Jump to content

Hvor stort startbatteri til MD21


jarvis

Recommended Posts

Har kjøpt et startbatteri type smf 95 amp 720 cca hos Biltema, er dette for lite for å starte MD21?.

Når jeg gløder i 15 sek er voltstyrken ned i 11,8 v. Når jeg da vrir på nøkkeln går startern så vidt rundt.

Hvis jeg kobler på forbruksbanken ved hjelp av startkabler,er voltstyrken 12,4 etter gløding og startmotoren går normalt rundt og starter lett.

Har sjekka batteriet hos biltema idag, å det er visst helt i orden.

Hvile spenning ligger på 12,7 v.

Link to post

Tolker det slik iom du sier at du har kjøpt batteri, at du har nylig kjøpt dette?

Og at du da sikkert ikke hadde problem med å få starta opp på det gammle batteriet?

Har du evt gjort andre endringer etter ny batteriet kom på plass, eks kabling/bryter/brytere?

Link to post

Det nye batteriet ble kjøpt i vår (mai). Det gamle ble byttet ut fordi motoren ikke startet. Det nye funket greit til å begynne med, men etterhvert ble det dårligere til å dra rundt startern etter gløding. Har sjekket jording på motor,og alle kabler på starter.

Opplevde for en mnd siden at når jeg slo på hovedstrøm for start, så var det ikke liv i tenninga( ingen lys i instrument bordet heller).

Slo bryteren av og på flere ganger, da kom det strøm frem. Bryteren ble bytta da.

Link to post

Hmm interesserer meg for dette, for jeg er borti samme situasjon selv ref oppussing-tråden av min scand dynamic 9200.

Har ikke tatt det opp her på forumet enda. Har liksom ikke funnet tiden.

 

Men kort fortalt, da jeg kjøpte båten like før ferien.

Var den fra forje eier ikke kobla opp via hovedbryter. (holdt på fikse oppe båten han også)

Men rett på batteri, og den fyra da fint som det, batteri nye i fjor vist nok.

150ah og 100ah.

 

Jeg kobla så opp Bep velger 1500ah spissbelastning og lask til en bryter med nøkkel 1000ah spissbelastning til motoren, (ble slik delvis pga out på velger ble dårlig med plass for alle kabelsko. Skjema og bilder av det ses i tråden min)

Samt jeg kjøpte nye kabler å la opp til det hele, 70mm2 på alt. + og -

 

Men umiddelbart etter dette så fyrer den ikke på startbatteriet (1) lengre, bare drar rundt litt (2-3 runder eller så..)

Setter velger på 1+2 så fyrern momentant, setter på 2 samma som skjer som på nr 1.

 

Har også batteri fra BT,

100ah= art.nr 80-41001 SMF-batteri http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Batteri/SMF-batteri/

og 150ah= art.nr 80-21501 finner ikke på nettet, men sier i katalogen høst vinter 2010-2011 at det er AMF batteri.

Hvilespenning målt denne uke (motor gikk sist forje helg)

 

100ah = 12.67 volt

150ah = 12.81 volt

 

Beklager ble ikke kort fortalt allikevel...

Ikke meningen å kuppe tråden din, :wflag: får svinge meg rundt å lage egen tråd i morgen med bilder og "koblingskjema"

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Kanskje dårlig jording eller forandring av jordledninger kan gi svaret. Jordledning går fra motor(svinghjulshus) til startbatteri, videre derfra til forbruksbank og videre ned i kjølen. Ned på en støypgodsbjelke som går helt ut til roret, der det også er en anode festet. I vår koblet jeg patentbånd i kobber fra anode til mutter (innfesting) av stevnebeslag. Det vil si at jordinga går i sirkel.

Kan dette være årsaken tro, hadde ikke startproblemer tidligere?

Link to post
  • 10 måneder senere...

Tar opp tråden igjen, nå med ny starter(helt ny). Opplever at det klikker i innslaget, hvis jeg prøver med nøkkelen noen raske vridninger på start kommer den plutselig, og starter momentant. Jeg har byttet nytt tenningslås, 2 stk ny batteri og klemmer. Kablene er sjekket /renset. Hvis jeg kobler til startkabler direkte til batteri/starter å slukker hovedstrømsbryter til motor, skjer akkurat det samme, og starter etterhvert. Har også prøvd med en liten ledning ifra batteripunktet på starter til innlagsledningen, det samme skjer den klikker. Hvis jeg da legger over en bro mellom begge pluss på starter, går startern rundt men innslaget slår ikke fram.

Har også flyttet jordingsledningen til en av skruene til starter med samme resultat (den klikker).

Er det noen som kan hjelpe meg, før jeg blir gal. Kan en ny starter være noe galt med.???

 

Hilsen Jarvis

Link to post

Vet ikke om det er til hjelp, men:

Kjøpte du helt lik den starteren du hadde fra før, og er helt sikker på at det er den som hører til den motoren du har?

La du merke til hvordan anleggsflaten mellom starterdrevet og startkransen var?

Hvis den står for nær til at innslaget får full vandring oppnås ikke god nok kontakt for startstrømmen. +++

Er dette en Perkins?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...