Jump to content

Flytting av Sjøfartsdirektoratet


Syvert

Recommended Posts

En så vidt stor begrensning av direktoratets arbeidskapasitet må føre til en helt nødvendig prioritering av arbeidsoppgavene. Det er dessverre grunn til å tro at en slik prioritering først og fremst vil ramme arbeidet med sikkerheten for fritidsbåtflåten som naturlig nok må vike for prioritering av både handelsflåten og fiskeflåten.

Etter mange års påvirkning bidro Kongelig Norsk Båtforbund til opprettelsen av et fritidsbåtkontor i Sjøfartsdirektoratet og til opprettelsen av et sakkyndig råd for fritidsbåter. Arbeidet med sikkerheten for fritidsbåter er kommet godt i gang. En flytting av Sjøfartsdirektoratet kan innebære at dette arbeidet flyttes tilbake til ”start”!

Fritidsbåtkontoret, som også har ansvaret for den tidligere ”Sjøvettkampanjen” i tillegg til en rekke andre oppgaver, er bemannet med 4 årsverk. En flytting kan innebære at bare ett av disse årsverkene følger med på flyttelasset. Dermed forsvinner den spesielle kompetansen som er opparbeidet.

Dette kan føre til at direktoratet også må velge ut forebyggende sikkerhetstiltak som kan bidra til å berge liv. Det omkommer årlig 6-7 fiskere. De fleste av disse tragiske ulykkene skjer mens fartøyet ligger ved kai. På den annen side omkommer det årlig 30-40 mennesker fra fritidsbåter. Til tross for at antall fritidsbåter har økt betydelig de siste årene, har antall dødsulykker holdt seg relativt stabilt, ikke minst takket være det arbeidet som er gjort med ulykkesforebyggende tiltak fra Sjøfartsdirektoratets side.

Hei Lasse  :cheers:

Svaret på spørsmålet finner du i ovenstående sitat fra mitt første innlegg i denne debatten. Selv om du klarer deg selv på en aldeles utmerket måte, er det dessverre en rekke andre som åpenbart ikke er i samme heldige situasjon. Det er derfor undertegnede har engasjert seg i denne saken. KNBF er en interesseorganisasjon for ALLE eiere og brukere av fritidsbåter i Norge. Derfor mener jeg at det er viktig å påpeke de konsekvenser en flytting kan ha for det meget positive arbeidet Sjøfartsdirektoratet nedlegger for fritidsbåtlivet. At noen er uenige i min argumentasjon må jeg jo bare leve med...og gjøre som SRA anbefaler: Å være enige om å være uenige!

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Jan

 

Joda jeg hadde lest ditt første innlegg, men poenget mitt er at jeg var (og fortsatt er)  i tvil om denne saken er viktig for oss fritidsbåteiere.

 

Et direketorat kan vel ikke gjøre stort annet for vår sjøsikkerhet enn å bevilge penger til forsjellige tiltak. Det er frivilliges innsats i lokalsamfunnet som er den viktige resursen.

 

Jeg tviler derfor på om denne flyttingen er så viktig at KNBF  behøver å engasjere seg i den.  Det finnes sikkert langt viktigere saker å jobbe med.

 

Hvis man setter opp en liste over saker, og gir dem prioritet burde denne saken havne langt ned på lista.

Link to post
Share on other sites

Lasse,

 

Jeg er absolutt enig, men det er jo i tillegg bare den ene siden av saken.

 

Andre siden er at hvordan man enn snur og vender på det, så vil småbåtkontoret være en forsvinnende liten del av Sjøfartsdirektoratets samlede virksomhet.  Det hverken, kan, skal eller bør være riktig å tillegge akkurat den delen av arbeidsområdet noen vesentlig betydning.

 

Dessuten tror  jeg  -  med all mulig respekt å melde  -  at vi faktisk har en småbåtkompetanse på vestlandet som ikke står noe tilbake for det man har i indre Oslofjord.....

 

"Snåtten for seg, og skjegget for seg" sa Aleksander Kielland i sin tid.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Jan

 

Et direketorat kan vel ikke gjøre stort annet for vår sjøsikkerhet enn å bevilge penger til forsjellige tiltak. Det er frivilliges innsats i lokalsamfunnet som er den viktige resursen.

 

Jeg tviler derfor på om denne flyttingen er så viktig at KNBF  behøver å engasjere seg i den.  Det finnes sikkert langt viktigere saker å jobbe med.

 

Hvis man setter opp en liste over saker, og gir dem prioritet burde denne saken havne langt ned på lista.

Hei Lasse og Poseidon :seeya:

Sjøfartsdirektoratet arbeider med en rekke saker som er viktige for båtfolk. Noen av dem har jeg nevnt før. Den siste saken de har gjennomført er en forenkling av båtførerprøven med mulighet for å ta eksamen på PC uten å måtte gå på langvarige og kostbare kurs. Se www.sjovett.no

Jeg kan berolige deg med at dette ikke er en sak som KNBF jobber med eller prioriterer. Jeg har ikke gjort noe annet enn å gi uttrykk for noen synspunkter på de sikkerhetsmessige konsekvensene av en eventuell flytting av direktoratet. Min deltakelse i debatten her på Baatplassen har stort sett skjedd på min fritid (i den grad jeg har noen  :wink:) Som du ser på www.knbf.no er det helt andre saker som opptar både KNBF og meg.

Til Poseidon: Som sagt før, vi er i alle fall enige og at vi er uenige!  :cheers:

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg har med fornøyelse lest argumentasjonen mot flytting av Sjøfartsdirektoratet, og blir bare fattig på ord. Det minner meg mye om den angstbiterske debatten om båtregisteret. For min del er det totalt uaktuelt å tegne medlemskap i KNBF.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tidligere sjøfartsdirektør imot flytting til Haugesund

Frykter sjøsikkerheten svekkes

 

Flytting av Sjøfartsdirektoratet til Haugesund kan true sikkerheten til sjøs i mange år fremover, mener tidligere sjøfartsdirektør Ivar A. Manum. Han forstår ikke at de ansvarlige statsrådene tør å gjennomføre flyttingen uten en bedre vurdering av sikkerheten.

 

Mer her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=535448

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sakset i fra dagens Haugesunds Avis (http://www.haugesunds-avis.no/):

 

Sjøfartsdirektoratet til Haugesund

 

Regjeringspartiene og opposisjonspartiene Ap og SV ble i ettermiddag enige om at åtte statlige tilsyn flyttes ut av Oslo. Politikerne ble enige etter lange intense forhandlinger og uenighet på flere punkter.

 

Avtalen har endt opp med at det ikke fremmer forslag om politikernes rett til å gripe inn overfor statlige tilsyn i denne stortingsperioden.

– Vi sørger for at de ansattes rettigheter er godt sikret og ivaretatt. Vi ønsker at flest mulig flytter med tilsynene. Avtalen sikrer at de som ikke ønsker å flytte med, får aktiv bistand til å få ny jobb i Osloområdet, sier saksordfører Ola T. Lånke (KrF) og Olemic Thommessen (H) fra Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen i en pressemelding.

 

Lånke er glad på Norges vegne.

-- Dette er en historisk dag. Dette er det største enkeltgrepet for å flytte ut statlige arbeidsplasse noen sine, sier Lånke.

 

Haugesund skal være vertskommune for Sjøfartsdirektoratet, med 220 arbeidsplasser.

Den formelle avgjørelsen om flytting tas i Stortinget fredag 6. juni.

 

De syv andre tilsynene som skal flyttes er Arbeidstilsynet, Konkurransetilsynet, Luftfartstilsynet, Medietilsynet, Post- og teletilsynet, Direktoratet for beredskap og samfunnssikkerhet og Petroleumstilsynet.

Beslutningen innebærer at til sammen 900 arbeidsplasser vil bli flyttet ut av Oslo

Link to post
Share on other sites

Aftenposten 14. mai: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...rticleID=545999

 

Sjøfartsdirektoratet: - Fullstendig uansvarlig

 

- Fullstendig uansvarlig, er den første kommentaren fra leder i Skipskontrollens forening, Ingerid Bjercke til at Sjøfartsdirektoratet foreslås flyttet til Haugesund.

 

- De velger å kaste sjøsikkerhetsarbeidet ut med badevannet under dekke av at det er distriktspolitikk, sier Bjercke til NTB.

 

Hun mener kompetansen forsvinner ved en utflytting, fordi det kreves opplæring over flere år for å sette seg inn i de ulike sidene av arbeidet dette tilsynet driver.

 

Ifølge Bjercke kan bare fem av de 235 ansatte tenke seg å flytte med til Haugesund.

 

- Den siste tiden har syv ansatte sluttet. De fleste ser seg nå om etter andre jobber og de beste forsvinner først, sier hun.

Link to post
Share on other sites

Jeg har all mulig forståelse for at Ingerid Bjercke reagerer som hun gjør, det er helt menneskelig i en slik situasjon. Men nøkternt betraktet kan det nok karakteriserer som overladet med følelser og kanskje en anelse useriøst.

 

Der finnes ingen som helst grunn til å trekke i tvil den maritime kompetansen som finnes i Haugesund/Karmøy/Sunnhordland  -  tvert imot, det må vel være et av de sterkeste og mest fremgangsrike "cluster" i hele Norges land!

 

Hvis folk som er genuint opptatt av sjøsikkerhet velger å slutte, fremfor å flytte til en ekte kystby, med et mangfold av maritim virksomhet, sikkerhetshøyskole og glitrende dyktige verksteder  -  det sier ganske meget i seg selv.....

 

Og hvis jeg får lov til å være en anelse "frekk" i en slik stund, så tillater jeg meg faktisk å antyde at det kan være på sin plass med en fornyelse (les: loftsrydding). Jeg har tross alt hatt ganske meget med Sjøfartsdirektoratet å gjøre opp gjennom årene  -   og det er såvisst ikke alle sakene som behandles like effektivt.

 

mvh

Poseidon

 

 

PS

Av en eller annen grunn rant også et fyndord fra min salige bestmor meg i hu: "Kirkegården er full av folk som trodde at de var uunnværlige...."

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Til Jonny og Poseidon:

 

Synes det også hørte med i nyhetsbildet her på båtplassen hva Aftenposten har skrevet om dette den 14.5.03.

 

Et spørsmål til dere to: Hva vil dere personlig si hvis jobben dere har blir flyttet til et sted med begrunnelsen *dette er distriktspolitisk ønskelig* hvis dere og det store flertallet av de andre ansatte ikke ønsker å flytte med?

 

Jeg spør fordi det er mitt inntrykk at dere ikke tillegger spørsmålet noe særlig vekt for de menneskene det nå gjelder. Hva hvis det gjaldt dere?

Link to post
Share on other sites

PanPan,

 

Det forekommer meg at du kommer i skade for å blande kortene.

 

Ditt retoriske spørsmål er enkelt å svare på; klart man ville mislike å se arbeidsplassen bli flyttet, det har jeg selv vært med på.

 

Men det er ikke det samme som at sjøsikkerheten settes i fare, at sikkerhetsarbeidet settes mange år tilbake, at man spiller hasard med menneskeliv og lignende "begrunnelser" som har kommet frem.

 

Man kan ganske enkelt ikke sette likhetstegn mellom Sjøfartsdirektoratets arbeidsoppgaver og de menneskene som (tilfeldigvis) har sitt arbeid der IDAG.

 

For min egen del er jeg overbevist om at om maks 5 år vil vi ha et Sjøfartsdirektorat som er langt, langt bedre og mer fremtidsrettet enn det vi har idag!

 

Jeg vet også at der sannsynligvis vil bli satt opp et nytt, stort flott bygg helt i sjøkanten, med utsikt utover havet, for samlokalisering av Sjøfartsdirektoratet og Kystverket, som allerede har funnet seg svært vel til rette i Haugesund.

 

Se fremover; denne prosessen gir store muligheter!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

PanPan,

 

Det forekommer meg at du kommer i skade for å blande kortene.

 

Ditt retoriske spørsmål er enkelt å svare på; klart man ville mislike å se arbeidsplassen bli flyttet, det har jeg selv vært med på.

 

Men det er ikke det samme som at sjøsikkerheten settes i fare, at sikkerhetsarbeidet settes mange år tilbake, at man spiller hasard med menneskeliv og lignende "begrunnelser" som har kommet frem.

 

Man kan ganske enkelt ikke sette likhetstegn mellom Sjøfartsdirektoratets arbeidsoppgaver og de menneskene som (tilfeldigvis) har sitt arbeid der IDAG.

 

For min egen del er jeg overbevist om at om maks 5 år vil vi ha et Sjøfartsdirektorat som er langt, langt bedre og mer fremtidsrettet enn det vi har idag!

 

Jeg vet også at der sannsynligvis vil bli satt opp et nytt, stort flott bygg helt i sjøkanten, med utsikt utover havet, for samlokalisering av Sjøfartsdirektoratet og Kystverket, som allerede har funnet seg svært vel til rette i Haugesund.

Jeg synes det er freidig av deg å insinuere at kortene blandes. Selv synes jeg de ansattes ve og vel betyr svært meget veid opp i mot at dette etter mitt skjønn ikke er noe annet enn et distriktspolitisk tiltak.

 

Selv ønsker jeg ikke å delta i noen form for polemikk om sikkerhet, hasard etc.. Men det kan vel være betimelig å stille spørsmål ved om ikke eventuelle behov for forbedring av kvaliteten i arbeidet ved Sjøfartsdirektoratet kunne vært oppnådd med etablissementet liggende i Oslo?

Link to post
Share on other sites

..... Men det kan vel være betimelig å stille spørsmål ved om ikke eventuelle behov for forbedring av kvaliteten i arbeidet ved Sjøfartsdirektoratet kunne vært oppnådd med etablissementet liggende i Oslo?.....

Jeg har full forståelse for at ansatte synes det er både leit og vondt når en arbeidsplass flyttes. Men da må det jo være tillatt å minne om at Sjøfartsdirektoratets primære oppgave er å være tilsynsmyndighet for norsk skipsfart.

 

Spørsmålet du stiller på slutten er relevant nok, men svaret henger jo i luften: Har man ikke hatt rikelig med tid og anledning til å gjennomføre denne "forbedring av kvaliteten" allerede?  

 

.... og den medfarten direktoratet fikk etter Sleipnerulykken viste til fulle at så ikke har skjedd ....

 

mvh

Poseidon

(som på tross av sitt meget anstrengte forhold til Haugesund har store forventninger til et nyetablert og revitalisert Sjøfartsdirektorat.)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

PanPan,

Men det er ikke det samme som at sjøsikkerheten settes i fare, at sikkerhetsarbeidet settes mange år tilbake, at man spiller hasard med menneskeliv og lignende "begrunnelser" som har kommet frem.

Man kan ganske enkelt ikke sette likhetstegn mellom Sjøfartsdirektoratets arbeidsoppgaver og de menneskene som (tilfeldigvis) har sitt arbeid der IDAG.

For min egen del er jeg overbevist om at om maks 5 år vil vi ha et Sjøfartsdirektorat som er langt, langt bedre og mer fremtidsrettet enn det vi har idag!

mvh

Poseidon

Nå er saken avgjort og det er ikke noe annet å gjøre enn å forholde seg til det og håpe at konsekvensene for sjøsikkerheten ikke blir så store som det kan være grunn til å frykte. Jeg kan imidlertid ikke dy meg for å peke på at ovenstående sitat er selvmotsigende, kjære Poseidon. Problemet er jo nettopp hva som vil skje i de 5 årene (eller mer?) som det vil ta å bygge opp et "nytt" Sjøfartsdirektorat. Grunnlaget for dette arbeidet er nedfelt i en rekke internasjonale konvensjoner, på arbeidet i IMO, EU og andre internasjonale organer. Kompetansen er opparbeidet gjennom en årrekke av de som arbeider i Direktoratet i dag. Når disse menneskene blir borte, forsvinner selvfølgelig også denne spesielle kompetansen og sikkerhetsarbeidet kan bli skadelidende nettopp fordi det tar lang tid å bygge en tilsvarende kompetanse hos nye medarbeidere, uansett hvilke maritime kvalifikasjoner de måtte ha som utgangspunkt. Det betyr med andre ord at man selvfølgelig må sette likhetstegn mellom Sjøfartsdirektoratets arbeidsoppgaver og de mennesker som jobber der og de forutsetninger de har for å kunne utføre disse arbeidsoppgavene. Det burde være logisk?

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Nå er saken avgjort og det er ikke noe annet å gjøre enn å forholde seg til det og håpe at konsekvensene for sjøsikkerheten ikke blir så store som det kan være grunn til å frykte.

Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen når det gjelder flyttingen av Sjøfartsdirektoratet, men situasjonen er den samme i Luftfartstilsynet.  Luftfartstilsynet er planlagt flyttet til Bodø.  Nå velger jeg å tro at de ansatte og ledelsen er så profesjonelle at dette ikke vil få konsekvenser for sikkerheten.  Det bør allikevel være et takekors for oss alle at politikere så lett ofrer tryggheten til så mange ansatte på distriktspolitikkens alter.  Jeg vet at de aller fleste er utrygge på egen fremtid, og dette er ikke et godt utganspunk for å gjøre en god jobb innenfor fly- og skips trygging.  Vi får alle håpe at det ikke skjer noen ulykker som følge av dette.

 

Ha en sikker sommer.

Link to post
Share on other sites

Tror dette kommer til å gå veldig bra, mye bedre enn mange frykter. Jeg har all mulig sympati med de ansatte som er berørt, og som opplever at arbeidsstedet deres flyttes fra der de har hjem, familie, barn på skole, kamerater, omgangskrets, osv. Men alt er relativt, og man kan også velge å se det fra en annen synsvinkel, - alle disse ansatte har i det minste tilbud om å få fortsette i jobben sin, de garanteres endatil hjelp til å skaffe ny, og mange av dem har generell kompetanse som gjør at de (lettvint?) kan skaffe seg ny jobb i hovedstaden, som tross at er det stedet med flest jobbtilbud i dette landet.

 

Sammenlign dette faktum med alle andre mennesker land og strand rundt i Norge som i disse dager mister jobben i industribedrifter, fiskemottak, byggefirma, flyansatte på Gardermoen, osv, og som ikke har noe annet alternativ enn kanskje rett på arbeidsledighetstrygd, sosialen eller det som verre er... Er det da "synd" på de ansatte i Sjøfartsdirektoratet, som "bare" kan forflytte seg til en vakker kystby og fortsette med samme jobb? - Jada, mager trøst for dem det angår, men likevel....  :wink:

 

Noen ganger må kanskje samfunnshensyn telle mer enn enkeltmenneskers ve og vel (ja er ikke det tidens melodi da? :wink:). Men jeg skal være enig i at jeg selv ikke ville likt å havne i samme situasjon. For øvrig, når beslutningen nå er fattet, og det verste bråket legger seg, så skal vi nok se at svært mange, kanskje de fleste fagfolkene flytter med på lasset likevel, det har vist seg tidligere, og mange av dem vil kanskje oppleve dette som en opptur og interessant forandring i livet, et oppbrudd fra asfaltjungelen og helsefarlig storbyluft, nedisete småbåthavner om vinteren, osv...  :lol:

 

Og Sjøfartsdirektoratet får forhåpentligvis en positiv og flying start i Haugesund! Sikkerheten må vi i alle fall håpe ikke blir skadelidende!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...