Jump to content

Bortkopplad landjord=helt ok ?


I.E

Recommended Posts

Alla,

 

Har sökt igenom forumet efter tidigare diskussioner om landström och ser att många har kopplat bort jorden på landströmmen eftersom de anser att det inte är farligt eller för att de bara har dubbelisolerade apparater ombord.

 

Vad skulle exakt hända om man exempelvis får kortslutning i varmvatten beredaren, elpatronen till den vattenburna värmen, Ac:en eller hjälpkärrans 220 aggregat ( alla dessa har jordkabel ) om man inte har landjorden inkopplad ? Går automatsäckringen iland eller riskerar man att gå vidare till nästa liv ?

 

M.v.h/ Dan

Link to post
Share on other sites

ser att många har kopplat bort jorden på landströmmen eftersom de anser att det inte är farligt eller för att de bara har dubbelisolerade apparater ombord.

Ja, for har man bare dobbeltisolerte apparater er det ingenting å koble en jordledning til.

Da blir det jo meningsløst å dra ombord jordledningen.

 

Vad skulle exakt hända om man exempelvis får kortslutning i varmvatten beredaren, elpatronen till den vattenburna värmen, Ac:en eller hjälpkärrans 220 aggregat ( alla dessa har jordkabel ) om man inte har landjorden inkopplad ? Går automatsäckringen iland eller riskerar man att gå vidare till nästa liv ?

Dette blir en helt annen problemstilling.

Er utstyret som feiler i kontakt med sjøen vil jordfeilbryteren slå ut. Sikringen kan også gå.

Har man ikke jordfeilbryter, og sikringen holder, vil det selvsagt kunne være forbundet med fare å berøre nevnte utstyr hvis man selv er i kontakt med jord (sjøen)......

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vad skulle exakt hända om man exempelvis får kortslutning i varmvatten beredaren, elpatronen till den vattenburna värmen, Ac:en eller hjälpkärrans 220 aggregat ( alla dessa har jordkabel ) om man inte har landjorden inkopplad ? Går automatsäckringen iland eller riskerar man att gå vidare till nästa liv ?

I det store og hele kommer det litt an på hvordan landstrøm og aggeregatstrøm er koplet sammen. Hvis du, som jeg, kun har en skarvkabel ombord som kun benyttes til dobbeltisolerte apparater, er den saken grei. Det betyr at landstrømmen aldri vil kunne benyttes på varmtvannsberederen.

 

Når du fyrer opp aggeregatet, skal selve aggeregatet og all apparatur som ikke er dobbeltisolert jordes. På en jernbåt er det bare å jorde til stålet et eller annet sted. Jeg regner med at du har anoder på utsiden som vil gi fin jording til sjøen. (Hulda kommer aldri i verden å jorde til motoren. Hvis jeg skulle få lekkasjestrøm vil denne måtte passere gjennom knutene til CAV-leddet, som ikke vil ha godt av det).

 

Det er en rimelig tjans for at vi har en svenske i transit til neste liv før sikringen går. Sett inn jordfeilbryter på aggeregatkretsen hvis det ikke allerede er gjort.

Link to post
Share on other sites

Var litt rask her (Du spurte jo Harald...)

 

Det kommer an på hvor god venn du er med "båtgrannen" :cool:

 

Spøk til side: Ser ut til at å hyre en elektriker noen timer vil være lurt :wink: Strøm ombord er ingen heksekunst (for den som KAN det) men vil til tider virke noe uforstående for u-innvidde... (Det er derfor vi har sertefisering av faget..)

 

Enkle ting kan det gies gode råd om her på nettet, men i en eldre båt hvor flere "pellementmakere" har utfoldet seg, er det best å få litt hjelp av noen som har litt peiling.

Lykke til.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det värsta med min båt är att allt är så jäkla mycket och så invecklat, om man kollar in i motorummet ser det ut som en datacentral. Var du än öppnar och kollar finns där en elcentral eller något som har med el eller hydralik att göra. Båten har allt från Aircondition till tvättmaskin och allt hade varit underbart om ingenting gått sönder. Han som byggt båten har gjort ett otroligt bra jobb, och det finns elschema på allt. Tyvärr är han som kom efter inte lika skicklig ( läs jag... ).

 

Även de som är skickliga blir svettiga när de inser hur pass avancerat systemet är. Mina problem är som sagt bristen på kunskap, tid och pengar .....inget annat .....

 

/ Dan

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I utgangspunktet skal det ikke være mulig å benytte en skjøteledning uten jord på et uteanlegg (les sentral). Dette fordi alle stikkontaktene her skal være av jordet utførelse. Dette har en årsak, nemlig at det er.. ja nettopp: utendørs. Dette står i forskriftene for elektriske landanlegg NEK. Det finnes ikke noe avvikende regelverk for dette. Selv om utstyret er dobbeltisolert SKAL skjøteledningen være jordet

Link to post
Share on other sites

Ja, for har man bare dobbeltisolerte apparater er det ingenting å koble en jordledning til.

Da blir det jo meningsløst å dra ombord jordledningen.

 

Dette blir en helt annen problemstilling.

Er utstyret som feiler i kontakt med sjøen vil jordfeilbryteren slå ut. Sikringen kan også gå.

Har man ikke jordfeilbryter, og sikringen holder, vil det selvsagt kunne være forbundet med fare å berøre nevnte utstyr hvis man selv er i kontakt med jord (sjøen)......

Skjøteledninger for bruk utendørs skal være i jordet utførelse uansett hva slags utstyr de forsyner, båt, kantklipper, drill eller hva som helst. Skjøteledningen skal ha forankoblet jordfeilbryter med utløserstrøm høyst 30mA.

Bevegelig ledning på utstyr av kl II (dobbeltisolert) skal ikke ha jordleder, men kan ha jordingsplugg. En VV-tank vil man ikke få i kl II utførelse, trodde jeg.

Alle utsatte ledende deler skal ha to lag med isolasjon mot spenningsførende deler og dette vil føre til at selve tanken og alle rør som tilkobles denne må være av ikke ledende materiale.

 

Får man isolasjonsfeil(les jordfeil) i et utstyr som mangler elektrisk jordforbindelse, så vil jordfeilbryteren høyst sannsynlig IKKE koble ut og farlige berøringsspenninger vil oppstå. Man kan uansett ikke gamble på at jordsmonnet i området er så bra at den gjør det (det må være lav motstand imellom feilsted og jordelektrode, ikke sant?) . Sikringen går i praksis ALDRI ved jordfeil i et tradisjonellt norsk fordelingssystem(IT). I et 400V TN anlegg vil sikringen gå ved jordfeil dersom jordleder er gjennomgående helt tilbake til trafo, noe som er et krav. Kobler man her ifra jordledningen f eks i skjøteledningen, så vil man kunne få berøringsspenninger på inntil 240V

 

Jordingsanlegget i en installasjon er det eneste beskyttelsestiltaket mot strømgjennomgang ved isolasjonsfeil. Det er derfor ikke tillatt å bryte/koble ifra jordledninger. Jordfeilbryteren er å anse som en tilleggsbeskyttelse

Link to post
Share on other sites

Jordingsanlegget i en installasjon er det eneste beskyttelsestiltaket mot strømgjennomgang ved isolasjonsfeil.

For å unngå misforståelser, min kommentar var beregnet på de som kun har tilkoblet dobbeltisolert utstyr, f.eks. en batterilader.

Vil tro det gjelder mange i denne sammenheng.

 

Annet utstyr må selvsagt jordes.

Hvis man forusetter at det kun er i bruk når båten er på sjøen vil det være sikrere å jorde dit enn til landstrømsjord.

Da slipper man også korrosjons-problematikken.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nytt om Landstrømsjord fra DSB elsikkerhet utgave 66 fra des 04.

 

For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssysten er forbundet med en kobberplate med areal minst 0,25m2 som under alle forhold er neddykket i sjøen :diving: , kan skipets/fartøyets installasjon betraktes som tilfradsstillende jordet gjennom kontakten med sjøen, og jordleder i landstrømkabel kan frakobles jordleder i landinstallasjonen.

 

For anlegg hvor det aksepteres frakoling av jordleder i landstrømkabelen, må det ved landtilkoblingsskapet eller en annen godt synlig plass informeres om at forbindelsen må gjenopprettes når skipet/fartøyet legges i tørrdokk. Dette fordi en slik dokking innebærer at kontakten med sjøen brytes.

 

 

Hilsen Enjoy :sleep:

Link to post
Share on other sites

For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssysten er forbundet med en kobberplate med areal minst 0,25m2

Endelig har de tatt i bruk fornuften...

Lurer på om messing er akseptabelt, eller om det må være rent kobber... :rolleyes:

Er messing ok kan man i plastbåter jorde til propell-hylsa.

Link to post
Share on other sites

Endelig har de tatt i bruk fornuften...

Lurer på om messing er akseptabelt, eller om det må være rent kobber...  :rolleyes:

Og jeg lurer på om en Dynaplate på 5 x 15cm i sintret bronse som tilsvarer 1,1m2 er godkjent?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Endelig har de tatt i bruk fornuften...

Lurer på om messing er akseptabelt, eller om det må være rent kobber...  :rolleyes:

Er messing ok kan man i plastbåter jorde til propell-hylsa.

Hei Ingar,

 

Jeg er enig med "fornuften", men jeg har litt vanskelig for å forstille meg hvordan man kan få en 1/4 kvadratmeter, som har direkte kontakt med sjøen, ut av en propellhylse . . . .

 

mvh

Poseidon

(Som har ca 100 kvm stål, som alltid er neddykket og i kontakt med sjøen)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Godt nytt år folkens!

 

Dette var jo gode nyheter!

 

Ville ikke da 12V minus være en god lokal jord. Propellaksel og propell vil vel ha en del areal

i de fleste tilfeller. Skulle jo ikke være noen fare med tæring så lenge du kun har lokal jord.

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Fant du det på http://www.dsb.no ? (Forsøkte å søke der uten resultat)

NEI DET STÅR I EN LITEN BLEKKE SOM HETER elsikkerhet OG UTGIS AV dsb.

 

OG TIL DERE MED STÅLBÅTER, Det med kobberplate gjelder dere også. "Fordi båtener dekket med mange tykke lag maling, og det er ingen god elektrisk kontakt. Bart metall må til. Propellhylser osv blir for lite. Jeg foreslår å lime kobber på begge sider av roret. Det skulle bli ca 0,25 m2. eller 50x50cm.

Link to post
Share on other sites

Husk nå på at det er stor forskjell på Norske og Svenske elektiske anlegg. Svenskene har nulleder (nolla)og jord (skyddsjord). Svenskene bringer med seg Nolla og Jord, mens i Norge henter vi jord lokalt.

Av og til kan det se ut som vi har hentet jord i nærmeste blomsterpotte?! :eek:

 

Faxen :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Tenker jeg installerer skilletrafo likevel,jeg. :yesnod: Hele artikkelen finnes forøvrig her

 

Roret er neppe det mest ideelle stedet å montere jordingsplate. Roret kan ha svært variabel elektrisk kontakt med skroget gjennom opplagringen. Mål gjerne med et milliohm-meter når båten er på land. (Er forbindelsen virkelig dårlig kan du se dette med et vanlig multimeter)

 

 

 

Tola

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Tenker jeg installerer skilletrafo likevel,jeg.  :yesnod: Hele artikkelen finnes forøvrig her

Takk!

Men etter å ha lest dette blir jeg i tvil om hva de virkelig mener.

 

Noen som klarer å tolke dette?:

• For skip/fartøy med skrog av isolerende materiale (uten den omtalte

kobberplaten) vil en ikke ha en tilfredsstillende jording av installasjo-

nen gjennom skrog/kobberplate og denne må således jordes via land-

installasjonen. Det aksepteres således ikke at jordlederen frakobles

landinstallasjonen i slike tilfeller.

PS: Har ikke fått svar fra DSB foreløpig.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk!

Men etter å ha lest dette blir jeg i tvil om hva de virkelig mener.

 

Noen som klarer å tolke dette?:

Ser ikke noe tolkningsproblem her.

 

For skip/fartøy med skrog av isolerende materiale (uten den omtalte kobberplaten) (Med andre ord, et skip som ikke er laget av metall, eller som har et glassfiberskrog uten kobber jordplate) vil en ikke ha en tilfredsstillende jording av installasjonen gjennom skrog/kobberplate (slik som på et metallskrog eller et glassfiberskrog med kobber jordplate) og denne må således jordes via landinstallasjonen. Det aksepteres således ikke at jordlederen frakobles landinstallasjonen i slike tilfeller.

 

Litt krøkket skrevet var det nok, men slik jeg leser det (det som er skrevet med blått) burde det være greit:

Med stålskrog trenger en ikke landjord

Med glassfiberskrog og kobberplate trenger en ikke landjord.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...