Jump to content

Lite startstrøm etter nyoppkobling av velge og bryter og kabler.


KenBjork

Recommended Posts

Hei.

 

Ref "ny-båten" vi kjøpte før ferien som er under oppussing

https://baatplassen.no/i/topic/82475-prosjekt-oppussing-scand-dynamic-86009200/

 

Så var denne fra forje eier som hadde byttet motor mm, men var da koblet direkte på batteri 1.

Så fyra den fint som bare det, uten mangel av strøm.

Slik:

scand_kobbling_batteri_og_motor.jpg

 

Jeg har nå underveis i oppussinga kobla slik:

 

scand_kobbling_batteri_og_motor_med_velger_og_bryter.jpg

 

Bilde av samme

 

scand_d_60.jpg

 

1stk bep batterivelger

http://www.maritim.no/elektrisk/brytere-og-paneler/batterivelger/bep-batterivelger-350-amp

350ah kontinuerlig, 1500ah spissbelastning.

Og en vanlig hovedbryter med nøkkel, husker ikke kontinuerlig, men spissbelastning 1000ah.

 

Alle kabler ble kjøpt nye 70mm2 både pluss og minus samt, lasken mellom velge og bryter er også 70mm2. Samt mellom minus minus batteri 1 og batteri 2 er 70mm2.

 

En av grunnene til at det er både velger og bryter med nøkkel er slik delvis pga "out" på velger ble dårlig med plass for alle kabelsko.

 

Men umiddelbart etter dette ble opp koblet så fyrer den ikke på startbatteriet (1) lengre, bare drar rundt litt (2-3 runder eller så..)

Setter velger på 1+2 så fyrer den momentant, setter på 2 samme som skjer som på nr 1.

 

Har batteri fra BT, forje eier sa de var nye ifjor.

100ah= art.nr 80-41001 http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Batteri/SMF-batteri/

og 150ah= art.nr 80-21501 finner ikke på nettet, men ser i katalogen høst vinter 2010-2011 at det er AMF batteri.

Hvilespenning målt forje uken som var (motor gikk sist forje helg)

 

100ah = 12.67 volt

150ah = 12.81 volt

 

Kablelengder:

(kan fin måle om nødvendig, men alle lengder er noe kortere i realiteten)

 

Motor-bryter ca 3.6m

Bryter-batt 1 ca 1.7m

Bryter-batt 2 ca 1.4m

 

Motor jord-batteri ca 2.5m

 

 

Har selv ikke kommet så langt på å gå dypere i å finne ut hvorfor det umiddelbart ble slik etter oppkobling.

Noen som har innspill ?

 

ARGH ble skrivefeil i tittelen, velge mangler "r"

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det beste å starte med er å måle strømmen inn på starter når du bare har startbatteriet tilkoblet. Her bør du bruke et tangamperemeter for likestrøm. Da ser du hvor mye starteren trekker under startforsøket. Så stiller du bryteren til begge og gjør samme forsøk. Noter hva strømmen er under start. Her vil gjerne motor starte raskt og du må gjerne prøve to ganger for å få en brukbar avlesning.

Går ut fra at dette vil gi deg svar på problemet.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke helt oppfatter spørsmålet pga jeg er trøtt.. dante.

Men den er også helt ny. Og 70mm2

 

Alt jeg har tegnet i skjema 2 er flett nye kabler.

 

Ok nemo.

Har ikke tangampmeter. Men får se om jeg finner noen som har.

Ser manualen sier starteren er/trekke 2.5kw

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke helt oppfatter spørsmålet pga jeg er trøtt.. dante.

 

Mange legger mye arbeid i de "røde" kablene og glemmer god jording til motoren. Jeg ville målt spenningsfallet ved de forskjellige innstillingene til brytere. Det lukter dårlig forbindelse. Du får ikke nok strøm på den ene eller andre banken men greit når begge er inne. Prøv å bypasse med startkabel for å se om den sviver bedre direkte fra start. Hvordan er syrevekta på batteriene, er de bra?

Link to post
Share on other sites

Morn

Kjekt med innspill.

Skal ta å få målt etter spenningsfall, og samt om den fyre rett fra batteri igjen og likens med bypass her og der.

Hadde dårlig jordiing tidligere ett øyeblikk, punkt renset samt ny kabel.

All kabelsko er pressa med skikkelig tang beregnet for slike, og ikke skrutvinge-metoden-på-arbeidsbenken.

Syrevekta får jeg ikke målt da batteriene er tette.

Er også på enda det grønne "hjulet" som forje eier hadde montert på startbatt for å bryte jordinga mellom batt og motor siden den var kobla direkte og ikke var hovedbryter "da enda"

Det skal jeg fjerne først, for er kanskje ikke beste forbindelsen der.

 

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tatt det bort etter at jeg kobla nytt..

Link to post
Share on other sites

Ok, litt korte og manko på hender men får se hva jeg får til.

Vel like å like... en er AMF og andre er SMF,hva nå forskjellen er på det..

Og ene er 100Ah og andre er 150Ah.

Den surra greit i gang når den var rett på batt 1 tidligere hvertfall, rekner med den gjør om jeg kobler den rett på igjen for test nå å.

Så det er nok spenningsfall ett sted slik det er idag ja. Men får nå se når jeg får sjekka mere.

Hvertfall brukbart med ColdCrankAmperer på 150Ah som står som startbatt, 1000CCA.

Uten at jeg vet hvor mye yanmar 6lpa krever av CCA i batt

CCA på 100Ah batt, har jeg ikke funnet ut hvor mye CCA det har.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg at du er anbefalt å ikke måle strømmen. Det vil alltid være en fordel å måle både strøm og spenning. Nå er vel ikke dine batterier like, da det ene er 100Ah og startbatteriet er 150Ah.

Jeg tror ikke minuskablen har dårlig kontakt, da ville ikke motor startet når begge batteri er valgt. Regner med at begge batteri minus er koblet sammen.

Når du måler startstrøm på startbatteriet, bør strømmen være mye høyere enn når du starter med forbruksbatteriet. Mål også spenningsfall over bryterne ved belastning.

Link to post
Share on other sites

Når du måler startstrøm på startbatteriet, bør strømmen være mye høyere enn når du starter med forbruksbatteriet....

 

Det er mest sannsynlig slik, men det er hva som står stemplet på batteriet som betyr noe - hvor mye A de klarer å levere i startøyeblikket.

 

Uansett det er ikke her problemet er! - Sviver starter normalt når du buypasser brytere med startkabel - ja da vet du at feilen ligger i dårlige kontakter på veien et sted. Det viktigste er å finne spenningsfallet under belastning over de forskjellige kontaktpunktene. Har du fremdeles et sykt spenningsfall når kobler deg direkte på batteriet (hvis du bruker bra startkabler) - da er batteriet gåent. Som jeg forsto har jo dette batteriet isolert sett fungert før.

 

Du kan jo ha vakkel på den bryteren som du enda ikke har fjernet på minus også - sett over en startkabel her også for å eliminere/finne feil her også.

Link to post
Share on other sites

God kveld.

Nå ska de pinade høre.. som sagt så dro den rundt slik en 2-3ganger og ikke fyra.

Tidligere kobling direkte når det ikke var bryter/e så på samme tid hadde den fyra.

 

Testa litt idag, vel testa og testa... holdt tilfeldigvis nøkkel litt lengre på kjinninga. Og jaggu fyra den ikke.

Trodde ikke hva jeg hørte, så stoppa den og kjinna igjen.

Jo da gitt halv-ett sekund lenger på kjinninga så fyra den jaggu igjen.

Her under det halv-ett sekundet lengre kjinninga, så hørte jeg at startern øka turtallet. Liksom man har litt vann ut av kranen og så slå på fult vanntrykk ett øyeblikk..

 

Stoppa den og prøvde på batt2, men der klarte den ikke fyre.

En pluss to, så normal rask start.

 

Stoppa igjen, og skrudde av det "hjulet" på jordinga og kobla minus klemma som normalt på batt-pol.

Titta litt nøyere på kontaktflatene i polskoene, og såg at selve polskoen hadde ikke beste kontakt mot "hjul"-polen.

 

Gjentok så hele regla nevnt over med startsekvenser.

Og alt gjenntok seg, med ett lite unntak.

Alt skjedde med hakke mere fart og futt i startern med ditto raskere start så klart, nå når det hjulet var fjerna.

 

Kommer til å prøve litt mere senere, glemte også multimeteret hjemme idag.

Og har funnet ut at på søken etter full power til starern lik som direkte på batteriet.. så istedet for å laske/bypasse så skal jeg heller løse kablene og bruke dem så vet jeg også med sikkerhet at de er ok.

Så ska jeg også huske ta med meg måle utst. ;)

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Når du måler startstrøm på startbatteriet, bør strømmen være mye høyere enn når du starter med forbruksbatteriet. Mål også spenningsfall over bryterne ved belastning.

Det er spørsmål om det er så lurt å starte med bare forbruksbanken....

TÅLER de batteriene startstrømmen da?? :confused:

Å kjøre begge bankene under start, KAN være en redning noen ganger,

STRØMMEN vil alltid være høyest fra det battereriet med lavest indremotstand (les: høyest CCA)...

 

Den raskeste måten å avsløre spenningstap i ditt tilfelle på, er å måle spenningen direkte på starteren under start.

Hvis du i tellegg måler POL-spenningen på batteriet under start, har du en ganske god peiling på hvor ille spenningsfallet er.

Å så er det bre å begynne å måle over hvert koblingspunkt / bryter (inklusive batteriskoene!), mens anlegget belastes.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg til tider fundet løse/dårlige forbindelser ud fra det faktum, at når modstanden i et kontaktpunkt er "for højt" bliver det samme kontaktpunkt varmt, til tider ganske forbandet varmt faktisk, når der har været trukket strøm igennem systemet.

Hvis du ikke kan finde den dårlige forbindelse ved at lede efter varme, har du mere gavn af et multimeter med viser end de moderne digitale. Et viserinstrument er hurtigere at aflæse - og du har næpe brug for alle decimalerne for at finde en dårlig forbindelse.

Omkring din opkobling: Jeg ville personligt aldrig koble op, så mit startbatteri ved et uheld kunne blive brugt som forbrugsbatteri. Jeg ville sætte startbatteriet direkte på din ekstra afbryder, fjerne forbindelsen mellem batterivælger og den ekstra afbryder, og medbringe et startkabel hvis jeg en dag skulle have brug for at koble batteribankerne sammen (det er sådan jeg har indrettet min båd i den forbindelse). Du forhindrer utilsigtet afladning af dit startbatteri og du fjerner en potentiel fejlkilde (=spændingstab i batterivælgeren) ved at koble om.

Redigert av mthoms (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Jeg til tider fundet løse/dårlige forbindelser ud fra det faktum, at når modstanden i et kontaktpunkt er "for højt" bliver det samme kontaktpunkt varmt, til tider ganske forbandet varmt faktisk, når der har været trukket strøm igennem systemet.

Riktig!

HVIS du har tilgang til et termokamera, vil du etter et par startforsøk SE hvor varmgangen i leningsnettet er... :thumbsup:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Takk for masse gode tips.

 

Har sjekka litt idag.

Gått over alle batterisko og poler med ett slik pol-file-rense-verktøy som jeg fikk slengt i fanget mitt.

 

Jeg kobla av kabelen til starter og:

-satte den på batt1 = lett og normal start

-satte den på velger inn batt 1 = lett og normal start

-satte den på velger out = lett og normal start

 

Så velgere er ergo ikke tapssynder, ei heller kabellengder.

 

Jeg så videre over på sorte bryteren med nøkkel:

-satte den på bryter out

-og batt 1 på inn

Resultat, følte at det var liiiiiitt tyngre tror jeg, men likevel relativt lett start.

 

Kobla så tilbake som i skjema 1, resultat tung start fra batt 1 :confused:

Satte velger på 1+2 for test = lett og normal start

 

Eneste ekstra er jo 20cm lengre kabel... "lasken" fra velger out til sorte bryter`n. :confused:

 

Hvilestrøm på batt 1, var før jeg begynte 12.79 volt.

Hadde multimeteret tilkobla over polene på batt 1 hele tiden underveis.

Og spesielt la jeg merke til i stort fall av strøm, var når det var det var koblet som i skjema 1, falt strømmen ned 9volt en plass.

Strømmen falt noe ned også på de andre koblingsmåtene, men ikke så mye som det. Husker ikke hvor mye da.

 

Grunn til at jeg ikke gjorde andre målinger og slikt er pga jeg ha ikke en 3dj hånd som var lang nok til å rekke fra motor-rommet og opp til tenningsnøkkel. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Så det jeg har gjort nå med oppkobling er:

 

Bep batterivelger:

-fra batt 2 til velger inn 2

-velger out til forbuk hoved kabel, kjøleskap, begge forsterkerne (stereo)

 

Sorte hovedstrømbryter med nøkkel:

-fra batt 1 til bryter inn

-fra bryter til motor, trim/tilt, baug ankervinsj

 

Skjemaet slik jeg kobla det nå.

scand_kobbling_batteri_og_motor_med_velger_og_bryter_1.jpg

 

 

Men lurer da på, (er sliten i hodet så må bare spørre)

 

Vil da nå batt 2 få ladestrøm nå motoren går egentlig?

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ahh selvfølgelig :headbang:

 

:giggle: takk takk, tror jeg bør ta 1 :drink: til

 

* mastervolten er en batterymate 1602-Ig

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...