jarvis Startet 22.August.2011 Del på Facebook Startet 22.August.2011 Har kjøpt et startbatteri type smf 95 amp 720 cca hos Biltema, er dette for lite for å starte MD21?. Når jeg gløder i 15 sek er voltstyrken ned i 11,8 v. Når jeg da vrir på nøkkeln går startern så vidt rundt. Hvis jeg kobler på forbruksbanken ved hjelp av startkabler,er voltstyrken 12,4 etter gløding og startmotoren går normalt rundt og starter lett. Har sjekka batteriet hos biltema idag, å det er visst helt i orden. Hvile spenning ligger på 12,7 v. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Vist eg husker rett så har me 88 amp te vår md32 som har 3kw starter,funke fint Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
jarvis Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Det virker som det er glødinga som tar veldig mye strøm, kan det være noe feil der? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Har du lada batteriet? Du får prøve å sette batteriet til lading Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
jarvis Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Når det er topp ladet går det greit, men etter at det har stått 1 uke eller 2 så er det ikke like greit. Hvilespenning ligger da på 12,7 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 De kan ta ein belasningstest på biltema, Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
jarvis Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Gjorde det idag, full test og viste faktisk mer i startstrøm enn det sto på batteriet Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Tolker det slik iom du sier at du har kjøpt batteri, at du har nylig kjøpt dette? Og at du da sikkert ikke hadde problem med å få starta opp på det gammle batteriet? Har du evt gjort andre endringer etter ny batteriet kom på plass, eks kabling/bryter/brytere? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
jarvis Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Det nye batteriet ble kjøpt i vår (mai). Det gamle ble byttet ut fordi motoren ikke startet. Det nye funket greit til å begynne med, men etterhvert ble det dårligere til å dra rundt startern etter gløding. Har sjekket jording på motor,og alle kabler på starter. Opplevde for en mnd siden at når jeg slo på hovedstrøm for start, så var det ikke liv i tenninga( ingen lys i instrument bordet heller). Slo bryteren av og på flere ganger, da kom det strøm frem. Bryteren ble bytta da. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 (redigert) Hmm interesserer meg for dette, for jeg er borti samme situasjon selv ref oppussing-tråden av min scand dynamic 9200. Har ikke tatt det opp her på forumet enda. Har liksom ikke funnet tiden. Men kort fortalt, da jeg kjøpte båten like før ferien. Var den fra forje eier ikke kobla opp via hovedbryter. (holdt på fikse oppe båten han også) Men rett på batteri, og den fyra da fint som det, batteri nye i fjor vist nok. 150ah og 100ah. Jeg kobla så opp Bep velger 1500ah spissbelastning og lask til en bryter med nøkkel 1000ah spissbelastning til motoren, (ble slik delvis pga out på velger ble dårlig med plass for alle kabelsko. Skjema og bilder av det ses i tråden min) Samt jeg kjøpte nye kabler å la opp til det hele, 70mm2 på alt. + og - Men umiddelbart etter dette så fyrer den ikke på startbatteriet (1) lengre, bare drar rundt litt (2-3 runder eller så..) Setter velger på 1+2 så fyrern momentant, setter på 2 samma som skjer som på nr 1. Har også batteri fra BT, 100ah= art.nr 80-41001 SMF-batteri http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Batteri/SMF-batteri/ og 150ah= art.nr 80-21501 finner ikke på nettet, men sier i katalogen høst vinter 2010-2011 at det er AMF batteri. Hvilespenning målt denne uke (motor gikk sist forje helg) 100ah = 12.67 volt 150ah = 12.81 volt Beklager ble ikke kort fortalt allikevel... Ikke meningen å kuppe tråden din, får svinge meg rundt å lage egen tråd i morgen med bilder og "koblingskjema" Redigert 22.August.2011 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Vart så inspirert https://baatplassen.no/i/topic/84604-lite-startstroem-etter-nyoppkobling-av-velge-og-bryter-og-kabler/ Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
jarvis Svart 23.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2011 Kanskje dårlig jording eller forandring av jordledninger kan gi svaret. Jordledning går fra motor(svinghjulshus) til startbatteri, videre derfra til forbruksbank og videre ned i kjølen. Ned på en støypgodsbjelke som går helt ut til roret, der det også er en anode festet. I vår koblet jeg patentbånd i kobber fra anode til mutter (innfesting) av stevnebeslag. Det vil si at jordinga går i sirkel. Kan dette være årsaken tro, hadde ikke startproblemer tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
jarvis Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Tar opp tråden igjen, nå med ny starter(helt ny). Opplever at det klikker i innslaget, hvis jeg prøver med nøkkelen noen raske vridninger på start kommer den plutselig, og starter momentant. Jeg har byttet nytt tenningslås, 2 stk ny batteri og klemmer. Kablene er sjekket /renset. Hvis jeg kobler til startkabler direkte til batteri/starter å slukker hovedstrømsbryter til motor, skjer akkurat det samme, og starter etterhvert. Har også prøvd med en liten ledning ifra batteripunktet på starter til innlagsledningen, det samme skjer den klikker. Hvis jeg da legger over en bro mellom begge pluss på starter, går startern rundt men innslaget slår ikke fram. Har også flyttet jordingsledningen til en av skruene til starter med samme resultat (den klikker). Er det noen som kan hjelpe meg, før jeg blir gal. Kan en ny starter være noe galt med.??? Hilsen Jarvis Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Vet ikke om det er til hjelp, men: Kjøpte du helt lik den starteren du hadde fra før, og er helt sikker på at det er den som hører til den motoren du har? La du merke til hvordan anleggsflaten mellom starterdrevet og startkransen var? Hvis den står for nær til at innslaget får full vandring oppnås ikke god nok kontakt for startstrømmen. +++ Er dette en Perkins? Sitér dette innlegget Link to post
jarvis Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Starteren er helt lik den originale, den er bare litt kraftigere 2,7 kWh . Mulig det er en oljefilm mellom starter og innfestning på startkransen,. Det er en vp md 21 b motor. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Regner med den oljefilmen er mellom starter og svinghjulshus og har trolig ingen betydning for ditt problem. Sitér dette innlegget Link to post
jarvis Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 (redigert) Ja nu har jeg nok funnet feilen, når jeg får klikk i startern og da turner motoren litt på reimskiven. Da starter den med engang. Virker som ikke tannhjulet på startern kommer helt fram, at det på en måte kollidere med tennene på startkransen. Hvordan løse dette? Redigert 1.Juli.2012 av jarvis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 1.Juli.2012 Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 Noen startere har litt slark i innfestingen og hvis din har det, kunne du prøvd med å holde starteren lengst mulig fra svinghjulet når du strammer boltene. I hvertfall et enkelt forsøk uten å ødelegge noe. Sitér dette innlegget Link to post
jarvis Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 Ja der er nok noe slark, ikke mye. Kanskje ikke så mye som skal til. Ser at den nye starteren har større tannhjul enn den gamle, eller kraftigere. Kan det ha noe med problemet å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.