Jump to content

Tips til selvbygging, stich and glue -prinsipp

Vidar F.H.

Recommended Posts

Da er 2 stk. tegninger på båt på tur over dammen. Har sett meg ut disse to:

P21_350.jpg

Bateau.com - P21

samt:

OB19_350.jpg

Bateau.com - OB19

Sistnevnte vurderer jeg å bygge som en bowrider. Vet ikke hvilken av båtene jeg ender opp med å bygge (først), antar egentlig at det blir P21. Planen der er å forlenge kahytten noe, installere fast bakvegg og få til en dinette i retning av det Ørnvik 640 weekend har. Jeg skal også se på muligheten til å lage toalettrom. Designet på takene blir nok også endret noe.

Så over til tips-ønsket. Hvor kan man bestille akseptabel finér til bruk for et slikt prosjekt? Må være marinekvalitet, men trenger ikke være mahognifiner e.l. - balja skal lakkeres uansett.

Har videre hørt at Svas kjemi er stedet å bestille epoxy. Noen som vet ca. literpris?

Og hvor kan jeg få tak i biaksial glassfiber billigst?

Ser for meg at dette blir et prosjet som startes om 2-3 år, men i mellomtiden har jeg tenkt å kjøpe inn diverse utstyr/materialer ettersom pengeboka sier OK. Så kan jeg bruke vinteren til å tegne båten(e) i et 3D-program slik at man kan planlegge løsninger.

Skal bli et spennende prosjekt når man kommer igang. Lover å opprette prosjekt-tråd her når den tid kommer! :thumbsup:

Har man ikke råd til å kjøpe rette båten, får man bygge! Da kan man i alle fall spre kostnadene over tid.

Og til helga skal jeg til Harstad Marina på båtmesse. Skal bli gøy å sikle på diverse luftslott!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Platene kjøper du lettest hos Westsystem. Resten også forsåvidt. Kjøp epoxy i 20l dunk.

Veldig morro å bygge båt. Jeg har bygget to Glen-L båter. Two-Plus og Tubby Tug. Sistnevnte er S&G metode. Bygger skroget på en helg :thumbsup:

Edited by Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Jeg ville ventet med å kjøpe epoxyen til rett før den skal brukes, denslags produkter har vel begrenset holdbarhet? Men kjøp inn finer og duk, det holder seg.

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har bygget to Glen-L båter. Two-Plus og Tubby Tug.

Hadde det vært mulig å fått se bilder av disse?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bilder hos

www.glen-l.com

:flag_bp:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka