Jump to content

Yamaha 20hk går bare på en sylinder av gangen!


robjen92

Recommended Posts

Min Yamaha 20Hk går bare på en sylinder av gangen!

Vis jeg starter den og drar av en plugg er det ingen forskjell, samme hvem jeg tar av, så begge sylinderne er i orden.

Lurer på om det kan være noe med at den bare får nok strøm til å tenne en sylinder?

Noen som har noe tips angående dette?

Nummeret som står på motoren er 6a9,s, 20cm vis det er behov for det!

Takk for alle svar:)

Link to post
Share on other sites

Kondensator eller coil.

Begynn med kondensatoren, sitter som regel under svinghjulet.

Det runde hjulet helt på toppen.

Men før du begynner med det, puss over alle elektriske kontakter du kan se.

Sjekk nøye over at de er fastskrudde.

Virker ikke de så ta av svinghjulet.

Link to post
Share on other sites

Må bare spørre: mener du at du kan starte motoren og dra av en plugghette. Motoren fortsetter. Så setter du på plass plugghetta, motoren går fortsatt. Så tar du av den andre plugghetta, og motoren går fortsatt.

 

Eller venter du at begge sylindrene skal tenne samtidig?

 

Sorry om dette ble veldig dumme spørsmål. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Beklager igjen om dette innlegget blir for dumt, men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at du ikke har peiling på hva du snakker om. :sweat: Du er vel klar over at begge sylindrene ikke skal tenne samtidig? De tenner vel annenhver gang, derfor kan du dra av en av plugghettene uten at motoren stopper (men den går naturligvis ikke like bra). Altså ingenting som er feil.

 

 

Eller er jeg på en avansert blåbærtur på feil jorde bak mål her? Mener ikke å antyde at du er dum eller noe slikt, men jeg synes innlegget ditt var "mistenkelig". I alle fall om jeg forstår deg korrekt. Motoren surrer og går, enten en av plugghettene er av eller ikke - slik forstår jeg deg. Beklager om jeg tar feil her. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Mystifystisk... Er det på tomgang den bare går på én sylinder, eller er det når du har pådrag at dette skjer?

 

Når jeg kjøpte den ene skjærgårdsjeepen min fikk jeg den billig fordi selgeren bare fikk motoren til å gå skikkelig uten pådrag. Han hadde tilogmed hatt den inne til forhandler uten at de fant ut av det.

 

Etter litt lesing, fant jeg ut at motoren går i failsafe mode ved for høy temperatur. Røkket ut pluggen til temperaturføleren, og motoren gikk som en kule! Det viste seg at føleren var gåen!

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært så høflig jeg bare kan i mine innlegg i håp om å kunne være behjelpelig. Jeg har også gitt klart uttrykk for at jeg ikke anser trådstarter for dum eller liknende. Men jeg har en sterk mistanke om at trådstarter ikke skjønner at en 2-sylindret motor IKKE tenner på begge sylindrene samtidig. Det har heller ikke framkommet opplysninger som tilsier at jeg tar feil i mine antagelser.

 

Når så trådstarter velger å legge inn en tåpelig og fjollete kommentar på min bruker, melder jeg meg ut av diskusjonen. Dersom trådstarter ikke klarer å oppføre seg som normale folk, bør vedkommende finne en annen sandkasse å leke i, og lære seg litt folkeskikk.

Moderator er varslet om saken.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

når jeg tenker etter var det under belastning att min slet, tb slet lenge med å finne feilen.dette var en gammel 78 mod motor, de tok den tilbake og demonterte alt,før de fant feilen,. men startet alltid på første uansett, selv i 18 minus ,men belastning , nei da gikk det dårlig.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er en 2-takt autolube motor, så vil den oppføre seg som om den går på en sylinder hvis det er lite olje på tanke.

 

Den går i nødmodus og vil gå tildels som normalt på lavt turtall og uten pådrag. Prøver du å gi på vil den sperre, og det virker som den går på en sylinder. Olje varsellampa vil ikke lyse selv om nivået i tanken er lavt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

det er en 2takt men er litt usikker med på årsmodel! er ikke ny i værtfall!

Motoren virker som går normalt under pådrag, men vil ikke gå på tomgang!

Hakker og putrer fælt!

Dette er uavhengig om hvem av plugghetene som er på, eller om begge er på!

 

Har prøvd å justere tomgangen osv, men uten noen virkning!

 

Noen forslag?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...