Jump to content

Lage ubåt i garasjen


Jetling

Recommended Posts

vi brukte noe lignende under søk i marinen, men hadde et hus av plexiglass foran for å være mer beskyttet. Men best egnet når bunnforholdene ikke varierte veldig, kan huske noen ganger vi var svært nær å gå i bunnen da farkosten var vanskelig å styre. Og fryktelig kaldt på fingrene. Men moro.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vi har forandret planene angående fremdrift... Nå blir det dielselmotor forsynet av dykkerflasker.

Vi har designet et system som sørger for å holde motoren tørr og samtidig forsyner den med luft.

For å få det til kommer vi til å montere 6-8 15liter/200bar flasker som kun er ment for motor-luft.

Det har seg sånn at vi har en 10hk diesel aggregat motor stående... ;)

Har regnet litt på luftforbruket til motoren, og det er slett ikke galt!!

Ifølge en kalkulator jeg fant vil motoren på OVERFLATEN bruke 360 liter/min på 2000rpm (som er maks for vår motor).

Så om vi holder turtallet på ca 1000rpm (180 liter(min), og har 8 flasker 15/200, burde vi har luft til over en time på 10meters dyp. Vi kan jo også gå lengre ned på turtall for å spare luft... Regner med farta er bra uansett ;D

Ikke minst så vil systemet vårt tillate motoren å automatisk puste luft fra utsiden så fort vi er på overflaten. Det gjør jo at vi kan kjøre større transport-etapper til og fra der vi vil dykke.

 

Dette blir kult!!

 

Ikke minst blir farta også mye høyere med diesel motor, både over og under vann.

Link to post
Share on other sites

Jetling 335, utrulig bra påfunn, utrulig bra gjennomført.

Hvordan har dere tenkt å juster luften til den dieselmotoren?

Den kan vel lett få litt for mye luft, og under kompresjon kan du blåse litt forskjellig.

Hadde det ikke vært bedre med en trykkluftmotor da?

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert lagt en god plan, men her er det jo ganske mye som skal klaffe for å få det til å virke under vann...

 

Har du tenkt å bygge et tørt maskinrom, og tilføre luft inn i dette kammeret? Hvordan vil du løse problemet med å holde 1 ATM konstant inni maskinrommet?

 

Hva med eksosen? Skal den gå ut i det fri bak farkosten?

(regner med at du kjører tørr eksos)

 

Kjølevann. Det skal forsåvidt gå bra, sålenge du holder det unna eksosen. Men det kan bli litt respirasjonsproblemer for maskinen hvis du feks ligger på 10 meters dyp, og da har 1 ATM overtrykk på kjølevannet i eksosbendet, og i tillegg har det samme omgivelsestrykket som presser mot eksosens utløp...

 

Hva med å bruke en eller flere luft-motorer da? Det burde kansje forenkle det hele en god del:-) Biltemas luftverktøy fungerer greit under vann!

(I min storhetstid som vrakplyndrer brukte jeg trykkluftmeisel fra biltema, koblet til en ekstra 10 ltr 200 BAR, og da løsnet det meste:-) Lå den i en bøtte med diesel etter hver tur, så den ikke rustet:-)

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Hva med å bruke en eller flere luft-motorer da?

Det har du ikke regnet på vel?

 

Når du har en pressluftmotor er trykkluften energikilden. Når du har en dieselmotor er diesel energikilden. Tror ikke du kommer langt med to-tre 50 litre med pressluftmotor :nonod:

 

 

 

(I min storhetstid som vrakplyndrer brukte jeg trykkluftmeisel fra biltema,

Her kommer det fram :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Forholdet mellom drivstoff og luftmengde oppgis i vekt, det vil si hvor mange Kg luft som må til for å forbrenne en Kg drivstoff. For bensinmotorer er dette forholdet mellom 13 og 17, og for dieselmotorer er forholdet 22 eller mer.

Hvis du da veier dykkerflaskene når de er tomme og regner ut forskjellen når de er fulle vil du kunne dele dette på ca 22 og finne ut hvor stor drivstofftank du trenger.

 

Etter at du har gjort dette så tror jeg du vil revurdere om det du tenker på er en egnet løsning, for det er jo en årsak til at U båter lader batterier i overflatestilling i stedet for å komprimere luft på tanker.

Link to post
Share on other sites

Mine kalkulasjoner sier at jeg da trenger ca 1,5 liter diesel.

Så da ser jeg ingen problemer...

 

Vi har 8 flasker med 15liter/232bar = 4,18kg luft x 8 flasker = 38,4kg luft....

 

http://www.subaqua.co.uk/cgi-bin/cylinder-buoyancy.cgi?units=metric&material=steel&volume=15&pressure=232&weight=16%2C5&water=salt

 

 

Kommer nærmere inn på hvordan vi har tenkt å løse andre problemstillinger?

Redigert av Jetling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mine kalkulasjoner sier at jeg da trenger ca 1,5 liter diesel.

Så da ser jeg ingen problemer...

 

Jeg kom frem til en liter diesel hvis du i utgangspunktet tok høyde for 8 stk. 15 liter flasker a 200 bar. Men du har en utfordring til, som er at motoren brenner oksygenatomer. Under trykk vil motoren få inn et vesentlig overskudd av oksygenatomer og forbrenningen vil endre seg kollosalt med mindre du bare snorkler eller bygger om hele motorens drivstoff innsprøytning.

Regulatoren i dieselpumpen må da ha mye av de samme egenskapene som på en turboladet motor. Regulere opp drivstoffmengde i forhold til det økte trykket / økt antall oksygenatomer.

Ikke umulig å få til men jeg ser for meg at dette er noe som enklest lar seg løse med å tilpasse egenskapene for motoren i et trykkammer før installasjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg kom frem til en liter diesel hvis du i utgangspunktet tok høyde for 8 stk. 15 liter flasker a 200 bar. Men du har en utfordring til, som er at motoren brenner oksygenatomer. Under trykk vil motoren få inn et vesentlig overskudd av oksygenatomer og forbrenningen vil endre seg kollosalt med mindre du bare snorkler eller bygger om hele motorens drivstoff innsprøytning.

Regulatoren i dieselpumpen må da ha mye av de samme egenskapene som på en turboladet motor. Regulere opp drivstoffmengde i forhold til det økte trykket / økt antall oksygenatomer.

Ikke umulig å få til men jeg ser for meg at dette er noe som enklest lar seg løse med å tilpasse egenskapene for motoren i et trykkammer før installasjon.

 

 

Jeg gjorde regnestykket med 15liter/232bar...

 

En dieselmotors blandigsforhold endrer seg jo i forhold til hvor mye diesel en tilsetter. Det er ingen spjell, og derfor suger den så mye luft den klarer, og effekten varieres i forhold til hvor mye diesel en tilsetter. Gir man motoren for mye vil den ryke, og da nytter det ikke å pøse på med mer diesel, men man må til med turbo eller lignende.

 

Som forklart i forrige post så vil mnotoren ha tilnærmet atmosfærisk trykk i innsugsmanifolden... vil prøve å holde motoren mellom 0-1bar "boost". 1 bar boost vil både motoren og innsprøytningssystemet klare.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det vil bli problem med mottrykk i eksosen... kan evt la motoren få smake litt "boost" for å hjelpe den å puste.

Støyen er jeg veldig spent på!!! Om nødvendig kan man jo alltids sette på en lyddemper, men kanskje vannet rundt demper mye. Så er det jo bare en liten 10hk 1-sylindet motor også da ;-)

Link to post
Share on other sites

Føler en del kommer med motargumenter bare for å finne på noe å si her, hadde vært kult med ubåt med diesel drift!!!

Men noen poenger for hvorfor jeg ikke ville valgt det som en god løsning:

En 15L 232bar veier ca 17-18 kg tom pluss på 4 kg luft og et førstetrinn/rør opplegg og du er opp rundt 22 kg per flaske.

Med 8 flasker er du nærme 180kg ekstra, det er ganske mange batterier....

Når de 8 flaskene så er tomme for luft har farkosten blitt 32 kilo lettere, det sier meg at du må justere oppdriften underveis eller være jævlig tung i starten.

Hadde du valgt batteri ville vekten vært konstant og det problemet vært eliminert.

Link to post
Share on other sites

Det er noen gode argumenter du kommer med. Ideen din har vært diskutert blant oss også.

Mine motargumenter er som følger... Hvor finner jeg en en "stor" 12/24volt elmotor til en levelig pris?

Batteriene blir mange og dyre, og må beskyttes mot saltvann. Batteriene må være vedlikeholdsfrie (lukkede) da knallgass kan bli katastrofalt. Masse amp som skal kontrolleres og beskyttes mot saltvannet. Begrenset rekkevidde i overflatestilling.

Ubåten har innebyge ballasttanker for å kompensere for vekttapet.

 

Med dieselmotor er det en veldig bonus at man i overflatestilling har meget lang rekkevidde... kun begrenset av dieseltanken. Da kan man kjøre et stykke for så å dykke, og så kjøre hjem igjen.

 

Så er det jo litt kult med motor under vann også!! :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...