Jump to content

Nå har jeg endelig blitt båtreder! (Skibsplast 675 HT)


Kenneth 81

Recommended Posts

Hei,

 

Etter alt for lang tid uten tilgang til båt, har æ nu plutselig blitt den lykkelige eier av "Gjertrud"

Gjertrud er en 2005-modell Skibsplast 675 HT med en sinnatagg av en Suzuki DF250 skrudd fast på hekken.

 

Hun virker og være i utmerket stand, er velutrustet og går som ett olja lyn! :thumbsup:

 

Noen bilder :smiley: (desverre kun tatt med mobiltelefon. Bedre bilder kommer nok etterhvert)

 

Meget pen dame: :smiley:

imag0023.jpg

 

imag0034.jpg

 

Grei plass for å innta ett måltid eller to. Fremre benkens ryggstø kan vippes over slik at alle kan sitte i fartsretningen

imag0026.jpg

 

Helt greie kokkeleringsmuligheter med ok benkeplate til venstre utfor bildet

imag0029.jpg

 

Når middagen er trygt ombord i reder og kompani er det på tide å finne frem senga for en middagslur

imag0033.jpg

 

Etter middagsluren har man ett akkurat passelig stort avlukke med porselenstrone der man kan tenke på kursen videre

imag0028.jpg

 

Fiskeplassen der neste middag kan hentes ombord

imag0030.jpg

 

Utsikt andre veien fra fiskeplassen

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39444/imag0027.jpg

 

Kapteinens domene

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39444/imag0031.jpg

 

Litt småplukk er det jo selvsagt på alle brukte båter, men virke som om det ikke e så mye som trengs å gjøres med Gjertrud, og det som æ ska gjøre noe med tar æ når ho kommer sæ på land for vinteren. :smiley:

 

Flere bilder, samt planer for fremtia vil dukke opp plutselig :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!

Svært mye innredning på få kvadratmeter!

Er spent på nærmere beskrivelse av sjøegenskapene.

På avstand ser skroget ut til å være ganske likt 555-skroget?

Husk å slå av motoren FØR du skal løfte førersetet for å komme til byssa i følge en journalist.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk alle sammen! :smiley:

 

Plassutnyttelsen virke utrolig bra. En av tingan som va med på å ta avgjørelsen det. :smiley:

 

Selgeren påstår at Gjertrud ska gjøre over 46 knop på full hendel, så det e voldsomt med fart i damen :smiley:

Men pengeboka trives nok best rundt 25 regne æ med. :lol:

 

Ska komme tilbake med beskrivelse av sjøegenskapan når æ har fått testa dem ut littegranne. Regne ikke med noen negative overraskelsa da Skibsplast som regel har levert greie skrog :smiley:

 

Leste nok samme testen som dæ Småbåtentusiasten. De holdt hvist på å smelle rett i brygga sia de ikke hørte at motoren gikk :eek:

Men det ser ut som om Skibsplast har lest samma testen. På denna båten e det en liten hendel under gasshåndtaket man må klemme inn for å kunne sette det i gir :smiley:

Men e nok tryggest å stoppe motoren uansett. Man kan aldri være for forsiktig! :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var en liten tur på fjorden med båten i går (kort tur på ca 2 timer)

 

Va litt ruskevær med vind og ganske krappe bølga i Adventfjorden, men kunne fint holde ca 20 knop uten at det ble ubehagelig av den grunn. :smiley:

 

Litt værre ble det da vi kom ut i Isfjorden. Vinden tok seg opp og det gjorde bølgene og. Ned med farta og trimma nesa ned imot bølgene så gikk det fint det og, selv om farta måtte ned i 6-7 knop for komforten sin del på det værste.

 

Va bare andre turen min med båten, så ville ikke presse den for mye før æ blir bedre kjent med den, men inntrykket så langt er omtrent som forventet:

Ikke uvanlig for planende båta på den størrelsen, så slår den en del når bølgene blir krappe, men mindre enn jeg er vant med fra Bella 650.

 

På tilbaketuren gikk det fortere enn siste delen av turen ut, kunne glatt gå opp i 16-18 knop uten at det gikk særlig ut over komforten. Båten vingla midre og holdt kursen bedre med sjøen i hekken enn det jeg hadde forventa, så veldig fornøyd der. :smiley:

 

Trenger jo selvsagt en god del tura til før jeg lære meg å trimme båten rett, men så langt så er jeg veldig fornøyd. :smiley:

 

Hadde en kortere tur på forholdsvis flatt hav for litt over ei uka sia (lange dønninga som båten gikk som ett lokomotiv over i 16-27 knop :smiley: ). Testa svingegenskapan litt da. De overgikk all forventning! Bellaen jeg er vant til er ikke særlig gla i å svinge krapt med litt fart. Legger seg veldig over på sia og slipper taket bake relativt tidlig. Skibsplasten grep vannet og svinga bare hardere og hardere jo mer jeg la rattet over.

Til slutt så va det jeg som ble feig og retta opp mens båten virka som den gjerne kunne svinge atskillig hardere uten at det ville blitt noe problem. :thumbsup:

 

Så langt har de første dagan som båtreder vert supre. :smiley:

Litt småplukk e det selvsagt på en bruktbåt, men det kommer jeg tilbake til når jeg har fått full oversikt.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk! :smiley:

 

Ja plassutnyttelsen e fenomenal i den båten. Har ikke vert borti noe lignende i en båt på den størrelsen før. :smiley:

De har henta mye på å dra kabinen i hele skrogets bredde. Bakdelen e at det ikke e noen dollbord å gå på for å komme sæ rundt til fordekket, men den store luka i venstresia av frontruta veie stort sett opp for det. :smiley:

 

Helt enig André! Båtrederlivet slår landkrabbelivet ganske grundig! :cheers:

For første gang sia jeg flytta til Svalbard håpe jeg på en kort sneskutersesong så man kan komme i gang med neste båtsesong så fort som mulig! :giggle:

Ka slags båt har du fått tak i da? :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Stemme godt det Ivar. :thumbsup:

Vurdere å legge om ventilasjonsslangan litt.

Hoveduttaket går rett i ryggen på førerstolen, så den hold på å koke baken av mæ når den står på maks :rolleyes:

Redigert av KAH81 (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tenkte æ sku laste opp litt bilda fra de båtturene æ har hatt i det siste:

 

Veldig fornøyd kaptein

dscf2857.jpg

 

Isbréen i bunnen av Tempelfjorden (25.09.2011)

dscf2860.jpg

 

Litt flere bilder fra Tempelfjorden

dscf2864.jpg

 

dscf2869.jpg

 

dscf2872.jpg

 

Ettermiddagstur til Barentsburg (30.09.2011)

dscf2873.jpg

 

dscf2880.jpg

 

dscf2877.jpg

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Båttur til Colesbay den 05.10.2011

Litt ruskevær med vind og bølger, men dra av litt på farta og eksperimenter litt med trimmen så gikk det greit det og :sailing:

 

Colesbay (05.10.2011)

dscf2885.jpg

 

dscf2893.jpg

 

dscf2890.jpg

 

dscf2887.jpg

 

Littegranne ruskevær på veien hjem :crazy:

dscf2897.jpg

 

dscf2898.jpg

 

dscf2900.jpg

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Så langt så ser båten totalt vanntett ut, me skal holde ett øye på vannstandet i ruskevær! Takk for tipset!!

Når man sitter såppas langt frem så blir båten (sett fra førerplass) veldig følsom for trim!

Men jeg har ikke opplevd det som ett problem, ser mer på det som å få feedback på ka skroget gjenomgår tidlig så jeg kan backe av lenge før båten gir seg.

Mine erfarinfger så langt i litt sjø, er at båten er veldig følsom for trim, men tåler masse juling bare man trimmer rett og ofrer en og annen knop! :sailing:

 

Kommer tilbake med mer etterhvert som æ lærer mer!

Skal prøve så godt æ kan å svare på spørsmål både i tråden og på PM! :flag_bp:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...