Jump to content

Glen-L squirt selvbyggerprosjekt


svenmorten

Recommended Posts

3M 5200 er et produkt på linje med tech 7, sikaflex, marin&teknik. Et elastisk "lim" som nok er ypperlig til restaurering av gamle trebåter bygget med tradisjonelle metoder.

Båten du bygger er på mange måter en glassfiber/epoksy-konstruksjon med trekjerne, så jeg tror ikke at akkurat dette er en god ide.

 

West System har en "fast Cure" herder som funker ned mot 5 grader C.

Jeg har benyttet Cascos PU-lim (trelim) med grønn topp (vannfast, ute, vinter...) på en del av de sammenføyningene du nevner. Les bruksanvisningen på flaska. Det er litt mere komplisert enn hvitt trelim.

Dog er det viktig at alle rammer, battens, etc blir "kapslet inn" i epoksy når rammeverket er ferdigstillt.

Link to post
Share on other sites

Ja. Det går ganske sakte for tiden. Mange andre prosjekt i hus og hage som krever oppmerksomhet også. Samt en del reising i jobbsammenheng.

Men i dag er WEST sin "fast hardner" kjøpt inn. Vil teste denne i helgen. Det skal i alle fall gi meg mulighet til å jobbe enda noen uker før jeg må tenke på isolering av garagen.

Så dessuten at Amalie36 hadde hell med å bare dekke båten med presenning e.l. og bruke en varmekilde under. Det er også en ide. Må selvfølgelig være forsiktig for å unngå brann...

 

Har begynt å tilpasse "sidelister" og montere disse med tvinger. Med en gang blir det jo en båt :-)

Veldig tilfredsstillende å jobbe med båten og det er jo hele poenget.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Da viser kalenderen mai og det er ikke gjort noe som helst på båten siden august i fjor. IKKE i henhold til planen, men sånn er det. Men nå er inspirasjon og alt som skal til på plass. Alt unntatt temperatur... WEST sin fast herder er kjøpt, men også den krever 5 grader... og det har vi ikke nattes tid i Trøndelag...

Men til uka er det løfte om bedre vær og dermed håp om videre jobb med rammen.

Link to post
Share on other sites

Det verste som skjer er at epoxyen ikke herder skikkelig og du får minimalt med styrke i limingen. Så det verste som kan skje er vel egentlig det verste som kan skje.

 

Jeg gjorde en test med å stryke epoxy på noen finerbiter i +5. Dagen etter var det hele nærmest som voks. Helt ubrukelig. Så vær forsiktig og ta ingen sjanser. Du vil ikke at ungene dine skal finne feilen midtfjords etter å ha hoppet i et par bølger....

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har rett Honduras. Det er det værste som kan skje... Men sammenføyninger sjekkes og sjekkes igjen. Og limingen virker dønn solid i ettermiddag. Jeg bruker en hurtigvirkende herder som iflg produktbladet skal virke fint rundt 5 grader. (de fire skjøtene ble dessuten pakket godt inn for å sikre varme:-) )

 

I dag ble vekt kjøpt inn på CO for lettere blanding av epoxy. Fikk ikke dreisen på den i dag, men mistenker at det skyldes at det var en veldig liten porsjon som skulle blandes i dag...

Men chines er i alle fall påbegynt i dag. Har en teori at disse blir lettere å feste i omganger, og ved å feste i fremste spant først. Blir spennende å se.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Tid for en liten oppdatering og denne gang med noen få bilder. Problemet er jo at jeg er så darlig på å ta bilder underveis...

 

TIden er altså kommet til såkalt "fairing" som da betyr å forme rammen slik at platene som skal på får godt hold og at formen på båten blir som den skal. Mye jobb, men ikke så kjedelig som jeg fryktet.

Er jo en del spenning knyttet til dette.

Bruker først en rasp til å skape den riktige formen ved spantene.

baatbilde.gif

 

Deretter har jeg eksperimentert litt både med såkalt RABL-metode og den noe enklere bruke-en-finer-plate-for-å-se-hvordan-det-passer metoden. Som sagt ganske moro jobb å gjøre.

 

Første skjær i sjøen var at mine såkalte "shears" (listen som ligger i overgangen skrog-dekk) var for tynne i baugen. Dermed måtte et lag til lamineres på. Egentlig ingen stor utfordring.

baatbilde2.gif

 

Har senere også måttet laminere inn et lag til på mine "shines" for å få til riktig vinkel mot "shares". Nå kan jeg så og si si meg ferdig med "fairing" av babord side av båten. Det går ikke fort, men så jobber jeg bare når lysten og tiden er tilstede.

 

Lysten opprettholdes bla ved å bruke litt tid her inne på Båtplassen. Mye å hente av slike byggere.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Da er det 12 juli og jeg har faktisk fått gjort en del siden 2 mai. Jeg sa jo at i år skal bunnen på, og det er den jammen. Veldig god følelse.

Som sagt var det mye høvling som gjenstdod fra i fjor. På neste båt vil jeg bruke mye mer fokus på innfelling av rammeverket og dermed spare mye "fairing".

Men rammen var etterhvert klar.

bilde

 

Jobben med å legg X fineren gikk greit. Ja, gjorde helt sikkert noen tabber underveis, men det lærer man av :-)

 

bilde

 

Etter dette hadde jeg behov for å la bunnen være en stund. Helt sikkert vært smart å gjøre den ferdig med glassing og alt, men jeg måtte se båten med kjølen ned.

Dermed ble det snuing.

 

bilde

 

Eldstemann er kanskje den som er ivrigst etter å komme i vannet. For meg er det egentlig byggearbeidet som er mest spennende...

 

bilde

 

Artig å vise frem bilder, dessverre kommer alt rot på byggeplassen med. Får vel bare stå for at jeg ikke er noe ordensmenneske...

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

.

 

Jeg er nok litt forut for hvor jeg har kommet med prosjektet, men har begynt å tenke på dekket...

Og spørsmålet da blir, kan man få tak i "edelt" materiale her i Trondheim? Teak, Mahoganey? Finèr, plank? Noen som vet?

Nilsson trelast på Lade har en del forskjellig. Det de ikke har skaffer dem.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Da er båtbyggersessongen 2014 i gang. Må være noe med vårsola som gir motivasjon, for dette prosjektet har jeg knapt offret en tanke i vinter.

Jobben nå er å forselgle innsiden med epoxy. Hva sier dere med erfaring, er det behov for flere strøk/lag? Tenker å male innsiden etterpå. Vil maling evt. også fungere som forsegling?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det går faktisk fremover selv om jeg er veldig dårlig til å ta bilder, Og en slik tråd uten bilder er jo på langt nær like interressant...

Men BIltemas epoxybaserte garasjegulvmaling er på (takk til Honduras).

Videre er de siste deler av rammer klar før dekk kan påbegynnes, også dashbord i teak. (så lang den dyreste "planken" på båten :worry: )

Da skal det egentlig bare litt høvling og pussing til før dekksplatene legges. Først et lag med 4 mm xfiner før det legges teak. Også dette finer da.

Har som tidligere nevnt gått bort fra natet dekk, men vil markere forskjellen på dollbordene og dekket ved å i alle fall ha de i en mørkere fargetone og evt. legge en "nat" mellom de og resten av dekket. (ja, ser en del på Van Dam sine båter :thumbsup: )

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser i linken til mitt prosjekt, ser du hvordan jeg la dekket. Ligger en del bilder der.

La først 6mm X-finer (husk, du skal kanskje hoppe ned på dekket fra brygga...) som jeg limte 2,8mm Mahognyfiner fra Oslo Finerfabrikk på. Husk å smøre et par strøk med epoxy på undersiden av dekksplatene før du monterer dem. Så slipper du å ligge under dekket senere.

Skjærte staver med linjal og stanley-kniv, og la dem tett i tett. Deretter freste jeg 3mm natespor som jeg fuget med epoxy.

Har fått noen tilbakemelding på at det ble bra, så da har du ihvertfall EN måte å gjøre det på... :smiley:

 

Lykke til. Det med å legge dekket synes jeg kanskje var noe av det morsomste så langt. Men så liker jeg litt pirke-ærbe også da... :cool:

 

Litt avhengig av hvor nøye du er.... Hvis du har to flak med finer som er skjært sammen, sørg for å bruke de to sidene som vender mot hverandre på hver sin side av midtfisken. Hvis jeg klarer å uttrykke meg på en fornuftig måte....

Det er fint å få høyre og venstre side speilvendte av hverandre ift tegningene og fargen i veden. Det får du ved å bruke undersiden av det øverste flaket og oversiden av flaket under som synlige deler. Altså de to delene som vender mot hverandre og hvor bare sagbladet/kniven har passert imellom.

Har sett noen dekk hvor det innimellom er en stav med annen farge og tekstur, venstre side er mørkere enn høyre, har kvistene på andre steder osv. Hold tunga rett i munnen når du sorterer og skjærer, så blir det fint.

Mange bryr seg ikke og er fornøyd samme hvordan det ser ut, så du får føle litt på behovet for "bookmatching"

Vurder også mitt innspill om å la midtfisken smalne av fremover og bakover slik at dekkstavene peker svakt innover mot baugen/hekken. Ett lite optisk bedrag som gjør at det blir penere. Legger du alle stavene parallelt, vil de pga baugens krumning se ut til å peke utover. Ta en tur på båtmessa. Ikke mange av dagens båter med falske teakdekk som har fått med seg dette gamle båtbyggertrikset. Dessverre.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...