Jump to content

Bortkopplad landjord=helt ok ?


I.E

Recommended Posts

Mitt spørsmål er om platen vil gro igjen av rur og kalsium og på den måten miste jordingseffekten?  Ser at de som bruker platen for jording av radioutstyr ikke har noen problemer.  Har ikke funnet tilbakemeldinger her på forumet fra noen som har brukt den som 230V jord enda.

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde ingen groing (platen ble kun mørkere i løpet av sesongen) da platen min kun ble brukt som signaljord med samtidig forbindelse til batteriminus. Sist sesong med skilletrafo og lokal 230volt jord til samme platen, var det ingen forskjell. Men hvor godt den egentlig virker for 230volt opplegget, aner jeg ikke. Også jeg lurer på om det er lurt med batteriminus til samme platen, skulle jeg hatt to plater? Ser imidlertid ikke noen grunn til det selv. Kanskje noen andre vet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Bare for å gjøre det klinkende klokkeklart, Hulda gjør seg ikke til dommer over noe som helst produkt. Det jeg har hevdet er implisitt (uttrykt på en annen måte) tvil til hvordan en jordingsplate kan fungere hvis den er dekket av ruer og kalkavleiringer. Det er synsing. For det er den samme kalken som blir benyttet som ioneblokkering i f.b. med korrosjosbeskyttlese i sjøvann. Det er ikke synsing. Dessuten lurer jeg på hvordan man skal kunne få tilbake overflatestrukturen i en slik plate hvis den har blitt dekket av kalk. Dette, mener jeg, er det leverandøren som bør mene noe om.

 

Jeg har lest side 15. Til å være departementalt er dette et enkelt og lettforståelig dokument. 1/4 m2, og man er sikker.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde også tenkt å montere en Dynaplate som lokalt jordplan, for å slippe skilletrafo.

Men har nå blitt litt usikker på om dette er godt nok etter Hulda sine innlegg i den andre Tråden, og han har jo god peiling på metaller etc.

 

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Dynaplate er montert. Forstår av montasjeanvisningen at i tillegg til 230V, så anbefales batteri minus jordet i platen med samme kabeltverrsnitt som batteri minus. For mitt vedkommende vil det si 70 mm2. Er det virkelig nødvenig med så grov jordingskabel?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Hei.

 

Vet ikke hvor du har opplysningen og slikt kvadrat fra, man kan ikke finne den minste tenkelige plausible forklaring til dette. Tror min kabel fra minus er 4kvadrat, 230volt jord 2,5kvadrat, og signaljord kabler fra instrumenter også 2,5kvadrat. Har INGEN planer om å øke til til kvadrat for startstrømkabler!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå finner jeg seff. ikke det bladet.... I siste nummer av "professional boatbuilder" så var det en artikkel om landstrøm og manglende jording/ jordfeilbrytere. Det nevnte tillfellet var en bitteliten kortslutning, som ikke slo ut noe som helst helt til en gutt svømte forbi båten, dessverre med fatale konsekvenser. En prøvde å svømme inntil for å hjelpe, men jeg tror denne personen måtte/ble berget.

 

Skal se om jeg finner bladet/ artikkelen. Nevner det bare for å belyse viktigheten. Saltvann, strøm og mennesker, kan fort bli en ubra kombinasjon...

 

Knut

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Jeg skjønner ikke riktig "bæra" av dette riktig enda, (men det er på tur)......

 

På min båt er det fra blokka på motoren festet en "rimelig tykk ledning som går igjenom skroget og er festet til en anode (zink)". Denne anoden har ingen form for synlig tæring. Bør denne byttes med en dynaplate eller kan den være som den er ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Jeg skjønner ikke riktig "bæra" av dette riktig enda, (men det er på tur)......

 

På min båt er det fra blokka på motoren festet en "rimelig tykk ledning som går igjenom skroget og er festet til en anode (zink)". Denne anoden har ingen form for synlig tæring. Bør denne byttes med en dynaplate eller kan den være som den er ?

<{POST_SNAPBACK}>

Den zinken er nok tiltenkt som offeranode. Ville ikke koplet Dynaplate til motoren, men heller til jord på landstrømsentralen. Husk at da må du kutte landjord inn til sentralen og merke kontakten for landstrøm om at jord er frakoplet. Dette for å unngå farlige situajoner ved bruk av landstrømsanlegget når båten står på land.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Jeg skjønner ikke riktig "bæra" av dette riktig enda, (men det er på tur)......

 

På min båt er det fra blokka på motoren festet en "rimelig tykk ledning som går igjenom skroget og er festet til en anode (zink)". Denne anoden har ingen form for synlig tæring. Bør denne byttes med en dynaplate eller kan den være som den er ?

<{POST_SNAPBACK}>

Rent ferskvann er en dårlig leder. Anoder i ferskvann pleier ikke å være av zink, mener å huske at magnesium er bedre (høyere drivende potensialforskjell). Jeg vil tro at Dynaplate har den ene funksjonen at den skal lede til jord. Hvis lite salter i vannet og/eller forurensing som leder, vil vel slik plate være bortkastet.

Link to post

Rent ferskvann er en dårlig leder.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke dårlig nok, jeg tok feil mht den artikkelen, det var i ferskvann, har funnet bladet og litt omtale på nettet: (Sorry for lengden her folkens...skal aldri skje igjen...host).

Quote:

A Warning, by Ken Kimble: The last issue of Professional Boatbuilder magazine had an interesting, but sort of scary article by ABYC's Ed Sherman. It was called "Ground Faults Revisited" and it told the story of a 9 year old boy who was electrocuted while swimming past a docked boat in a fresh water marina. His death was first attributed to accidental drowning as many probably are. The culprit was a 19 ft. I/O type boat that had an overheated 12 volt DC positive wire (not properly protected by a breaker) melt through the insulation of the hot conductor feeding a 110 volt AC outlet (which should have been bundled separately). This ended up allowing 110 volts AC into the boats 12 volt grounding system and into the water through the outdrive.

 

I'm not going to get into the whys and wherefores here, there were a lot of things wrong. It's the fresh water part I want to draw attention to. Here in the Great Lakes we are fortunate as far as not having to deal with the corrosion problems that salt water can deal out, but in this type of incident, the fresh water creates danger. Salt water is more conductive and so when stray voltage show does up, it is more easily conducted to a ground, be it the bottom or a dock or whatever. Fresh water does not let the current flow to where it wants to go because it doesn't conduct as well which results in a higher current "gradient" or density near the boat. It's looking for a place to go and when you swim into that area, you become the low resistance conductor it needs.

 

Bottom line, there is always a boat or two with problems in every marina. The guy with the household extension cord and the automotive battery charger is one example. The 110 volt AC is not isolated from the 12 volt DC side in these chargers as with a marine charger. I have one of those 5 boats away from my dock. The amount of current that will kill you is 1/10 of an amp, which gets adjusted downward if you are female or a lower bodyweight child. The safest thing to do is keep out of the water in marinas because you just don't know. I know I'm going to from now on.

Quote end.

 

Noe å tenke på....

 

Knut

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Rent ferskvann er en dårlig leder.

Dette er helt sikkert riktig da salliniteten er mye dårligere i ferskvan (ledningsevnen). Til opplysning så kjøpte min båt i høst og da lå den i sjøvann. I ferskvann er det ikke vanlig med anoder i det hele tatt. Men jeg ser ingen grun til å fjærne den og tette igjen hullet etter ledningen.

 

bør jeg gjøre det, og om så, hvorfor ???

 

Ser for meg at jeg ikke kommer til å ha denne båten i "evig tid." (Har en gang vært gift, og sluttet med det for noen år siden)...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Ja, dette har jeg tenkt mye på etter at det har vært omtalt både i Båtmagasinet, Strøm ombord og andre plasser. Tenker med gru på el-anleggene i gjestehavnene (og båthavner ellers) rundt om. Svidde kontakter, flere skjøteledninger etter hverandre, ledninger som henger ned i sjøen, unger som bader, landstrømsanlegg med bortkoplet jord uten eget jordplan osv. Rart at slike anlegg ikke blir kontrollert mer? De fleste jeg har sett hadde antakelig blitt frakoplet på flekken. :headbang:

 

En mager trøst er at de fleste gjestehavnene er såpass dype at de som bader ikke får kontakt med moder jord når de tar i aggregat eller ror. Det er selvsagt farlig å komme bort i en ledendende deler av brygga og båten.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Har tidligere hørt at en trenger ikke mere enn støm 0,15A for å få en voksen stakkar til å flate ut. I dette tilfellet, så var det en gutt, (barn/ kvinner tåler visstnok mindre av denslags) gutten svømte i ferskvann, kroppen er "full" av salt (sammenlignet med det omliggende ferskvannet) og dermed så representerer en stakkar i vannet det som beskrives som "minste motstands vei"...

 

Knut

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
  • 1 måned senere...

50mA og det begynner å bli dødsfarlig. Vanlig jordfeilbryter slår ut på 30mA.

 

Med lokal jordplate og egen jordfeilbryter, vil ikke dette kunne skje. I det en jordfeil oppstår, slår bryteren ut. Dårlig ledningsevne og eller/ferskvann? Det er ikke farlig før strømmen øker og øker strømmen slår jordfeilbryteren ut.

 

Feil med jordfeilbryteren og lokalt jordplan? Da kan det bli farlig, men så kan det også med landstrømsjord og defekt jordfeilbryter.

 

Lotus

Link to post

Spørsmål fra en dåre......

Jeg har en fastmontert lader + vv-tank som trenger jording. Har en kurs på desse som er jordet. Disse er vanligvis i bruk bare i korte perioder når jeg ligger i gjestehavn. Andre kurser et ikke det (bruker bare dobbelisolerte apparater)

Bør jeg kople fra jordingen på denne kursen og isteden bruke jordingsplate ?

Hva risikerer jeg hvis jeg ikke gjør det ???

 

...El-dåren

Redigert av dacapo (see edit history)
Link to post
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Vet ikke om dette funker...

 

Det har vært skrevet en del om landstrøm, båtstrøm og lokalt jordplan. En eller annen gang slang jeg inn en bemerkning om "passivisert" jordplan. Denne passiviseringen skjer som følge av at nokså diffusjonstett (isolerende) kalklag kan legge seg på platen. Hvis dette legger seg på en Dynaplate, vil effekten av dette jorplanet bli nokså redusert. Dessuten vil jeg anta at det er vanskelig å få fjernet kalken uten å ta Dynaplate'en av båten og legge den i en eks. syreløsning.

 

Jeg gikk forbi en båt her om dagen som viste det jeg mener, kanskje de som har denne løsningen bør sjekke før sjøsetting.

 

 

Bilde

Link to post

I forhold til det "vanlige problemet", landstrømsjord, er platens eneste funksjon å avlede en jordfeil slik at jordfeilbryteren slår ut.

Og det vil neppe en koloni med rur kunne forhindre, da ville vel heller ikke løsningen blitt godkjent av myndighetene.

 

Men en omgang med stålbørste skader selvsagt ikke.....

Link to post

I forhold til det "vanlige problemet", landstrømsjord, er platens eneste funksjon å avlede en jordfeil slik at jordfeilbryteren slår ut.

Og det vil neppe en koloni med rur kunne forhindre, da ville vel heller ikke løsningen blitt godkjent av myndighetene.

 

Men en omgang med stålbørste skader selvsagt ikke.....

Det er der du antakelig tar noe feil. Rur danner seg her på toppen av et skikt kalk. Det er dette kalkskitet som sørger for at jern med påtrykt spenning (og sink) får sterkt redusert korrosjon. Kalkskiktet går mot diffusjonstett. Alstå, det leder trolig mindre A pr. kvadrat enn beregnet. Drar man over med stålbørste, hjelper antakelig dette minimalt i og med at overflaten er "1000-vis av pyramider". Børsten når ikke ned i "pyramidedalene", feier bare over toppene, drar disse utover, og ødelegger hele greia.

 

Da jeg studerte korrosjon på høgskolen i Vestfold, tok jeg med meg en anode som hadde fått tykt lag av dette kalkbelegget. Anoden var helt passivisert av kalken.

 

Jeg tror Hulda limer på en kopperplate under vannlinjen, i tillegg til anodene som jeg har.

Link to post

Hei.

Min Dynaplate har aldri fått mer en max 10 rur, men den endrer farge i løpet av en sesong. Hvordan den virker som sikkerhetsjord og jordfeilbryter vet jeg ikke. Men som signaljord er den like god nå som da den var ny. Dette har jeg erfart på signalstyrken på langbølgesignalene for GPS-diffmottageren.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

Min Dynaplate har aldri fått mer en max 10 rur, men den endrer farge i løpet av en sesong. Hvordan den virker som sikkerhetsjord og jordfeilbryter vet jeg ikke. Men som signaljord er den like god nå som da den var ny. Dette har jeg erfart på signalstyrken på langbølgesignalene for GPS-diffmottageren.

Lars H.

Det er dett jeg nemlig driver å funderer på. Hvorfor noen får kalk og andre ikke. Det må ligge en stødig potensialforskjell for å få de negative kalkionene til å "lime" seg fast. Jeg hadde det samme på anoden (propell og S-drev) som jeg nevnte i tidligere postering. Etter at jeg la om det elektriske anlegget fra originalen, begynte anoden der nede å opptre normalt. Bruker du Dynaplate'n kun som signaljord, er den aktiv kun i korte perioder, og har antakelig en vekselstrøm. Det er bra. At den endrer farge under sesongen er tegn på "uniform corrosion", og det er normalt.

 

Båten din har forøvrig håndtert vinteren helt glimrende.

Link to post

Det er der du antakelig tar noe feil.

Mulig, men dette kan neppe sammenlignes med en massiv anode.

Dynaplate er sintret, som en svamp, og rurene skal legge seg i selen hvis de skal klare å isolere denne fullstendig.

 

Men siden dette temaet er så populært her på BP har jeg sendt en mail til produsenten for å få avklart spørsmålet.

Link to post

Har klipt ut noen linjer fra denne linken.

 

"• På 12 eller 24 volt skal ikke batteripol kobles til jord.

• Jord 220 volt til egen plate. Og ikke jord noe annet til denne platen.

• Elektronikk som skal jordes, får en annen plate et godt stykke unna annen jording. Og ikke jord noe annet til denne platen.

• Dvs, jording gjøres til egne jordingsplater for hvert system og ikke til noe annet."

 

Er det riktig at man må ha en plate for hvert system?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...