Jetling Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Om eksosen kommer ut en "svanehals" så har den ingen betydning for eksosmottrykket. I såfall må svanehalsen munne ut over vannlinja! Ja du forstår riktig ang utjevningskammer. Svanehalsen er for å hindre vann i å slå tilbake om motoren stopper, eller om vi velger å stoppe den for å fortøye den på bunnen. Må jo ha med dregg da Det med at motoren stopper pga for mye "boost" er jeg ikke helt enig i... Har selv bygd om flere dieselmotorer fra NA til turbo og 2 bar boost, og det uten å gjøre noe som helst annet med motoren, og ingen problemer!! Motoren vi bruker er en turtallsbestemt motor, der vi ved å justere "gassen" på motoren bestemmer hvilket turtall den skal gå på. Motoren vil derfor tilsette den nødvendig dieselen for å opprettholde turtallet. Skulle det vise seg umulig å kjøre motoren under vann, så kan vi evt montere inn el-drift på f.eks de fremre høyderorene, og bruke de når vi går dypere enn 10-20 meter. Da har vi også muligheten til å lade de med dieselmotoren. Jeg sier ikke at dette 100% sikkert kommer til å virke, men er ikke typen som følger helt strømmen Men.... hvis dette viser seg å funke, så har vi et vannvittig tøft kjøretøy!! Btw... Er det lov å sette hummerteiner fra ubåt?? Kan jo virkelig få satt teina foran døra til hummeren nå Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Kanon!!! Tror neppe det står noe i lovverket angående fangst med ubåt:-) Stå på, gleder meg til å høre fortsettelsen:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Honduras Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Ser spørsmålet rundt fremdrift er litt "diesel eller elektrisk"... Hva med å lage en hybridløsning, hvor fremdriftsmotorene er elektriske, og så bruker du dieselmotoren til å lade batteriene så lenge du er i overflatestilling. Du nevner at du har en del transportstrekker, og da må det jo være ideelt å kjøre dieselen med NA ved hjelp av snorkel på luft, eksos og kjøling for lading. Når du skal dykke forsegles motorrommet til dieselmotoren og du lar batteriene overta. Rekkevidden bør kunne bli den samme, og du slipper alle problemene med å kjøre diesel under vann. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Farco Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Synes dere i så tilfelle bør bytte navnet til HØMMER Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Jetling Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Ser spørsmålet rundt fremdrift er litt "diesel eller elektrisk"... Hva med å lage en hybridløsning, hvor fremdriftsmotorene er elektriske, og så bruker du dieselmotoren til å lade batteriene så lenge du er i overflatestilling. Du nevner at du har en del transportstrekker, og da må det jo være ideelt å kjøre dieselen med NA ved hjelp av snorkel på luft, eksos og kjøling for lading. Når du skal dykke forsegles motorrommet til dieselmotoren og du lar batteriene overta. Rekkevidden bør kunne bli den samme, og du slipper alle problemene med å kjøre diesel under vann. Ja det er jo litt som jeg allerede har nevt det... Kommer til å vurdere det om diesel ikke funker. Foreløpig prøver vi å holde kostnadene nede, og da er ordentlig el-drift for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
manitu Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Elektrisk trenger ikke bli så dyrt , jeg kan skaffe deg en kontroller til serie/pm/sep-ex motorer på 24V 160/400 amp til ca 250 dollar + frakt. Motor-rele , gass-spak og motor koster en del , men kan ordnes billigere. Gassen bygger du selv , trenger bare et potmeter. Motor og rele kan du finne brukt hvis du leter godt. Gaffeltrucker har ofte brukbare motorer og releer. bil og båtwincher av en viss størelse , løftebord/bukk , osv.. .manitu Sitér dette innlegget A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it. Link to post
Jetling Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Du høres ut som du kan sakene dine Tar kontakt om vi skulle ønske å supplere med el-drift. Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 6.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 (redigert) Har fått tak på 2 stk komplette undervannshus fra en 97 mercury 25hk til den nette summen av 3000kr. Disse girene har utveksling 2,25:1, så får vi se hvor langt ned på stigningen vi må for å treffe på turtall ;) Dette bringer budsjettet opp i ca 9000kr. Da mangler bare småting... 2 stk førstetrinn, kompass, dybdemåler, trykkmåler... Rør og slanger osv lager vi på jobb. Redigert 6.Oktober.2011 av Jetling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Jeg vil anbefale deg å ha både høydemåler og dybdemåler. Jeg bygge ROV, og kjøpte denne som jeg skal bruke som høydemåler. Jeg har ikke testet den under vann enda, så kan ikke garantere at den tåler trykk, men den ser ut til å være "potted". Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 6.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Vi skal også ha en sånn "veltepetter" som står i jeep'er eller "kunstig horisont" som det heter i fly . Så ser vi krenging på ubåten i alle retninger... Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 6.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Jeg vil anbefale deg å ha både høydemåler Ja har tenkt på det med et ekkolodd for å se hvor dypt det er under oss... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 1. trinn og manometer får du antagelig for en slikk og ingenting hvis du setter inn en annonse på Dykkesiden. Garantert noen som har noe gammelt rask liggende Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jetling Svart 6.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Kommer til å høre hvor mye den lokale dykkersjappa klarer å bidra med før jeg kjøper det brukt... Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 (redigert) Utrolig spennende prosjekt :flag_bp: :thumbsup: Angående kabler, så kan du gjøre det slik Redigert 6.Oktober.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
millisivert Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Kommer til å høre hvor mye den lokale dykkersjappa klarer å bidra med [...] Legg ut en forespørsel i vannsport/dykking kategoerien her på forumet. Der er det nesten bare gamle dykkere og de har garantert masse "ræl" liggende og kanskje noen er interesert i å bidra til ett artig prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 7.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Angående kabler, så kan du gjøre det slik Det er også en måte å gjøre det på, men har tenkt å gjøre det litt annerledes... Kablene mellom motorkasse og kontrollboks foran kommer til å ligge i en slange. Dermed er de skjermet for alt som heter vann, og trykket vil være det samme i kontrollboksen og motorrommet som vannet rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 7.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Hadde start på motoren i dag... startet uten feilslag Skal se om vi får laget en liten filmsnutt av motoren ;) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 8.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2011 Hei Har minst ett gammelt førstetrinn liggende i kjelleren i Søgne hvis du vil ha. Bare å hente, men jeg vet ikke om det gir nok luft. tlf 93410278 Tenker litt på mottrykket på eksosen kontra trykkreduksjonen du må ha på innlufta. Det bør være mulig å bruke energien i trykkreduksjonen på presslufta til å drive en luftpumpe/omvendt turbo for å hjelpe eksosen ut når den har mottrykk. Jeg er ikke rent lite misunnelig på deg som orker å sette igang med slikt - Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jetling Svart 8.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2011 Det der er et veldig godt tips!! Men vi er ikke sikre på om vi faktisk trenger å gjøre annet enn å dra av litt på gassen etterhvert som det går dypere. Sier ifra om vi skulle få bruk for førstetrinnet Kanskje justere tenningen litt... Time will show Er heldigvis ikke alene om dette prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 9.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 (redigert) Da har motoren vært prøvemontert... Passer som Hans i Grete ;D Ramma motoren står på skal selvsagt justeres. Hele sulamitten blir stående på ei 8-10mm stålplate. Skal hente undervannshusene i morra... Redigert 9.Oktober.2011 av Jetling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 God kveld. Tror jeg ville lagt en enveisventil i eksosrøret som stopper vannet hvis det skulle bli stopp eller annet som gjør at vannet vil inn i motoren den veien. Kan bare være en gummileppe eller en gummikule som faller tilbake på et sete. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jetling Svart 9.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Har vært inne på tanken... Kommer snart en liten film Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 9.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Film: Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Stilig den motoren der :flag_bp: Men du må huske på at du må ha lufting til dieseltanken også. Eventuelt ha dieseltanken i ett mykt materiale så den bare "skrumper" inn ettersom den blir tom. Angående lufting til motoren, hvorfor ikke prøve med en lang snorkel opp til overflaten? Eventuelt ha en 30 meter med tykk slange, som du stripser noe skummateriale rundt, så den vil være flytende og bare henge etter? Da vil du få en god motstand på innsugslufta også. Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
jensemann2 Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 hva er greia med trakten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.