Jump to content

solgte mercruiser 140 hk bensin, kjøper sier den sitter fast


Frank M

Recommended Posts

hei, har annonsert tidligere en mercruiser 140 hk bensiner på finn.no. kjøpte selv en mørebas 7200 med 2 motorer og jeg ville bruke den motoren som var større enn mercruisern. mercruiseren hadde vært overhalt i følge han jeg kjøpte den hos og ikke vært satt i båt etter dette. kun startet på palle. siden har motoren stått innpakket på palle i 1år til jeg overtok hele prosjektet. tok og pakka motoren ut og så på den og den såg jo meget bra ut. oljen i peilepinnen var helt blank og fin men kjøper sier den sitter fast. han jeg kjøpte den hos sier han hadde fylt diesel i sylyndrene før han pakket den bort. jeg annonserte motoren for 10000 men da en fra hommelvik ringte og ville ha den frakta til trondheim slo jeg 1000kr av prisen pga frakta var 3300. han ringer meg i dag og sier at han ikke vil ha den pga den sitter fast og er rustete innvendig. det hadde han og "båtkompisen"hannes funnet ut med kamera sa han. har meget dårlig tro på det da jeg googlet han og sjekket vedkommende så jeg på blandt annet ligningen hannes og han ser ikke ut til og ha mye peng heller. men hva vet vel jeg. vi brukte finn.no betalingsgaranti så pengene er betalt inn. det jeg lurer på er hva skal jeg gjøre?? skal jeg ta hannes ord på det?,han sa selv olja var fin. vil liksom ikke gi han ny starter som sto på og dynamo og manifoiler etc men vil heller ikke betale for og få den hjem vis den er ødelagt. det er ikke noen i hommelvik eller i nærheten som kunnet hjulpe meg??? skal jeg gi han pengene tilbake og tape hele motoren?? var mange som ringte. tabben min var jo at jeg ikke sjekket om motoren gikk rundt men jeg sjekket oljen og så ingen grunn til og drie og tørne motor når den såg så fin ut slik den gjorde pluss at jeg var blitt fortalt at den var oerhalt,noe man tydlig kunne se

Redigert av Frank M (see edit history)

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se noen grunn til at du skal betale returfrakten? Om han leverer motoren tilbake i samme stand som han fikk den så må han selvfølgelig få hevet kjøpet, men det er da ikke din skyld at han har kjøpt motor langt borte fra der han bor??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

kjøper sier at jeg skal dekke det, har jo ingen garanti mere for at han ikke har plukket de nye delene av og byttet. har eg krav på og få den levert hjem hit igjen vederlagsfritt. er jo en "tabbe" av meg at jeg ikke prøvde og tørne den men tok opp peile pinne og oljen såg ny ut så jeg gikk ut ifra at det var sant at den ar overhalt iog med det satt på ny/overhalt starter/dynamo reimer etc

Redigert av Frank M (see edit history)

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Siden du ikke har rørt motoren selv så tror jeg ganske så sikkert du kan påberope deg å ha vært i god tro og derfor avvise krav om heving. Uansett kan jeg ikke se noen grunn til at du skal betale frakten, om du likevel skulle bestemme deg for å ta den tilbake.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vel, du har tydeligvis solgt en motor med det jeg vil kalle en betydelig mangel ift hva kjøper har forventet seg. Å komme ham i møte ved å betale f.eks halve returfrakten er kanskje en måte å få ordnet dette på.

Hvis du har solgt en motor som står rustet fast som en det skulle være en gangbar motor, er det foreløpig du som er nærmest svindel-betegnelsen. Å mistenke ham for å sku av deler før han returnerer blir bare dumt. Han har betalt inn kjøpsbeløpet og har til nå tydeligvis gjort rett for seg. Du har solgt en vare med en betydelig mangel, og han vil returnere den. Forstår at han i utgangspunktet ikke vil betale for returfrakten når han føler seg lurt.

 

Du kan lene deg tilbake og si at han skal dekke returfrakten iht regelen, men du får tygge litt på om du føler det er helt riktig hvis det f,eks var du som var kjøperen i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

ok,takk for det index. ja jeg handlet i god tro. har handlet på kryss og tvers av landet før man aldri opplevd sånt. har liksom tatt folk på ordet når de sier noe. og motoren såg jo såpass bra ut og oljen var fin og i tilegg sier selger til meg at den var overhalt. hadde ingen grunn til og tvile. så da skal jeg bare nekte heving av kjøp vis han ikke betaler frakta hit igjen?? da taper han 3300 til. fustrerende dette her.

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

takk for den honduras: ja jeg vil jo ikke lure nåen. så jeg burde foreslå og dekke halve frakta?? slo av prisen da jeg solgte den og pga frakta var så dyr og. ja det er bare jeg som er paranoid. kan jo være jeg får motoren tilbake slik den var men når det først ble slikt så er man mistenksom. vil ikke trå noen på tærne eller lage problemer for noen men handlet i god tro selv da jeg kjøpte hele prosjektet. var jo selfølgelig tabbe av meg at jeg ikke tørnet motoren. er selv ikke noen svindler og brukte finn betalings garanti og det funket fint. vært verre om han skulle gitt penger etter motoren var kommet fram.er takknemmelig for alle råd. har sagt til selger at vi skulle prate i kveld.så må ha ordnet opp en formening om hva jeg må gjøre til da.

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

For mange år siden var jeg oppe i samme sak med en motor, bare at jeg var kjøper.

Jeg ble enig med selger at dette var ikke som forutsatt, slik at varen skulle retuneres. Vi ble så enige om å splitte frakten. Men jeg fikk tak i "en venn av en venn", slik at frakt på pall ble 500,- Gjøvik-Trondheim, dermed krevde jeg aldri inn 1/2 parten.

 

Du gir ett ærlig og ryddig inntrykk, men tenk deg kjøper da. han kjøper noe som forventes å være ok og sitter der med skjegget i postkassen. Dette med returfrakt bør dere enes om en "gentlemen agreement" og sammen se på en billig alternativ løsning. Uflaks kan man ha og det hadde tydeligvis du nå. Du må så selv vurdere om du vil ta din sak videre mot selger til deg, men det kan ikke din kjøper lastes for. Du kan heller ikke mistenke noen før de faktisk har returnert alt og du ser da at noe kan savnes. Da er det du som krav plutselig i tilfelle og saker er helt snudd.

 

Det at motor setter seg, er ikke uvanlig for båtmotor, og du burde nok ha dreid den rundt slik at du var sikker på hva du solgte. Nåt alt dette er sagt er kanskje ikke "rusten det verste" men at stempelfjørene vil komme til å bli skadet når den løsner er stor mulighet, uansett ligger det her an til å bytte stempelfjærer og horne sylindre, noe som er en stor jobb, bare så det er sagt.Skjønner dermed godt at kjøper vil retunere motor. Du for din del burde kanskje vurdere å slå av 5000,- hvis han da tar motoren. Skal denne jobben settes ut til verksted holder ikke 5000,- langt.

 

Jeg ville gått for en minnelig løsning med kjøper,neste gang er du selv kjøper og opplever det samme.

Link to post
Share on other sites

Om jeg hadde kjøpt og forhåndsbetalt en nyoverhalt motor og mottatt en rustklump som i tillegg sto i sju stein... Ja da hadde jeg f... Ikke vært billig. Nei betal tilbake alle utlegg stakkaren har hatt. Det er du som har gjort en slett jobb før du solgte den og det er du som bør bære kostnadene rundt dette.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal selger bære kostnader fordi kjøper har valgt å kjøpe en motor langt hjemmefra? Om jeg kjøper en motor i andre enden av landet og av en eller annen grunn ikke er fornøyd med den kan jeg ikke bare sende en mail til selger med "kom og hent den"? Det burde jo være en selvfølge at man leverer varen tilbake der man kjøpte den?

 

Ellers så vet vi jo ikke noe mer om saken her enn at kjøper hevder at motoren sitter fast. For alt vi vet kan det bare være et tvilsomt prutetriks, for at selger skal betale tilbake og la kjøper beholde den "defekte" motoren. Om jeg hadde vært selger her så ville jeg vært meget skeptisk, det må jeg innrømme. Om ikke annet så ville jeg latt noen jeg stoler på ta en kikk på motoren og verifisere det kjøper sier før utbetaling av noe slag ville kommet på tale.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

takk index, er litt skeptisk da han først sa motoren ar bra da han mottok den og at oljen såg bra ut etc, men kan jo godt hende at det er tilfelle men sist motor ble startet på pall er under 2 år siden og siden har den vært lagret, mulig jeg er naiv og dum og stoler på folk men slik er jeg, hadde vel aldri kjørt den 12 mil og levere den på kaia og sende den visst jeg visste det var noe muffens med den og i tillegg bruke finn betalingsgaranti, hadde han derimot forskuddsbetalt den hadde jeg jo kunnet gjort det men ikke med god samvittighet. skulle vært noen her på båtplassen som bor i hommelvik og kunnet dratt og sett på den, har sagt til selger at den har vært lagret med olje/diesel opp på stempler så at han måtte ta ut plugger og evt tørne motor før han setter plugger inn igjen.

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Index; mener du virkelig det du skriver?? xx xxx xxxxxxxxxx x xxx xxxxxx xxx xxxxxxx xxxxx xx xxx xxxxx xxxx xxxxxxxxx

Så om du hadde vært kjøperen hadde du godtatt å tapt noen tusenlapper på dette kjøpet og vært like blid? Det nekter jeg å tro

 

Kommentar fra moderator: Uberettiget spekulasjon slettet.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

fru jakobsen: synes jeg ikke gjorde en slett jobb, gikk over motor,tok opp peilepinne og så på oljen,motoren har vært lagret på pall under pressenning da jeg fikk den, i ogmed det var så mange nye deler og det så bra ut stolte jeg på at den var overhalt,i ettertid skulle jeg ha tatt av stroppen og tørna og alt det der før jeg sendte den men her vi kommer fra er ord ett ord og man stoler på folk, har ingen problem med og ta tilbake men er bare litt mistenksom da jeg ikke får sjekket om den faktisk sitter fast. men bevares jeg tar den gjerne i retur men visst det da viser seg at motor tørne rundt og det er i orden så da må man jo bare regne med at han har funnet en annen motor og heller vil kjøpe denne og jeg sitter igjen med tapt frakt og annonse utgifter og må selge på nytt.

 

han kom og med det forslaget at var det vits og betale frakt for den nordover igjen da den var ødelagt.for han hadde ikke bruk for den så han spurte om jeg ville betale for den opp igjen eller om han skulle bare beholde den??

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg at du er skeptisk. :rolleyes:

Har dere noe ennen avtale enn betalingen via Finn?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Du må i alle fall få bekreftet at motoren virkelig står fast. Der er nok en eller annen mekaniker i området som du kan betale en time for å bekrefte at motoren virkelig står fast og det bør jo helst være en som IKKE kjenner kjøper. Slå opp i gulesider og finn en mekaniker. Forklar situasjonen og kun be om en bekreftelse. En erfaren mekaniker ser rimelig fort om den har satt seg lett eller er rustet skikkelig fast.

 

Om kjøper bekrefter mottak av varen og ikke rapporterer en konflikt til finn vil du få pengene dine i løpet av en ukes tid.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Index; mener du virkelig det du skriver??

 

ja, det mener jeg virkelig! Regner med at selger har opplyst kjøper om det han sier her, og at kjøper derfor vet hva han kjøper. Faktum er at han har kjøpt en 140hk motor med mye nye deler for 9000,-. Jeg mener det er helt urimelig at selger da skal måtte dekke kjøpers utgifter, dvs frakt begge veier totalt kr. 6600,-. Om det så skulle vise seg at kjøpers påstander ikke er riktige, hva da?

 

 

han kom og med det forslaget at var det vits og betale frakt for den nordover igjen da den var ødelagt.for han hadde ikke bruk for den så han spurte om jeg ville betale for den opp igjen eller om han skulle bare beholde den??

 

Ja, her begynner tydeligvis kjøper å vise sitt sanne ansikt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville tatt utgangspunkt i at det kjøper sier stemmer. Du skriver jo at du ikke har sjekket om motoren var i orden før du solgte den og da stiller du jo litt svakt mht til å argumentere for det motsatte.

 

Ville tatt som utgangspunkt at jeg måtte dekke returkostnadene her, og vært veldig happy om kjøper mot all formodning ville dekke halvparten.

Link to post
Share on other sites

ja og i tillegg slo jeg 1000kr Av salgsprisen da frakta var litt dyr,skulle ha opprinnelig 10 men vi ble enige om 9. kunnet solgt motoren flere ganger da det var mange som ringte. men det nytter ikke være etterpåklok nei. handlet selv i god tro og solgte i god tro. hadde selfølgelig aldri solgt en defekt motor og annonsert den for overhalt. det er straffbart. ja skal sjekke men gulesider om jeg finner en mekaniker jeg kan sende ned dit og se på motoren

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er det kjøpers problem at han bor langt unna og jeg har selv flere ganger hatt med i kontrakten at kjøper (jeg) bekoster og organiserer transport tilbake til selger om kjøpet heves.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...