Jetling Svart 10.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Klart dieseltanken må ha lufting... det får den fra motorkassa Dermed er trykket i tanken utlignet. Planlegger 2 tanker på ca 10 liter hver... Trakta er bare noe vi brukte mens vi prøvestartet den Har fått plukket av litt mer "unødvendige" skjold osv på motoren i dag. Samt begynt på motorkassa. Undervannshusene er gått gjennom, sjekket impeller og byttet olje. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Hei Jeg tror jeg ville vurdert å bruke et stående rundt glassfiberrør til trykksikker motorkasse istedenfor flate trepater. Mye lettere å bygge slik at det tåler trykket, enkelt å støpe fast gode fester/gjennomføringer og stivt nok til at du kan lage et lokk på toppen som er lett å få tett. Tenker konkret på at det antakelig går an å få en stubb med Ø 500-700 på Exstrata eller glassfiberverkstedet i sørlandsparken (ved høydeteknikk) Ganske mye press på en flat plate når du kommer ned på litt dybde, og kanskje litt overtrykk på vei opp igjen? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jetling Svart 11.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Det er ikke trykk i det hele tatt i motorkassa!!! Det er 100% utlignet... Trenger bare plater for å holde vannet ute, ikke mer Vi bruker prinsippet "glass på hodet under vann", men tilfører luft for å holde vannet ute. Vurderer å bruke propeller fra en baugtrøster... De gir mye mer skyv på lavt turtall, og koster en brøkdel!! Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Vurderer å bruke propeller fra en baugtrøster... De gir mye mer skyv på lavt turtall, og koster en brøkdel!! Dette forutsetter vel at propellen er i en tunell? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Her er noen som bruker 1ata opplegg, men så er ikke dybden mer enn 6m. De har startet med å bygge motoren inn i en kasse, men uten å fullføre. Kobler heller slangen rett på forgasseren.. Ser ut som om eksosen også går til friluft via egen slange. (klikk på Watch on Youtube) Her går eksosen rett i vannet. Tøft gjort uten dykkerutstyr.. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 (redigert) OT: Har en ørliten misstanke om at Ingar besøker LR-Forum av og til Redigert 12.Oktober.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jetling Svart 12.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Hadde planer om å ha propellene i tunnell uansett... For beskytelse og for å øke effektiviteten når vi skal svinge. Nå spørs det bare hvordan vi kan få de feste på akselen Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 12.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Godt å se at det finnes flere gale folk der ute Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Hadde planer om å ha propellene i tunnell uansett... Nå spørs det bare hvordan vi kan få de feste på akselen Kan du ikke ta ett glassfiberrør i passende størrelse, slisse det litt i over og underkant og tre det inn på undervannshuset. Skru røret fast i antiventilasjonsplata (av mange kalt kavitasjonsplata :) samt nedkant av finna...? Eler var det propellen du slet med å feste? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jetling Svart 12.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Røret blir i syrefast... Så skal vi feste roret på røret. Det er om propellen passer på akselen til undervannshuset som blir utfordringen. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2011 Tenker tilbake til tiden i kavaleriet når jeg ser filmsnuttene over. På Leopardene (tanks) hadde vi belg til å blåse opp i svingkransen på tårnet for å tette den. Oppå kommandørluka satte vi et rør på 3-4 meter som snorkel for luftinntak og kunne da kjøre ned mot 6 meters dyp med 48 tonn stridsvogn med ca 1000 hk maskin. Stengte de ordinære luftinntakene, bunnventilen og kunne ikke stoppe motoren under vann ettersom det ikke var sikkert at utslippsventilene på eksosen holdt tett. I teorien gikk det an å evakuere folk igjennom snorkelen. Bergepanseren (kran og skjær istedenfor kanon) var litt enklere ettersom den ikke hadde dreibart tårn som måtte forsegles. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jetling Svart 14.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 Har fått samlet noen flere deler. 10meter med 12-leder kabel, rekkeklemmer og vanntett syrefast koblingsboks. Kabelen kommer til å ligge i en slange som går mellom koblingsboksen og motorrommet. Dermed kommer boksen til å ha samme trykk som trykket i motorrommet, altså samme som trykket utenpå kassa. Dermed er det liten sjans for lekkasje... Gearboksen er på vei fra US, og skulle være her i løpet av neste uke. Da kan vi begynne å lage fundamentet til motor, gearboks og undervannshus. Sitér dette innlegget Link to post
mæjus Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Blir undervannshusene montert horisontalt på hver side? slik at du dekker roll og pitch aksene? Sitér dette innlegget Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer. Link to post
Jetling Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Det er riktig at de blir montert horisontalt, men skal settes helt fast. Høyderoret blir montert foran, og siderorene blir montert bak propellene. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Nå har jeg aldri kjørt undervannsbåt, men har holdt på litt med fly. Dere får korrigere meg hvis det ikke fungerer på samme måte i vann, men istedenfor høyde og sideror, ville jeg hatt balanseror og høyderor. Hvis man skal svinge legger man da over balanseror slik at du får tiltet båten sideveis, deretter drar du høyderor for å svinge. Med bare sideror vil man vel få mer følelsen av å "sladde" når man skal svinge. Og så ville jeg lagt balanse og sideroret inn på samme stikka, som man har i f.eks seilfly. Men det er mulig det ikke fungerer like greit til finmanøvrering med ubåt. Personlig hadde jeg nok laget noe ala "jager-ubåt"... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jetling Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Høyderorene fremme kan kjøres separat, så da har vi muligheten til å "legge" den inn i svingen, men problemet er at den antagelig blir altfor stabil til at den vil "legge" seg. Trykkflaskene blir montert høyt oppe på sidene, og de er det mye oppdrift i, så da blir ballast-stålet lagt i bunnen. Tror ikke du får samme "sladde" følelsen under vann... Sitér dette innlegget Link to post
mæjus Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Noe nytt på ubåt fronten? Sitér dette innlegget Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer. Link to post
Komodo Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Det er om propellen passer på akselen til undervannshuset som blir utfordringen. Helt uten videre passer den nok ikke. Det er litt leit å se fra bildet av undervannshuset, men på øyemål kan det se ut som om propellakselen på undervannshuset er tynnere og lengre enn propellakselen på gearhuset på en truster. I tilfelle kan du jo bare dreie en foring + distansehylser Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jetling Svart 1.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2011 Ja så lenge det går den veien er det ikke noe problem. Kommer til å bruke propellene fra en thruster som er likest mulig denne: http://www.maritim.no/motor-styring/styring/baugpropell-hekktruster/baugpropell-se-100-185t-12-vdc Denne thrusteren er tilnærmet lik i effekt/turtall fordelt på to propeller, og passer dermed som i fua på Hans og Grete Her er giret kommet i hus... Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Skjedd noe nytt her da? Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 1.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Nope. Har vært avgårde på jobb det meste av den siste tiden. Ryker på det når jeg kommmer hjem fra Dubai i midten av desember. Satser på å sjøsette til sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Hvordan går det med planen om sjøsetting til sommeren? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Stiligt prosjekt :) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Halcyon Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Sommeren kommer stadig nærmere... hvordan går det med prosjektet? Har du noen flere bilder og erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
semperfi Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Hehe, kult. En kompis av meg holdt på med en miniubåt en stund. Prosjektet fikk en forsinkelse da garasjen brant ned...mange timer arbeid opp i røyk. Sjekk her: http://www.scubatron.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.