Jump to content

Bortkopplad landjord=helt ok ?


I.E

Recommended Posts

Mulig, men dette kan neppe sammenlignes med en massiv anode.

Dynaplate er sintret, som en svamp, og rurene skal legge seg i selen hvis de skal klare å isolere denne fullstendig.

 

Men siden dette temaet er så populært her på BP har jeg sendt en mail til produsenten for å få avklart spørsmålet.

Det er ikke dyra som er poenget i det hele tatt. Det er reaksjonen med kalken i sjøvannet og effekten av denne. Dette skjer om dingsen heter jernskrog, sinkanode, Dynaplate eller noe annet av ledende materiale. Rurene vokser etter at kalken har lagt seg på, ikke før.

Link to post
Share on other sites

har aluminiumsbåt! Både 12 v og motor/aggregat er isolert fra skroget (pga tærinngsfare) hva gjør jeg med jordinga her??? Kopper er ikke et alternativ i forbindelse med alu.....

Lokal jord må bare elektrisk isoleres fra skroget, så er det OK. Det er ikke noe stort problem å få til.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Har nå koblet jord til Dynaplate. 2 hovedstrømsbrytere gjør det mulig å koble inn -12V og eller landstrømsjord. Båten skal ligge ute hele året. Skal rapportere på denne tråden igjen hvordan platen ser ut ved neste opptak.

Hilsen Harald L

 

Har du hatt båten på land i høst/vinter?

 

Er bare nysjerrig da jeg får strøm på brygga til våren/sommeren.

Link to post
Share on other sites

For skip/fartøy med skrog av isolerende materiale (uten den omtalte kobberplaten) (Med andre ord, et skip som ikke er laget av metall, eller som har et glassfiberskrog uten kobber jordplate) vil en ikke ha en tilfredsstillende jording av installasjonen gjennom skrog/kobberplate (slik som på et metallskrog eller et glassfiberskrog med kobber jordplate) og denne må således jordes via landinstallasjonen. Det aksepteres således ikke at jordlederen frakobles landinstallasjonen i slike tilfeller.

 

Lars H.[/b]

Betyr dette at det er nok å ha jordfeilbryter ombord, sålenge landstrømmen er jordet??

(Altså - 220V-opplegget ombord har jordkabel og jordfeilbryter med sikring og er derigjennom jordet til landstrømsanlegget.)

 

Pr i dag skal jeg kun koble til en Mobitronic lader (12 A).

Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker på ift galvanisk tæring så vil en jordfeilbryter i egen båt være til nytte dersom det oppstår en jordfeil i båten som er stor nok til å utløse bryteren.

 

Men det vil ikke hjelpe dersom det er jordfeil andre steder i anlegget, mao at det er spenning på landstrømsjorden ift sjøen der båten ligger.

Og det er vel dette de fleste frykter i denne sammenheng...

Link to post
Share on other sites

Men det vil ikke hjelpe dersom det er jordfeil andre steder i anlegget, mao at det er spenning på landstrømsjorden ift sjøen der båten ligger.

Og det er vel dette de fleste frykter i denne sammenheng...

M.a.o. min jordfeilbryter vil ikke koble ut strømmen hvis det er jordfeil på anlegget FØR min tilkobling - bare dersom det er "stor nok" jordfeil ombord hos meg? Vil jeg da kunne få strøm i meg hvis jeg tar i noe ombord som er jordet og feilen ligger på land?

Link to post
Share on other sites

Ja!

Jordfeilbryteren er ikke tilkoblet jord og kan derfor ikke "vite" at det evnt. ligger spenning på landjord.

Det eneste jordfeilbryteren gjør er å sjekke at all strøm som går til båten også forlater denne, at noe ikke blir borte på veien. (Sagt på en enkel måte..)

 

Men dersom du kun bruker en dobbeltisolert lader er det ingen grunn til å koble landjorden til noe i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes spørsmålet om galvanisk tæring er komplisert.

 

Det er endel fora som markedsfører/diskuterer Galvanisk isolator /Zink Saver,

 

eksempelvis:

 

http://www.sterling-power.com/htm/zs.htm

 

http://www.adverc.co.uk/technical/technical-galv.asp

 

http://www.go2marine.com/products/product/...al_mariner.html

 

Lurer på om det er klokt å installere en Zink Saver?

 

Ser at Seatronic i 2006 katalogen, s. 66 har en beregnet for 12 v 30 A til kr. 1.185.

 

Er dette en hensiktsmessig installering?

Link to post
Share on other sites

Galvanisk isolator kan være et delvis alternativ til skilletrafo i land som krever at båten er tilkoblet landjord.

I Norge har den ingenting for seg, gitt de nye forskriftene som tillater lokal jord.

 

Teksten i katalogen kan oppfattes feil, dette er ikke noe galvanisk skille, for å få til det må man bruke skilletrafo.

En galvanisk isolator lager bare en terskel på ca 1v, så lenge jordfeilen ikke overstiger denne vil det ikke gå noe strøm.

Link to post
Share on other sites

Har du hatt båten på land i høst/vinter?

 

Er bare nysjerrig da jeg får strøm på brygga til våren/sommeren.

:smiley:

 

Hei,

 

Har hatt båten i sjøen i vinter. Regner med å ta den opp i mai / juni en gang. Jeg skal ta et bilde av Dynaplaten ved opptak og legge det in her.

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

OK, så var det påstanden om 400 volts anleggets "fortreffeligheter" kontra IT-anlegg ("Albaniastrøm"): HVIS Jord- og null-leder har liten / ingen spenningsforskjell på et 400 volts anlegg, vil IKKE sikringen gå hvis det oppstår kortsluttning mellom fase og jord OG dette skjer på fasen som ligger på null-leder!! På IT-anlegg derimot, vil jordfeilbryteren slå ut, eller?? :crazy:

Hmmmmmmmm :headbang:

 

Tror nok att du er "litt" på villspor nå!!!!

 

Har du en jordfeil (fase-jord), i en TN krets, så vil du fortsatt få overslag slik att kursen faller. Tesen om att en pluggbar løsning, med å snu støpslet til lasta, vil ikke virke. Man har jo en krets uansett over til den andre fasen. :nono:

 

I ett IT nett kan det være jordfeiler og fortsatt være i drift. Minuset i ett IT nett(230v) er att om en kunde har dårlig jording i sitt anlegg, så vil det være fare for berørings spenninger hos kunden.

Dette KAN man ikke i ett TN nett.

Sikringsfall vil være resultatet. :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

:smiley:

 

Har nå koblet jord til Dynaplate. 2 hovedstrømsbrytere gjør det mulig å koble inn -12V og eller landstrømsjord. Båten skal ligge ute hele året. Skal rapportere på denne tråden igjen hvordan platen ser ut ved neste opptak.

Hilsen Harald L

Har nå hatt båten på land etter ca. 14mnd i sjøen. Hadde det travelt så bildet av Dynaplaten ble bare ræ..... (autofokusen taklet ikke dette).

 

Men om utseende til Dynaplaten kan jeg si at den var litt mørkere i fargen enn da den var ny. Litt irr på den skruen som er av vanlig bronse (eller var det messing?). Strukturen til dynaplaten virket ikke som den var tildekket av noe kalk eller annet isolerende. Jeg brukte bare trykkspyleren på denne før båten gikk i sjøen igjen.

 

Ikke lett å se noe, beklager!

 

Bilde

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Galvanisk isolator kan være et delvis alternativ til skilletrafo i land som krever at båten er tilkoblet landjord.

I Norge har den ingenting for seg, gitt de nye forskriftene som tillater lokal jord.

Teksten i katalogen kan oppfattes feil, dette er ikke noe galvanisk skille, for å få til det må man bruke skilletrafo.

En galvanisk isolator lager bare en terskel på ca 1v, så lenge jordfeilen ikke overstiger denne vil det ikke gå noe strøm.

Hvorfor skulle ikke en galvanisk isolator være nyttig i Norge?
Link to post
Share on other sites

En galvanisk isolator lager bare en terskel på ca 1v....

Dette er ikke helt oppdatert.

 

Først snakker vi om ca. 3 Volt, som holder når en galvanisk isolator bli brukt på en elektrisk anlegg som er fysisk o.k.

Men akkurat det, fysisk o.k., er poenget og man kan ikke henvise ofte nok til det.

 

Jeg etterspørr om det ved nesten hvert salg av isolatorene våre og det virker bra, synes jeg.

I allefall fikk jeg ikke noe tilbakemeldinger verken fra norske, svenske eller danske kunder siden 2,5 år

som henviser til at systemet ikke virker her i norden.

Heller ikke finnes det problemer lengre sørover.

Alle er fornøyt og så er det også jeg, selv hvis det finnes mange diskusjoner overalt.

Men det kan jo være at det finnes forskell mellom det som vi tilbyr og andre produkter ?! :smiley:

 

Men det er jo valgfritt og enhver kan bestemme seg for sin løsning som passer best til situasjonen.

Om det er galvanisk isolator eller også skilletransformator gjør effektivt ikke noen forskjell, så lenge man hanterer bevisst med teknikk.

Eneste forskjellene som jeg ser er pris og vekt, men den forskjellen er vel ikke ubetydelig.

 

:seeya:

Jørg

 

(som er snart tilbake i Norge :flag: )

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

interresant tråd. jeg holder på å sette meg inn i det elektriske ombord om dagen.

 

Jeg har landstrom, og jord fra land ombord. Det er ingen jordingsplate i båten. Er faktisk ikke sikker på om det er jordfeilbryter ombord. Mangler den skal jeg få den installert iallefall. Jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med. Skal uansett ha elektriker til dette, men vil nødig la han gå fritt ombord.

 

* Jeg har inverter ombord, skal denne ha separat jordfeilbryter?

 

* Hvis jeg skaffer meg jordplate og jordfeilbryter ombord; Hva er tryggest, klippe over jord fra land, eller beholde jord fra land og sette på en galvanisk isolater før jordplaten ombord? (redigert, kan jord fra land være en ekstra sikkerhet hvis jordplaten ikke fungerer tilstrekkelig)

 

* Ser lenger oppe i tråden at det har vært antydet at 12 og 230V skal kobles på forsjellige jordplater, stemmer det?

 

* tilslutt hvordan skal en "12 til 230V" inverter jordes? Skal jord her også på en egen jordplate?

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I et innlegg lenger oppe i tråden, skrev jeg:

Hadde ingen groing (platen ble kun mørkere i løpet av sesongen) da platen min kun ble brukt som signaljord med samtidig forbindelse til batteriminus. Sist sesong med skilletrafo og lokal 230volt jord til samme platen, var det ingen forskjell.

Med dette var etter forrige sesong. I år var Dynaplate'n helt dekket av rur! Og det elektriske opplegget er det samme, skilletrafo uten jord fra land. Sikringer med jordfeilbryter ut fra trafoen til forbrukere og lokal jord fra Dynaplate'n under båten. Forbrukere på 230volt siden er varmtvannsbereder og lader (Ladac med trafo og altså galvanisk skille mellom 0-volt DC og 230volt lokal jord). Ellers har jeg kun brukt TV, PC, loddebolt osv uten jord.

 

Så hva har skjedd? Av sikkerhetsgrunner får jeg vel i første omgang sjekke varmtvannsberederen og også laderen. Men var det noe snusk der, skulle vel jordfeilbryteren ha utløst? Ellers dukker spørsmålet om jeg skulle hatt to plater, en for 230volt lokal jord, og en for signaljord for elektroniske duppeditter. Hovedanoden (som har god forbindelse til 12volt minus og altså jordplaten) er normalt til litt mer enn normalt tæret.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...