Jump to content

Lage ubåt i garasjen


Jetling

Recommended Posts

Klart dieseltanken må ha lufting... det får den fra motorkassa :thumbsup:

Dermed er trykket i tanken utlignet. Planlegger 2 tanker på ca 10 liter hver...

 

Trakta er bare noe vi brukte mens vi prøvestartet den :wink:

 

Har fått plukket av litt mer "unødvendige" skjold osv på motoren i dag. Samt begynt på motorkassa.

Undervannshusene er gått gjennom, sjekket impeller og byttet olje.

 

10102011571.jpg

 

10102011572.jpg

 

10102011573.jpg

 

10102011574.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg tror jeg ville vurdert å bruke et stående rundt glassfiberrør til trykksikker motorkasse istedenfor flate trepater.

Mye lettere å bygge slik at det tåler trykket, enkelt å støpe fast gode fester/gjennomføringer og stivt nok til at du kan lage et lokk på toppen som er lett å få tett.

Tenker konkret på at det antakelig går an å få en stubb med Ø 500-700 på Exstrata eller glassfiberverkstedet i sørlandsparken (ved høydeteknikk)

 

Ganske mye press på en flat plate når du kommer ned på litt dybde, og kanskje litt overtrykk på vei opp igjen?

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Det er ikke trykk i det hele tatt i motorkassa!!! Det er 100% utlignet... Trenger bare plater for å holde vannet ute, ikke mer :thumbsup:

 

Vi bruker prinsippet "glass på hodet under vann", men tilfører luft for å holde vannet ute.

 

Vurderer å bruke propeller fra en baugtrøster... De gir mye mer skyv på lavt turtall, og koster en brøkdel!!

 

sidepowerprop2.jpg

 

sidepowerprop.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er noen som bruker 1ata opplegg, men så er ikke dybden mer enn 6m. De har startet med å bygge motoren inn i en kasse, men uten å fullføre. Kobler heller slangen rett på forgasseren.. Ser ut som om eksosen også går til friluft via egen slange.

(klikk på Watch on Youtube)

 

 

 

Her går eksosen rett i vannet. Tøft gjort uten dykkerutstyr..

 

Link to post
Share on other sites

OT:

 

Har en ørliten misstanke om at Ingar besøker LR-Forum av og til :flag:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde planer om å ha propellene i tunnell uansett... Nå spørs det bare hvordan vi kan få de feste på akselen :confused:

 

Kan du ikke ta ett glassfiberrør i passende størrelse, slisse det litt i over og underkant og tre det inn på undervannshuset. Skru røret fast i antiventilasjonsplata (av mange kalt kavitasjonsplata :) samt nedkant av finna...?

 

Eler var det propellen du slet med å feste?

Link to post
Share on other sites

Tenker tilbake til tiden i kavaleriet når jeg ser filmsnuttene over.

På Leopardene (tanks) hadde vi belg til å blåse opp i svingkransen på tårnet for å tette den. Oppå kommandørluka satte vi et rør på 3-4 meter som snorkel for luftinntak og kunne da kjøre ned mot 6 meters dyp med 48 tonn stridsvogn med ca 1000 hk maskin.

Stengte de ordinære luftinntakene, bunnventilen og kunne ikke stoppe motoren under vann ettersom det ikke var sikkert at utslippsventilene på eksosen holdt tett.

I teorien gikk det an å evakuere folk igjennom snorkelen.

Bergepanseren (kran og skjær istedenfor kanon) var litt enklere ettersom den ikke hadde dreibart tårn som måtte forsegles.

Mons

Link to post
Share on other sites

Har fått samlet noen flere deler. 10meter med 12-leder kabel, rekkeklemmer og vanntett syrefast koblingsboks.

Kabelen kommer til å ligge i en slange som går mellom koblingsboksen og motorrommet. Dermed kommer boksen til å ha samme trykk som trykket i motorrommet, altså samme som trykket utenpå kassa. Dermed er det liten sjans for lekkasje...

 

Gearboksen er på vei fra US, og skulle være her i løpet av neste uke. Da kan vi begynne å lage fundamentet til motor, gearboks og undervannshus.

 

14102011577.jpg

 

14102011578.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri kjørt undervannsbåt, men har holdt på litt med fly.

Dere får korrigere meg hvis det ikke fungerer på samme måte i vann, men istedenfor høyde og sideror, ville jeg hatt balanseror og høyderor. Hvis man skal svinge legger man da over balanseror slik at du får tiltet båten sideveis, deretter drar du høyderor for å svinge.

Med bare sideror vil man vel få mer følelsen av å "sladde" når man skal svinge.

 

Og så ville jeg lagt balanse og sideroret inn på samme stikka, som man har i f.eks seilfly.

 

Men det er mulig det ikke fungerer like greit til finmanøvrering med ubåt. Personlig hadde jeg nok laget noe ala "jager-ubåt"... :cool:

Link to post
Share on other sites

Høyderorene fremme kan kjøres separat, så da har vi muligheten til å "legge" den inn i svingen, men problemet er at den antagelig blir altfor stabil til at den vil "legge" seg. Trykkflaskene blir montert høyt oppe på sidene, og de er det mye oppdrift i, så da blir ballast-stålet lagt i bunnen. Tror ikke du får samme "sladde" følelsen under vann...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er om propellen passer på akselen til undervannshuset som blir utfordringen.

Helt uten videre passer den nok ikke.

 

Det er litt leit å se fra bildet av undervannshuset, men på øyemål kan det se ut som om propellakselen på undervannshuset er tynnere og lengre enn propellakselen på gearhuset på en truster. I tilfelle kan du jo bare dreie en foring + distansehylser :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja så lenge det går den veien er det ikke noe problem.

Kommer til å bruke propellene fra en thruster som er likest mulig denne: http://www.maritim.no/motor-styring/styring/baugpropell-hekktruster/baugpropell-se-100-185t-12-vdc

 

Denne thrusteren er tilnærmet lik i effekt/turtall fordelt på to propeller, og passer dermed som i fua på Hans og Grete :giggle:

 

Her er giret kommet i hus...

 

01112011602.jpg

 

31102011600.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...