
Share on other sites

Det som bekymrer oss er at Veritas, som fikk stor berømmelse for sin nøytrale og saklige analyse av konsekvensene ved flytting av Sjøfartsdirektoratet, peker på at flyttingen vil få store konsekvenser for arbeidskapasiteten i direktoratet, som i lengre tid vil bli til dels sterkt redusert. Dette vil først og fremst ramme sikkerhetsarbeidet overfor fritidsbåtflåten fordi direktoratet i så fall må prioritere de viktigste oppgavene. Veritas dokumenterte også at det definitivt ikke er tilgang på den arbeidskraften med de kvalifikasjoner som direktoratet er avhengig av. Direktoratet må derfor basere seg på at noen, i en periode, vil være villige til å pendle mellom Oslo og Haugesund! Mini har derfor helt rett i det han skriver!

Jeg vet ikke hvor SRA har det fra at vi er misfornøyd med Sjøfartsdirektoratet? Jeg har gjentatte ganger både sagt og skrevet at vi er meget godt tilfreds med samarbeidet, ikke minst fordi nettopp KNBF har vært pådriver for opprettelsen av Fritidsbåtkontoret og Sakkyndig råd for fritidsbåter hvor det nedlegges et utmerket arbeid, særlig i forhold til tidligere da Sjøfartsdirektoratet ikke ville ha noe ansvar for fritidsbåter i det hele tatt!

Hilsen Jan H. Syvertsen

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

KNBF

 

Hvor i allverden har du det fra at Veritas har fått stor berømmelse for sin saklige og nøytrale analyse?

 

Det som jeg har fått med meg er det stikk motsatte: Veritas kritiseres i harde ordelag for en påfallende ensidighet  -  kombinert med vesentlige metodiske svakheter ved innhenting og anvendelse av underlagsmateriale.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon  :lol:

Jeg deltok i et møte i Sjøfartsdirektoratet hvor rapporten ble presentert av Veritas. I møtet deltok representanter fra samtlige sakkyndige råd og andre berørte parter, bl.a. representanter fra Rederforbundet, Fiskarlaget, Nærings- og handelsdepartementet osv. osv. Flere av deltakerne fremførte ros til Veritas og ingen gjorde det motsatte. Ingen satte spørsmålstegn ved de data som ble fremlagt og måten de ble presentert på. Sjøfartsdirektør Rune Teisrud nevnte imidlertid selv at det lokalt i Haugesund, bl.a. fra ordføreren, er fremkommet kritikk av den typen du nevner. Det ville jo vært rart ellers...

Det forundrer meg litt at alle innleggene her utelukkende er opptatt av selve flyttingen, mens ingen er opptatt av de konsekvenser dette kan få for sikkerheten til sjøs. Det er det siste som opptar meg! Hvis Sjøfartsdirektoratet først skal flyttes så er Haugesund et like bra alternativ som mange andre kystbyer, bortsett fra at Haugesund ikke har noe bygg som har plass til Sjøfartsdirektoratet. Det må bygges et helt nytt bygg, men skitt au. Noen millioner fra eller til synes ikke å spille noen vesentlig rolle i visse sammenhenger, men å kutte ned på bevilgningene til f.eks. Redningsselskapet er en nødvendighet... Det er derfor jeg er opptatt av hvordan politikere og myndigheter prioriterer når det gjelder sikkerheten til sjøs! Her på Baatplassen kan det synes som at det bare er mini og jeg som er opptatt av det?

:rolleyes:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Ser det oppfordres til å flagge mening i denne saken. Generelt synes jeg det å bryte opp godt fungerende miljøer og tvangsflytte ansatte i distriktspolitikkens navn er ytterst forkastelig. Ingen privat bedrift ville funnet på noe slikt.

 

Det er nok problemer i samfunnet allerede som politikerne burde løst før de selv skaper nye, for deretter sende regningen til skattebetalerne og de ansatte i institusjonene.

 

Vår politikerelite oppfører seg som mannen som ville ha seg større ullteppe. Han klippet av en remse i den ene enden og sydde den på i den andre.

 

Hørte i dag en på NRK si at hvis politikerne i Norge hadde vært varedeklarert, da hadde hele stortinget vært fengslet, hvis de i likhet med varehandelen ble stillt til rette for hva de engang lovet.

Link to post
Share on other sites

Vi må ikke glemme at nevnte rapport fra Veritas er bestilt av Sjøfartsdirektoratet, og at hovedhensikten med dette høyst sannsynlig var å framskaffe argumenter MOT flytting. Så det kommer vel an på hva man er ute etter.

 

Når det gjelder bygg eller mangel på sådan så kan jeg ikke se at dette dette kan være noe argument mot flytting, snarere motsatt. Tomteprisene i Oslo området ligger betydelig høyere enn i Haugesund, så bare dette burde jo snarere tale for en reduksjon i utgiftene. Eller hva? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er ganske grov insinuasjon å betegne Veritas-rapporten som et bestillingsverk! Veritas er en uavhengig institusjon som er helt og holdent avhengig av å være upartiske. Det må være visse grenser for usaklighet, selv på Baatplassen!

Når det gjelder husbyggingen, innebærer dette en høyere husleie for Sjøfartsdirektoratet enn den de nå betaler i Oslo sentrum!

Men nok en gang: Hva med sikkerheten til sjøs???????????

Hilsen Jan H. Syvertsen

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Sikkerheten til sjøs blir da vel hverken verre eller bedre om Sjøfartsdirektoratet plasseres i Haugesund!!!! Den vil nok helst bli bedre, i hvert fall på sikt.

 

Og at den Veritasrapporten var et bestillingsverk full av gale og forvridde opplysninger, er der ingen tvil om.

Link to post
Share on other sites

Beklager Jan H. Syvertsen, jeg kjøper ikke argumentene dine. Vi er alle opptatt med sikkerheten til sjøs, det tror jeg blir best ivaretatt i Haugesund. Man kan jo sette spørsmålstegn med argumentene til KNBF :smiley: .... har saksa litt fra innleggene dine :

 

Direktoratet må derfor basere seg på at noen, i en periode, vil være villige til å pendle mellom Oslo og Haugesund!......... :seeya:

Haugesund ikke har noe bygg som har plass til Sjøfartsdirektoratet. Det må bygges et helt nytt bygg....... :cryin:

 

Nei, la oss få direktoratet plassert der det maritime miljøet er størst i Norge :seeya:

Link to post
Share on other sites


KNBF: Men nok en gang: Hva med sikkerheten til sjøs???????????

Jeg er enig med deg i at i en overgangsfase er det sannsynlig at en flytting av Sjøfartsdirektoratet som foreslått vil føre til lavere prioritering av småbåtspørsmål.

 

Hva så? Vil alle småbåtspørsmål bli skadelidende? Kanskje byråkratene ikke lenger får tid til, unnskyld uttrykket: å drive med barnepass av voksne folk som tidligere? Eksempelvis: Har det ikke vært fremme tanker om påbud om alltid å ha på seg flyteplagg i småbåter? Dette skal riktignok være stoppet. Hvis det er "barnepass"-saker som blir lagt til side, så bør jo en rekke "direktorater" flytte annenhvert år?

 

Dette er ikke et forsøk på å være ironisk morsom, men det gjør godt å få lufte hva man synes om kvaliteten av det tankegodset som autoritetene tilgodeser Det Norske Folk med, - altfor ofte.

 

Menneskene langs vår kyst har i mer enn 1000 år vært båtfolk. Båten som den sentrale forutsetning i liv og næring går lenger tilbake enn tidspunktet da kimen for utviklingen av Norge som nasjon spiret. Hva dette fortsatt betyr, hva en guttepjokk et sted langs utkantkysten har med seg når han går ombord i sjekta - det er i beste fall glemt, men sannsynlig ikke forstått av svært mange i byråkratiet.

 

Hva som enn skjer, la oss håpe på en kvalitetshevning i det statlige båtbyråkratiet, uansett hvilket direktorat eller statlig institusjon som er ute i småbåtærend.

Link to post
Share on other sites

"Eksempelvis: Har det ikke vært fremme tanker om påbud om alltid å ha på seg flyteplagg i småbåter? Dette skal riktignok være stoppet. Hvis det er "barnepass"-saker som blir lagt til side, så bør jo en rekke "direktorater" flytte annenhvert år?"

 

Har du ikke på redningsvesten du da når du er i småbåt ?? :nono:

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Beklager å måtte innrømme det, men jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle være en grov insinuasjon å betegne Veritas-rapporten som et bestillingsverk fra Sjøfartsdirektoratet. Var det ikke nettopp Sjøfartsdirektoratet som bestilte den hos DNV?

 

Når det gjelder hus, så bygges det faktisk mer eller mindre kontinuerlig i  Haugesund. Hvis du hadde seilt gjennom Smedesundet de siste 5 årene så ville du trolig ha blitt forundret. Der i byen kan Sjøfartsdirektoratet sogar få bygg i sjøkanten  -  og se ordentlige skip  -  istedenfor å bare se ut på betongvegger og parkerte biler som man nå gjør i Oslo.

 

Forøvrig flyttet Kystverket sitt kontor til Haugesund for en tid tilbake, og jeg har ikke hørt om en eneste sjel som har beklaget den flyttingen.

 

Nei, for meg virker det mest som om Jan H. Syvertsen er så hardt angrepet av Oslo-syndromet at han betrakter alle steder som ikke nåes med den lyseblå trikken som provinsiell ødemark.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Når insinuasjoner bringes på banen, så synes jeg denne fra Jan H. Syvertsen er grov: "Det må være visse grenser for usaklighet, selv på Baatplassen!"

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites


BK:  .... .Har du ikke på redningsvesten du da når du er i småbåt ??

Nå tror jeg dette påbudet var tenkt å gjelde også for din båt som vel er på 36 fot.

 

Jeg tror ingen av oss to alltid har vest på ombord. :seeya:

 

Denne vinteren får jeg montert sikkerhetsbånd langs dekket på begge sider fra helt forut til akter. I Cockpit blir det satt på plass bøyler for å huke fast sikkerhetsline som igjen sitter i vesten. Når det behøves kan vi alltid være sikret med line festet i skikkelige offshore vester, uansett hvor vi måtte befinne oss over dekk. Innaskjærs er det ikke alltid vi behøver sikkerhetsline. Det er nokså ofte at vi ikke behøver vest på heller. :seeya::cryin:

 

Ved opphold i cockpit'en, ikke la deg plages av en vest som er ubekvem når det er vindstille, 26 oC i skyggen og 22o C i vannet! :smiley:

 

Men for all del, ha en god sesong med vesten alltid på! Det er ikke forbudt! :lol:

Link to post
Share on other sites

Rapporten fra Veritas er bestilt og således et bestillingsverk. Innholdet derimot bør man kunne anta at er saklig, nøkternt og i tråd med Veritas nøytralitet. Det antar jeg uten å hverkan ha lest rapporten eller å kunne være kompetent til å vurdere innholdet. En og annen gang inneholder slike rapporter en svak avfarging av bestillers synspunkter, men slikt unngår man jo i stor grad ved å bruke Veritas objektivitet.

 

Dette innbærer at i en overgangsfase på noen år vil det være en betydelig mangel på kapasitet i direktoratet. Det bekymrer tydeligvis Syvertsen mye. Andre burde også kanskje være bekymret?

 

Når så direktoratet har flyttet og fått tid til å slå rot, blir nok resultatet like utmerket i Haugesund som i Oslo. Flyttingen har kostet det hvite ut av øyet og i en periode ført til at mange saker hopet seg opp. Men på sikt blir alt som før, med unntak av at direktoratets reisebudsjett antagelig har 10-doblet seg.

 

Til denne prisen fikk man så et antall distriktsarbeidsplasser på bekostning av Oslo.

 

Så er det opp til hver enkelt å mene akkurat hva man vil om flytting, overgangsproblemer og distriktsarbeidsplasser uten å plaffe ned de som er uenige.

 

Selv er jeg for å flytte ting ut av Oslo, men ikke for enhver pris.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også (som Syversen) at det er småbåtfolket som vil bli nedprioritert ved ressurssmangel som følge av en eventuell flytting.

 

Det er viktig å merke seg at Syversen sier at det er ressurssmangelen man er bekymret for, ikke den geografiske adressen.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...