Jump to content

Bortkopplad landjord=helt ok ?


I.E

Recommended Posts

Lars H

 

Hvis du ikke har rydda opp i rurene dine, kan jeg jo slenge bortom Trudelutt når jeg går morraturen.

 

Dette med rur og kalk. Her er det synsing fordi at en del av dette ligger utenfor fagområdet. Generelt er havet fullt av kalkioner. Disse er som kjent negativt ladet. Altså vil et eller annet, uansett hva, som er positivt ladet trekke til seg disse ionene. Ionelaget danner et diffusjonstett skikt når det blir noen atomplan tykt. Det er så tynt at man skal ha problemer med å se det med blotte øye. Når dette skiktet er på plass, er gifteffekten fra kopper redusert til null, og rurne sier tusen takk. Jeg regner med at det er slik det går for seg. Går du inn i skuret og titter på seileren som ligger mot syveggen, finner du noe som ser ut som en jordingsplate på SB side.

 

Derfor, når man får noe man ikke har hatt før, tyder det på at noe har endret seg. Som at f.eks. det har skjedd en likestrømslekkasje over tid, med plusspol til jordingsplaten. Spenning og strøm i milliområdet virker til å være tilstrekkelig. Hvis du samtidig har anoder som tæres fortere, tyder det på at du har en liten krets gående. Tæring av anoder er et minusfenomen.

 

God jakt på løpske elektroner ønskes. Jeg har noen få selv også.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

"Hvis du ikke har rydda opp i rurene dine, kan jeg jo slenge bortom Trudelutt når jeg går morraturen."

Flott, Trudelutt står på venstre side utover, litt etter den gamle buen til Sverre. Hun er møkkede og fæl, men innpakket. Du ser henne helt sikkert under morgenturen din. Jeg har ikke skrapet rur eller det er gjort noe annet enn høytrykkspylingen til Sverre. Bemerk zinkringen på propellen. Den er nå på andre året og er omtrent ikke redusert. Den er det vel faktisk rur på om jeg ikke husker feil? Hovedzinken har stått på i 2 sesonger og har tydeligvis jobbet godt. Der skinner det blankt lang vei!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet det, jeg så du sto og pakket den inn da jeg var på vei ut av havna. Ikke røyka du heller, kan jeg bekrefte til Forumet. Titter innom Trudelutt rett som det er.

 

Var nedom nå i ettermiddag. Så ikke sinken på propellen. Har du fleksibel kopling som ikke er broet over slik at propell og aksling er el. isolert fra motoren?

 

Sinken som er koplet til stevnlageret via ledning så jeg. Jordingsplaten så jeg også. Jeg vil anta at sinkforbruket ditt er omtrent det samme som jernbåt Hulda forbruker som skrogsink på 24 måneder i sjøen. Du har m.a.o. et eller annet på gang. En elektrisk krets som forbinder anode og katode (jordingsplaten) virker nærliggende. Det mest trolige er via batteriene siden jordfeilbryteren ikke slår ut, 30 mA er ikke mye. På den andre siden, du kan ha 25 mA lekkstrøm, og det er en del elektroner på vandring der. Du kan glemme antenner og denslags, det er kun likestrøm som teller her.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Bruker denne jeg til et spørsmål ,regner med det er ok ? Har 2 stk 220v kretser ombord ,så jeg har da 2 lys på el tavla som sier om det er strøm eller ikke men. Nå lyser kun den ene av de 2 lysa ,men jeg har strøm .Så var det fram med multimeter å måle litt da jeg lurte hva i svarte er galt nå , fant vel fort ut av det. Måler 222v inn ,måler ene leder å jord = null andre leder å jord = 222v . Tok ut strømmen på hele brygga ( ca 45 båter ) , målte da rett i tavla på land , samme feil der .

Så spørsmålet , skal jeg ta vekk landstrømmen til dette er fixa . Eller skal jeg bare la det være , så blir dette forhåpentligvis fixa en av dagene. Tenkte om det er fare for tæring nå ,eller det "kun" er fare pga jord ikke er der ? Kansje formulert spørsmålet litt krøkkete ,men dere skjønner sikkert hva jeg mener . Hva gjør jeg , eller hva ville dere gjort ?

Fant jo ut nå da ,at lyser bare et av dem 2 lysa på el tavla mi så er det noe som er ute av vater.Det er jo kjekt å vite,finner ut noe nytt hele tia .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Dette er helt normalt det du måler, i et TN nett.

Kanskje du bør kople inn igjen strømmen til resten av brygga.

Kansje jeg har forklart feil her da ,for han ene elektrikker'n i havna målte igår å sa at dette kan være en feil mellom klubbhus og tavla før brygga.Eller feilen er i et hus oppi i gata ,mellom trafo å havna .Skal det ikke være ca 110v målt mellom leder og jord da ? Setter begge pinnane inn i kontakta å måler 220 v for å ta det sånn,tar ut den ene pinnen fra leder å setter til jord.Da skal den vise 110v,samme når du bytter og tester den andre lederen.VAr sånn vi målte , men vi fikk null fra den ene lederen å til jord og full guffe fra den andre lederen å til jord. Den må da være hoppende galt ? Null mellom den ene leder og jord og full spenning mellom den andre leder og jord.Sånn skal det ikke være vil jeg mene,men omdet er farlig ang tæring å ha på landstrømmen ombord veit jeg ikke,eller om det er bare å ha det på til det blir fixa .Bare å ha i bakhue at det ikke er jorda her ?

Strømmen til brygga blei satt inn igjen tvert , etter målinga igår av trikker'n.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Null mellom den ene leder og jord og full spenning mellom den andre leder og jord.Sånn skal det ikke være vil jeg mene

 

Joda, hvis det er TN nett skal det være sånn! I et enfas TN anlegg tar man utgangspunkt i et trefas 400 volt anlegg med nulleder, og tar ut 230 volt mellom en leder og nullederen. En bieffekt av dette er at man får 230V til jord på den ene, og null til jord fra nullederen. Jeg byttet til TN nett hjemme for en del år siden, og har derfor vært litt borti dette. Litt uvant ved måling, men ikke noe problem tæringsmessig!

 

Redigert: Ta en titt i tavla, det skal stå et klistremerke der som opplyser om at TN nett er installert. Det gjør det i allle fall hos meg.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det du observerer her Tine er nok helt korrekt. Det vil si, om det er det gamle 230 V systemet så er betraktningen om 110volt i fra L1og L2 til jord rett. og desverre er det ikke uvanlig at en av fasene legger seg til jord. Begrunnelsen for at dette kan skje er jordlederen ikke har noen fysisk kopling mot selve transformatoren som fordeler 230 Volt spenningen. Så er det jo delte meninger om hvorvidt dette kan medføre korrosjon. Det er ikke uvanlig at det legger seg en DC offset på fasespenningene. Uten galvansik skille vil det korrodoere og er DC spenningen over 1,5 volt så vil det korrodere selv om du har Zenerbarriere(Zinksaver eller hva de kaller det). Personlig har jeg også tro på at selve vekselstrømmen også kan sette igang korrosjon under spesielle tilfeller, men det er kontroversielt. Du fortalte videre at du nappet ut landstrømmen fra alle båter. Godt tenkt, for det er det som er hovedproblemet i ei stor havn. Veldig ofte vil en eller flere ha jordfeil og da dras jordlederen for alle båter mot den ene eller andre fasen. Den eneste måten du kan unngå dette problemet er å montere skilletrtafo

Link to post
Share on other sites

Joda, hvis det er TN nett skal det være sånn!

Redigert: Ta en titt i tavla, det skal stå et klistremerke der som opplyser om at TN nett er installert. Det gjør det i allle fall hos meg.

Skal se når jeg drar ned i havna nå ,men rart ikke trikker'n sa noe da .Han mente det er feil et sted mellom klubbhuset å tavla på brygga ,eller som jeg sa i et hus oppi gata. For å nevne det ,så er ikke detta strømm greiene våres up 2 date.Mye er så gammelt at vi jobber i disse dager med å bytte til ny kabel å strømstolper på den ene brygga vår , så den blir ny å fin før vinteren.Den jeg ligger på er også ny kabel iår,fra tavle på land å ut på brygga.Men tavla på land har vel sett sine beste dager,så den står for tur til å må byttes/oppgraderes .

Har jo nett i båten ,så skal innom her når jeg kommer ned/ombord.Skal se om det står noe ang TN nett.Tviler mye på det .

Red: Jeg tok strømmen på hele brygga da vi målte igår ,skal vi finne evt jordfeil i en båt.Så tar vi ut alle båtane å setter inn en å en,til vi finner båten med feil.Mener det er slik vi pleier når høsten kommer,så er det samme greia.Folk drar med seg gammle ovner som dem ikke tørr å bruke hjemme lenger , å setter dem ombord og det blir ofte jordfeil å mye jobb for å finne synderen.

Har vært med noen år nå , så det er samme greia vær høst. Sist høst trur jeg det var jordfeil på rundt 30 båter,enten dårlig/feil kabel eller andre feil ombord .Nå skal det nevnes at vi har ca 420 båter i havna da,selv om ikke alle bruker strøm så.

 

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Her er det ikke noe TN nett ,så da var det vel riktig dette vi målte oss fram til . Tenkte bare å nevne det da ikke andre måler og trur det er iorden, også er det feil der også.Greit å få det riktig ,etter måling av et par trikkere igår kveld,fant dem ikke feil hos oss. Nå for 5 min siden lyser da begge lysa i el-panelet mitt,så nå måler jeg igjen . 218v i lederane og fra ene leder til jord 87 og den andre til jord 196,så i vater er det jo ikke .Men nå funker det vel på en måte, strøm er gøy .Vært fall for oss som ikke har peiling på detta,så vi for se hva som skjer ettervært. Takker for svar så langt .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

218v i lederane og fra ene leder til jord 87 og den andre til jord 196,så i vater er det jo ikke .

....Men nå funker det vel på en måte,

?

Enten o.k. eller ikke o.k.

Man må ikke klage at noe ikke virker hvis man aksepterer at det er "ofte" bare "50%".

 

Hva med å klage med litt mer støy, slik at de som tar betalt for leveransen også leverer det du betaler for?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei, det er vel et IT nett du har i havnen. Da er transformatoren som leverer strøm til dere isolert fra jord. Spenning mellom fase og jord vil da "flyte", den kan variere noe.

 

Når det er et stort antall brukere som er tilkoblet nettet, vil den være ganske stabil. Men oppstår en jordfeil så skjer dette som dere har målt. Det er vanskelig å finne feilen med å måle spenningen mellom fase og jord, da denne vil forandre seg etter som du kobler fra deler av anlegget.

 

For å feilsøke bruker man "megger" som måler motstanden mellom fase og jord. Dette gjøres etter at spenningen på anlegget er slått av. Det er krav til at isulasjonen mellom fase- og jordleder skal være minst 500 kohm. Elektrikere bruker ha et slikt instrument til dette formålet. Håper det går bra! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Klart vi bør ha det vi betale for ,derfor det er fint at vi følger med her . Trikkerane i havna megger å står i dem , når det er noe galt .Men nu så lyser fremdeles begge lysa mine i skapet mitt, å det er jo et godt tegn . Så da er det bare å følge med , så det ikke dukker opp noe guff igjen . Godt å ha BP å spørre da :wink: For jo høre om trikkerane kommer fram til noe ettervært .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...