I.E Startet 12.Desember.2004 Del på Facebook Startet 12.Desember.2004 Alla, Har sökt igenom forumet efter tidigare diskussioner om landström och ser att många har kopplat bort jorden på landströmmen eftersom de anser att det inte är farligt eller för att de bara har dubbelisolerade apparater ombord. Vad skulle exakt hända om man exempelvis får kortslutning i varmvatten beredaren, elpatronen till den vattenburna värmen, Ac:en eller hjälpkärrans 220 aggregat ( alla dessa har jordkabel ) om man inte har landjorden inkopplad ? Går automatsäckringen iland eller riskerar man att gå vidare till nästa liv ? M.v.h/ Dan Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 (redigert) ser att många har kopplat bort jorden på landströmmen eftersom de anser att det inte är farligt eller för att de bara har dubbelisolerade apparater ombord.Ja, for har man bare dobbeltisolerte apparater er det ingenting å koble en jordledning til. Da blir det jo meningsløst å dra ombord jordledningen. Vad skulle exakt hända om man exempelvis får kortslutning i varmvatten beredaren, elpatronen till den vattenburna värmen, Ac:en eller hjälpkärrans 220 aggregat ( alla dessa har jordkabel ) om man inte har landjorden inkopplad ? Går automatsäckringen iland eller riskerar man att gå vidare till nästa liv ?Dette blir en helt annen problemstilling.Er utstyret som feiler i kontakt med sjøen vil jordfeilbryteren slå ut. Sikringen kan også gå. Har man ikke jordfeilbryter, og sikringen holder, vil det selvsagt kunne være forbundet med fare å berøre nevnte utstyr hvis man selv er i kontakt med jord (sjøen)...... Redigert 12.Desember.2004 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Vad skulle exakt hända om man exempelvis får kortslutning i varmvatten beredaren, elpatronen till den vattenburna värmen, Ac:en eller hjälpkärrans 220 aggregat ( alla dessa har jordkabel ) om man inte har landjorden inkopplad ? Går automatsäckringen iland eller riskerar man att gå vidare till nästa liv ? I det store og hele kommer det litt an på hvordan landstrøm og aggeregatstrøm er koplet sammen. Hvis du, som jeg, kun har en skarvkabel ombord som kun benyttes til dobbeltisolerte apparater, er den saken grei. Det betyr at landstrømmen aldri vil kunne benyttes på varmtvannsberederen. Når du fyrer opp aggeregatet, skal selve aggeregatet og all apparatur som ikke er dobbeltisolert jordes. På en jernbåt er det bare å jorde til stålet et eller annet sted. Jeg regner med at du har anoder på utsiden som vil gi fin jording til sjøen. (Hulda kommer aldri i verden å jorde til motoren. Hvis jeg skulle få lekkasjestrøm vil denne måtte passere gjennom knutene til CAV-leddet, som ikke vil ha godt av det). Det er en rimelig tjans for at vi har en svenske i transit til neste liv før sikringen går. Sett inn jordfeilbryter på aggeregatkretsen hvis det ikke allerede er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 13.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 Harald, Det känns som om jag får anställa en elektriker under ett par dagar så att jag en gång för alla reder ut alla el problem utan att mista livet eller ha ihjäl någon båtgranne... / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 (redigert) Var litt rask her (Du spurte jo Harald...) Det kommer an på hvor god venn du er med "båtgrannen" Spøk til side: Ser ut til at å hyre en elektriker noen timer vil være lurt Strøm ombord er ingen heksekunst (for den som KAN det) men vil til tider virke noe uforstående for u-innvidde... (Det er derfor vi har sertefisering av faget..) Enkle ting kan det gies gode råd om her på nettet, men i en eldre båt hvor flere "pellementmakere" har utfoldet seg, er det best å få litt hjelp av noen som har litt peiling. Lykke til. Redigert 13.Desember.2004 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
I.E Svart 13.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 Det värsta med min båt är att allt är så jäkla mycket och så invecklat, om man kollar in i motorummet ser det ut som en datacentral. Var du än öppnar och kollar finns där en elcentral eller något som har med el eller hydralik att göra. Båten har allt från Aircondition till tvättmaskin och allt hade varit underbart om ingenting gått sönder. Han som byggt båten har gjort ett otroligt bra jobb, och det finns elschema på allt. Tyvärr är han som kom efter inte lika skicklig ( läs jag... ). Även de som är skickliga blir svettiga när de inser hur pass avancerat systemet är. Mina problem är som sagt bristen på kunskap, tid och pengar .....inget annat ..... / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Bluewater Svart 27.Desember.2004 Del på Facebook Svart 27.Desember.2004 I utgangspunktet skal det ikke være mulig å benytte en skjøteledning uten jord på et uteanlegg (les sentral). Dette fordi alle stikkontaktene her skal være av jordet utførelse. Dette har en årsak, nemlig at det er.. ja nettopp: utendørs. Dette står i forskriftene for elektriske landanlegg NEK. Det finnes ikke noe avvikende regelverk for dette. Selv om utstyret er dobbeltisolert SKAL skjøteledningen være jordet Sitér dette innlegget Link to post
ss Svart 28.Desember.2004 Del på Facebook Svart 28.Desember.2004 Ja, for har man bare dobbeltisolerte apparater er det ingenting å koble en jordledning til. Da blir det jo meningsløst å dra ombord jordledningen. Dette blir en helt annen problemstilling. Er utstyret som feiler i kontakt med sjøen vil jordfeilbryteren slå ut. Sikringen kan også gå. Har man ikke jordfeilbryter, og sikringen holder, vil det selvsagt kunne være forbundet med fare å berøre nevnte utstyr hvis man selv er i kontakt med jord (sjøen)...... Skjøteledninger for bruk utendørs skal være i jordet utførelse uansett hva slags utstyr de forsyner, båt, kantklipper, drill eller hva som helst. Skjøteledningen skal ha forankoblet jordfeilbryter med utløserstrøm høyst 30mA. Bevegelig ledning på utstyr av kl II (dobbeltisolert) skal ikke ha jordleder, men kan ha jordingsplugg. En VV-tank vil man ikke få i kl II utførelse, trodde jeg. Alle utsatte ledende deler skal ha to lag med isolasjon mot spenningsførende deler og dette vil føre til at selve tanken og alle rør som tilkobles denne må være av ikke ledende materiale. Får man isolasjonsfeil(les jordfeil) i et utstyr som mangler elektrisk jordforbindelse, så vil jordfeilbryteren høyst sannsynlig IKKE koble ut og farlige berøringsspenninger vil oppstå. Man kan uansett ikke gamble på at jordsmonnet i området er så bra at den gjør det (det må være lav motstand imellom feilsted og jordelektrode, ikke sant?) . Sikringen går i praksis ALDRI ved jordfeil i et tradisjonellt norsk fordelingssystem(IT). I et 400V TN anlegg vil sikringen gå ved jordfeil dersom jordleder er gjennomgående helt tilbake til trafo, noe som er et krav. Kobler man her ifra jordledningen f eks i skjøteledningen, så vil man kunne få berøringsspenninger på inntil 240V Jordingsanlegget i en installasjon er det eneste beskyttelsestiltaket mot strømgjennomgang ved isolasjonsfeil. Det er derfor ikke tillatt å bryte/koble ifra jordledninger. Jordfeilbryteren er å anse som en tilleggsbeskyttelse Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Desember.2004 Del på Facebook Svart 28.Desember.2004 (redigert) Jordingsanlegget i en installasjon er det eneste beskyttelsestiltaket mot strømgjennomgang ved isolasjonsfeil.For å unngå misforståelser, min kommentar var beregnet på de som kun har tilkoblet dobbeltisolert utstyr, f.eks. en batterilader.Vil tro det gjelder mange i denne sammenheng. Annet utstyr må selvsagt jordes. Hvis man forusetter at det kun er i bruk når båten er på sjøen vil det være sikrere å jorde dit enn til landstrømsjord. Da slipper man også korrosjons-problematikken. Redigert 28.Desember.2004 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 Nytt om Landstrømsjord fra DSB elsikkerhet utgave 66 fra des 04. For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssysten er forbundet med en kobberplate med areal minst 0,25m2 som under alle forhold er neddykket i sjøen , kan skipets/fartøyets installasjon betraktes som tilfradsstillende jordet gjennom kontakten med sjøen, og jordleder i landstrømkabel kan frakobles jordleder i landinstallasjonen. For anlegg hvor det aksepteres frakoling av jordleder i landstrømkabelen, må det ved landtilkoblingsskapet eller en annen godt synlig plass informeres om at forbindelsen må gjenopprettes når skipet/fartøyet legges i tørrdokk. Dette fordi en slik dokking innebærer at kontakten med sjøen brytes. Hilsen Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 Detta var morro, DSB hva er det ?? Betyr dette at jeg med min stålbåt ikke trenger landjord, kun skilt, kult Hmm men er det så gøy å legge 220 jord til jordingsareal i båten da ?? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 Detta var morro, DSB hva er det ?? Direktoratet for Sikkerhet og Brann, kanskje Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Krapyl Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 http://www.dsb.no/ Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Ingar Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssysten er forbundet med en kobberplate med areal minst 0,25m2 Endelig har de tatt i bruk fornuften...Lurer på om messing er akseptabelt, eller om det må være rent kobber... Er messing ok kan man i plastbåter jorde til propell-hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 http://www.dsb.no/ Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap. DET var det ja!! (Træg i dag!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 Endelig har de tatt i bruk fornuften... Lurer på om messing er akseptabelt, eller om det må være rent kobber... Og jeg lurer på om en Dynaplate på 5 x 15cm i sintret bronse som tilsvarer 1,1m2 er godkjent? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 Endelig har de tatt i bruk fornuften... Lurer på om messing er akseptabelt, eller om det må være rent kobber... Er messing ok kan man i plastbåter jorde til propell-hylsa. Hei Ingar, Jeg er enig med "fornuften", men jeg har litt vanskelig for å forstille meg hvordan man kan få en 1/4 kvadratmeter, som har direkte kontakt med sjøen, ut av en propellhylse . . . . mvh Poseidon (Som har ca 100 kvm stål, som alltid er neddykket og i kontakt med sjøen) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 Og jeg lurer på om en Dynaplate på 5 x 15cm i sintret bronse som tilsvarer 1,1m2 er godkjent?Har sendt en mail til DSB og spurt om messing er ok. Og takk til Enjoy for at du postet dette, sikkert noe som intr. mange! Fant du det på http://www.dsb.no ? (Forsøkte å søke der uten resultat) Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 Godt nytt år folkens! Dette var jo gode nyheter! Ville ikke da 12V minus være en god lokal jord. Propellaksel og propell vil vel ha en del areal i de fleste tilfeller. Skulle jo ikke være noen fare med tæring så lenge du kun har lokal jord. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Enjoy Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 Fant du det på http://www.dsb.no ? (Forsøkte å søke der uten resultat)NEI DET STÅR I EN LITEN BLEKKE SOM HETER elsikkerhet OG UTGIS AV dsb. OG TIL DERE MED STÅLBÅTER, Det med kobberplate gjelder dere også. "Fordi båtener dekket med mange tykke lag maling, og det er ingen god elektrisk kontakt. Bart metall må til. Propellhylser osv blir for lite. Jeg foreslår å lime kobber på begge sider av roret. Det skulle bli ca 0,25 m2. eller 50x50cm. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.Januar.2005 Del på Facebook Svart 5.Januar.2005 Husk nå på at det er stor forskjell på Norske og Svenske elektiske anlegg. Svenskene har nulleder (nolla)og jord (skyddsjord). Svenskene bringer med seg Nolla og Jord, mens i Norge henter vi jord lokalt. Av og til kan det se ut som vi har hentet jord i nærmeste blomsterpotte?! Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
tola Svart 5.Januar.2005 Del på Facebook Svart 5.Januar.2005 Tenker jeg installerer skilletrafo likevel,jeg. Hele artikkelen finnes forøvrig her Roret er neppe det mest ideelle stedet å montere jordingsplate. Roret kan ha svært variabel elektrisk kontakt med skroget gjennom opplagringen. Mål gjerne med et milliohm-meter når båten er på land. (Er forbindelsen virkelig dårlig kan du se dette med et vanlig multimeter) Tola Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Januar.2005 Del på Facebook Svart 5.Januar.2005 (redigert) Tenker jeg installerer skilletrafo likevel,jeg. Hele artikkelen finnes forøvrig herTakk!Men etter å ha lest dette blir jeg i tvil om hva de virkelig mener. Noen som klarer å tolke dette?: • For skip/fartøy med skrog av isolerende materiale (uten den omtalte kobberplaten) vil en ikke ha en tilfredsstillende jording av installasjo- nen gjennom skrog/kobberplate og denne må således jordes via land- installasjonen. Det aksepteres således ikke at jordlederen frakobles landinstallasjonen i slike tilfeller. PS: Har ikke fått svar fra DSB foreløpig. Redigert 5.Januar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Januar.2005 Del på Facebook Svart 5.Januar.2005 Av og til kan det se ut som vi har hentet jord i nærmeste blomsterpotte?! Faxen Nettopp! Og "Nolla och jord" er to forskjellige ting. Merk at det finnes slike anlegg her på berget også! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 5.Januar.2005 Del på Facebook Svart 5.Januar.2005 Takk! Men etter å ha lest dette blir jeg i tvil om hva de virkelig mener. Noen som klarer å tolke dette?: Ser ikke noe tolkningsproblem her. For skip/fartøy med skrog av isolerende materiale (uten den omtalte kobberplaten) (Med andre ord, et skip som ikke er laget av metall, eller som har et glassfiberskrog uten kobber jordplate) vil en ikke ha en tilfredsstillende jording av installasjonen gjennom skrog/kobberplate (slik som på et metallskrog eller et glassfiberskrog med kobber jordplate) og denne må således jordes via landinstallasjonen. Det aksepteres således ikke at jordlederen frakobles landinstallasjonen i slike tilfeller. Litt krøkket skrevet var det nok, men slik jeg leser det (det som er skrevet med blått) burde det være greit: Med stålskrog trenger en ikke landjord Med glassfiberskrog og kobberplate trenger en ikke landjord. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.