Jump to content

Lage ubåt i garasjen


Jetling

Recommended Posts

Nå skal det lages ubåt i garasjen... Den blir en "åpen" type hvor det skal brukes dykkerutstyr.

Vi lager den i vannfast 12mm kryssfiner, som senere skal males.

Dette blir en prototype, og hvis det viser seg å bli en sukses,s så ser jeg ikke bort i fra at det blir laget en i glassfiber.

Ubåten er ca 365cm lang, 106cm bred og 62cm høy. Det skal lages to ballast-tanker, en fremme og en bak, men ubåten skal i utgangspunktet være tilnærmet nøytral når ballast-tankene er tomme for luft.

Fremdriften kommer fra undervanns-scootere. Skal montere 4 stk i hekken og 2 fremme på "finnene".

Skal prøve å holde dere oppdatert hvis det er interesse for det...

 

Her er noen bilder fra det vi fikk gjort i dag:

 

084.jpg

 

085.jpg

 

086.jpg

 

087.jpg

 

088.jpg

 

089.jpg

 

090.jpg

 

091.jpg

Link to post
Share on other sites

Morsomt å eksperimentere litt, men personlig er jeg skeptisk til alt som gir tillegsrisiko ved dykking. Synes det er nok å følge med på når man manuelt beveger seg mellom vannlagene om jeg ikke i tillegg skulle passe på en haug motorer og ballasttanker.

 

Ha iallefall full fokus på gjenværende luft og dekompresjonstid. Det er bestandig fare for å ende opp som forgjengeren. :rolleyes:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Morsomt prosjekt!

 

Enig i at det kanskje ikke er det mest heroiske navnet, men kult allikevel :thumbsup:

 

Hvordan gjør du det med framdrift? En gjeng av oss laget hver vår undervannsscooter for endel år tilbake. Vi var nok innom endel problemstillinger da som du kommer borti.

 

Stå på :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å se hvordan dette prosjektet utvikler seg. Jeg har kjørt litt undervannsslede i gamle dager, og det var ganske spennende. Du bør vel ta en grundig gjennomgang av hva som evt kan gå galt underveis, spesielt med tanke på å havne i en situasjon med negativ oppdrift. Lykke til.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tar jeg mye feil hvis jeg gjetter på at nick'et ditt (Jetling)kommer av en tidligere konstruksjon hvor du paret ett lingeskrog med innmaten i en vannscooter...?

 

Hvis det er rett person, må du gjerne legge ut ett par bilder fra det prosjektet også, da jeg fulgte litt med på den tråden (i ett annet forum). Sikkert mange her som kunne hatt morro av å se hva du har fått til tidligere.. :cool:

 

Enig i at prosjektnavnet ikke er helt heldig.. :wink:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er ikke farkosten døpt enda, og ingen navn er bestemt, så om noen har gode forslag til morsomme navn er det bare å komme med det :thumbsup:

 

Fremdriften kommer som sagt av undervanns-scootere. De er på 350watt hver, og samlet effetkt blir da på 2100watt.

Kan kjøre i ca 60min på denne effekten.

 

Meningene er å lage båten slik at den har en anelse negativ oppdrift med tomme ballast-tanker... den vil derfor være like "nøytral" hele tiden, og lett å manøvrere i og med at man slipper å justere ballast under kjøring. Ballasten er ment for oppstigning og det å kunne holde seg flytenede etter oppstigning slik at vi får pumpet ut vannet.

 

Ubåten er også såpass romslig oppi at man lett fyller BCD'en og stiger opp om man skulle ville evakuere farkosten.

 

 

 

Ja nicket kommer av forrige båten jeg bygde, Jetling 335.... Skal se om jeg får lagt ut noen bilder :smiley:

Redigert av Jetling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke backup av noe fra baatportalen, men aller bildene er selvsagt lagret trygt.

Det er også laget en tråd på et amerikanske forum. Her er linken: http://www.greenhulk.net/forums/showthread.php?t=77896

 

Denne ubåten er som sagt mest ment som en prototype hvor vi prøver ut forskjellige løsninger og finner ut hva vi liker.

Link to post
Share on other sites

Fant et par youtube video som viser en del av det prosjektet ditt , fulgte med en del på det så regner med dette prosjektet nesten blir like spennende men ikke i samme fart kategori :thumbsup:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Tenker å bruke disse scooterene: http://www.ebay.com/itm/300-350-Watt-Water-Sea-Scooter-DPV-Scuba-Diving-Pool-/230668167403?_trksid=p4340.m503&_trkparms=algo%3DRIC.CF%26its%3DI%26itu%3DUA%26otn%3D5%26pmod%3D320760126792%26ps%3D63%26clkid%3D2937592858827063439

 

Det er sikkert noe billig lort, men har faktisk brukt de før, og de er ikke så verst. Kan neppe slås på pris i hvertfall ;-)

Hvis prototypen funker bra, kan det godt være en oppgraderer fremdriften hvis den viser seg upålitelig.

 

Ja Jetlingen er en råtass den!! Målt til 70,8 knop med meg pluss passasjer. Holder fortsatt på å fintune motoren og hente ut de siste hk'ene. Burde yte ca 350-360hk på 1,5bar turbotrykk... regner med å nærme meg 75knop ganske snart :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har vært borti et parti av de scooterne der tidligere.

 

En kamerat av meg importerte containere med kinavarer. Pocket bikes, små atv'er, fjernstyrte båter og de uw scooterne der.

 

Han hadde mange reklamasjoner på dem, og det var faktisk et innslag på tv2 hjelper deg angående en slik scooter som eksploderte under bruk i et basseng.

 

Selv tok jeg med meg to stykker for å prøve dem under dykking. Begge røk før jeg kom ned på ti meters dyp...

 

Skal ikke banne på at det gjelder akkurat dem som ligger på ebay, men de er ihvertfall helt identiske.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

De første prøveturene kommer jo uansett til å forholde seg på grunna, så vi får prøvd den ut mest mulig før vi går dypere.

Skulle de scooterene da vise seg å være sååååå dårlige, vil vi selvsagt bytte de ut. Men har som sagt prøvd de selv, med gode erfaringer så langt. De gamle vet jeg hadde en tendens til å eksplodere pga knallgass fra batteriet og gnist fra motoren, men de nye har andre typer batterier. Tiden vil vise ;-)

 

Morro og unikt (hvertfall her i kr.sand) blir det i hvertfall :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det var noe lignende det du viser til det hele startet med. Lagde for ca 5 år siden en veldig lik sak som Subwing. Brukte den til å taue etter en båt. Prøvde den ut i leiteaksjon etter et fly som gikk ned utenfor hytta vår i 1994.

Funket veldig bra det, og skal ikke se bort ifra om vi lager et par 1-manns undervannsfly i fremtiden.

Noe jeg fikk erfare under tauing av denne vingen jeg lagde var at når man styrte den opp eller ned, fikk man samme effekt som ved å stå på vannski og svinge ut mot siden... nettopp, det gikk jævelig fort plutselig!! Hadde sikker 10-15 knop i korte øyeblikk!! Dykkermaske holdt på å blåsa av meg :diving:

 

Skal se om jeg finner bilder av vingen jeg lagde...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...