Jump to content

Lage ubåt i garasjen


Jetling

Recommended Posts

Nå har det blitt bestemt fremdriftsmetode... Dieselmotor som sagt tidligere, som så går til et vinkel-gearbox og deler seg til to stk liggende undervannshus fra påhengsmotor. Dermed har vi også fri og revers :thumbsup:

Gearboxen er allerede innkjøpt (fra ebay usa) og kom på nette 550kr + frakt.

Tilsvarende gearbox i norge ligger på ca 10.000kr.

 

For de som vil vite mer om gearboxen så finnes de i linken under... Vi skal bruke en "X75 L type 13" med 1:1 utveksling.

 

http://www.elmeko.no/Vinkelgir.aspx

 

Da gjenstår det å finne to passende og identiske undevannshus. Vi regner med å trenge noen i størrelsen pluss/minus 25hk. Om noen vet om plasser det hugges mye påhengser så si gjerne i fra.

Redigert av Jetling (see edit history)
Link to post

Da var trykklufta til motoren i boks :cheers_wine:

Hadde opprinnelig tenkt å kjøre 8x200bar/15liter som ville blitt 24000liter luft.

Kom over et meget godt kjøp på to kompositt-flasker med allu-kjerne på henholdsvis 200bar/200liter!!! dette gir meg 80.000liter luft, og i tillegg blir de enklere å montere. Planen er å henge de på utsiden skroget ganske langt oppe. Dermed får vi god stabilitet på kjøpet. Så nå begynner jakta på et sett identiske undervannshus...

 

Budskjettet er oppe i 5200kr til nå, og til nå har vi:

 

Skrog (75% ferdig).

Motorluft.

gearkasse.

Motor.

Link to post

Oppdriften er alt regnet på.

Dt vil bli ca 100kg forskjell på tomme og fulle tanker.

Vi har ca 350-400liter ballasttanker ombord.

Sånn jeg ser det kommer vi til å gå tom for luft på vårt eget utstyr før ubåten går tom.

Vi burde kunne utføre ca 3 dykk før ubåten er tom for luft...

Dermed kan vi også etterfylle med stål/bly i ubåten mellom dykkene for å holde vekten på nede.

 

Dette blir morro!!

 

Den som intet våger intet vinner

 

 

 

Det har ikke skjedd noe med byggingen enda... er på jobb i Ålesund og kommer ikke hjem før 6.okt.

 

Her er flaskene:

De er 280x34cm

DSC_4196.jpg

Redigert av Jetling (see edit history)
Link to post

Et spørsmål til dere der ute:

 

Motoren kommer til å ligge på maks 2000rpm, vinkel giret er 1:1... så regner jeg med at undervannshusene er 2:1, noe som gjør at propellen snurrer med max 1000rpm.

Hvor store propeller burde vi bruke for å treffe så godt som mulig? Burde vi ha propeller fra en 20hk, 30hk eller større?

Motoren er jo på 10hk og ca 15-20nm.

 

Noen?

Link to post

Undervannshus og propell fra 2 stk 5-hestere bør vel være passende da...

 

Med fire flasker på 25 kg i hvert hjørne kan du vel slippe inn vann etterhvert for å ballansere ut båten ift oppdriften du får etterhvert som du tømmer lufttankene.

 

Jeg ville da laget meg ett nødsystem, slik at du ved å dra i en spak bruker trykkluften fra motortankene til å blåse tom ballasttankene for å få max oppdrift.

Link to post

Ja det er kanskje nok med 5hk... vil helst ha så stor diameter som mulig. Tror det blir 9,9/15hk, så justerer propellen deretter. Vi har jo tilsammen 350-400liter ballast-tanker fordelt på en foran og en bak som styres separat, så ikke noe problem å kompensere for vekttapet. Ballast-tankene var ment å fylles fra de store flaskene, så da trengs ingen nødsystem.

Link to post

Neineinei! Diesel??? Send en PM hvis du trenger hjelp til å skaffe elmotor.

Jeg ville brukt en børsteløs motor med permanente magneter (PMAC).

Motor på 6hk med 275 amp speedkontroller vil komme på rundt 12-15k.

 

Men som sagt , send en PM , til ett slikt prosjekt kan man glatt komme ned noen kr.

 

Motor Specifications

 

* Voltage: 24-48 VDC

* Power: 15 Hp peak, 6 Hp cont.

* 90% EFFICIENCY for much longer battery life.

* Commutation is accomplished with an internal Hall Cell assembly, connected to the 6-pin external wire harness.

* Voltage Constant: 70 RPM/VDC.

* Torque Constant: 1.20" lbs/amp.

* Max Motor Current: 300 A/1min.

* Weight: 22 Lbs.

* Dia. 8".

 

Jeg kan også skaffe rimeligere greier , men da blir det Sep-ex eller seriemotor , med børster som slites og lavere effektivitet/batterilevetid.

 

.manitu

Redigert av manitu (see edit history)

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post

Med el-motor vs diesel regner med å gå tom for strøm lenge før jeg går tom for diesel/luft...

Transportetapper blir et problem med strøm...

12-15K for motor... hva med batterier da? Kan jo ikke bruke vanlige blybatterier...

 

Hele dette prosjektet vårt lander på 10-15K totalt... og vi skal ikke dypere enn dykkerutstyret vårt tillater (ser for meg 30, max 40meter. Hadde det vært snakk om en lukket, ordentlig og dypgåenede ubåt, hadde det uten tvil vært å foretrekke el-drift.

 

Men takk for innspill!!

 

Regner med å dra nytte av kunnskapen her inne på forumet :thumbsup:

Link to post

Vel... Det vil tiden vise egentlig, men har tenkt litt på det.

Ned til ca 15-20meter kommer motoren til å ha samme trykk som utsiden, og dermed skulle det ikke bli problemer med eksoen, tror jeg

 

Dypere enn dette kommer vi til å strupe innsuget på motoren linjært med dybden slik at motoren ikke får 2-4bar boost.

Om eksoen klarer seg vil vi finne ut når den tid kommer.

 

Noen som vet hvor mye mottrykk en turbomotor får mellom motor og turbo?

Link to post

Heisann ivrige grundere !

 

Jeg må si at jeg beundrer deres pågangsmot og entusiasme når det gjelder dette prosjektet!

 

Men som en avdanka U-båt maskinist (i fra Kobben-klasse tiden) må jeg allikevel dele min skepsis med dere!

 

Når det gjelder diesel-motoren dere har, så oppfatter jeg den å være en luftkjølet en-sylindret firetakts generatormotor!

 

Her noen tekniske nøtter som må løses:

 

- Av hensyn til trykkutgjevning i veivrom, elektriske komponenter, samt akseltetninger på motorens utgående akslinger, så må hele motoren monteres i et egnet trykkammer som tåler det statiske trykket som operasjonsdybden vil utøve.

 

- Med et trykkammer så kommer også behovet for akseltetning for utgående aksel til drev. Her hjelper det ikke med "Volvo-kondom" eller talg-pakning. En mekanisk tetning må til, og da begynner budsjettet å "ta-av". Det samme gjelder selvfølgelig tetninger av evt. utganger for elektriske kabler og motorkontroll.

 

- En firetakts motor har en ventil-overlapning i mellom utstøtning- og innsugs- takt. Det betyr at innsug- og eksos- ventiler er åpne samtidig. Her vil eksos-mottrykket, avhengig av operasjonsdybde, være mye større enn lufttrykket til forbrenningsluften. Det er derfor store sjanser for at motoren vil drukne i sjøvann!! En evt. boost-trykk på forbrenningsluften, for å snu denne trykkforskjellen til fordel for luften, vil mest sannsynlig medføre motorstans som følge av luftoverskudd!

 

Men det var nå bare noen av mine tanker rundt prosjektet! Ønsker dere selvfølgelig all medgang i dette, men har desverre ikke noe tro på at det vil lykkes!!

 

Har nok villet sett etter andre framdriftsmåter enn dieseldrift på 30m dyp!!

 

Iallefall, lykke til med prosjektet!

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Ned til ca 15-20meter kommer motoren til å ha samme trykk som utsiden, og dermed skulle det ikke bli problemer med eksoen, tror jeg

 

Dette forstår ikke jeg..

Ved 10m er trykket 2 atm altså det dobbelte som ved overflaten. Hvordan skal motoren ha samme trykk som utsiden da?

Håper dere får dette til, men trur nok jeg slenger meg på Mateco sin skepsis her..

Link to post

Takker for bra innspill.

 

veivhustrykket tror jeg ikke vil bli noe problem da det vil utlignes med trykket på utsiden via veivhusventilasjon.

Evt øke dimensjonen på åpningen.

 

Stemmer at motoren er luftkjølet, desverre, men løser dette via en liten radiator foran vifta. Radiatoren får sjøvann fra undervannshusene.

 

Er klar over problemstillingen ang ventiloverlapp i forhold til trykkdifferansen, men kommer ikke til å ha motoren i trykkammer. så inntil vi når 20m tror jeg det skal gå greit. De fleste dieselmotorer klarer 2 bar boost uten å krepere...

Eksoen kommer til å ha "svanehals".

Hva som evt skjer når vi struper innsugs-trykket og går dypere blir spekulasjoner.

Hvis max-dybde "bare" blir 20m så er ikke det så værst heller :thumbsup:

 

Er helt enig i at el-drift er det beste under vann, men da snakker vi et heeelt annet budskjett, og laaaaangt i fra så tøft som planen vår :thumbsup:

Link to post

...........

veivhustrykket tror jeg ikke vil bli noe problem da det vil utlignes med trykket på utsiden via veivhusventilasjon.

Evt øke dimensjonen på åpningen.

 

Stemmer at motoren er luftkjølet, desverre, men løser dette via en liten radiator foran vifta. Radiatoren får sjøvann fra undervannshusene.

 

Er klar over problemstillingen ang ventiloverlapp i forhold til trykkdifferansen, men kommer ikke til å ha motoren i trykkammer. så inntil vi når 20m tror jeg det skal gå greit. De fleste dieselmotorer klarer 2 bar boost uten å krepere...

 

Eksoen kommer til å ha "svanehals".

 

 

Om jeg forstår deg riktig så vil du operere motoren "tørr" i et utgjevningskammer. Dvs. lufttrykket som omgir motor vil være likt dybdens statiske trykk! ( I og med at du nevner vannkjølet radiator foran motorens vifteinntak) ?? F.eks. ved 20m dyp så vil trykket i motorens utgjevningskammer utgjøre ca. 2 bar ?

 

Når det gjelder "Boost"-trykk på forbrenningsluften så er denne i forhold til tilført dieselmengde. En turbomatet motor har tilført større mengder diesel enn en motor uten turbo. M.a.o. boost-trykket fra en turbomatet motor er et resultat av tilført dieselmengde.

Ved å "Booste" lufttilførselen ved moderat/liten tilført dieselmengde så vil diesel/luft blandingen bli for "tynn" til at den tenner, og motoren stopper som følge av luftoverskudd!

 

Om eksosen kommer ut en "svanehals" så har den ingen betydning for eksosmottrykket. I såfall må svanehalsen munne ut over vannlinja!

 

:sailing:

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jepp , det stemmer , det er mars pmac motor jeg tenker på. Men den controlleren de bruker er dyr , og i båt er du ute etter kontinuerlig effekt , ikke peak. Du kan derfor klare deg med en billigere kontroller. Tror jeg skal klare å finne en pakke på under 800 dollar. i hvertfall hvis du er villig til å bygge vannkjøling på kontrolleren.

 

Hvis du finner en el-truck som er kassert så har du gode muligheter for å finne en passende motor.(med børster)

 

Blybatterier går fint det , men du får mye bedre rekkevidde pr kilo med lithium.

 

.manitu

Redigert av manitu (see edit history)

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post

[...]Ved å "Booste" lufttilførselen ved moderat/liten tilført dieselmengde så vil diesel/luft blandingen bli for "tynn" til at den tenner, og motoren stopper som følge av luftoverskudd![...]

Hva med å tynne ut luften med en inertgass? Nitrogen er billig og det er ikke så veldig store mengder som skal til for å holde partialtrykket til oksigen (pO2) på ett akseptabelt nivå.

 

Sier vi at pO2<0.4bar er ok, så sier rask hoderegning at du på 20 m må blande 380 liter nitrogen og 620 liter luft for å få 1000L "motorgass". På 30 meter blir det 520L N2 og 480L luft.

Og kan du strekke deg til pO2<0.6bar (tilsvarer 20m på vanlig luft) trenger du 285L N2 og 715L luft til 1000L motorgass.

 

Ulempen blir selvsagt at du må betale for nitrogenet og at du enten må ha med deg flere gassblandinger, og så skifte manuellt, eller ha en blandeventil som kontinuerlig fikser dette til ønsket pO2

 

Edit: Eller kanskje det går an å blande eksos i motorluften for å å ned pO2? Det blir i såfall gratis inertgass.

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...