Jump to content

Prosjekt: Sunwin Sunspeed 13

Gaute A

Recommended Posts

Heisann.

Har startet et nytt prosjekt mens jeg tar en liten pause i oppussingen ev Enesen.

Har kjøpt meg en 1977mod 13fots Sunwind for en billig penge som var ribbet for det meste.

Skal pusse den opp og få den strøken. Har kjøpt en Mercury 500 50hk fra begynnelsen av 70tallet, som er i god stand for og holde 70talls stilen.

Har bestilt seter foran og sofa bak i hvit skai med blåe sømmer som jeg tror kommer til og passe båten bra. Skal male båte hvit med blå stripe langs siden og to blåe striper foran på bakken.

Her er noen bilder:

dagen jeg hentet den

DSC00510.jpg

etter sparkling, nedpussing og et strøk maling

DSC00514.jpg

motor

DSC00521.jpg

Skal male siste strøket i morgen og prøvestarte motoren, skal komme med mere bilder da og kansje en filmsnutt av oppstarten.

Enes 25 med Mercedes OM616
Prosjekt tråd

Er ganske spent på hvor stor fart jeg får med 50.

Vil tro det vil gå fort! Men 50 Hk må vel bli ganske tungt bak på en Sunwin 13...? ...uten at jeg vet så mye om forskjellen på Sunwin 13 og Sunwin 14?

TN_DSC03755.JPG

Jeg har en 1979 Sunwin 14 og den ble opprinnelig levert med en 25 Hk (som i følge første eier av båten var det største det var "vanlig" å ha på Sunwin 14 på den tiden båten var ny. Her ved feriehuset vårt på Sunnmøre er det en ungdom som har en rød Sunwin 14 med en 9,9 Hk på og selv da går den greit i plan med 2 ungdommer ombord.

Når jeg kjøpte den gule (originalfargen) Sunwin 14 jeg har, var 25 hesteren som båten hadde originalt byttet ut med en Yamaha 40 Hk. Da gjør båten temmelig akkurat 30 GPS-målte knop med 2 personer ombord. Jeg kunne nok fått enda mer enn 30 knop med propell med mere stigning for nå trekker båten med 40 Hk lekende lett opp 2 personer i tube/ring og jeg kan ikke ha full gass og optimal powertrim med bare fører eller også 2 personer ombord for da kommer jeg over 5500 rpm som denne motoren vistnok maksimalt skal ha. Jeg har likevel valgt å beholde denne propellen da den er perfekt med 3 til 5 personer så får jeg heller hoppe over i min Skibsplast 450 VS med 80 Hk Yamaha når jeg vil opp i 40 knop + :cool:

TN_DSC00158.JPG

Når båten ligger fortøyd virker min Sunwin 14 med 40 Hk Yamaha imidlertid baktung, men da har jeg også en CMC powertrim/tilt i tilegg.

Lykke til med prosjektet :thumbsup:

Jeg har ikke målt båten, så jeg kan ikke si for sikkert at den er 13fot, men det er det jeg har fått oppgitt av forrige eier. Jeg kan prøve å måle den. Han sa og at det hadde stått på en motor av samme type som jeg har. Speilet er forsterket med en aluminiums plate som går fra utsiden og over til innsiden.

Det ser desverre sårlig ut med malingen, siden været her holder seg ganske stabilt dårlig.

Jeg har fått setene og ratt med nav, skal legge ut bilder senere.

Jeg mangler og en "C" formet gaffel til forgasserne på motoren som skal stå på akslingen som åpner spjeldene, så jeg får ikke startet motoren. Men jeg har bestillt en ny.

Prosjekt tråd

Hei kompis hadde samme båt med mlik motor men nyere så har kjørt en del med denne.

Da han hadde denne så kunne vi ingenting om løfting av motor og forskjell på propeller så mulig dette er grunnen til at den gikk som den gjorde.

Båten gikk bra men hoppet mye noe vi ikke greide å unngå uten ballast i baugen uansett tilting, tror jeg nå hadde greid å unngatt dette med riktig oppsett av motoren...

Skal sveise meg brakett i aluminium for å løfte motoren til rett høyde, .....

Riktig høyde (løft) på motoren er jo viktig for ikke at unødvendig mye av motorstammen skal bremse i vannet og delvis også mht vannsprut samt hvor stor tendens motoren har til å hoppe.

På min Sunwin 14 har jeg forsøkt med motoren i 3 ulike høyder samt også med +15 cm "set-back" med en tredjeparts powertrim og mener jeg nå har funnet et godt komprimiss. På min Sunwin er det 2 andre faktorer som har større innvirkning på hvor lett båten har for å hoppe/"galoppere" enn høyden på motoren. Dette er:

1. Trim'en/vinkelen til motoren på akterspeilet

2. Vektfordelingen ombord

For å ta det siste først så er min Sunwin VELDIG mye mer følsom for vektfordelingen enn min Skibsplast 450 VS som er bare en fot lengre, men også en del bredere og tyngre. Med en eller to personer i framsetene skal det tross alt litt til før min Sunwin hopper og jeg kan bruke powertrim'en aktivt og ganske mye. Med personer i baksetet hopper imidlertid båten veldig lett og det skal relativt lite trim ut på motoren før båten begynner å hoppe. Dette med trim'en av motoren var en av årsakene til at jeg kjøpte en powertrim/tilt til min 40 Hk Yamaha (har du powertrim på/til din Mercury 50?). Jeg fant det upraktisk å kun benytte manuell trim ved å flytte trimpinnen på motoren. En ting er å måtte flytte trimpinnen etter hvor mange en skal være i båten, men man har da fremdeles ikke mulighet for å justere trim når man skal opp i plan og deretter etter fart og bølger.

Er det en 13'foter du har eller? Jeg kan selvsagt huske feil, men jeg trodde Sunwin ble laget som hhv 12 og 14 fot...?

Har nok ikke powertrim nei. Er mulig jeg sveiser meg bensintank i alu og monterer foran i båten hvis jeg trenger mer vekt. Har det mye å si hvor stor set-back jeg har? Tenkte og bygge med 100mm alu vinkel, men kan bruke 130 hvis det er en fordel.

har ikke fått målt båten enda, men kan gjøre det senere idag. Skal måle båten innvendig og for å lage fester til setene.

Prosjekt tråd

Har nok ikke powertrim nei. Er mulig jeg sveiser meg bensintank i alu og monterer foran i båten hvis jeg trenger mer vekt.

Dette vil nok hjelpe litt mot hopping/"galoppering", men noen titals kg i baugen er ikke så mye sammenlignet med to personer i aktersofaen...

Har det mye å si hvor stor set-back jeg har? Tenkte og bygge med 100mm alu vinkel, men kan bruke 130 hvis det er en fordel.

Motor set-back har jeg erfart er positivt på denne båten (fra 0 til 15 cm var i hvert fall merkbart), men en forskjell mellom 10, 13 og 15 cm er nok ikke påfallende stor.

har ikke fått målt båten enda, men kan gjøre det senere idag. Skal måle båten innvendig og for å lage fester til setene.

Blir spennende å høre :yesnod:

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...