Jump to content

solgte mercruiser 140 hk bensin, kjøper sier den sitter fast

Frank M

Recommended Posts

Motoren var vel fylt opp med diesel ifølge opplysning fra selger, kan det være så enkelt at kjøper ikke har skrudd av pluggene og fått denne tømt ut? Bare en tanke da jeg ikke har greie på dette men innbiller meg at det skal noe til for å komprimere denne dieselen og dermed være vanskelig å turne rundt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Sto vell noe tidligere om at en eller annen hadde undersøkt motor med kamera, så da har regner jeg med pluggene er tatt ut og at det er sylindre som er inspisert. Kan jo være at det er noe annet de har undersøkt og at du har rett. Tror ikke det er mulig å presse ut diesel ved å turne motor uten an noe er meeeeeget lekk(ringer, eller ventiler)

Bukt:

Ja, noen er sikkert så sleipe. Har hørt flere rare historier......

Vel, motoren ble vel fylt opp med diesel og har deretter stått lagret i mer enn ett år... Riktignok er nok motoren tett, men jeg tviler sterkt på at ikke diesel i løpet er 9-10000 timer har passert stemperlringer og havnet i bunnpannen i løpet av den tiden.. Så jeg tror ikke motoren er full av diesel

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vel, motoren ble vel fylt opp med diesel og har deretter stått lagret i mer enn ett år... men jeg tviler sterkt på at ikke diesel i løpet er 9-10000 timer har passert stemperlringer og havnet i bunnpannen i løpet av den tiden.. Så jeg tror ikke motoren er full av diesel

Kan være enig i det, men det som skurrer fra kjøper side hvis så er hvordan sylinderene kan være rustet opp og motor satt seg hvis motoren var nyoverhalet for så fylt opp med ren diesel før den settes bort.... da vil det uansett være en fet film på sylinderveggene... og den lille luften som har kommet inn vil ikke lage slik rust... da jeg regner med at motoren har stått i en "tørr" garsje/kjeller og ikke ute under en pressenning...

Er den ikke fylt opp og plugger ute kan jeg tro den kan sette seg da jeg har solgt båt og motor hvor dette har skjedd på en utenbordsmotor...

Ble mye mas før kjøper var fornøyd og lite inntjening på den for meg og tidligere eier... :lipseal:

Er den derimot "nyovermalet" som en stor del av motorene på finn desverre er så kan den jo lettere sette seg...

Seilbåtmotoren jeg har har satt seg noe som er forståelig da den har stått i fuktigt miljø uten annen kosnservering enn frostvæske før lagring...hadde den derimot vært konservert i sylinder og hadde det nok ikke skjedd..

Redigert av bukt (see edit history)

Kan være enig i det, men det som skurrer fra kjøper side hvis så er hvordan sylinderene kan være rustet opp og motor satt seg hvis motoren var nyoverhalet for så fylt opp med ren diesel før den settes bort....

Er den derimot "nyovermalet" som en stor del av motorene på finn desverre er så kan den jo lettere sette seg...

Vel dette vil vi nok aldri få vite.... selger har solgt en motor som "fersk fisk", men uten å sjekke at så er tilfelle... Det eneste vi vet er via selger at kjøper ikke mener fisken er som lovet... Den er ikke i foreskrevet stand...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Vel dette vil vi nok aldri få vite.... selger har solgt en motor som "fersk fisk", men uten å sjekke at så er tilfelle... Det eneste vi vet er via selger at kjøper ikke mener fisken er som lovet... Den er ikke i foreskrevet stand...

sant nok... vært flere tråder her hvor ting ikke er i orden utifra en part sitt syn... det rare er at de dør ut uten å få det objrektive sluttsvaret/resultat... blir spennende å se om vi får det her om motoren var defekt eller sleip kjøper...

holder på og ordne med en som skal besikte motoren, var ikke derfor jeg opprettet denne tråden for og bli kalt løgner/svindler. kjøper har fått pengene og har både motor og penger så han er fornøyd.men at enkelte tror at jeg med viten og vilje kjører 12 mil og selger en motor jeg vet er ødelagt er heilt feil,makan til oppfatning har eg ikke vært bort i. solgte vel ikke en motor jeg visste skulle inn i båt med det samme vis jeg visste det var feil på den. lar denne tråden være nå til jeg har fått en avklaring på ting. var for og få råd og veiledning at tråden ble oppretter, ikke nokka heksejakt på hvor dum selger er eller hva selger har måttet vite. blir ikke skrevet mer i tråden fra min side mer før jeg vet mer.

Redigert av Frank M (see edit history)

du vet hva du har men vet aldri hva du får

holder på og ordne med en som skal besikte motoren, var ikke derfor jeg opprettet denne tråden for og bli kalt løgner/svindler. kjøper har fått pengene og har både motor og penger så han er fornøyd.men at enkelte tror at jeg med viten og vilje kjører 12 mil og selger en motor jeg vet er ødelagt er heilt feil,makan til oppfatning har eg ikke vært bort i.

La evt kommentarer prelle av :yesnod:

Blir "spennende" se hva utfallet blir om du er blitt "lurt" ved kjøp av motoren fra tidligere eier eller om kjøper er en sleip fisk som jeg holder en knapp på hvis det er en nyoverhalet motor du kjøpte.

Ta det med ro Frank Dette forumet er ikke noe sannhets ser(for)um, det er fullt av synsere, forståsegpåere og wannabees med noen hederlige unntak men de ser ikke ut til å ha blandet seg inn her. Imidlertid, har motoren du solgte rust i sylindrene er det et alvorlig problem. Etter min mening står og faller din sak helt og holdent med dette. Sikker på at du ikke visste om dette da du solgte den om dette er tilfelle. Prøv å få sjekket ut dette så snart som mulig. Da forholder man seg til facts. Lykke til.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Kjedelig kattepine å komme i for deg, og ikke så lett å rydde opp i heller. Men når kjøper har fått tilbake pengene, og du får en tredjeperson til å besiktige motoren, så har du gjort mye riktig, mener jeg. Det at kjøper er fornøyd , bør også være en god indikasjon på at du har tatt ansvar og gjort en god innsats. Da betyr det veldig lite at folk innpå forumet her er sure, og ikke evner å formulere seg i tråd med vanlig folkeskikk.

Blir spennende å høre resultatet av besiktigelsen. Man kan jo håpe at det viser seg at motoren ikke egentlig sitter fast, og du sitter igjen med en blokk som er verdt noe. Hvis det derimot skulle vise seg at motoren ikke er til å redde, så kan det vel bli en diskusjon om når det skjedde, og om den satt fast da du solgte den. Evt omfang av rust inni motoren vil vel kanskje kunne gi en liten indikasjon på det,.

Håper ihvertfall det ordner seg på et vis. Lykke til.

Om man skrur av toppen på en motor, og lar den stå ute og skvetter litt vann i de åpne sylindrene, hvor lang tid går det da før det blir rust på det åpne metallet i sylindrene?

Og hvordan ser man at det er rust i sylindrene, uten å ha spesialkamera eller skru av toppen?

Jeg bare lurer jeg altså, her kan ting slå i begge retninger :confused: :confused:

Har kjøper samme motor fra før, og som er defekt, da ville jeg vært enda mer skeptisk :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Har kjøper samme motor fra før, og som er defekt, da ville jeg vært enda mer skeptisk :yesnod:

Eller det kan tenkes at selger har samme motor fra før, og kvitter seg med noe gammelt rask som ikke funker som delemotor engang... eller er fastrustet...

Hadde det vært noe tak i selger som mener at motoren er god som gull, så hadde han kontaktet selger og informert om denne tråden... så kunne vi fått litt balanse i regnskapet med tanke på informasjon om tingenes tilstand..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

er det jeg og tenker...

Eller det kan tenkes at selger har samme motor fra før, og kvitter seg med noe gammelt rask som ikke funker som delemotor engang... eller er fastrustet...

Da tror jeg nok de fleste selgere ikke hadde laget en tråd her om dette og risikert i tilleg å treffe den de hadde lurt på forumet og fått svindelstempelet på seg... :smash::smiley:

Å jasså! Du vet hvordan det gjøres du :giggle: Kjøper ikke motor av Hr.Sydvest i fremtiden :worry:

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Å jasså! Du vet hvordan det gjøres du :giggle: Kjøper ikke motor av Hr.Sydvest i fremtiden :worry:

Tror nok det er gjensidig min gode venn...

Hadde det vært noe tak i selger som mener at motoren er god som gull, så hadde han kontaktet selger og informert om denne tråden...

:confused: Hvorfor skal selger kontakte selger? I dette tilfellet og de fleste andre så er det ham selv. :tongue::wflag:

Ellers er jeg helt uenig med Sydvesten i at selger er banditten her.. Han har tilogmed sent pengene tilbake uten nevneverdig diskusjon med kjøper.. Hva mere kan man forlange? Og jeg tipper helst at det ikke er noen banditter her overhodet, utenom motoren som vitterligen oppfører seg urasjonelt.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

:confused: Hvorfor skal selger kontakte selger?

ikke for annet enn at vi kunne fått hans versjon av saken.. Det kan jo tenkes den ikke er helt i samsvar med selgers versjon.. Selv mener jeg det alltid er en fordel at både tiltalte og den som har tatt ut tiltale får si sin mening... men vet jeg alene om denne meningen.. Det kunne jo også tenkes at kjøper kunne bidratt med bilder av herligheten og annonseteksten..

Kommentar fra moderator: Bare så ingen misforstår, den opplysningsplikten som er beskrevet i reglene gjelder ikke privat handel. Og det er selvsagt uakseptabelt å legge ut informasjon på forumet som kan identifisere 'den annen side' uten dennes skriftlige samtykke.

ikke for annet enn at vi kunne fått hans versjon av saken..

Det er jo akkurat det vi har fått.. Eneste som mangler er kjøpers versjon. :pray::pray:

Ser du ikke at jeg bare tuller med skriveleifen din? :wflag: Selv om jeg er uenig i din tanke om at "her må kjøper på banen" fordi selger har virkelig fremstått som en ærlig selger..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Noe nytt om den motorkyndige som skulle sendes til uka.... som vel var i forrige uke..

• 2 måneder senere...

saken er ute av verden og den ble løst ved at jeg ringte kjøper og sa han fikk motoren og informerte han om tråden her som visse bedrevitere oppfordret til og gjøre. videre så hadde jeg ikke samme motor som sydvesten mente og kalle meg for svindler og diverse ble for mye for meg så jeg ga rett og slett hele greia til han og betate ikke en motor mann til og dra og se den da dette hadde medført ytterligere penger i tap kontra de tusner jeg tapte nå. Så til de personene som mente jeg var en uærlig selger etc, på seg sjøl kjenner man andre. kjøper er sikkert kjempe fornøyd med overhalt motor gratis minus frakt. bare starter og dynamo som forøvrig var nytt samme med kjøler hadde han berget penger og vell så det. har ikke vært innlogget og blir ikke det heller mere da jeg synes person angrep og antagelser høre hjemme på coopen i ett lite bygdesamfunn der dokker slarve ilag med andre slarve kjerringer. så no har dokker svaret. håper svaret ar bra for det blir ikke besvart mer eller logget mer inn her mere.Ps: private pm med dritt kan heller ringes direkte til meg og vi kan møtes ansikt til ansikt.

Kommentar fra moderator: Utidige kommentarer med antydning om svindel etc. ble i sin tid slettet av moderator.

Plikten om å opplyse motparten om at saken er tatt opp på forumet gjelder klagesaker mot navngitte firmaer, ikke private saker med en anonym motpart slik det er tilfelle her.

Å sende sjikanerende IM til andre medlemmer er selvsagt ikke tillatt, skulle man oppleve noe slikt kan man klage til moderator eller Skipsraad.

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...