Jump to content

Lage ubåt i garasjen


Jetling

Recommended Posts

Om eksosen kommer ut en "svanehals" så har den ingen betydning for eksosmottrykket. I såfall må svanehalsen munne ut over vannlinja!

Ja du forstår riktig ang utjevningskammer.

 

Svanehalsen er for å hindre vann i å slå tilbake om motoren stopper, eller om vi velger å stoppe den for å fortøye den på bunnen. Må jo ha med dregg da :giggle:

 

Det med at motoren stopper pga for mye "boost" er jeg ikke helt enig i... Har selv bygd om flere dieselmotorer fra NA til turbo og 2 bar boost, og det uten å gjøre noe som helst annet med motoren, og ingen problemer!!

Motoren vi bruker er en turtallsbestemt motor, der vi ved å justere "gassen" på motoren bestemmer hvilket turtall den skal gå på. Motoren vil derfor tilsette den nødvendig dieselen for å opprettholde turtallet.

 

Skulle det vise seg umulig å kjøre motoren under vann, så kan vi evt montere inn el-drift på f.eks de fremre høyderorene, og bruke de når vi går dypere enn 10-20 meter. Da har vi også muligheten til å lade de med dieselmotoren.

 

Jeg sier ikke at dette 100% sikkert kommer til å virke, men er ikke typen som følger helt strømmen :wink:

Men.... hvis dette viser seg å funke, så har vi et vannvittig tøft kjøretøy!!

 

Btw... Er det lov å sette hummerteiner fra ubåt?? Kan jo virkelig få satt teina foran døra til hummeren nå :lol:

Link to post

Ser spørsmålet rundt fremdrift er litt "diesel eller elektrisk"...

Hva med å lage en hybridløsning, hvor fremdriftsmotorene er elektriske, og så bruker du dieselmotoren til å lade batteriene så lenge du er i overflatestilling. Du nevner at du har en del transportstrekker, og da må det jo være ideelt å kjøre dieselen med NA ved hjelp av snorkel på luft, eksos og kjøling for lading. Når du skal dykke forsegles motorrommet til dieselmotoren og du lar batteriene overta. Rekkevidden bør kunne bli den samme, og du slipper alle problemene med å kjøre diesel under vann.

Link to post

Ser spørsmålet rundt fremdrift er litt "diesel eller elektrisk"...

Hva med å lage en hybridløsning, hvor fremdriftsmotorene er elektriske, og så bruker du dieselmotoren til å lade batteriene så lenge du er i overflatestilling. Du nevner at du har en del transportstrekker, og da må det jo være ideelt å kjøre dieselen med NA ved hjelp av snorkel på luft, eksos og kjøling for lading. Når du skal dykke forsegles motorrommet til dieselmotoren og du lar batteriene overta. Rekkevidden bør kunne bli den samme, og du slipper alle problemene med å kjøre diesel under vann.

 

Ja det er jo litt som jeg allerede har nevt det... Kommer til å vurdere det om diesel ikke funker.

Foreløpig prøver vi å holde kostnadene nede, og da er ordentlig el-drift for dyrt.

Link to post

Elektrisk trenger ikke bli så dyrt , jeg kan skaffe deg en kontroller til serie/pm/sep-ex motorer på 24V 160/400 amp til ca 250 dollar + frakt. Motor-rele , gass-spak og motor koster en del , men kan ordnes billigere. Gassen bygger du selv , trenger bare et potmeter. Motor og rele kan du finne brukt hvis du leter godt.

 

Gaffeltrucker har ofte brukbare motorer og releer. bil og båtwincher av en viss størelse , løftebord/bukk , osv..

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post

Har fått tak på 2 stk komplette undervannshus fra en 97 mercury 25hk til den nette summen av 3000kr.

Disse girene har utveksling 2,25:1, så får vi se hvor langt ned på stigningen vi må for å treffe på turtall ;)

Dette bringer budsjettet opp i ca 9000kr.

 

Da mangler bare småting... 2 stk førstetrinn, kompass, dybdemåler, trykkmåler...

Rør og slanger osv lager vi på jobb.

Redigert av Jetling (see edit history)
Link to post
Angående kabler, så kan du gjøre det slik

Det er også en måte å gjøre det på, men har tenkt å gjøre det litt annerledes...

Kablene mellom motorkasse og kontrollboks foran kommer til å ligge i en slange. Dermed er de skjermet for alt som heter vann, og trykket vil være det samme i kontrollboksen og motorrommet som vannet rundt.

Link to post

Hei

Har minst ett gammelt førstetrinn liggende i kjelleren i Søgne hvis du vil ha. Bare å hente, men jeg vet ikke om det gir nok luft. tlf 93410278

Tenker litt på mottrykket på eksosen kontra trykkreduksjonen du må ha på innlufta.

Det bør være mulig å bruke energien i trykkreduksjonen på presslufta til å drive en luftpumpe/omvendt turbo for å hjelpe eksosen ut når den har mottrykk.

 

Jeg er ikke rent lite misunnelig på deg som orker å sette igang med slikt - Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post

Det der er et veldig godt tips!!

 

Men vi er ikke sikre på om vi faktisk trenger å gjøre annet enn å dra av litt på gassen etterhvert som det går dypere.

Sier ifra om vi skulle få bruk for førstetrinnet :thumbsup:

Kanskje justere tenningen litt...

 

Time will show :thumbsup:

 

Er heldigvis ikke alene om dette prosjektet :cheers_wine:

Link to post

Stilig den motoren der :flag_bp: :flag_bp:

 

Men du må huske på at du må ha lufting til dieseltanken også. Eventuelt ha dieseltanken i ett mykt materiale så den bare "skrumper" inn ettersom den blir tom.

 

Angående lufting til motoren, hvorfor ikke prøve med en lang snorkel opp til overflaten? Eventuelt ha en 30 meter med tykk slange, som du stripser noe skummateriale rundt, så den vil være flytende og bare henge etter? Da vil du få en god motstand på innsugslufta også.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...